جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑíÇÝÊ Pdf ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1386/04/25 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - دوشنبه نسخه شماره 2811


کوتاه و خواندني

عضو کميسيون صنايع مجلس:
مجلس آمادگي رسيدگي به شکايات تعاوني ها را دارد


رکود در بازار مسکن

مديرعامل شرکت توسعه کشت دانه هاي روغني ايران:
سرنوشت پنبه در انتظار دانه هاي روغني است


تاخير در پرواز; دو شرکت هواپيمايي را بست


بازار سكه وارز


بورس
کاهش 2/87 واحدي شاخص هاي بورس

افزايش دوباره قيمت خودرو در بازار


 کوتاه و خواندني 


محرابيان خبر داد: توقف قاچاق سوخت

رييس ستاد تبصره 13 از افزايش سهميه بنزين خودروهاي عملياتي و خاص دستگاه هاي اجرايي از ابتداي مرداد ماه سال جاري براساس مصوبه اين ستاد خبر داد و گفت: با اعمال سياست سهميه بندي بنزين، قاچاق اين فرآورده سوختي متوقف شده است.
علي اکبر محرابيان گفت: از ابتداي مردادماه امسال براساس مصوبه هيات نمايندگان رييس جمهوري در تبصره 13، سهميه ماهانه بنزين خودروهاي عملياتي و خاص دستگاه هاي دولتي (شرکت هاي هواپيمايي، فرودگاه ها، هواشناسي، شرکت هاي وابسته به وزارت نفت، مخابرات، امداد خودرو، محيط بانان، جنگل بانان) از 300 به 600 ليتر افزايش مي يابد.وي افزود: براساس مصوبه ديگر هيات نمايندگان رييس جمهوري در تبصره 13 مقرر شد براي تامين سوخت خودروهاي استيجاري دستگاه هاي دولتي و عمومي علاوه بر سهميه شخصي آنها روزانه 10 ليتر بنزين با قيمت هزار ريال با درخواست رييس و يا معاونان اداري و مالي دستگاه مربوطه و تاييد کميته مستقر در ستاد تبصره 13 اختصاص داده شود.وي همچنين در پاسخ به سوال مهر مبني براينکه آيا سهميه بنزين مشاغل خاص همچون خبرنگاران يا پزشکان افزايش نمي يابد، گفت: فعلا طرحي در اين باره ارايه نشده و پيش بيني مي شود برنامه اي براي افزايش سهميه وجود نداشته باشد اما خودروهاي استيجاري دستگاه هاي دولتي يا خودروهاي عملياتي دولتي به لحاظ امداد رساني استثنا» هستند. وي درباره حجم قاچاق بنزين پس از سهميه بندي بنزين اظهار داشت: آمار دقيقي درباره قاچاق سوخت وجود ندارد اما مي توان گفت با اعمال اين سياست قاچاق سوخت متوقف شده است.

خط توليد خودروي سمند در سنگال راه اندازي مي شود

با تامين مالي بانک توسعه صادرات ايران، خط توليد خودروي سمند در کشور سنگال تا پايان سال جاري راه اندازي مي شود.
روابط عمومي بانک توسعه صادرات ايران در گزارشي اعلام کرد: نظر به آيين نامه تامين مالي سرمايه گذاري در خارج از کشور، بانک توسعه صادرات ايران، تخصيص اعتباري 42/5 ميليون دلاري (85 درصد کل طرح) به منظور احداث خط مونتاژ خودروي سمند در شهر داکار پايتخت سنگال را نهايي نمود.در اين گزارش آمده است: در جهت کاهش وثيقه و کاهش هزينه مالي تسهيلات و در راستاي قانون جديد مصوب مجلس شوراي اسلامي، بانک توسعه صادرات ايران موافقت کرد وثايق تضميني شامل وثايق ملکي يا اوراق بهادار به 50 درصد تقليل يابد و 50 درصد دوم از محل عوايد آتي طرح در اختيار بانک قرار گيرد.نوع عقد قرارداد، مشارکت مدني با نرخ لايبور به علاوه 2 درصد است که براساس برنامه ريزي انجام شده و اعلام مسوولين ايران خودرو قرار است اين پروژه تا پايان                      بهمن ماه سال جاري راه اندازي آزمايشي شود و در اسفند ماه به توليد کامل برسد.


 مديرعامل هما:
تضعيف ايرلاين ملي به مصلحت نيست

مديرعامل هما گفت: ميانگين تاخير در اين شرکت در سال 85، 15 دقيقه بوده در حالي که ميانگين تاخير در ايرلاين هاي بزرگ دنيا بيش از 30 دقيقه است.
به گزارش ايسنا، حسامي  که در حاشيه همايش بين المللي ايران - ترانزيت صحبت مي کرد افزود: هواپيمايي که 20 سال از عمرش گذشته دچار مشکل و نقص فني مي شود و اين به علت تجربه هما است که تاخير ها در همين حد مانده است.
وي  افزود: ما ناوگاني را سرپا نگه داشته ايم که آمريکا از 25 سال پيش انتظار داشته نابود شود.
به گفته وي، در هيچ شرايطي هواپيماي مشکل دار از زمين بلند نمي شود و با افزايش استاندارد ها چک هاي پروازي دقيق تر شده و قاعدتا ميزان تاخير ها افزايش مي يابد.
حسامي  درخصوص پرداخت جريمه تاخير به مسافران گفت: در تاخير هاي بيش از دو ساعت در صورت تمايل وجه بليت به مسافران بازگردانده مي شود و در مواردي نيز جاي اسکان و وعده هاي غذايي در نظر گرفته مي شود.
وي افزود: هما ايرلاين ملي بوده و و تضعيف آن به مصلحت نيست ضمن آن که حمايت رييس جمهور فعلي از حمل و نقل هوايي تاکنون بي سابقه است.
حسامي  خاطرنشان کرد: طبق قانون پرواز هاي خارجي در انحصار هماست اما در حال حاضر اين مساله رعايت نمي شود و ايرلاين هاي ديگر نيز به کشور هاي خارجي پرواز دارد. 
 
نديمي: کارآمدي تعاوني ها در گرو اصلاح ساختار است

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: سيستم تعاوني هاي کشور طوري طراحي شده که با وضعيت موجود آن امکان دستيابي به سهم 25 درصدي در اقتصاد کشور وجود ندارد.
به گزارش طرح بروز آوري آمار و اطلاعات وزارت تعاون، "ايرج نديمي" در خصوص متحول شدن بخش تعاون پس از آمارگيري و کسب اطلاعات جامع مفيد، افزود: با اصلاح ساختار حذف فعاليت هاي زائد و موازي فصل نويني ايجاد مي شود که مي توان با تکيه بر آن بستر لازم را براي اصلاح امور و در نتيجه افزايش سهم تعاوني ها در اقتصاد فراهم کرد.
وي با اشاره به طرح سرشماري از تعاوني هاي کشور، اظهار داشت: با اجراي اين طرح مي توان به آمار درست و قابل استنادي از تعاوني هاي موجود دست يافت و ميزان فعاليت اقتصادي آنها را در سراسر کشور بررسي و واحدهاي راکد، فعال و نيمه فعال شناسايي و مشخص کرد. نديمي با اشاره به ضرورت به روزکردن اطلاعات راجع به تعاوني ها جهت برنامه ريزي، گفت: با جمع آوري اطلاعات جامع و دقيق راجع به وضعيت تعاوني ها مي توان سهم اين بخش را در اقتصاد کشور فراتر از 25 درصد ديد. وي خاطرنشان کرد: با دستيابي به آمارهاي واقعي ناشي از سرشماري تعاوني ها مي توان نسبت به پويا نمودن واحدهاي نيمه فعال، حمايت از تعاونگران به صورت شفاف وارد عمل شد و در جهت فعال کردن آنها چشم انداز قابل قبولي را در آينده ترسيم کرد. عضو کميسيون اقتصادي مجلس اضافه کرد: ممکن است يک تعاوني از سرمايه انساني قابل قبول، مديريت فعال و بستر فعاليت دوري برخوردار باشد اما به علت آن که امکان تهيه بخشي از هزينه هايش را ندارد اکنون به حالت رکود به سر مي برد، که با پي بردن به اين ضعف مي توان از طريق اعمال مکانيزم هاي مشخص نقاط ضعف را برطرف و تعاوني مذکور را به مدار توليد و يا خدمات وادار کرد.


  عضو کميسيون صنايع مجلس:
 مجلس آمادگي رسيدگي به شکايات تعاوني ها را دارد  

 عضو کميسيون صنايع مجلس در خصوص عدم تبعيت اداره کل تعاوني استان تهران از حکم ديوان عدالت اداري، گفت: بايد طبق شرح وظايف ديوان عدالت اداري عمل شود و نمايندگان مجلس نيز آمادگي رسيدگي به شکايات احتمالي تعاوني ها و پيگيري آنها را دارند.
رمضانعلي صادق زاده اظهار داشت: تعاوني ها بايد طبق اساسنامه خود فعاليت کرده و از هر دخالتي مصون باشند.
عضو کميسيون صنايع افزود: اموري چون تعيين اعضاي هيات مديره و مدير عامل بايد توسط خود اعضاي تعاوني ها صورت گيرد.
وي ادامه داد: ادارات کل تعاوني استان ها نيز بايد بر روي روند فعاليت تعاوني ها نظارت داشته و از هرگونه دخالت خودداري کنند.
صادق زاده اظهار داشت: با توجه به سند چشم انداز 20 ساله کشور سهم تعاوني هاي بايد در اقتصاد ملي از حدود 5 درصد فعلي به 25 درصد برسد.

عضو فراکسيون تعاون مجلس:
وزارت تعاون و ادارات تابعه آن نبايد در امور تعاوني ها دخالت کنند
عضو فراکسيون تعاوني مجلس گفت: وزارت تعاون و ادارات تابعه آن بايد از تعاوني ها حمايت کافي کنند ضمن اينکه نقش آنها در چارچوب قانون تعاون نظارتي است و بايد از دخالت احتمالي خودداري کنند.
محمد عباسپور در گفت وگو با فارس اظهار داشت: دستيابي بخش تعاون به سهم 25 درصدي از اقتصاد کشور در پايان برنامه چهارم نيازمند عدم دخالت در امور آنها و حمايت است.
وي ادامه داد: بخش تعاون پس از ابلاغ اصل 44 قانون اساسي توسط مقام معظم رهبري از سکون خارج شد و بايد به سمت کسب 25 درصدي از اقتصاد ملي حرکت کنند.
وي تاکيد کرد: وزارت تعاون و ادارات تابعه آن بايد از تعاوني ها حمايت کافي کنند ضمن اينکه نقش آنها در چارچوب قانون تعاون نظارتي است و بايد از دخالت احتمالي خودداري کنند.
عباسپور به لايحه خدمات کشوري اشاره و عنوان کرد: اين لايحه که در مجلس به تصويب رسيده است تنها دو بخش آموزش و بهداشت را زير چتر حاکميتي قرار داده و مابقي بخش ها خصوصي و تعاوني تعريف شده است.
عضو فراکسيون تعاون تصريح کرد: اگر عواملي خارج از چارچوب قانون برنامه چهارم چشم انداز 20 ساله کشور قانون مجلس و شوراي عالي اداري در امور تعاوني ها دخالت کنند، بايد با آنها برخورد شود.
وي با بيان اينکه برخورد قانوني با تخلف جاي اشکالي ندارد، گفت: چنانچه دخالت و برخورد با تعاوني ها خارج از چارچوب و خلاف قانون باشد، باعث کندي فعاليت تعاوني ها خواهد شد.
عباسپور با تاکيد بر اينکه فراکسيون تعاون شکايت احتمالي تعاوني ها از مسوولان را از مجموعه وزارت تعاون پيگيري خواهد کرد، افزود: طبق اصل 137 قانون وزرا» در مقابل مجلس و رئيس جمهور پاسخگو هستند.
وي تعاون را ريشه در عقايد و فرهنگ و دين ايراني دانست و اظهار داشت: بخش تعاون مورد نظر مقام رهبري است و نبايد در امور آنها از سوي هر مقامي دخالتي صورت نگيرد. ضمن اينکه نقش وزارت تعاون و ادارات کل تعاوني ها تنها نظارتي است.


 رکود در بازار مسکن  

رييس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران گفت:  هم اکنون بازار مسکن با توجه به قيمت هاي بالا و پايين بودن توان مالي خريداران در رکود بسر مي برد.
رييس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران در مورد وضعيت بازار مسکن در ماه هاي آينده افزود: نمي توان وضعيت بازار مسکن را براي چند ماه آينده پيش بيني کرد; لذا به خريداران خانه توصيه مي شود   که همان کاري را که مي خواهند،  انجام دهند.
مصطفي قلي خسروي در گفت و گو با مهر با تاکيد براينکه مشکلات بخش مسکن همواره يکي از دغدغه هاي رييس جمهوري و دولت نهم بوده است، گفت:  در اين راستا و طي ديدار با جمعي از مسوولان در رياست جمهوري،  مشکلات بخش به اين نهاد ارائه شد.خسروي تصريح کرد:  مسلما دولت تمهيدات و تسهيلاتي را براي بخش مسکن درنظر دارد که اميد است با اجراي هرچه سريعتر اين اقدامات مشکلات اين بخش رفع شود.
وي در مورد مشکلات خريد و فروش وام مسکن گفت:  با توجه به اينکه وام گيرنده با توجه به امتياز داشتن وام از بانک در راستاي وکالت بلاعزل وام خود را به خريدار مي فروشد لذا در صورت فوت وکيل،  وکالت باطل شده و خريدار نمي تواند وام خود را دريافت کند.


  مديرعامل شرکت توسعه کشت دانه هاي روغني ايران:
 سرنوشت پنبه در انتظار دانه هاي روغني است  

 طرح افزايش دانه هاي روغني با روند معقولي همراه بود، وليکن اخيرا اين طرح در خطر جدي قرار دارد و به نظر مي رسد اگر سريعا براي آن چاره انديشي نشود طرح با شکست جدي مواجه خواهد شد.
مهندس مجيدي مديرعامل شرکت توسعه کشت دانه هاي روغني با اشاره به مطلب فوق گفت: در حال حاضر در سطح وزارت جهادکشاورزي متاسفانه بجاي توسعه کشت کلزا برخي افراد به دنبال توسعه کشت سويا هستند چرا که فکر مي کند کشت کلزا مانع از توسعه گندمکاري مي شود و خودکفايي گندم را به خطر مي اندازد.
وي با بيان اينکه کشت سويا از نظر اقتصادي در جنوب کشور مورد تائيد کارشناسان کشاورزي نمي باشد گفت: مطرح کنندگان توسعه کشت سويا در جنوب کشور مي دانند با توجه به نياز آب فراوان و نيز ساير کشت هاي رقيب در شرايط جنوب کشور سويا صرفه اقتصادي ندارد.
وي با بيان اينکه در سال 53 بيش از 400 هزارتن پنبه در کشور توليد مي شود گفت: متاسفانه اين رقم در سال 85 به صد هزار تن رسيده است. مديرعامل شرکت توسعه کشت دانه هاي روغني افزود: اي کاش مسوولان وزارت جهادکشاورزي که متولي توليد و کشت پنبه هستند پاسخگو باشند که چرا اين محصول استراتژيک در شرف حذف از توليد است. مجيدي با اشاره به اينکه نبايد بگذاريم اتفاقي که بر سر پنبه افتاد درخصوص کشت کلزا و طرح افزايش دانه هاي روغني بيفتد گفت: اين شرکت در زمينه کشت و توسعه کلزا در سال هاي گذشته کارهاي مثبت و مفيدي انجام داده است به گونه اي که در سال 1380 ميزان توليد کلزا برابر با    29 هزار و 271 تن بود و به ترتيب در سال 81 به 68 هزار و 226 هزارتن، سال 82 به 98 هزار و 223 هزارتن و سال 83 به 98 هزار و 449 تن و سال 84 به 203 هزار و 148 تن و در سال 85 به 296 هزارتن رسيده است. مديرعامل شرکت توسعه کشت دانه هاي روغني گفت: بيش از 95 درصد بذر مورد نياز دانه هاي روغني بدون هيچ مشکلي در طول قريب به 40 سال توسط اين شرکت تامين و توليد مي شد که متاسفانه در يک اقدام جديد اين وظيفه از اين شرکت خلع و به شرکت در حال انحلال شرکت دولتي خدمات حمايتي واگذار شده است. وي با انتقاد از اين که سرمايه و کارهاي يک بخش 40 ساله را مصادره و به شرکت در حال انحلال دولتي تحويلي مي دهند گفت: اين اقدام از سوي وزارتخانه بر خلاف اصل 44 مي باشد به چه دليل و هدفي تلاش مي شود تا کار از بخش خصوصي به يک شرکت دولتي واگذار شود و تصدي گري هاي دولتي افزايش يابد در حالي که با توجه به اصل 44 دولت بايد تصدي گري هايش را کم کنند.
مجيدي همچنين در خصوص اظهارنظر مهندس مهاجر در خصوص مشکلات خريد دانه هاي روغني از سوي شرکت توسعه کشت دانه هاي روغني گفت: اين شرکت همانند يک کارگزار است همانطور که تعاون روستايي چنين نقشي دارد هرگاه اعتبارات تامين شود خريدها سريع تر و سهل تر انجام مي شود و اگر امروز شاهد موفقيت سازمان تعاون روستايي هستيم به اين دليل است که اعتباراتش تامين مي شود که اگر اين امر براي ما هم تحقق مي يافت با توجه به سابقه 40 ساله در اين زمينه به مراتب بهتر از سازمان تعاون روستايي انجام مي داديم.


  تاخير در پرواز; دو شرکت هواپيمايي را بست  

 رييس سازمان هواپيمايي کشوري از برخورد با تاخير پرواز شرکت هاي هواپيمايي خبر داد و گفت : دو شرکت به علت تاخير، پرواز تعطيل شده است.
حسين خانلري در حاشيه همايش بين المللي ايران - ترانزيت در تهران در جمع خبرنگاران گفت: تاخير پرواز هر علتي که داشته باشد باعث نارضايتي و ناراحتي مسافران مي شود و از شرکت هاي هواپيمايي انتظار مي رود علت اين تاخيرها را حتما به مسافران اعلام کنند و رفتار مناسب با آنها داشته باشند.
خانلري با اعلام اينکه هنوز حذف يارانه سوخت هواپيماها به اين سازمان ابلاغ نشده و قيمت بليت هواپيما تغيير نکرده است، گفت: شوراي عالي هواپيمايي درخصوص تغيير قيمت بليت پرواز هيچ تصميمي نگرفته است.
وي با شاره به پافشاري سازمان هواپيمايي کشوري بر اجراي سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي و خصوصي سازي گفت: اجراي اين سياست ها به رشد و توسعه اين صنعت منجر مي شود.خانلري گفت: در حال بررسي راهکارهاي اجراي اين اصل هستيم تا انحصار در صنعت هواپيمايي حذف شود و جابجايي کالا و مسافر در شرکت هاي هواپيمايي رونق گيرد.


 بازار سكه وارز 

يک گرم طلا ي 18 عيار                                                                                                                             15280   تومان
 
سکه بهار آزادي (طرح قديم)                                                                                                           171000 تومان
 
 سکه بهار آزادي (طرح جديد)                                                                                                       151500 تومان
                                                                                     
            نيم سکه بهار آزادي                                                                                                                                      77500   تومان
 
ربع سکه بهار آزادي                                                                                                                                           43500  تومان
 
دلا ر                                                                                                                                                                                                935   تومان
 
يورو                                                                                                                                                                                           1285   تومان


 بورس 
 کاهش 2/87 واحدي شاخص هاي بورس

 


 کيميدارو                           2                      178                            04,9 
دارويي رازک                            2                    252                       869,12
کشت وصنعت پياذر                     98.1                  43                           210,2
فارسيت درود                      98.1                   22                          134,1
شرکت نيروکلر                    96.1                   32                         664,1
ماشين سازي اراک                       93.1                    13                            687
پارس سويچ                 (59.4)        (122)                    535,2
باما                          (2)               (680)                368,33
فنرسازي زر                 (99.1)            (18)                          888
داروسازي کوثر                 (86.1)           (75)                     968,3
زامياد                     (83.1)         (26)                        398,1
لامپ پارس شهاب                   (61.1)            (27)                         649,1


 افزايش دوباره قيمت خودرو در بازار  

طي دو ماه اخير چندين بار بازار خودرو دچار نوسان شد و در آخرين بار قيمت خودرو در برخي مدل ها در بازار تهران با افزايش قيمت مواجه شده است.
به گزارش ايسنا، بر اين اساس، پژو 206 تيپ 2 با افزايش 300 هزار توماني با قيمت 12 ميليون و 450 هزار تومان عرضه مي شود. قيمت برخي خودروهاي وارداتي و سمند و پژو 405 و همچنين هيونداي ورنا و فولکس گل نيز افزايش يافته است; اما قيمت خودروهايي مانند پرايد و زانتيا تا حدودي کاهش نشان مي دهد. زانتيا با کاهش قيمت 300 هزار توماني 26 ميليون و 300 هزار تومان معامله مي شود. قيمت فولکس گل و هيونداي ورنا نيز با افزايش پانصد هزار توماني به 15 ميليون و                               200  و 16 ميليون 200 هزار تومان رسيد. اين در حالي است که ساخت داخل تمام اين خودروها زير             60 درصد است و هنوز هم يکي از علت افزايش قيمت خودروهاي با ساخت داخل پايين مشکل واردات قطعات آن عنوان مي شود.
تاثير سهميه بندي بنزين نيز به حداقل رسيده و به عقيده برخي کارشناسان، تا زماني که کارت بنزين مصرف کنندگان شارژ است، اين تاثير حداقل باقي خواهد ماند; ولي طي دو ماه آينده با تمام شدن تدريجي شارژ کارت سوخت، قيمت خودروهاي پرمصرف کاهش و کم مصرف ها افزايش                  مي يابد. قيمت برخي خودروها نيز به دليل عرضه کم در بازار افزايش يافته; هم اکنون سمند                                       12 ميليون 350 و پژو 405 دوازده ميليون 500 هزار تومان معامله مي شود. برخي خودروها نيز به خاطر کم ياب شدن، قيمت هاي عجيبي پيدا کرده اند; به عنوان مثال پژو 206 اتوماتيک در بازار تهران                       17 ميليون و 500 هزار تومان معامله مي شود. البته خودرو پرايد به خاطر عرضه زياد آن به بازار با کاهش 30 هزار توماني، با قيمت هفت ميليون و 120 هزار تومان معامله مي شود. در همين حال قيمت برخي خودروهاي وارداتي نيز به دليل کاهش واردات، تا حدودي افزايش يافته و دو خودرو سوناتا و کمري که بيشترين خودروهاي وارد شده به ايران هستنند، هر کدام با افزايش قيمت بيش از 1/5 ميليوني مواجه بوده اند. کمري gl هم اکنون 36 و سوناتا چهار سيلندر 31 ميليون تومان قيمت دارند.


 
ورزشي و قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
مرز پرگهر
دانش و پژوهش
آموزش و سنجش
اقتصاد و بازار
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
خبر دانشگاه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته