جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/08/19 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 5973


ثبت نام ارز دانشجويي از امروز آغاز مي شود

رئيس سازمان امور دانشجويان تشريح كرد
آخرين وضعيت انتقال دانشجويان ايراني به داخل


خبرنامه


ميز خبر


يادداشت


 ثبت نام ارز دانشجويي از امروز آغاز مي شود 

 
براساس اعلام سازمان امور دانشجويان وزارت علوم، ثبت نام دانشجويان شاغل به تحصيل واجد شرايط دريافت ارز دانشجويي از امروز شنبه 19 آبان ماه از طريق سامانه سجاد آغاز مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تمام دانشجويان شاغل به تحصيل واجد شرايط دريافت ارز دانشجويي مي توانند از امروز شنبه 19 آبان 97 فرمهاي لازم به همراه مدارک مورد نياز را تکميل و در سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir بارگذاري کنند.

لازم است متقاضيان دريافت ارز دانشجويي به نکات زير دقت لازم را داشته باشند.

ارز دانشجويي صرفاً در بازه زماني يک مهر 97 تا 29 اسفند 97 يعني از مهر تا اسفند 1397 تعلق مي گيرد.

طبق بخشنامه بانک مرکزي، مبناي نرخ ارز درخصوص حواله هاي ارزي، نرخ ارز حواله مندرج در سامانه معاملات الکترونيکي ارز (ETS) و در مورد اسکناس، نرخ ارز اسکناس مندرج در سامانه مذکور خواهد بود.

باتوجه به تغيير سامانه ارزي از سامانه مشارکت دانشجويي (نشا) به سامانه جامع دانشجويي سجاد، تمام دانشجويان متقاضي در مرحله اول در سامانه جديد (سامانه سجاد) ثبت نام کرده و در مرحله بعدي درخواست ارز دانشجويي کنند.

طبق بخشنامه بانک مرکزي، ارز دانشجويي به مقاطع دکتري، کارشناسي ارشد تعلق مي گيرد و براي مقطع کارشناسي فقط دانشجوياني که شروع به تحصيل آنها قبل از 31 ارديبهشت 97 بوده، مي توانند درخواست کنند.

سازمان امور دانشجويان فقط موظف به تأييد وضعيت تحصيلي دانشجويان بوده، مراحل و ضوابط پرداخت ارز (نوع، ميزان و نرخ) براساس دستورالعمل بانک مرکزي و بر عهده بانک هاي عامل (تجارت و سامان) است .

با توجه به اينکه تمام فرآيندها و خدمات به صورت غير حضوري و از طريق سامانه انجام مي شود، نيازي به مراجعه حضوري نيست .

متقاضيان جهت کسب اطلاعات بيشتر به قسمت سوالات متداول در سامانه سجاد مراجعه کرده و در صورتي که پاسخ مورد نظر وجود نداشت، سوالات خود را از طريق ايميل support@saorg.ir ارسال کرده و پيگيري کنند.

براي کسب اطلاع و پيگيري از وضعيت درخواست، متقاضي مي تواند به پروفايل و ايميل شخصي اعلام شده مراجعه کند. متقاضيان جهت ارتباط با پشتيباني سامانه، از گزينه درخواست پشتيباني سامانه سجاد در منوي خدمات استفاده کنند.


 رئيس سازمان امور دانشجويان تشريح كرد
 آخرين وضعيت انتقال دانشجويان ايراني به داخل 

 رئيس سازمان امور دانشجويان گفت: پذيرش دانشجويان ايراني که به دليل مشکلات ارزي از دانشگاه هاي خارج به داخل کشور منتقل شده اند در بهمن انجام مي شود. مجتبي صديقي در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرين وضعيت انتقال دانشجويان ايراني به دانشگاه هاي داخل به دليل مشکلات ارزي گفت: در حال حاضر حدود 400 نفر از دانشجويان ايراني از دانشگاه هاي خارجي به داخل کشور منتقل شده اند، عموم اين دانشجويان در مقطع کارشناسي هستند و فرايند پذيرش اين دانشجويان در دانشگاه ها آغاز شده است.وي افزود: دانشجوياني که زودتر براي انتقال به داخل کشور اقدام کرده اند، فرايند پذيرش آنها در مهر ماه سال جاري آغاز شده و دانشجوياني که کمي ديرتر اقدام به اين کار کرده اند از بهمن ماه در دانشگاه ها پذيرش مي شوند.رئيس سازمان امور دانشجويان درپاسخ به اين سئوال که بيشتر اين دانشجويان متمايل هستند در کدام دانشگاه ها پذيرش شوند، افزود: اين دانشجويان هر کدام مي توانند 5 دانشگاه را انتخاب کنند بنابراين دانشگاه خاصي نيست که بيشتر تقاضا ها مختص آن دانشگاه باشد و براساس اولويت و شرايط دانشگاه، اين دانشجويان در دانشگاه ها پذيرش مي شوند.صديقي تاکيد کرد: دانشجويان خارج از کشور تا پايان امسال مي توانند از اين تسهيلات استفاده کنند.

به گزارش مهر، بعد از ايجاد نوسانات در حوزه ارز و اعلام سياست هاي جديد ارزي، دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از کشور و دانشجوياني که قصد تحصيل در دانشگاه هاي خارج را داشتند براي تامين ارز دانشجويي با مشکل مواجه شدند. از اين رو وزارت علوم براي حل اين مشکل موضوع انتقال دانشجويان غيرپزشکي مشغول به تحصيل در دانشگاه‌هاي خارجي به داخل را مطرح و اين آيين نامه را اصلاح کرد که به شرح زير است:

با توجه به شرايط ارزي کشور و بنا به دستور وزير علوم با متقاضيان تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج کشور براي انتقال به داخل کشور مساعدت بيشتري صورت خواهد گرفت.بنا بر اصلاحيه آئين‌نامه جديد، متقاضيان انتقال به دانشگاه‌هاي داخل در تمام مقاطع تحصيلي تنها با گذراندن يک ترم تحصيلي در دانشگاه‌هاي مورد تائيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در خارج از کشور مي‌توانند درخواست انتقال به دانشگاه‌هاي داخل را در سامانه سازمان امور دانشجويان ثبت کنند.

متقاضيان انتقال به دانشگاه‌هاي داخل کشور مي‌توانند از طريق پورتال سازمان به نشاني portal.saorg.ir درخواست و مدارک خود را ارسال کنند. تسهيلات فوق صرفا در سال 97 قابل اجرا بوده و براي دانشجوياني است که قبل از سال 97 در دانشگاه‌هاي خارج از کشور ثبت نام کرده باشند


 خبرنامه 

 ثبت‌نام جشنواره سراسري تيتر 11 از 20 آبان‏ماه

فرآيند ثبت‌نام و ارسال آثار جشنواره رسانه و نشريات دانشجويي دانشگاه‌هاي سراسر کشور با نام "تيتر 11" از 20 آبان ماه 1397 آغاز خواهد شد.

به گزارش ايسنا، يازدهمين جشنواره سراسري نشريات دانشجويي دانشگاه‌هاي سراسر کشور به ميزباني وزرات علوم، تحقيقات، فناوري و با همکاري معاونت فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت و با شعار «آگاهي، شفافيت، مسئوليت» برگزار خواهد شد.

طبق اعلام سايت يازدهمين جشنواره سراسري نشريات دانشجويي، دانشجويان متقاضي شرکت در اين جشنواره از 20 آبان تا 20 آذر ماه سال 97 فرصت دارند تا نسخه الکترونيکي آثار خويش را صرفاً از طريق سامانه www.titr11.ir ارسال نمايند.

اولين گردهمايي دانش آموختگان دکتري علوم آزمايشگاهي 23 آبان ماه برگزار مي شود

اولين گردهمايي "دانش آموختگان دکتري علوم آزمايشگاهي" دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي؛ 23 آبان ماه در دانشکده پيراپزشکي اين دانشگاه برگزار مي‌شود.

به گزارش ايسنا، محورهاي اين گردهمايي، تبادل دانش و تجربيات با ديگر همکاران؛ بازديد از محل تحصيل خود؛ ارتقاي سطح علمي و بسترسازي مناسب آموزشي در رشته علوم آزمايشگاهي است.

براساس گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، همچنين دانش آموختگان رشته دکتري علوم آزمايشگاهي و دانشکده پيراپزشکي اين دانشگاه مي‌توانند در همايش مذکور شرکت کنند.

پايان نامه و رساله هاي دانشجويان در زمينه اوراسيا حمايت مي شوند

مرکز مطالعات اورسياي مرکزي دانشگاه تهران از پايان نامه ها کارشناسي ارشد و رساله هاي دکتري در زمينه اوراسيا حمايت مي کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز مطالعات اوراسياي مرکزي دانشگاه تهران از فعاليت‌هاي آموزشي-پژوهشي در حوزه اوراسياي مرکزي حمايت مي‌کند.

اين مرکز اقدام به راه‌اندازي سامانه طرح‌هاي پژوهشي با هدف دريافت پيشنهاد انجام طرح‌هاي پژوهشي، تاليف و ترجمه کتاب کرده که پژوهشگران حوزه مطالعات اوراسياي مرکزي، مي‌توانند براي ارسال آثار خود در خصوص مسائل اقتصادي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي، امنيتي و روابط خارجي در کشورهاي اين منطقه، به آدرس http://cces.ir مراجعه کنند.

دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتري که طرح پژوهشي خود را به تصويب گروه‌هاي آموزشي رسانده‌اند، مي‌توانند تا پايان آذرماه درخواست خود را همراه با طرح پژوهشي پايان‌نامه/ رساله براي بررسي در شوراي علمي مرکز مطالعات اوراسياي مرکزي به اين مرکز ارسال کنند.

قائم مقام وزير علوم تشريح كرد؛

راه هاي تقويت و گسترش همکاري‌هاي علمي ايران و مالزي

در ديدار دکتر حسين سالار آملي، در امور بين الملل و رئيس مرکز همکاري‌هاي علمي بين‌المللي وزارت علوم و ذاکي بن ذکريا معاون سازمان امور تحصيلي مالزي گسترش همکاري‌هاي علمي و تحقيقاتي ايران و مالزي مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش ايسنا، در اين ديدار دکتر سالار آملي، ضمن تشريح ظرفيت‌ها و دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي ايران در سطح ملي و بين‌المللي، به بيان سياست‌هاي کلان حوزه بين‌الملل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جمهوري اسلامي ايران در سه محور: انتقال دانش و تجاري سازي تحقيقات، توسعه و تقويت دوره‌هاي فني و حرفه‌اي و بين‌المللي سازي مجموعه آموزش عالي کشور پرداخت.

بر اساس اعلام روابط عمومي وزارت علوم، امضاي يادداشت تفاهم همکاري، تدوين نقشه راه و برنامه اجرايي همکاري‌هاي علمي، تبادل استاد، محقق، دانشجو و فرصت‌هاي مطالعاتي، تبادل بورس کوتاه مدت و تأسيس شعبه دانشگاهي در مالزي از جمله مواردي بود که در اين ديدار در خصوص زمينه‌هاي همکاري دو طرف مورد بررسي قرار گرفت.

معاون آموزشي دانشگاه خبر داد

تصويب شيوه‌نامه آموزشي دانشگاه علم و صنعت

معاون آموزشي دانشگاه علم و صنعت از تصويب شيوه‌نامه آموزشي اين دانشگاه و اجرايي کردن آن تا کمتر از يک ماه آينده خبر داد.

دکتر ابوالفضل واحدي ضمن بيان اين مطلب، به تشريح جزييات تدوين شيوه نامه آموزشي دانشگاه علم و صنعت پرداخت و اظهار کرد: وزارت علوم سابقا آيين نامه‌هاي آموزشي جداگانه‌اي براي دوره کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري تدوين و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده بود، اخيرا نيز آيين‌نامه‌اي را تحت عنوان "آيين نامه‌ آموزشي يکچارچه" به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است. اين آيين‌نامه به نوعي کليات مربوط به مسايل آموزشي را شامل مي‌شود.

وي تصريح کرد: بر اساس "آيين نامه‌ آموزشي يکچارچه" بسياري از موارد و جزييات تصميم گيري‌هاي آموزشي در اختيار دانشگاه‌ها قرار داده مي‌شود تا اين مراکز بر اساس شرايط، امکانات و مقتضيات خود در خصوص آن تصميم بگيرند، به عبارتي شيوه‌نامه اجرايي آموزشي را متناسب با وضعيت خود تغيير دهند که در حال حاضر تعدادي از دانشگاه‌ها تدوين اين شيوه نامه را به اتمام رسانده‌اند.

معاون آموزشي دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: اين دانشگاه نيز مراحل اوليه شيوه نامه فوق را تدوين کرده و اصلاحات نسخه‌هاي اول تا چهارم نيز صورت گرفته و منتظريم تا در شوراي آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه علم و صنعت مطرح و تصويب شود.

واحدي در پايان با تاکيد بر اينکه شيوه‌نامه اجرايي آيين‌نامه آموزشي کمتر از يک ماه آينده تصويب مي‌شود، گفت: به نظر من تصويب آن گام موثري است تا قوانين يکپارچه، هم راستا و هم سو در عرصه آموزشي در دانشگاه وجود داشته باشند. ضمن اينکه کليات آن در دانشگاه‌هاي مختلف توسط وزارت علوم اعلام شده، اما مقرر شده براي اقدامات اجرايي و تصميم گيري‌هاي جزئي و موردي هر دانشگاهي بنا بر مقتضات خود تصميم بگيرد.


 ميز خبر 

 معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد مطرح كرد:

ضرورت جدا سازي آموزش دانشجويان پزشکي از دستياران

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به جدا سازي آموزش دانشجويان پزشکي از دستياران در بيمارستانهاي آموزشي تاکيد کرد و گفت: اين جداسازي به ارتقاي آموزش دوره پزشکي عمومي کمک مي‌کند.

دکتر محمد اعتضاد رضوي با اشاره به اينکه جداسازي آموزش دانشجويان پزشکي عمومي از دستياران و فلوشيپ‌ها، به ارتقاي آموزش دوره پزشکي عمومي کمک مي‌کند، افزود: از آنجا که بيشتر بيماران در درمانگاه‌ها به صورت سرپايي ويزيت مي‌شوند، کم توجهي به مسئله جداسازي آموزش باعث مي‌شود که دانشجويان پزشکي عمومي نگاه کل گرا نسبت به نوع بيماري را از دست بدهند.

وي آموزش طب سرپايي را مهمترين چالش در حوزه آموزش پزشکي عمومي دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکي مشهد براي حل اين چالش يک درمانگاه پلي کلينيک سطح 1 براي آموزش دانشجويان پزشکي عمومي اختصاص داده است و اين جداسازي از تداخل کاري دانشجويان پزشکي عمومي و دستياران جلوگيري مي‌کند و براساس اين هدف دانشجويان فيلد آموزشي متفاوت‌تري خواهند داشت.

اعتضاد رضوي در ادامه به جذب دانشجويان خارجي در بحث بين‌المللي سازي بسته تحول آموزش پزشکي اشاره و افزود: اين دانشجويان مي‌توانند براي دانشگاه داراي منافع باشند. اين منفعت تنها اقتصادي نيست بلکه حفظ استانداردهاي آموزشي و داشتن مديريت بين‌الملل به صورت مستقل در دانشگاه را به دنبال دارد.

وي بيان کرد: در حال حاضر 250 دانشجوي خارجي از کشورهاي مختلف جهان به ويژه افغانستان، عراق، پاکستان، سوريه و لبنان هم اينک در رشته‌هاي مختلف در اين دانشگاه تحصيل مي‌کنند.

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در پايان به نحوه دريافت شهريه دانشجويان خارجي اشاره کرد و گفت: دانشجويان خارجي يک شهريه ثابت و متغيير دارند که با توجه به نوسانات ارز، شهريه بر مبناي ارز دولتي و به ريال محاسبه مي‌شود اما هزينه تمام شده اين دانشجويان به زودي مصوب و اعلام خواهد شد.


 يادداشت 

 دانش، يگانه راه براي نگاه به آينده

منطق فازي

منصور يحيوي فركوش

علم منطق فازي (Fuzzy Logic) در سال 1965 ميلادي براي اولين بار در دنيا توسط دانشمند ايراني «پروفسور لطفي عسگر‌زاده استاد دانشگاه بركلي آمريكا»، دقيقا در پاسخ به سئوالي «آيا الان روز است يا شب» در حاليكه «غروب» بود، در صحنه محاسبات نو مطرح شد. بر اين اساس علم منطق فازي توانست از فضاي بين دو ارزش مجموعه‎ها (0.1) «شب يا روز»،«پير يا جوان»، «گرم يا سرد» ارزش‌هاي جديد «حدودي شب » يا «نسبتا جوان » ،«تا حدودي سرد» را استخراج كند.

به بيان ساده؛ منطق فازي در برابر منطق ارسطويي (Crisp sets) يا «باينري» كه همه چيز را فقط به دو شكل « گرم وسرد»، «بلي و خير» و «صفر و يك» مطرح بود، قرار گرفته است. با اين وجود منطق فازي در بازه بين صفر و يك قرار داشته و با رد منطق مطلق‌گويي ارسطويي (فقط صفر يا يك) از مقدار تعلق عضوي «درجه عضويت» به مجموعه را مطرح مي‏كند. بر اساس علم منطق فازي يك فرد60ساله، 40درصد به مجموعه جوان، 50 درصد به مجموعه ميانسالان و تنها 10درصد به مجموعه ميانسالان تعلق دارد. در حاليكه در منطق كلاسيك تنها به يك مجموعه (فقط مجموعه ميانسال) تعلق داشت. اين منطق از صفت قطعيت استفاده نمي‎كند...

در ابتداي پيدايش اين نظريه،بسياري از دانشمندان در مراكز علمي و پژوهشي، علم منطق فازي را همان «احتمال» مي‏دانستند و مدعي بودند كه لطفي‌زاده پدر علم فازي چيزي جديد ارايه نكرده است. برخي اظهار مي‏دارند؛ منطق دو ارزشي كارايي دارد و هزاران سال است كه به بشريت خدمت كرده و در منطق كامپيوترها استفاده شده است. بنابراين، اين اظهارات باعث شد كه منطق فازي بيش از بيست سال بعنوان تئوري در دانشگاه‌ها بماند چرا كه کمتر کسي معناي آن را درک کرده بود.

پس از گذشت بيست سال، در سال 1980 ميلادي ابراهيم ممداني از دانشگاه لندن، براي نخستين بار از منطق فازي در زمينه كنترل يك موتور بخار ساده استفاده كرد. سپس بسياري از كشورها از علم فازي در بخش هاي مختلف صنعتي استفاده نمودند. در دانمارك اسميت براي كنترل كوره سيمان، در ژاپن براي كنترل فرايند تصفيه آب و ... استفاده شد. متعاقب آن، شركت «هيتاچي» يك سيستم كنترل خودكار قطار را بر مبناي منطق فازي توسعه داد. شايان ذكر است كه در اوايل دهه 1990 ژاپني‌ در زمينه كاربرد منطق فازي، فعال بوده‌اند.

امروزه از منطق فازي در اكثر كارخانه‌هاي بزرگ نظير ذوب آهن،صنايع خودروسازي، پتروشيمي،تصفيه آب،واحدهاي توليد انرژي،ساخت ماشين لباسشويي و وسايل الكترونيكي و ديگر علوم ... استفاده مي‎كنند. كاربرد منطق فازي در صنايع خودروسازي مربوط به تنظيم و كنترل ترمزهاي ABS ،گيربكس اتوماتيك، تشخيص عيب در فرايند توليد، محاوره بين ماشين و انسان، كنترل كيفيت و... بوده است.

بسياري از دانشمندان در جهان علم هوش مصنوعي را توسعه مي‏دهند. در ايران نيز پژوهش‎هاي زيادي در راستاي كاربرد اين علم و تركيب آن با علم شبكه عصبي (ANFIS) و ... در هوش مصنوعي صورت گرفته است. در اين زمينه تحقيقات دانشمنداني چون دكتر عباس طلوعي اشلقي، دكتر سهراب خان محمدي، دكتر محمد علي افشار كاظمي، دكتر محمدرضا معتدل، دكتر جواد جاسبي و ... را مي توان نام برد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته