جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/08/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 5977


فوايد شگفت انگيز آب اسفناج


خبرپزشكي


خبر


  فوايد شگفت انگيز آب اسفناج 

 
سطوح بالاي پتاسيم در آب اسفناج مي تواند به افرادي که داراي فشار خون بالا هستند، کمک کند.

جدا از تمام مواد مغذي که اسفناج ارائه مي کند، گرفتن آب اين سبزي امکان ترکيب با مواد غذاي مغذي ديگر و حمل و نقل ساده را فراهم مي کند.

به گزارش عصر ايران به نقل از "نيو هلث ادوايزر"، اسفناج سرشار از ويتامين ها و مواد معدني ضروري است، به عنوان يک درمان يا عامل پيشگيري از بسياري مشکلات سلامت عمل مي کند و عطر و طعم خوبي نيز دارد.

منبع عالي براي ويتامين ها

آب اسفناج سرشار از ويتامين ها و مواد مغذي ديگر است. مصرف اسفناج مي تواند به راحتي مقدار مصرف توصيه شده روزانه براي ويتامين A را تامين کند. اين ويتامين براي سلامت تيروئيد، سيستم ايمني قوي، و ديد خوب در شب ضروري است. جدا از ويتامين A، آب اسفناج حاوي روي، فيبر، نياسين، ويتامين هاي B6، C، E، K، کلسيم، منيزيم، پروتئين، آهن، فولات، مس، تيامين، پتاسيم، منگنز، و فسفر است.

کاهش فشار خون

سطوح بالاي پتاسيم در آب اسفناج مي تواند به افرادي که داراي فشار خون بالا هستند، کمک کند. پتاسيم مي تواند آثار بد سديم در بدن را خنثي کند که به نوبه خود مي تواند در تنظيم سطوح سديم و بهبود مشکلات فشار خون بالا کمک کند. به طور کلي، سبزي هايي مانند اسفناج و کيل غذاهايي خوب براي افراد مبتلا به پرفشاري خون محسوب مي شوند.

حفظ وزن

آب اسفناج حاوي فيبر زيادي است. يک وعده آب اسفناج مي تواند تا 3 گرم فيبر داشته باشد. مقدار مصرف توصيه شده روزانه براي فيبر براي مردان 38 گرم و براي زنان 25 گرم است. از آنجايي که بيشتر مردم به ميزان کافي در روز فيبر مصرف نمي کنند، نوشيدن آب اسفناج مي تواند به بهبود اين شرايط کمک کرده و احساس سيري را نيز هرچه بيشتر تقويت کند. اين شرايط مي تواند به حفظ وزن و کاهش خطر ابتلا به يبوست کمک کند.

سلامت استخوان ها

زماني که موضوع سلامت استخوان ها مطرح مي شود، کلسيم يکي از مواد مغذي کليدي در نظر گرفته مي شود. يک وعده آب اسفناج مي تواند 12 درصد از مقدار مصرف توصيه شده روزانه براي کلسيم را تامين کند. دندان ها نيز براي حفظ سلامت خود به کلسيم نياز دارند. با حفظ سطوح سالم کلسيم در بدن به طور قابل توجهي خطر پوکي استخوان را کاهش مي دهيد. همچنين، اين ماده مغذي به انقباض رگ هاي خوني و ماهيچه ها کمک مي کند.

رشد گلبول هاي قرمز خون

زماني که مواد مغذي مورد نياز خود را در اختيار داريد، بدن قادر است به ميزان کافي گلبول هاي قرمز توليد کند تا خللي در شرايط سلامت شما ايجاد نشود. آب اسفناج به عنوان يک خون‌ساز کارآمد شناخته مي شود. افزون بر اين، ويتامين K موجود در اسفناج به حفظ غلظت خون سالم، و توانايي لخته شدن آن کمک مي کند.

تقويت مو

آب اسفناج براي حفظ سلامت مو و پوست نيز مفيد است. سرشار ازويتامين هاي A و C و آهن، اين نوشيدني به سود پوست و مو عمل مي کند. ويتامين C براي توليد کلاژن ضروري است که ماده کليدي براي حفظ سلامت پوست و مو محسوب مي شود. ويتامين A يک ماده مهم براي سبوم، چربي طبيعي مو، است. سطوح پايين آهن نيز مي تواند خطر ريزش مو را افزايش دهد.

سلامت گوارشي

از آنجايي که آب اسفناج حاوي فيبر است، به بهبود مشکلات گوارشي نيز کمک کند. مصرف اين نوشيدني احتمال پرخوري را کاهش داده، و به اجابت مزاج راحت کمک مي کند. فيبر غذايي احتمال ابتلا به يبوست را کاهش مي دهد.

سلامت قلب

بيماري قلبي يکي از دلايل اصلي مرگ و مير مردم در جهان است. حفظ سلامت خوب قلبي عروقي يکي از فوايد مصرف آب اسفناج است. اين نوشيدني حاوي فولات، به نام اسيد فوليک و ويتامين B9 نيز شناخته مي شود، است که به کاهش خطر سکته مغزي، سخت شدن ديواره سرخرگ ها، و حفظ انعطاف پذيري رگ هاي خوني کمک مي کند. اين موارد در پيشگيري و ريکاوري از حمله قلبي کليدي هستند. سطوح بالاي نيترات در آب اسفناج نيز مي تواند مدت زمان ريکاوري پس از حمله قلبي را تسريع کند.

نکته هايي براي تهيه نوشيدني اسفناج

اگر علاقه چنداني به آب اسفناج خالي نداريد مي توانيد نکته هاي زير را براي بهبود عطر و طعم آن مد نظر قرار دهيد:

يک تکه از خيار، کدو سبز، کاهوي رومي، هويج يا جعفري تهيه کنيد. آنها داراي يک شيريني طبيعي هستند و مکملي خوب براي اسفناج هستند.

به نوشيدني خود ادويه ها و گياهان دارويي که به بهبود عطر و طعم کمک مي کنند، اضافه کنيد. اين کار را به آرامي انجام دهيد تا زماني که به عطر و طعم دلخواه برسيد.

آب اسفناج ممکن است عطر و طعمي قوي براي شما داشته باشد. شما مي توانيد آن را عصاره هاي ديگر مانند کرفس، ليمو يا سيب ترکيب کنيد.

گاهي اوقات به جاي اندکي شيريني شايد به اندکي تندي و گرما علاقه داشته باشيد. در همين راستا، شما مي توانيد افزودن فلفل هالوپينو يا چيلي قرمز به آب اسفناج را مد نظر قرار دهيد.

از ديگر ادويه هايي که مي توانيد براي بهبود عطر و طعم آب اسفناج مد نظر قرار دهيد مي توان به نعناع و زنجبيل اشاره کرد.

براي برخي افراد ترکيب کيل و اسفناج ممکن است طعم خوشايندي نداشته باشد، اما با افزودن اندکي فلفل چيلي مي توانيد اين مساله را برطرف کنيد. آب سيب و ليمو نيز مي توانند به بهبود عطر و طعم اين نوشيدني کمک کنند.

افزودن ميوه هايي مانند سيب، آناناس، و موز به مخلوط کن همراه با اسفناج مي تواند به طور طبيعي عطر و طعمي شيرين براي شما به ارمغان آورد.

برخي افراد به آب اسفناج شير اضافه مي کنند که نه تنها مواد مغذي بيشتري به اين نوشيدني اضافه مي کند، بلکه بافتي کرمي و نرم به آن مي بخشد.


 خبرپزشكي 

 آيا ترکيب چاي با دارچين درست است؟

همانطور که اطلاع داريد انواع چاي در همه دنيا براي آرامش زمان شب و خوابيدن به کار مي رود اکنون اين پرسش مطرح مي شود که بايد چاي را چطوري بنوشيم تا اثر زيادتري را در آرامش شخص داشته باشد؟

گياه دارچين بسيار گرما‌آور و پر انرژي است و بسيار درمان گر اما در هنگام شب ميزان دارچيني که صرف مي شود قابل هضم نيست و يا مدت زمان زيادي را براي هضم شدن نياز دارد. هنگام شب مصرف دارچين تمام اعضاي دروني بدن را به کار ميگيرد وسخت به فعاليت ميدارد در حالي که شب هنگام بايد بدن انسان بسيار آرام باشد و بدون هيچ درگيري خاصي به‌ارامش خود ادامه دهد از اين رو مصرف چاي با دارچين کار بسيار اشتباهي در هنگام شب است. شما مي توانيد در هنگام شب چاي آويشن استفاده کنيد که مقدار آرامش را افزايش مي دهد.

خيلي از افراد وقتي در جاده رانندگي مي کنند چاي را همراه با دارچين مي نوشند که اين کار ميزان اضطراب و هيجان آنها را افزايش مي دهد. سعي کنيد تا چاي را به تنهايي مصرف کنيد و با فاصله هاي مختلف چاي را بنوشيد تا مشکلي از نظر هضم براي شما به وجود نياييد. چاي سبز بهترين چاي شناخته شده در دنياست که درمانگر بسيار عالي براي بسياري از بيماري ها به شما مي آيد.

منبع:دكتر سلام

رژيم غذايي مفيد براي سلامت قلب

متخصصان تغذيه و سلامت براي داشتن قلبي سالم مصرف برخي از انواع سبزيجات را توصيه مي‌کنند.

به گزارش ايسنا، درصورتيکه تمامي مردم دنيا از رژيم‌هاي غذايي سالم و سرشار از فيبر که شامل سبزيجات است مصرف کنند از تعداد قابل توجهي از موارد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي پيشگيري خواهد شد.گروهي از متخصصان دانشکده پزشکي ورشو دريافتند درمان با دوز پايين "تري‌متيل‌آمين ان-اکسيد" (TMAO) فيبروز قلبي و نشانه‌هاي نارسايي قلبي را در نمونه‌هاي حيواني مبتلا به فشارخون کاهش مي‌دهد. به گفته اين متخصصان، افزايش سطح TMAO، ترکيبي که با مصرف ماهي، غذاهاي دريايي و رژيم‌هاي غذايي گياهي مرتبط است ممکن است علائم بيماري قلبي مرتبط با فشار خون را کاهش دهد.سطح TMAO در خون به طور چشمگيري پس از مصرف سبزيجات غني از اين ترکيب و ماهي افزايش پيدا مي‌کند. علاوه بر اين، کبد از تري‌متيل‌آمين (TMA) ترکيب توليد شده توسط باکتري‌هاي روده مي‌تواند TMAO توليد کند.

به گزارش شبکه خبري ان‌دي تي‌وي، هرچند علت بالا رفتن سطح TMAO در خون و تاثير اين ترکيب بر قلب و سيستم گردش خون هنوز به درستي مشخص نيست و نتايج اوليه تحقيقات انجام شده در تناقض با يکديگر است.


 خبر 

 آيا مي دانيد علت تنگي نفس بعد از خوردن غذا چيست؟

تنگي نفس يا خس خس سينه بعد از غذا خوردن ممکن است به دليل انواعي از بيماري‌هاي قلبي و مشکلات ريوي و يا سوزش معده باشد. همچنين ممکن است علامتي از يک واکنش آلرژيک غذايي به نام آنافيلاکسي باشد. اگر آلرژي غذايي داريد نبايد از آن غافل بمانيد چون آنافيلاکسي اين پتانسيل را دارد که بيمار را بکُشد.

حتي اگر شما دچار آلرژي‌هاي شناخته شده‌ي غذايي نباشيد، بايد تنگي نفس ِ بعد از غذا خوردن را به عنوان يک مشکل اورژانسي تلقي کرده و هر چه سريع‌تر به بررسي و درمان آن بپردازيد، مخصوصاً اگر همراه با برخي از ديگر نشانه‌هاي آنافيلاکسي باشد که در ادامه برايتان مي‌گوييم.

آنافيلاکسي:يک احتمال خطرناک

تنگي نفس بعد از غذا خوردن ممکن است اولين علامت شوک آنافيلاکسي باشد که تجربه مي‌کنيد. تنگي نفس ناشي از آنافيلاکسي مي‌تواند در عرض چند دقيقه تا دو ساعت بعد از خوردن غذا روي دهد. تنگي نفس همراه با کهير يا تورم لب‌ها به اين معني است که به احتمال بسيار زياد دچار آنافيلاکسي هستيد.اما عده‌اي از افرادي که آنافيلاکسي دارند ممکن است فقط دچار تنگي نفس باشند. اين افراد احتمالاً احساسي شبيه يک حمله‌ي آسم را تجربه مي‌کنند. اگر تازه غذايي خورديد و دچار يک آلرژي غذايي شناخته شده هستيد و احساس کرديد يک حمله‌ي شديد آسم داريد، از خود تزريق اپي نفرين استفاده کنيد. ممکن است آنافيلاکسي داشته يا نداشته باشيد اما تزريق باعث توقف حمله‌ي آنافيلاکسي و آسم خواهد شد. اگر مشکل شما آنافيلاکسي باشد، اسپري کمکي به شما نخواهد کرد.بعد از استفاده از خود تزريق، دراز بکشيد و از کسي بخواهيد اورژانس خبر کند. شما بايد از جهت واکنش‌هاي بعدي، بررسي و معاينه شويد.

تنگي نفس يا خس خس سينه بعد از غذا خوردن مي‌تواند دلايل ديگري هم داشته باشد، مانند نارسايي احتقاني قلب، سنگ صفرا و حتي سندرم روده تحريک پذيرسوزش معده نيز مي‌تواند موجب خس خس سينه شود

افرادي که سوزش معده دارند (ريفلاکس اسيد معده به مري) نيز ممکن است بعد از خوردن غذا دچار تنگي نفس يا خس خس سينه شوند.

در اين حالت، ضعف دريچه‌ي ميان مري و معده، عامل اين مشکل است که اجازه مي‌دهد محتويات معده در جهت اشتباهي حرکت کنند. علائم متداول ريفلاکس شامل احساس درد و سوزش در قفسه سينه و احساس اينکه غذا در حلق گير کرده است مي‌شود.

خس خس سينه داريد؟

اگر دچار بيماري مزمن انسدادي ريه هستيد توصيه مي‌کنيم وعده‌هاي مکررتر و کوچک‌تر بخوريد تا از تنگي نفس جلوگيري کنيد. ضمناً مصرف نمک را به حداقل برسانيد زيرا نمک مي‌تواند فشاري که قلب تحمل مي‌کند را افزايش دهد.تنگي نفس يا خس خس سينه بعد از غذا خوردن مي‌تواند دلايل ديگري هم داشته باشد، مانند نارسايي احتقاني قلب، سنگ صفرا و حتي سندرم روده تحريک پذير. افرادي که اين علائم را مکرراً دارند اما نمي‌دانند آلرژي دارند بايد براي تشخيص به پزشک مراجعه کنند.

اگر بعد از خوردن غذا دچار تنگي نفس قابل توجهي شديد بايد به اورژانس مراجعه کنيد زيرا ممکن است دچار شوک آنافيلاکسي شده باشيد. گاهي اولين علامت يک آلرژي غذايي خطرناک، اين نوع واکنش‌هاست که نيازمند درمان فوري براي نجات زندگي مي‌باشد.

منبع:تبيان


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته