جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/08/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 5977

معاون آموزشي دانشگاه آزاد اعلام كرد؛
تعيين تكليف داوطلبان پزشکي دانشگاه آزاد


آزمون توليمو 24 آبان برگزار مي شود

معاون امور دانشجويان وزارت علوم تشريح كرد؛
جزئيات فرايند معرفي دانشجويان نمونه كشوري

معاون پژوهشي دانشگاه خبر داد؛
ايجاد انجمن هاي کارآفريني دانشجويي در دانشگاه پيام نور


خبرنامه


ميز خبر


يادداشت


 معاون آموزشي دانشگاه آزاد اعلام كرد؛
 تعيين تكليف داوطلبان پزشکي دانشگاه آزاد 

 معاون آموزشي دانشگاه آزاد از تعيين تکليف وضعيت اغلب دانشجويان متقاضي ورود به رشته‌هاي علوم پزشکي و پيراپزشکي اين دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر کمتر از 1000 نفر از اين دانشجويان تعيين تکليف نشده‌اند که وضعيت اين دانشجويان نيز در نيمسال دوم تحصيلي روشن خواهد شد.دکتر عليرضا رهايي در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن اعلام اين مطلب به تشريح آخرين وضعيت دانشجويان بلاتکليف رشته‌هاي علوم پزشکي دانشگاه آزاد پرداخت و گفت: خوشبختانه با ظرفيت خوبي که براي رشته‌هاي علوم پزشکي در اين دانشگاه باز شد و همچنين يک اضافه ظرفيتي که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به دانشگاه آزاد در خصوص رشته‌هاي پزشکي اختصاص داد، دانشجوياني که متقاضي ورود به رشته‌هاي پزشکي و پيراپزشکي بودند ثبت نام کردند.

وي در ادامه تصريح کرد: در نتيجه تمهيدات ايجاد شده در دانشگاه آزاد درصد محدودي از دانشجويان متقاضي رشته‌هاي علوم پزشکي هنوز باقي‌مانده است که احتمالا در پذيرش‌هاي بعدي وضعيت آنها مورد بررسي قرار خواهد گرفت، اما به طور کلي اکثر دانشجويان بلاتکليف ثبت نام کردند و در حال حاضر بر سر کلاس‌هاي درس نشسته و تحصيل خود را در رشته‌هاي مختلف پزشکي و پيراپزشکي آغازکردند.

معاون آموزشي دانشگاه آزاد همچنين خاطر نشان کرد: پنج واحد دانشگاه آزاد اسلامي در مهرماه جاري مجوز پذيرش در برخي رشته‌هاي علوم پزشکي و پيراپزشکي را نداشتند و اين امر مشکلاتي را براي متقاضيان ورود به اين رشته‌ها ايجاد کرد که البته اين مشکل با همکاري وزارت بهداشت حل شد و آن پنج واحد دانشگاهي توانستند مجوز پذيرش در رشته‌هايي نظير داروسازي، پزشکي، دندانپزشکي را اخذ کنند و تقريبا دانشجويان متقاضي در همه رشته‌ها به تناسب ظرفيت‌هاي موجود پذيرش شدند.

دکتر رهايي همچنين ظرفيت پذيرش در رشته‌هاي علوم پزشکي و پيراپزشکي دانشگاه آزاد براي سال جاري را تعداد 3500 نفر عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاد حدودا 3000 ظرفيت باز براي پذيرش در اين رشته‌ها در اختيار داشت، اما مجددا وزارت بهداشت حدود 500 ظرفيت ديگر نيز به ظرفيت‌هاي ديگر موجود اضافه کرد و تقريبا مشکل اغلب دانشجويان رفع شد.معاون آموزش دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: در حال حاضر کمتر از 1000 نفر از دانشجويان متقاضي ورود به رشته‌هاي علوم پزشکي و پيراپزشکي تعيين تکليف نشدند که البته اين دانشجويان نيز در نيم‌سال دوم تحصيلي وضعيت‌شان مشخص خواهد شد.


 آزمون توليمو 24 آبان برگزار مي شود 

 آزمون زبان انگليسي پيشرفته (توليمو) پنجشنبه 24 آبان 97 برگزار مي شود. صد و سي و دومين دوره آزمون زبان انگليسي پيشرفته (To limo :E-A2018) صبح روز پنجشنبه 24 آبان 97 در شهر تهران برگزار خواهد شد.

هر داوطلب براي شرکت در جلسه آزمون بايد، علاوه بر پرينت کارت شرکت در جلسه آزمون، اصل کارت ملي يا اصل گذرنامه خود را ارائه کند.چنانچه داوطلبان متقاضي شرکت در آزمون هر گونه اشکالي در کارت ورودي خود مشاهده کردند مي‌توانند در روز چهارشنبه 23 آبان صبح از ساعت 8 تا 12 و بعدازظهر از ساعت 14 تا 17 با در دست داشتن کارت شناسايي معتبر و دو قطعه عکس به نماينده اين سازمان مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کرده و اشکال احتمالي کارت خود را اصلاح و رفع کنند.

داوطلباني که شماره پرونده و کدپيگيري ثبت نام خود را فراموش کرده ‌اند، براي دريافت شماره پرونده با مراجعه به سايت سازمان سنجش www.sanjesh.org ورود به سيستم پاسخگويي اقدام کنند و به هيچ وجه به باجه رفع نقص مراجعه نکنند.دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره واقع در تهران، خيابان انقلاب، ميدان فردوسي، کوچه شاهرود، دانشکده فرهنگ وارتباطات دانشگاه سوره محل رفع نقص کارت آزمون است.


 معاون امور دانشجويان وزارت علوم تشريح كرد؛
 جزئيات فرايند معرفي دانشجويان نمونه كشوري 

 معاون امور دانشجويان داخل وزارت علوم با تشريح فرايند معرفي دانشجويان نمونه کشوري گفت: حدود هزار و 300دانشجو در اين دوره شرکت کردند.محمد رضا علم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فرايند معرفي دانشجويان نممونه کشوري گفت: اين فرايند معمولا تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت فراخوان دانشجويان نمونه کشوري سال 97 در شهريورماه آغاز شد و تا 30 مهر ماه 97 ادامه داشت.وي افزود: بيش از يک هزار و 300 دانشجو از دانشگاه هاي سراسر کشور در اين فراخوان شرکت کردند که نسبت به سال گذشته تعداد دانشجوياني که در اين فراخوان شرکت کرده بودند با افزايش روبرو بود.

معاون امور دانشجويان داخل وزارت علوم افزود: درحال حاضر فرايند داوري کارهاي پژوهشي دانشجويان درحال بررسي است و بيش از يک ماه اين فرايند ادامه خواهد داشت بعد از بررسي تمام پرونده هاي دانشجويان نمونه، بهمن ماه و يا در نهايت اوايل اسفند 97 دانشجويان نمونه کشوري معرفي خواهند شد.وي ادامه داد: سال گذشته حدود 27 نفر از دانشجويان نمونه معرفي شدند که امسال نيز همين حدود معرفي خواهد شد.


 معاون پژوهشي دانشگاه خبر داد؛
 ايجاد انجمن هاي کارآفريني دانشجويي در دانشگاه پيام نور  

 معاون پژوهشي دانشگاه پيام نور از شکل گيري انجمن هاي کارآفريني دانشجويي در اين دانشگاه خبر داد. به گزارش دانشگاه پيام نور، محمد علي کريمي با تاکيد بر لزوم گسترش نوآوري در دانشگاه پيام نور گفت: شکل گيري شبکه مراکز نوآوري دانشگاه با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري پيگيري مي شود و دانشگاه به دنبال ايجاد پارک علم و فناوري ويژه است تا بنا به جنس و رويکردهاي آموزشي و پژوهشي خاص دانشگاه، مراکز رشد زير نظر اين پارک ماموريت هاي خاصي را انجام دهند.

كريمي افزود: ايجاد پارک هاي علم و فناوري و شکل گيري مراکز رشد و شرکت هاي دانش بنيان به موازات مراکز نوآوري به طور جدي پيگيري مي شود تا استانها نيز به شکل قوي تري در اين زمينه واردشوند.معاون پژوهشي دانشگاه پيام نور از برگزاري استارتاپ هاي دانشگاه پيام نور در حوزه بين الملل در حوزه سلامت و گردشگري در دو کشور ارمنستان و عمان خبر داد و گفت: بنا بر اين است که يکي از اين استارتاپ ها در کشور عمان تا قبل از آغاز سال 98 انجام شود ضمن اينکه بنا داريم به زودي جشنواره استارتاپ هاي تازه نفس را نيز برگزار کنيم.وي با اشاره به تفاهم نامه هاي دانشگاه در حوزه کارآفريني و ارتباط با صنعت گفت: تفاهم نامه هاي بسيار مفيدي با مجموعه هايي در اين زمينه صورت گرفته که به زودي عملياتي شده و نتايج مثبت آن عايد دانشگاه خواهد شد.معاون پژوهشي دانشگاه پيام نور با اشاره به شکل گيري انجمن هاي کارآفريني دانشجويي با همکاري حوزه معاونت فرهنگي دانشجويي دانشگاه گفت: هدف از ايجاد اين انجمن اين است که بتوانيم ضمن برنامه ريزي مناسب براي دانشجويان، آنهايي که توانمند هستند را شناسايي و به سمت مراکز نوآوري، هسته هاي فن آور و مراکز رشد هدايت کنيم.


 خبرنامه 

 دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشکي مطرح كرد؛

تاثير افزايش قيمت ارز بر آموزش پزشکي

دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشکي و تخصصي وزارت بهداشت با بيان اين که عمده آموزش دانشجويان دوره تحصيلات تکميلي بر پايه پروژه‌هاي تحقيقاتي است، اظهار کرد : در ماه‌هاي اخير به دليل نوسانات نرخ ارز، تهيه مواد مصرفي براي دانشجويان تحصيلات تکميلي در دانشگاه‌هاي علوم پزشکي با مخاطره روبرو شده و اميدواريم اين مشکلات به وجود آمده به زودي مرتفع شود.

دکتر جمشيد حاجتي ، با اشاره به اينکه نوسانات اخير ارز، فعاليت‌هاي پژوهشي دانشجويان تحصيلات تکميلي را با مشکل روبه رو کرده است، افزود: بخش مهمي از پروژه‌هاي تحقيقاتي در دانشگاه‌ها توسط دانشجويان دوره تحصيلات تکميلي انجام مي شود که در صورت عدم تامين منابع مالي و مواد مصرفي با کاهش افت جدي کيفيت پژوهش در سالهاي آينده روبه‌رو خواهيم شد.

حاجتي با اشاره به اينکه در سالهاي گذشته با تشديد شدن تحريم‌ها شاهد پژوهش‌هاي بي کيفيت بوده‌ايم، افزود: ميزان بودجه بايد با توجه به ميزان تورم واقعي در نظر گرفته شود تا دانشجويان کارهاي پژوهشي را به شکل معقول‌تري انجام دهند.

دبير شوراي آموزش علوم پايه پزشکي وتخصصي وزارت بهداشت با تاکيد بر اين مطلب که نيازها و انتظارات دانشگاه‌ها در عرصه فعاليت‌هاي پژوهشي بايد توسط دانشجويان تامين شود، اظهارکرد: در حال حاضر دانشجويان دوره تخصص، 9 ترم مجاز به انجام فعاليت‌هاي پژوهشي در دانشگاه هستند که اگر اين زمان توسط آنها رعايت نشود، برخي از
دانشگاه ها بعد از گذشت 9 ترم کمک هزينه دانشجويان را قطع کرده و از آنها هزينه دريافت مي‌کنند البته در برخي موارد دانشگاه ها بعد از گذشت 12 ترم دانشجو را جريمه ميکنند. لذا لازم است تعهدات پژوهشي دانشجويان با توجه به شرايط اقتصادي امروز مورد بازنگري قرار گيرد.

وي ادامه داد: برخي از دانشگاه ها از دانشجويان دوره تحصيلات تکميلي و PHD براي تعهدات پژوهشي بين 2 تا 3 مقاله درخواست مي‌کنند در حالي که در آيين نامه ارائه يک مقاله ISI توسط دانشجو کفايت مي‌کند.

حاجتي در پايان خاطر نشان کرد: اگر براي جلوگيري از آسيب‌هاي پژوهشي فکري نشود، بيشتر پژوهش ها با کيفيت خيلي پايين‌تر انجام مي‌شوند و رتبه بالا در منطقه که طي سال هاي گذشته کسب کرده ايم را از دست خواهيم داد.

در جلسه معاونين وزارت بهداشت صورت گرفت؛

تقدير وزير بهداشت از دكتر پور كاظمي

وزير بهداشت در حاشيه جلسه شوراي معاونين وزارت بهداشت از خدمات دکتر پورکاظمي سرپرست سابق مرکز سنجش آموزش پزشکي کشور و اولين مدير ارشد بازنشسته در وزارت بهداشت تقدير کرد.

دکتر سيد حسن هاشمي در اين جلسه با بيان اينکه چندين چهره نوستالژيک و ماندگار در حوزه سنجش کشور وجود دارند، افزود: دکتر پورکاظمي و دکتر توکلي چهره هاي ماندگاري براي دانشجويان سالهاي گذشته هستند و اين دو نفر در ذهن و ياد دانشجويان دوران گذشته مانده است.

به گزارش وبدا، در اين جلسه دکتر پورکاظمي سرپرست سابق مرکز سنجش آموزش پزشکي کشور به ارائه گزارشي از فعاليت هاي خود در طول دوران تصدي اين مسئوليت پرداخت و استقرار مرکز سنجش آموزش پزشکي در فضايي مناسب، ايجاد چاپخانه سنجش، تغيير در روش نمره سازي آزمون و تشکيل مرکز آزمون سازي به عنوان مهمترين اقدامات خود در اين مدت ياد کرد.

وزير علوم تاكيد كرد؛

لزوم برگزاري نشست‌هاي ملي يونسکو

وزير علوم با بيان اينکه در حوزه آموزش عالي ظرفيت‌هاي بسيار خوبي وجود دارد، بر بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي معاونان وزارتخانه با توجه به زمينه‌هاي فعاليت هر معاونت در راستاي پشتيباني و همکاري‌هاي مشترک براي توسعه و تقويت فعاليت‌هاي کميسيون ملي يونسکو - ايران تأکيد کرد.

وي با اشاره به ضرورت بهره‌مندي از ظرفيت زبان فارسي خاطرنشان کرد: با توجه به بحث توسعه خط فارسي و اثر خوشنويسي، اگر بتوانيم کمک کنيم که ترک‌ها، ازبک‌ها و تاجيک‌ها بتوانند زبان فارسي را بخوانند و بنويسند، آن اشتراک در تاريخ و فرهنگ به عنوان نخ تسبيح عمل خواهد کرد.غلامي افزود: در مجموعه نهادهاي دولتي، ارتباط بين وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي اجرايي ضروري است؛ زيرا از موازي کاري‌ها جلوگيري خواهد کرد.وي تصريح کرد: تلاش‌ها، برنامه‌ها و سرمايه‌هايي که از گذشته در مجموعه کميسيون ملي يونسکو – ايران بوده در آينده نيز به عنوان يکي از گنجينه‌ها در توسعه فرهنگي و حفظ جايگاه کشورمان به کار گرفته خواهد شد و مثمر ثمر خواهد بود.

جزئيات المپياد ورزش‌هاي همگاني دانشجويان علوم پزشکي اعلام شد

به گزارش معاونت فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت (مفدا)، براي نخستين بار، امسال در دو بازه زماني مجزا در اسفندماه، دو المپياد ورزش‌هاي همگاني دانشجويان دختر و پسر دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور در مجتمع فرهنگي، آموزشي و رفاهي خزرآباد ساري برگزار خواهد شد.

8 رشه ورزشي دارت، فوتبال روي ميز، فريزبي، داژبال، طناب زني، آمادگي جسماني، طناب کشي و روبيک در چهارمين دوره المپياد ورزش‌هاي همگاني دانشجويان دختر و پسر دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور اجرا مي شود.

از اين تعداد، رشته‌هاي ورزشي داژبال و طناب کشي به صورت تيمي و ساير رشته‌ها به صورت انفرادي و رشته طناب زني به صورت تيمي و انفرادي برگزار خواهد شد.

هر دانشگاه علوم پزشکي در مجموع 8 رشته ورزشي حداکثر مي‌تواند 20 ورزشکار به المپياد ورزش‌هاي همگاني دانشجويان دختر و پسر اعزام کند.

حداکثر ورزشکار شرکت کننده از هر دانشگاه در المپياد در رشته ورزشي دارت (يک نفر)، فوتبال روي ميزي (يک نفر)، فريزبي (دو نفر)، داژبال (5 نفر)، طناب زني (4 نفر)، آمادگي جسماني (يک نفر)، طناب کشي (5 نفر) و روبيک (يک نفر) اعلام شده است.

چهارمين المپياد ورزش‌هاي همگاني دانشجويان دختر دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور طي روزهاي يکم تا 6 اسفند ماه و همچنين المپياد ورزش‌هاي همگاني دانشجويان پسر در روزهاي 10 تا 16 اسفند ماه برگزار خواهد شد.هر دانشجو در المپياد ورزش‌هاي همگاني دانشجويان دختر و پسر، فقط مي‌تواند در يک رشته ورزشي شرکت کند. دانشجوياني که دراين دوره از مسابقات شرکت مي‌کنند، حق شرکت در المپياد قهرماني سال بعد (1398) را ندارند. قوانين و مقررات بازي ها متعاقبا اعلام خواهد شد.


 ميز خبر 

 معاون آموزشي دانشگاه خبر داد؛

تقويت دوره‌هاي آموزشي دانشگاه خوارزمي‌

معاون آموزشي دانشگاه خوارزمي از تقويت دفتر برنامه ريزي و نظارت آموزشي اين معاونت در راستاي کيفيت بخشيدن به دوره‌هاي آموزشي خبر داد.

محمد حسين عبداللهي از باز تعريف فرايندهاي بخش معاونت آموزشي دانشگاه خوارزمي خبر داد و گفت: يکي از فعاليت هايي که به صورت جدي آغاز کرده ايم، بحث نظارت و باز تعريف فرايندها در تمام بخش هاي آموزشي است.

وي ادامه داد: تلاش ما اين است تا بازده زماني کارهاي بخش آموزش را کاهش داده و با شناسايي خلاء هاي موجود در اين بخش آن را محدود کنيم.

وي ادامه داد: از برنامه هاي ديگر بخش معاونت آموزشي، تقويت دفتر برنامه ريزي و نظارت آموزشي است که در راستاي کيفيت بخشيدن دوره‌ها برنامه جدي را شروع کرده ايم.

عبداللهي افزود: توانمند کردن واحد هاي عملي و کارورزي و خارج کردن ارتباط با مراکز صنعتي از حالت کليشه اي آن از ديگر برنامه هايي است که اجرايي خواهيم کرد.


 يادداشت 

 دانش؛ يگانه راه براي نگاه به آينده

نگاهي به چالش‏هاي آموزشي کشور

منصور يحيوي فركوش

Yahyavi.ir@gmail.com

پرورش نيروي انساني متخصص براي دستيابي به توسعه پايدار و متوازن، مستلزم برخورداري جامعه از آموزش عالي پويا و كار آمد است. و جز با ايجاد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي رسيدن به اين هدف امكان پذير نيست. لذا امروزه عصر دانشگاه ايستا که با روش سنتي به تربيت نيروي انساني مدرک به دست و جوياي کار بپردازد سپري شده و دانشگاه جديد دانشگاهي است که نيروي انساني کارآفرين، خلاق و کارآمد تربيت کند. با وجود همه موفقيت‎هاي دانشگاهي در كشور نبايد از نظر دور داشت که سياست‎هاي توسعه کمي، آموزش عالي ايران را با چالش‎هايي مواجه کرده است. در اين قسمت يكي از چالشهاي مهم آموزشي (آموزش مهارت محور ) را مورد بررسي قرار مي‏دهيم.

قسمت اول : آموزش مهارت محور

بسياري از کشورها براي ايجاد شغل و افزايش اشتغال تاکيد بسياري بر آموزش مهارت محور دارند. به طوريكه آموزش مهارت يکي از راه هاي مهم برون رفت از مشكل بيکاري محسوب مي‏شود که فقدان آن براي ورود به بازار کار از موانع مهم بهبود وضعيت اشتغال در كشور به شمار مي‏رود. متاسفانه مسئله اشتغال بويژه در ميان دانش آموختگان دانشگاهها چالش مهم كشور است. براي برون رفت از اين چالش بايد راه‏هاي افزايش مهارت دانش آموزان و دانشجويان را گسترش داد. بدين منظور بايد الگوي مهارت آموزي به همراه تئوري از دوران آموزش ابتدايي شکل بگيرد و در تمام دوره‏ها مبتني بر يادگيري دانش به همراه تربيت انسان، پرورش مهارت‏ها و پژوهش‏ها همراه باشد.

در برنامه آموزشي دانشگاه‌هاي کشور تاكيد به آموزش مبتني بر مهارت آموزي موضوع جديدي نيست. بطوريكه در سال هاي اخير اين مهم از طرف مسئولان آموزشي ارشد كشور از جمله وزير علوم مورد توجه قرار گرفته است. نتايج مطالعات نشان مي‎دهد؛ در ميان دانش آموختگان دانشگاه‌هاي کشور بجز چند واحد آموزشي، بشدت ضعف مهارتي ديده مي‎شود. ميزان اين ضعف در ميان دانش آموختگاني كه از استاندارد‏هاي پايين آموزشي (استاندارد نبودن فضاي آموزشي، امكانات آزمايشگاهي، امكانات كتابخانه‏اي، سايت كامپيوتر و غيره ) برخوردار بودند، بشدت نگران كننده و تكان دهنده است. با اين وجود متاسفانه با اينكه برخي از دانشگاههاي كشور به استاندارد لازم نرسيدند، همچنان به پذيرش دانشجو اصرار دارند. به عنوان مثال يك مهندس كامپيوتر با وجود تعريف واحد درسي مربوطه مهارت كافي براي نوشتن يك برنامه كامپيوتري يا طراحي يك وب سايت را ندارد يا نمي‏تواند يك شبكه كامپيوتري را راه اندازي كند. سئوال مهم اينجاست: آيا اين فرد با وجود مدرك دانشگاهي مي‎تواند آينده كاري موفقي داشته باشد؟

طبيعي است توجه به آموزش مبتني بر مهارت در مقاطع کارشناسي و تحصيلات تکميلي در دانشگاه‌ها مي‌تواند به عنوان راهکاري مناسب براي حل مشکل اشتغال دانشجويان و دانش آموختگان باشد. اميد است توجه و تمرکز اصلي مسئولان علاوه بر آموزش تئوري اهتمام بيشتري به مهارت آموزي دانشجويان، داشته باشد. موضوعي كه عليرغم تاكيدات فراوان حتي از سوي مسئولان ارشد كشور هنوز به مرحله اجرايي نرسيده است. اين موضوع تنها با تجهيز آزمايشگاهها و كارگاهها، كتابخانه‏هاي دانشگاهها، ... امكان پذير است به طوريكه هنوز بسياري از واحدهاي آموزشي از امكانات آزمايشگاهي و كارگاهي اندك برخوردار هستند.

ضروري است شکاف عميق بين صنعت و دانشگاه كاهش يافته و همکاري دانشگاه و صنعت براي تربيت نيروي انساني ماهر توسعه يابد. بر اين اساس پايان نامه‌ها و رساله‌هاي دانشجويان مقاطع تحصيلات تکميلي مطابق با مهارت آموزي و در بخش هاي مورد نياز جامعه بويژه در صنعت مطرح شود تا مشکل اصلي دانش آموختگان در حضور و فعاليت کاري در جامعه برطرف شود.

در اين قسمت مطالبي در باره لزوم آموزش به همراه مهارت آموزي مطالبي مطرح شد. در يادداشت بعدي، مسئله انگيزه و ايجاد خلاقيت مورد بررسي قرار خواهد گرفت.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته