جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/10/22 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 6026


تمديد مهلت ثبت نام در آزمون ارتقاي دستياري دندانپزشکي


اختصاص بورس كشور مجارستان به دانشگاه فني و حرفه اي


رتبه دانشگاه‎هاي ايراني در بين برترينهاي مرکز جهاني دانشگاه‎ها


معرفي برترين‎هاي عرصه آموزش دانشگاه علوم پزشکي


خبرنامه


يادداشت


ميز خبر


 تمديد مهلت ثبت نام در آزمون ارتقاي دستياري دندانپزشکي 

 مهلت ثبت نام و ويرايش فرم ثبت نام آزمون آزمايشي الکترونيک ارتقاي دستياران تخصصي دندانپزشکي تمديد شد.بر اساس اطلاعيه سنجش آموزش پزشكي، مهلت ثبت نام و هم‎چنين ويرايش فرم ثبت نام آزمون آزمايشي الکترونيک ارتقاي دستياران تخصصي دندانپزشکي به مدت 2 روز تمديد شد.دستياران رشته هاي تخصصي دندانپزشکي که هنوز براي شرکت در آزمون آزمايشي الکترونيک چهارم بهمن ماه 97 ثبت نام نکرده اند و يا اطلاعات فرم ثبت نام آنان نياز به اصلاح دارد مي توانند در اين فرصت نسبت به ثبت نام يا ويرايش اقدام کنند.مهلت ثبت نام و ويرايش فرم ثبت نام در آزمون آزمايشي الکترونيک ارتقاي دستياران تخصصي دندانپزشکي از ساعت 11 صبح امروز شنبه 22 دي ماه آغاز مي‎شود و ساعت 24 روز دوشنبه 24 دي‎ماه، به پايان مي‎رسد.

با توجه به نزديکي زمان آزمون، اين مهلت قابل تمديد نيست.


 اختصاص بورس كشور مجارستان به دانشگاه فني و حرفه اي  

 بورس تحصيلي مجارستان به اعضاي هئيت علمي و اساتيد دانشگاه فني و حرفه اي اختصاص يافت.به گزارش روابط عمومي دانشگاه فني و حرفه اي، در راستاي همکاري‎هاي علمي و بين المللي و پيگيري‌هاي دفتر امور بين الملل دانشگاه فني و حرفه اي تعدادي بورس تحصيلي کشور مجارستان به اساتيد و اعضاء هئيت علمي دانشگاه فني و حرفه اي اختصاص داده شد. لذا با توجه به محدود بودن مهلت ثبت نام متقاضيان در اسرع وقت با مراجعه به سايت https://cisc.msrt.ir/fa اقدام کرده و يا جهت کسب اطلاعات بيشتر با دفتر امور بين الملل دانشگاه فني و حرفه اي تماس حاصل کنند.


 رتبه دانشگاه‎هاي ايراني در بين برترينهاي مرکز جهاني دانشگاه‎ها 

 بنيانگذار پايگاه استنادي جهان اسلامي گفت: براساس اعلام مرکز جهاني رتبه بندي دانشگاه ها 12 دانشگاه ايراني در ميان دانشگاه هاي برتر جهان قرار گرفتند.

جعفر مهراد گفت: مرکز رتبه بندي دانشگاه هاي جهان (Center for World University Ranking (CWUR که دفتر مرکزي آن در امارات متحده عربي است نتايج
رتبه بندي دانشگاه هاي جهان را منتشر کرد.

وي افزود: اين رتبه بندي که از سال 2012 منتشر مي شود بر اساس 7 شاخص، رتبه هزار دانشگاه برتر جهان را گزارش مي‎کند.

رتبه دانشگاه‎هاي ايران

بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: در رتبه بندي سال 2019-2018 از سوي اين مرکز دانشگاه‎هاي 62 کشور جهان بررسي شدند که ايران در اين رتبه بندي داراي 12 دانشگاه برتراست.

مهراد عنوان کرد: رتبه دانشگاه‎هاي ايران به ترتيب و با ذکر رتبه جهاني شامل دانشگاه آزاد اسلامي ايران با رتبه جهاني 371، دانشگاه تهران با رتبه 461، علوم پزشکي تهران با رتبه 547، صنعتي شريف با رتبه 592، صنعتي اصفهان با رتبه 642، صنعتي اميرکبير با رتبه 689، تربيت مدرس با رتبه 576، علم و صنعت ايران با رتبه 760، دانشگاه شيراز با رتبه 857، فردوسي مشهد با رتبه 872، علوم پزشکي شهيد بهشتي با رتبه 966 و دانشگاه شهيد بهشتي با رتبه 992 است.

شاخص‎هاي رتبه بندي

وي تاکيد کرد: رتبه بندي CWUR از 7 شاخص کيفيت آموزش براساس کسب جوايز بين المللي توسط فارغ التحصيلان دانشگاه با وزن 15 درصد، استخدام بر اساس تعداد فارغ التحصيلان دانشگاه داراي سمت هاي اجرايي در کمپاني‌هاي بزرگ با وزن 15 درصد، کيفيت اعضاي هيات علمي بر اساس کسب جوايز بين المللي با وزن 15 درصد، برونداد هاي علمي بر اساس کل تعداد مقالات علمي با وزن 15 درصد، کيفيت انتشارات بر اساس تعداد مقالات پژوهشي در مجلات بسيار معتبر بين المللي با وزن 15 درصد، تاثير بر اساس تعداد مقالات چاپ شده در نشرياتي با تاثير بالا با وزن 15 درصد، و استناد بر اساس تعداد مقالات پراستناد با وزن 10 درصد استفاده مي کند.

چهره ماندگار علمي کشور گفت: در مجموع از ميان 57 کشور اسلامي تنها نام دانشگاه‎هاي 9 کشور اسلامي در بين هزار دانشگاه برتر جهان مشاهده مي‎شود.

رتبه دانشگاه‎هاي ساير كشورها

مهراد اظهار داشت: در رتبه بندي CWUR ترکيه داراي 12 دانشگاه، مالزي 5 دانشگاه، مصر و عربستان سعودي هر کدام 4 دانشگاه، پاکستان 3 دانشگاه و لبنان، نيجريه و تونس هر کدام داراي يک دانشگاه برتر در جمع هزار دانشگاه ممتاز جهان هستند.

وي تاکيد کرد: ده دانشگاه نخست اين نظام رتبه بندي شامل دانشگاه هاروارد با کل امتياز 100، استنفورد 96/7، ام آي تي 96/1، کمبريج 94، آکسفورد 93/2، برکلي 92/5، پرينستون 91/9، کلمبيا 91/4، انستيتو فناوري کاليفرنيا 91 و دانشگاه شيکاگو 99/6 است.


 معرفي برترين‎هاي عرصه آموزش دانشگاه علوم پزشکي  

 جشنواره برترين هاي عرصه آموزش دانشگاه علوم پزشکي ايران اول بهمن ماه برگزار مي شود.به گزارش خبرنگار مهر، چهارمين جشنواره آموزشي انتخاب برترين هاي عرصه آموزش دانشگاه (استاد پروانه وثوق) دوشنبه يکم بهمن ماه در مرکز همايش هاي رازي برگزار خواهد شد.

چهارمين جشنواره آموزشي دانشگاه علوم پزشکي ايران به منظور تجليل و تکريم اساتيد برتر عرصه آموزش پزشکي در زمينه‎هاي دستاوردهاي پژوهشي و تحقيقاتي، تعالي آموزشي، اخلاق پزشکي و رفتار حرفه اي، معلم برتر، معلم باليني برتر، استاد پاسخگو، استاد پيشکسوت و معلم برتر در آموزش مجازي و نسل سوم به ميزباني معاونت آموزشي و مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکي دانشگاه برگزار مي‎شود.دکتر پروانه وثوق متولد اسفند 1314 در 30 ارديبهشت 1392 در سن 78 سالگي درگذشت. دکتر وثوق داراي مدرک فوق تخصص خون و سرطان‌شناسي کودکان و عضو فرهنگستان علوم پزشکي ايران بود.او دکتري عمومي خود را در سال 1342 از دانشکده علوم پزشکي تهران گرفت و دوره‌هاي تخصصي و فوق تخصصي‌ در خون و سرطان‌شناسي را در دانشگاه‌هاي کمبريج، ماساچوست و ايلينوي گذراند. وثوق همچنين دوره تکميلي پزشکي خود را در دانشگاه واشنگتن به پايان رساند.

او پس از اتمام تحصيلاتش به ايران بازگشت و در سال 1350 در «مرکز آموزشي درماني حضرت علي‌اصغر» تهران آغاز به کار کرد و بخش خون‌شناسي و سرطان‌شناسي را در اين بيمارستان راه‌اندازي کرد. وي بيش از 100 عنوان کتاب و مقاله در زمينه بيماري‌هاي خون و سرطان کودکان تأليف کرده است.


 خبرنامه 

 معاون فرهنگي وزير علوم:

کاهش بودجه معاونت فرهنگي وزارت علوم

معاون فرهنگي وزارت علوم گفت: بودجه معاونت فرهنگي در سال 98 نسبت به سال 97 کاهش يافته و جوابگوي نيازهاي فرهنگي نيست.

غلامرضا غفاري با اشاره به بودجه فرهنگي وزارت علوم در سال 98 گفت: تخصيص‏هايي که تا کنون صورت گرفته با توجه به نيازي که معاونت فرهنگي دارد، نيست.

وي ادامه داد: اميدواريم بودجه معاونت فرهنگي وزارت علوم در لايحه بودجه سال 98 افزايش يابد تا ما بتوانيم خيلي از فعاليت هايي را که برخي از آنها نيز در سال جاري اجرايي شده، به اتمام برسانيم.

معاون فرهنگي وزارت علوم افزود: برخي از مطالبات مربوط به سال جاري است که بايد آن را پرداخت کنيم، لايحه بودجه يک بار به مجلس ارائه و سپس به دولت عودت داده شد، در آنجا اعتبارات تا اندازه‎اي کاهش يافت که اين کاهش در حوزه فرهنگي نسبت به حوزه هاي ديگر بيشتر بوده است.

غفاري خاطرنشان کرد: بعد از اينکه مجلس شوراي اسلامي لايحه بودجه را به دولت برگرداند، با تجديد نظري که صورت گرفت، بودجه بخش‎هاي مختلفي کاهش يافت، که در بخش علمي، فرهنگي و آموزشي اين کاهش بيشتر بوده است.

برنامه ريزي دانشگاه پيام نور براي رسيدگي به وضعيت بازنشستگان

رئيس دانشگاه پيام نور از برنامه ريزي دقيق و منسجم اين دانشگاه در رسيدگي به وضعيت بازنشستگان خبر داد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه پيام نور، محمد رضا زماني در بازديد از بخش‎هاي مختلف حوزه اداري دانشگاه ضمن تاکيد بر لزوم بهره گيري از خدمات الکترونيک در تمامي زمينه ها گفت: استفاده از فناوري هاي نوين الکترونيک موجب اثربخشي بيشتر در فرايندها و افزايش ميزان دقت و تسهيل امور همکاران خواهد شد.

وي ادامه داد: دانشگاه پيام نور به عنوان يک دانشگاه با گستردگي و پراکنش جغرافيايي بالا و همچنين پيشرو در زمينه ارائه خدمات الکترونيک، بايد در تمامي بخش ها نيز اين زيرساخت را پياده سازي کند.

رئيس دانشگاه پيام نور در اين بازديد، انضباط و شفافيت امور را ضروري دانست و گفت: با ايجاد وحدت رويه، قانونگرايي و انجام اقدامات هماهنگ، ميزان رضايتمندي از دانشگاه نيز افزايش خواهد يافت.

وي با اشاره به بازنشستگي بيش از 170 کارمند تا پايان سال جاري در دانشگاه پيام نور گفت: دانشگاه پيام نور از سال 94 تاکنون با برنامه ريزي دقيق و منسجم به وضعيت بازنشستگي کارمندان رسيدگي مي کند

بررسي جذب دانشجويان خارجي در دانشگاه شهيد بهشتي

تدوين آيين نامه جامع و تعيين کشور هاي هدف جهت جذب حداکثري دانشجويان خارجي توسط معاونت بين الملل دانشگاه شهيد بهشتي بررسي شد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه شهيد بهشتي، دومين نشست شوراي سياستگذاري روابط بين الملل دانشگاه برگزار شد.

در اين نشست در خصوص تدوين آيين نامه جامع و تعيين کشور‌هاي هدف جهت جذب حداکثري دانشجويان خارجي، تدوين دستورالعمل و يا آيين نامه داخلي براي نحوه هزينه کرد بودجه‌هاي حوزه بين الملل و همچنين موارد ديگر در اين حوزه بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد کميته هاي تخصصي جهت پيگيري موارد مطروحه تشکيل شوند.

كاهش ميزان تعهدات فارغ‌التحصيلان فوق تخصصي پزشکي

قائم‌مقام دبير شوراي آموزش پزشکي و تخصصي وزارت بهداشت، از کاهش ميزان تعهدات فارغ‌التحصيلان دوره‌هاي فوق تخصصي پزشکي خبر داد.

به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، دکتر اسماعيل ايدني با اعلام اين خبر گفت: در راستاي ايجاد انگيزه براي متخصصين جهت ورود به رشته‌هاي فوق‌تخصصي و ايجاد توازن و تعادل متناسب بين‌رشته‌اي، طرح تقليل دوره‌ تعهدات فارغ‌التحصيلان دوره‌هاي فوق‌تخصصي توسط دبيرخانه‌ شوراي آموزش پزشکي و تخصصي تهيه و پس از طرح در شورا به کميسيون عالي تعهدات ارجاع شد و در نهايت به تصويب کميسيون عالي تعهدات وزارت بهداشت رسيد.

قائم‌مقام دبير شوراي آموزش پزشکي و تخصصي گفت: بر اساس اين مصوبه، ميزان تعهدات کليه‌ فارغ‌التحصيلان دوره‌هاي فوق تخصصي (به استثناء پذيرفته‌شدگان با سهميه‌ مناطق محروم و اعضاي هيئت علمي) به مقدار طول مدت تحصيل (يک برابر) کاهش يافت. اين قانون همچنين پذيرفته‌شدگان دوره‌هاي بعد، شاغلين به تحصيل و افرادي که در حال انجام تعهدات هستند را شامل مي‌شود.

ايدني تصريح کرد: در خصوص افرادي که در حال سپري کردن دوره‌ ‌تعهدات هستند، پايان مدت آن با هماهنگي دانشگاه محل تعهد است تا اخلالي در کار دانشگاه‌ها ايجاد نشود و امکان جايگزيني افراد در سال تحصيلي آينده فراهم بشود.

قائم‌مقام دبير شوراي آموزش پزشکي و تخصصي با تاکيد مجدد بر قانون عدالت آموزشي، از عدم شمول اين مصوبه براي افرادي که از طريق سهميه‌ مناطق محروم پذيرفته‌ شده‌اند خبر داد و يادآور شد: افرادي که از اين سهميه استفاده کرده‌اند همچنان به 3 برابر مدت تحصيل، متعهد به خدمت هستند.ايدني با بيان اينکه از ديگر استثنائات اين مصوبه، ميزان تعهدات افرادي است که با استفاده از سهميه‌ اعضاي هيئت‌ علمي در آزمون دوره‌هاي فوق‌تخصصي پذيرفته شده‌اند گفت: اعضاي هيئت علمي که در آزمون فوق‌تخصصي از سهميه‌ مذکور استفاده کرده‌اند و پذيرفته شده‌اند شامل اين مصوبه نمي‌شوند و مدت تعهداتشان تابع احکام مربوطه و توافق اوليه‌اي است که با دانشگاه محل تحصيل داشته‌اند.

برگزاري اردوي جهادي دانشجويان علوم پزشکي تهران

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي تهران، اين اردوي جهادي پزشکي توسط کانون جهادي محياي دانشگاه علوم پزشکي تهران با حمايت مديريت امور هنري و فوق برنامه و همکاري ستاد فعاليت‎هاي جهادي دانشگاه برگزار مي‏شود.اردوي جهادي پزشکي روز جمعه 21 دي 97 در منطقه باقرشهر از توابع شهر ري و در راستاي خدمت رساني در زمينه هاي مختلف پزشکي و بهداشتي برپا شد.داوطلبان در اين اردوي جهادي در رشته هاي پزشکي، دندانپزشکي، مامايي، روانشناسي، کار درماني، گفتار درماني، فيزيوتراپي، بينايي سنجي و آموزش بهداشت فعاليت مي‎کنند.


 يادداشت 

 نگاه به خلاقيت- نياز آموزشي كشور

Creativity Program requirements Educational Country

منصور يحيوي

Yahyavi.ir@gmail.com

امروزه، با نگاهي به فرايندهاي آموزشي، مشكلات و نارساي‎هاي سيستم آموزشي کشور را مي‎توان احساس كرد. اين نارسائيها از كمبود فضاي آموزشي گرفته تا كمبود وسايل كمك آموزشي مشكلات اساتيد و كادر آموزشي. اما در ميان انبوه مشكلات، نارسايي‎هاي مهم ديگري وجود دارد كه شايد از ديد بسياري پنهان مانده است و آن مهم توجه به خلاقيت و نو‎آوري در تبيين برنامه‎هاي آموزشي است.

مساله دقيقا از زماني آغاز مي‎شود که دانشجويان به جاي تشويق شدن به خلاقيت، ابتكار، پرسش‏گري دچار چارچوبهاي ساختاري آموزشي غير ضروري مي شوند و كمتر قوه خلاقيت آنها مورد توجه قرار مي‌گيرد.

در اين ميان بجاي توجه بيشتر به توان مندي، قوه خلاقيت دانشجويان و شكوفايي آن، مهمترين چالش مسولان امر تغيير مداوم سيستم آموزشي كشور، تغيير كتب درسي، و حتي تغيير روش تدريس و غيره شده است كه اين موضوع نه تنها مشكلات موجود آموزشي را حل نكرده است بلكه در برخي از موارد موجب سردرگمي و بلاتكليفي بسياري از دانشجويان و اساتيد نيز شده است.

با نگاهي به سيستم آموزشي كشورهاي توسعه يافته مانند آمريكا كه شايد در آينده الگويي مفيد براي سيستم آموزشي كشور‏مان باشد در اين كشور هدف اصلي سيستم آموزشي بجاي صرف وقت و انرژي مديران به كارهاي غير ضروري بيهوده، تكراري و حاشيه‎اي، بيشتر تمركز آنها به شناخت استعداد و خلاقيت دانشجويان در كنار مسايل آموزشي و اخلاقي مي‎باشد و بر پايه همين اصول سياستهاي آموزشي آنها شكل مي گيرد. به طور نمونه در كشور توسعه يافته‏اي مانند فنلاند علاوه بر اجراي دقيق موارد مطرح شده، نوعي پالايش فكري و روحي و حتي جسماني در برخي از دانشگاه‏هاي اين كشور مرسوم است. در كشورهاي توسعه يافته سياست هاي آموزشي بيشتر متمركز به نيازهاي فكري و روحي و حتي جسمي دانشجويان مي‎باشد و دقيقا متناسب با آن معيارهاي رفتاري و انگيزشي برنامه ريزي مي شود. همچنين در آموزش مدرن در جهت كشف استعدادها از همان ابتدايي ترين مقاطع تحصيلي و هدايت آنها به مسير درست براي پرورش آن از وظايف مهم مدرسان مي باشد . اما در نظام آموزشي کشور ما، اساتيد هيچ مسئوليتي بصورت ساختاري در شناسايي استعدادها ندارند و گويا وظيفه آنها منحصر به تدريس كتب مي باشد.

در اين ميان با نگاهي به روش‎هاي آموزش ابتدايي در کشور نشان مي‎دهد اين آموزش ها تکراري، غير جذاب و مشارکت در آموزش‎ها بسيار پايين است. کتابهاي آموزشي نيز در سيستم آموزش ايران کارکرد مطلوبي ندارند و در کتابهاي درسي تمام مقاطع تحصيلي اشکالات محتوايي و ظاهري فراواني ديده مي شود. براي رسيدن به اين استانداردهاي آموزشي با اين وضعيت نابسامان آموزشي ساليان درازي فاصله داريم و ما هنوز نتوانسته ايم از رفتار مكتب خانه اي و حتي تنبيه دانش آموزان بطور كامل رها بشويم . گاها رفتارهايي دور از شان دانش آموزي در بعضي از مدارس ديده مي‎شود كه بيان آنها از شان اين نوشتار مي كاهد. در نتيجه اين رفتارهاي نادرست است كه بيشتر فضاي مدارس کشور از طراوت و جذابيت برخوردار نبوده به طوري که در پايان زمان آموزشي دانش آموزان و معلمان براي خارج شدن از كلاس عجله بيشتري مي كنند!

اميد است توجه مسولان سيستم آموزشي كشور بيشتر به آموزش عيني، تصويري با تمركز به آموزش هوشمند الكترونيكي توام با امکان انتخاب و مشارکت دانش آموزان باشد. نگاه به مدرسان از حالت سنتي محور به كاركرد محور با تعريف مرز مشخص استعداد آنها و ميزان تلاش آنها كاملا تغيير كند. چرا که تا زماني که مساله آموزش در کشور ما اصلاح نشود نمي توانيم به اهداف کلان ديگري که در توسعه كشور مورد نياز است، اميد داشته باشيم. آموزش هدفمند بر پايه اصول علمي علاوه بر بهبود رتبه آموزشي و پرورشي كشور، شناسايي دانش آموزان ، دانشجويان خلاق، مبتكر، توانمند را نيز بدنبال دارد.


 ميز خبر 

 اعلام نتايج پذيرش نيمه متمرکز کنکور

مشاور عالي سازمان سنجش گفت: اسامي پذيرفته شدگان نهايي رشته هاي مختلف نيمه متمرکز کنکور اعلام شد.

حسين توکلي افزود: اسامي پذيرفته شدگان نهايي در رشته هاي نيمه متمرکز دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان و رشته هاي تحصيلي مقطع کارداني گروه آموزش پزشکي (پذيرش صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي) در آزمون سراسري 97 طريق سايت سازمان سنجش اعلام شد.وي افزود: تعداد 4 هزار و 113 نفر در اين رشته ها پذيرفته شده اند که از اين تعداد يک هزار و 678 نفر زن و 2 هزار و 426 نفر مردهستند.

توکلي يادآور شد: کليه پذيرفته شدگان بايد بر اساس برنامه زماني که همراه با اطلاعيه فهرست اسامي منتشر شده، از روز دوشنبه 24 دي ماه براي انجام مراحل ثبت نام به محل قبولي مراجعه کنند.

وي افزود: پذيرفته شدگان دانشگاه هاي فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي بايد يک هفته بعد از اعلام نتايج مدارک خود را براي ساير مراحل گزينش به مراکزي که در اطلاعيه ثبت نام اعلام مي شود ارسال کنند و در ساير مراحل شرکت کنند. عدم شرکت افراد پذيرفته شده در ساير مراحل به منزله انصراف تلقي مي شود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته