جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1398/01/19 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 6083

مركز سنجش پزشكي اعلام كرد؛
جزئيات انتخاب رشته آزمون دستياري پزشکي

سازمان سنجش :
عدم تغيير زمان برگزاري كنكور ارشد


مهمترين برنامه هاي وزارت علوم براي سال جديد


خبرنامه


يادداشت


ميز خبر


 مركز سنجش پزشكي اعلام كرد؛
 جزئيات انتخاب رشته آزمون دستياري پزشکي  

 
انتخاب رشته چهل و ششمين دوره آزمون دستياري پزشکي آغاز شد و داوطلبان تا 22 فروردين 98 مي‌توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

دفترچه انتخاب رشته چهل و ششمين دوره آزمون دستياري پزشکي در سايت مرکز سنجش آموزش پزشکي منتشر شده است و داوطلبان تا 22 فروردين 98 مي‌توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

کارنامه علمي شرکت‌کنندگان در آزمون چهل و ششمين دوره پذيرش دستيار رشته‌هاي تخصصي باليني پزشکي سال تحصيلي 99-1398 حاوي مواردي ازجمله اطلاعات ورودي توسط داوطلب و نمرات و رتبه هر فرد است.

افراد داراي نمره بالاتر 150 مجاز به انتخاب رشته

نمره کل براي هر شرکت‌کننده از 600 درج شده است و داوطلباني که نمره کل آن‌ها از 150 به بالاتر باشد مي‌توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

پذيرش دستيار با رعايت مقررات پذيرش و سهميه‌هاي اعلامي با اولويت‌هاي نمره کل علمي يا نمره کل علمي مؤثر به درصد (براي هر انتخاب در زيرگروه مربوطه) و اولويت انتخاب رشته – محل انجام مي‌گيرد.

انتشار نسخه جديد دفترچه انتخاب رشته دستياري

دفترچه انتخاب رشته چهل و ششمين دوره آزمون دستياري پزشکي در نسخه جديد منتشر شده است و داوطلبان بايد پيش از انتخاب رشته به تغييرات احتمالي دفترچه توجه کنند.

در دفترچه اولويت و نحوه پذيرش، نحوه پذيرش داوطلبان متقاضي رشته تخصصي پزشک خانواده و آموزش آن‌ها، مصاحبه براي رشته‌هاي روان‌پزشکي و رشته زنان و زايمان، شرايط پذيرش در رشته طب هوافضا، شرايط پذيرش در رشته طب اورژانس در دانشگاه ارتش، شرايط بورسيه در دانشگاه بقيه‌الله، تعهدات مناطق محروم، پذيرش سهميه بومي مناطق محروم مشخص شده است.

همچنين جداول ظرفيت‌ها شامل جدول زيرگروه‌هاي درسي، جدول ضرايب زيرگروه‌هاي درسي در هر يک از زيرگروه‌هاي آموزشي، جدول نياز دانشگاه‌هاي علوم پزشکي در هر رشته جهت سپردن تعهد به مناطق محروم استان‌هاي محل استقرار آن دانشگاه‌ها، جدول ظرفيت پذيرش دانشگاه‌هاي علوم پزشکي، جدول برنامه‌هاي آموزش دستياري مشترک ( joint)، جدول ظرفيت پذيرش متقاضيان سهميه بورسيه‌هاي مسلح و جدول ظرفيت پذيرش سهميه بورسيه دانشگاه بقيه‌الله (عج) منتشر شده است

اعلام شرايط ظرفيت ايثارگران و مناطق محروم

ظرفيت تکميل نشده سهميه رزمندگان و ايثارگران 25 درصد در گام اول به رزمندگان و ايثارگران 5 درصد تخصيص داده مي‌شود و در صورت عدم تکميل به ساير داوطلبان آزاد با رعايت مقررات پذيرش تعلق مي‌يابد.

ظرفيت تکميل نشده سهميه مناطق محروم دانشگاه‌هاي علوم پزشکي به ساير داوطلبان آزاد با رعايت مقررات پذيرش تعلق مي‌يابد.

پس از ثبت‌نام به‌هيچ‌عنوان تغيير سهميه يا تغيير دانشگاه منطقه محروم جهت گذراندن تعهدات خاص امکان‌پذير نيست. همچنين تغيير رشته و انتقال پذيرفته‌شدگان سهميه مناطق محروم ممنوع بوده و امکان‌پذير نبوده و در صورت درخواست انتقال دانشگاه مي‌تواند نسبت به لغو حکم دستياري فرد پذيرفته‌شده اقدام کند.

داوطلباني که مناطق محروم را انتخاب مي‌کنند بايد دقت کنند فهرست نياز دانشگاه‌هاي علوم پزشکي در هر رشته جهت سپردن تعهد به مناطق محروم استان‌هاي محل استقرار آن دانشگاه‌ها مشخص است و افراد جهت انتخاب رشته محل بايد علاوه بر انتخاب رشته دانشگاه، محل تعهد مبتني بر استان محل تعهد انتخابي در فرم تقاضانامه نيز مشخص شود.

از پذيرفته‌شدگان با استفاده از مزاياي سهميه مناطق محروم جهت پوشش مناطق محروم، تعهد خاص به ميزان سه برابر مدت آموزش به نفع مناطق محروم موردنياز دانشگاه علوم پزشکي مناطق محروم اخذ مي‌شود.

پذيرفته‌شدگان با استفاده از مزاياي سهميه مناطق محروم، پس از فراغت از تحصيل فقط در حوزه مناطق محروم تعيين‌شده فعاليت درماني و يا آموزشي خواهند داشت و در خارج از منطقه مربوطه حق فعاليت تخصصي در رشته تحصيلي خود را تا پايان دوره تعهدات ندارند.

ارائه مدرک فارغ‌التحصيلي مشمولين بعد از اتمام تعهد موردنظر مجاز است. پذيرفته‌شدگان تا پايان زمان تعهدات و ارائه تسويه‌حساب از دانشگاه علوم پزشکي محروم مذکور امکان ادامه خدمات تخصصي در ساير مناطق کشور را ندارند.

ادامه تحصيل در مقاطع آموزشي بالاتر پس از طي حداقل نيمي از مدت‌زمان تعهدات امکان‌پذير است. انتقال و تغيير محل تعهدات ممنوع است.

امکان انتخاب 100 رشته – محل در 10 رشته تخصصي مجاز

داوطلبان مي‌توانند بر اساس ضوابط حداکثر تا 100 رشته – محل حداکثر در 10 رشته تخصصي مجاز، بر اساس جداول مربوطه، انتخاب کنند.

مطابق مصوبات شوراي آموزش پزشکي و تخصصي چنانچه هر يک از داوطلبين چهل و ششمين دوره آزمون پذيرش دستيار در يکي از رشته‌هاي تخصصي پذيرفته شوند ولي ثبت‌نام نکنند و يا پس از ثبت‌نام به هر نحو انصراف دهند مجاز به شرکت در آزمون دوره بعد نخواهند بود.

دانشگاه‌هاي علوم پزشکي محل آموزش تعهدي در قبال اسکان و تأمين خوابگاه دستياران پذيرفته‌شده ندارد. بديهي است در صورت وجود امکانات و ظرفيت آزاد خوابگاهي همکاري لازم به عمل خواهند آورد.

کل ظرفيت پذيرش دستياري در چهل و ششمين دوره 2 هزار و 610 نفر است. برخي از رشته‌ها در دانشگاه‌ها با همکاري دانشگاه ديگري برگزار مي‌شود. جدول ظرفيت‌هاي اعلام‌شده نهايي نيست.


 سازمان سنجش :
 عدم تغيير زمان برگزاري كنكور ارشد 

 آزمون کارشناسي ارشد سال 1398 در موعد مقرر در روزهاي 5 و 6 ارديبهشت 98 برگزار مي‌شود و براي داوطلبان مناطق سيل‌زده سهميه و تسهيلات اختصاص مي‌يابد.

سازمان سنجش آموزش کشور درباره برگزاري آزمون کارشناسي ارشد سال 98 اطلاعيه‌اي صادر کرد.

در اين اطلاعيه آمده است: ضمن ابراز همدردي با هم‌وطنان عزيزي که در جريان سيل اخير در بخش‌هايي از شهرها و استان‌هاي کشور، دچار خسارت شده‌اند، بدين‌وسيله به اطلاع داوطلبان متقاضي شرکت در آزمون کارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1398 مي‌رساند، نظر به اينکه فرايند اجرايي آزمون مذکور طولاني بوده و بايد به نحوي برنامه‌ريزي شود که نتايج نهايي در اوايل شهريورماه اعلام گردد، لذا آزمون مطابق برنامه زمان‌بندي اعلام‌شده قبلي در روزهاي پنجشنبه 5 ارديبهشت و جمعه 6 ارديبهشت 98 برگزار خواهد شد.

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش کشور درباره حوزه‌هاي برگزاري، تاريخ و نحوه توزيع کارت در روز دوشنبه 26 فروردين 98 از طريق سايت سازمان سنجش منتشر خواهد
شد.

اعلام تسهيلات و يا اختصاص سهميه به سيل‌زدگان

سازمان سنجش در اطلاعيه خود يادآور شده است: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان سنجش از زمان وقوع سيل، پيگير ارائه تسهيلات يا اختصاص سهميه مشابه زلزله‌زدگان از مراجع ذيصلاح براي داوطلباني که آسيب مستقيم ديده‌اند، است که به‌محض حصول نتيجه جزئيات آن در دفترچه انتخاب رشته به استحضار داوطلبان خواهد رسيد.


 مهمترين برنامه هاي وزارت علوم براي سال جديد  

 مهم‌ترين برنامه‌ها و اولويت‌هاي وزارت علوم در حوزه‌هاي آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، بين‌الملل و ... براي سال 98 اعلام شد.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، مهم‌ترين هدف و برنامه مجموعه آموزش عالي کشور براي ترسيم آينده‌اي بهتر و درخشان‌تر، آموزش‌وپرورش جوانان و آماده کردن آنان براي اداره بهتر کشور است. بر همين اساس در سال 98 وزارت علوم تحقيقات و فناوري تغييراتي را در برنامه‌ها و اهداف خود متناسب با اقتضائات جديد جامعه ايجاد کرده است که برخي از اين برنامه‌ها در حوزه‌هاي مختلف به شرح زير است:

تعيين تکليف اعزام بورسيه‌ها در سال جاري

مجتبي صديقي رئيس سازمان امور دانشجويان وزارت علوم نيز مهم‌ترين برنامه‌هاي اين وزارتخانه در بخش دانشجويي را، برگزاري فرصت مطالعاتي دانشجويان مقطع دکتري، ارتقاي خوابگاه‌هاي دانشجويي رتبه سه، ارتقاي سطح آشپزخانه‌ها، افزايش وام شهريه و وام ضروري، ارتقاي سطح زيربنايي فضاهاي ورزشي دانشجويان، تعيين تکليف اعزام بورسيه‌ها و تعيين تکليف ارز دانشجويي براي شش ماه اول سال 98 عنوان کرد.

ارتقاي سلامت روان با تأکيد بر حوزه‌هاي فناوري نوين

مرکز مشاوره وزارت علوم نيز براي سال جديد برنامه‌هايي را پيش‌بيني کرده است که بيشتر بر استفاده از فناوري‌ها تکيه دارد بدين منظور مي‌توان به اجراي طرح جامع با رويکردهاي پيشگيرانه و مداخله‌جويانه جهت ارتقاي سلامت رواني اجتماعي دانشجويان، استفاده از برنامه‌هاي سلامت روان ديجيتال، ارتقاي سلامت روان با تأکيد بر حوزه‌هاي فناوري نوين، توانمندتر کردن مراکز مشاوره، تجهيز خوابگاه‌ها به اتاق مشاوره، نظارت بيشتر بر همياران، بها دادن بيشتر به استارت‌آپ ها و اپ‌هاي جديد، تمرکز بيشتر بر آسيب‌هاي استخراج شده از طرح پايش اشاره کرد.

ابلاغ چهار آئين‌نامه جديد به دانشگاه‌ها هم‌زمان با آغاز سال جديد

حوزه معاونت آموزشي وزارت علوم نيز برنامه‌هاي جديدي را براي سال جاري پيش‌بيني کرده است که مي‌توان به ابلاغ چهار آئين‌نامه «راه‌اندازي و ارزشيابي دوره دکتري تخصصي»، «روش پذيرش دانشجوي خارجي و دانشجويان ايراني انتقالي از خارج»، «آيين‌نامه تجميع داوطلبانه مراکز آموزش عالي غيرانتفاعي» و «بخشنامه برنامه دهه سرآمدي آموزش» به دانشگاه‌ها هم‌زمان با آغاز سال جديد و در راستاي تحقق گام دوم انقلاب اشاره کرد.

حذف تکميل ظرفيت از سال جاري

مجتبي شريعتي نياسر معاون آموزشي وزير علوم مهم‌ترين برنامه‌هاي معاونت آموزشي را ساماندهي آموزش عالي، پياده‌سازي آمايش آموزش عالي هم در جهت ساماندهي و هم در جهت مأموريت گرايي، حذف تدريجي کنکور، کيفي سازي دانشگاه‌ها و حذف تکميل ظرفيت در سال جاري عنوان کرد.

اجراي فرصت مطالعاتي اساتيد در صنعت از سال 98

حوزه معاونت پژوهشي وزارت علوم براي توسعه و تقويت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه و حل مسائل اقتصادي و اجتماعي کشور برنامه‌اي را پيش‌بيني کرده است که از سال جاري اجرايي مي‌شود. بر اساس اين برنامه اعضاي هيئت‌علمي جوان کشور بايد حداقل 6 ماه دوره‌هاي تخصصي مربوط به دروسي که خوانده‌اند را در صنعت بگذرانند.

اين دوره‌ها به‌صورت نيمه‌وقت و يا تمام‌وقت خواهد بود و براي تغيير شرايط استخدامي آنان الزام‌آور است. اين طرح براي ساير اعضاي هيئت‌علمي با مشوق‌هايي که توسط دانشگاه‌ها ايجاد مي‌شود به‌عنوان امتياز مثبت براي آنان تلقي مي‌شود.

تقاضامحور کردن پروژه‌هاي تحصيلات تکميلي علوم انساني

همچنين از ديگر برنامه‌هايي که در حوزه معاونت پژوهشي در سال جاري اجرايي مي‌شود، تقاضامحور کردن پروژه‌هاي تحصيلات تکميلي علوم انساني است که پيش‌نويس آئين‌نامه تقاضامحور کردن آن تهيه‌شده و امسال نهايي خواهد شد.

از ديگر اهداف معاونت پژوهشي وزارت علوم حمايت از پارک‌هاي علم و فناوري و افزايش آن‌ها خواهد بود.


 خبرنامه 

 راه‌اندازي آزمايشگاه ملي دانشگاه پيام نور

رئيس دانشگاه پيام نور توجه به سه بخش تحصيلات تکميلي، روابط بين‌الملل و درآمدزايي را بسيار مهم خواند و از راه‌اندازي آزمايشگاه ملي دانشگاه پيام نور در تهران در سال جاري خبر داد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه پيام نور، محمدرضا زماني در ديدار نوروزي کارکنان سازمان مرکزي ضمن ابراز همدردي با آسيب ديدگان سيل اخير گفت: دانشگاه بنا به رسالت اجتماعي خود تلاش کرد در اين ايام سخت در کنار هم‌وطنان قرار گيرد و اميد که اين عزيزان آسيب‌ديده با کمک‌هاي همه ما بتوانند زندگي و سلامت ازدست‌رفته خود را باز يابند.وي با اشاره به برنامه‌هاي مهم دانشگاه در سال 98 گفت: شفاف‌سازي در مسائل مالي، آموزشي و پژوهشي يکي از محورهاي مهم برنامه دانشگاه در سال جديد است.

رئيس دانشگاه پيام نور با اشاره به تعامل گسترده دانشگاه با دفتر گسترش آموزش عالي، افزود: تلاش بر اين است که بتوانيم در سال 98 رشته‌هاي موردنياز دانشگاه و متناسب با بازار کار را در مراکز و واحدها داير کنيم.

وي توجه به سه بخش تحصيلات تکميلي، روابط بين‌الملل و درآمدزايي را بسيار مهم خواند و اظهار داشت: تمامي مراکز و واحدهاي دانشگاه پيام نور بايد در حکم يک بدنه واحد با انسجام، همدلي و اتحاد بيشتر در راستاي تحقق اهداف و پيگيري امور گام بردارند.

وي تقويت بستر الکترونيکي را از اهداف دانشگاه برشمرد و افزود: با توجه به تواني که ازلحاظ فني و مالي در دانشگاه پيام نور وجود دارد، از سال گذشته، تقويت اين بستر در دستور کار قرار گرفته تا بتوانيم ضمن الکترونيکي کردن تمامي آزمون‌ها در زمينه مستندسازي الکترونيکي و همچنين برندي که دانشگاه پيام نور به‌عنوان دانشگاه الکترونيکي و نيمه‌حضوري دارد، گام‌هاي مؤثري برداريم.

زماني از راه‌اندازي آزمايشگاه ملي دانشگاه پيام نور در تهران در سال 98 خبر داد و با عنوان اينکه تأسيس شرکت‌هاي دانش‌بنيان و موبايل بوک ازجمله اقداماتي است که در سال گذشته در دانشگاه پيام نور شروع شده گفت: اين اقدامات در سال 98 تا دستيابي به نتيجه‌اي مطلوب و موفق ادامه خواهد يافت.رئيس دانشگاه پيام نور بهره‌مندي از نظرات و آراي اعضاي خانواده بزرگ دانشگاه پيام نور را در اولويت دانست و اظهار داشت: مشارکت در تمامي امور يکي از عوامل مؤثر در پيشرفت و ارتقاي بيشتر است و هر جايي که بتوانيم، از آرا و نظرات همکاران استفاده خواهيم کرد.

معرفي اساتيد پراستناد دانشگاه آزاد اسلامي

تعدادي از پر استنادترين اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي به همراه ميزان استناد مقالات آن‌ها در طول 10 سال گذشته بر مبناي گزارش گوگل اسكالر معرفي شدند.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، توليد علم، کميت، کيفيت و شتاب آن امروزه در کشورهاي مختلف موردتوجه قرار مي‌گيرد، موضوعي که به‌وسيله سنجش توليدات اساتيد و اعضاي هيئت‌علمي دانشگاه‌ها موردبررسي قرار مي‌گيرد.

بخشي از نتايج تحقيقات اساتيد به‌صورت مقالات در ژورنال‌هاي مختلف علمي قابل‌مشاهده است که مورداستفاده عموم محققان قرار مي‌گيرد.

توليدات علمي با شاخص‌هاي متعددي سنجيده مي‌شود که گوگل‌اسکالر اين امکان را فراهم کرده است. گوگل‌اسکالر امروز به‌عنوان يکي از بهترين موتورهاي جست‌وجوي رايگان منابع علمي در اختيار پژوهشگران و دانشجويان علاقه‌مند به پژوهش‌هاي علمي قرار گرفته است.

مقاله‌ها و نمايه‌هاي مختلف اساتيد در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. شاخص‌هاي مختلفي در نمايه‌هاي گوگل‌اسکالر وجود دارد که کيفيت مقالات اساتيد و ميزان استفاده آن در ساير آثار پژوهشي را مشخص مي‌کند. به‌عنوان مثال شاخص اچ تأثيرگذاري کيفي مقالات اساتيد را نشان مي‌دهد و بر اساس آن توليدات و تأثير استنادي انتشارات پژوهشگر اندازه‌گيري مي‌شود. اين شاخص در تأثيرگذاري علمي دانشگاه‌ها يا کشورها نيز مورداستفاده قرار مي‌گيرد.محاسبه ايندکس اچ بر پايه توزيع استنادات داده‌شده به آثار منتشره يک فرد يا گروهي از افراد صورت مي‌گيرد. يکي ديگر از اين شاخص‌هاي سنجش کيفيت مقالات آي 10 است که توسط گوگل‌اسکالر ارائه مي‌شود و تعداد مقالاتي را که حداقل 10 بار مورد استناد قرار گرفته‌اند، بيان مي‌کند. 32 هزار نفر عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي در سراسر کشور مشغول به فعاليت هستند که وظيفه توليد علم را در اين دانشگاه به‌وسيله پژوهش‌هاي خود بر عهده دارند. در اين گزارش تعدادي از پر استنادترين اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي به همراه ميزان استناد مقالات آنان در طول 10 سال گذشته برمبناي گزارش گوگل‌اسکالر معرفي شده‌اند که در ادامه مي‌خوانيد.

پر استنادترين استاد دانشگاه آزاد

پر استنادترين استاد دانشگاه آزاد اسلامي از نگاه گوگل‌اسکالر، مريم قاسمي با درجه علمي استاديار از واحد اصفهان است. قاسمي دکتري تخصصي خود را سال 1387 در رشته معماري از واحد علوم و تحقيقات اخذ کرده و تاکنون مقالات مختلفي در زمينه معماري ايران و اصفهان به چاپ رسانده است.

پر استنادترين مقاله وي با عنوان «تأثير يوگا بر افسردگي و اضطراب زنان» در سال 2009 منتشر شده که تاکنون 282 بار مورد استناد قرار گرفته است.

حسين‌زاده لطفي استاد دانشگاه آزاد اسلامي است که دکتري خود را سال 1378 در رشته رياضي کاربردي اخذ کرده، مديرمسئول مجله علمي پژوهشي رياضيات صنعتي است و بيش از 300 مقاله علمي در نشريات مختلف چاپ کرده است.

مقاله وي درباره يک روش الگوريتمي به‌منظور گسترش TOPSIS براي مشکلات تصميم‌گيري با داده‌هاي فاصله‌اي، 532 مرتبه مورد ارجاع قرار گرفته است.

حسنعلي زماني، اولين استاد گروه شيمي دانشگاه آزاد اسلامي در واحد مشهد و از پژوهشگران مطرح کشور است. او در سال 2014 به‌عنوان دانشمند پر استناد توسط مؤسسه تامسون رويترز برگزيده شد.

مقاله زماني پيرامون حسگرهاي غشايي کروم (III) در سال 2006 به چاپ رسيده و در سال‌هاي گذشته 109 بار مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.

رئيس مرکز تحقيقات فيزيک پلاسما در ميان پر استنادها

محمود قرآن‌نويس داراي مدرک دکتري فيزيک پلاسما از دانشگاه پوناي هند، رئيس مرکز تحقيقات فيزيک پلاسماي واحد علوم و تحقيقات و از پژوهشگران نام‌آشناي کشور است. مقاله وي در خصوص احتراق ليزري سوخت هيدروژن جامد که در سال 2010 به چاپ رسيده، تاکنون 79 بار مورد ارجاع قرار گرفته و پر استنادترين مقاله قرآن‌نويس است.

مسعود افرند، استاديار دانشکده فني و مهندسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف‌آباد است. وي دکتري خود را در سال 93 در رشته مهندسي مکانيک- تبديل انرژي اخذ کرده است و پژوهش‌هاي مختلفي در زمينه‌هاي هيدروديناميک مغناطيسي، انرژي‌هاي تجديد پذير، نانو سيالات و ديناميک سيالات محاسباتي انجام داده است. مطالعه تجربي افرند در زمينه اثر دما و غلظت نانو ذرات بر رفتار رئولوژيک نانوفلد هيبريد Fe3O4-Ag / EG در سال 2016 به چاپ رسيده که 134 بار مورد ارجاع قرار گرفته است.


 يادداشت 

 دانش؛ يگانه راه براي نگاه به آينده

آشنايي با روش‎هاي جستجوي منابع ديجيتالي و چالش‎هاي آن

(Digital Sources)

منصور يحيوي فركوش

Yahyavi.ir@gmail.com

ديجيتال‌سازي منابع علمي رويکرد نويني است كه با هدف دسترسي آسان کاربران به منابع اطلاعاتي صورت مي‎گيرد. بسياري از پژوهشگران به دليل صرفه جويي در زمان و هم چنين سرعت جستجو، از موتورهاي جستجوگر مانند: گوگل، گوگل اسكالر، ياهو و ... استفاده مي‏كنند. بر اساس آمار، ميانگين روزانه جستجو، تنها از طريق موتور جستجوي گوگل به ميليون‌ها ركورد مي‌رسد و همچنان اين روند حالت رشد را نشان مي‏دهد. پس در اين ميان لازم است روش كار با اين ابزارها به‌صورت حرفه‎اي ياد گرفته شود.

پژوهشگران بدون آشنايي با تكنيك‏هاي جستجوي اطلاعات از منابع ديجيتالي ازجمله كار با موتورهاي جستجوگر، وب‌سايت‌ها، كتابخانه‏هاي ديجيتالي و... بعيد به نظر مي‌رسد در امر پژوهش به هدف خود برسند. ازاين‌رو عدم آشنايي با اين تكنيك مهم مي‎تواند مشكلات زيادي را براي پژوهشگران به‌ويژه دانشجويان ايجاد نمايد.

به‌عنوان مثال: نوشتن علامت نقل‌قول در عبارت‏هاي مورد جستجو، موتور جستجوي گوگل را مجبور مي‏کند تنها نتايجي را در صفحه جستجو ليست نمايد که در آن، عبارت مورد جستجو موجود باشد.

در مثال ديگر، اگر عبارت Business* را جستجو کنيم، با نتايجي مواجه مي‎شويم که گوگل آن‌ها را با موضوع مرتبط مي‌داند. با اين وجود تمامي نكات بيان‌شده و هم‎چنين نكات تكميلي جستجوي حرفه‎اي، به‌صورت صفحه گرافيكي در صفحه تخصصي Google Advanced Search قرار داده شده است، که بهتر است از آن استفاده شود.

با توجه به اينكه مجموعه‏هاي ديجيتال به‌صورت گسترده و ناهمگون در حال رشد هستند، اعتماد و اطمينان به اعتبار مطالب موجود برخي از اين وب‌سايت‌ها، بسيار مشكل به نظر مي‏رسد. به‌طور نمونه جمع‏آوري اطلاعات از هر سايت يا وبلاگي براي پژوهش، صحت و اعتبار نتيجه آن را با ترديد مواجه مي‎كند. بر اين اساس برخي از دانشجويان به دليل عدم توجه به اين مهم با مشكلاتي در انجام تحقيقات خود روبرو مي‏شوند.

مسئله فيلترينگ نيز در بسياري از کشورها ازجمله ايران رايج است، به‌عنوان چالش مهم ديگر محسوب مي‌شود. زيرا در بسياري از موارد، فيلترينگ با استفاده از علائم بدل و کليدواژه‌ها صورت مي‏گيرد ازاين‌رو برخي از سايت‌هاي معمولي نيز به دليل تشابه، فيلتر مي‌‌شوند. به‌طور مثال با جستجوي كلمه Clips با بسياري از سايت‌هاي فيلتر شده مواجه مي‌شويم. اما اين كلمه اسم يك نرم‌افزار مهمي است كه در طراحي سيستم‌هاي خبره (ٍExpert System) كاربرد دارد.

در ادامه با يكي از مهم‌ترين پايگاه علمي جهاني آشنا مي‌شويم. پايگاه علمي ساينس دايرکت (Science Direct) يکي از محصولات انتشارات الزيور (Elsevier) مي‎باشد. که شرکت الزيور در اختيار پژوهشگران، دانشجويان، اساتيد و کليه علاقه‌مندان به علم و دانش قرار داده است. اين مجموعه حدود 4 ميليون مقاله علمي با موضوعات بسيار متنوع از سال 1995 تاکنون فراهم کرده است. بنابراين اغلب مقالات دانلود شده که از اين پايگاه، جزو مقالات (ISI) محسوب مي‌شوند.


 ميز خبر 

 معاون وزير علوم خبر داد؛

آغاز فعاليت دانشجويان مناطق سيل زده با يک‌ هفته تاخير

معاون آموزشي وزارت علوم گفت: دانشجويان مناطق سيل‌زده مي‌توانند با يک هفته تأخير فعاليت‌هاي خود را آغاز کنند.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، مجتبي شريعتي نياسر اظهار داشت: در 12 فروردين‌ماه سال جاري، بخشنامه‌اي را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرديم و در آن بخشنامه اين درخواست مطرح شد که در ابتدا ميزان خسارت‌هاي ناشي از سيل در مراکز آموزشي، کلاس‌ها، کتابخانه‌ها و آزمايشگاه‌ها بررسي شود و در مرحله دوم با دانشجوياني که در مناطق سيل‌زده قرار دارند همکاري شود تا مشکلات اين دانشجويان بيشتر نشود.

وي با اشاره به وقوع سيل در تعدادي از استان‌ها از تدابير ويژه براي دانشجويان شاغل به تحصيل در اين استان‌ها خبر داد و گفت: دانشگاه‌هاي مناطق سيل‌زده مي‌توانند با يک هفته تأخير فعاليت‌هاي خود را آغاز کنند.

معاون آموزشي وزارت علوم، با بيان اينکه برخي از استان‌ها مانند خوزستان، لرستان، ايلام، کرمانشاه و همدان با مسائل جدي‌تري نسبت به ساير استان‌ها روبرو شده‌اند گفت: خوشبختانه اين اتفاق (سيل) در تعطيلات نوروزي رخ داده است و به فعاليت جاري مراکز دانشگاهي لطمه نزد، اما به برخي از دانشگاه‌ها خسارت زده است که از ميزان خسارت‌ها هنوز اطلاع دقيقي نداريم هرچند رؤساي دانشگاه‌ها به‌طور فعال با ستادهاي بحران همکاري داشته‌اند.وي خاطرنشان کرد: در اين بخشنامه همچنين آمده است که رؤساي دانشگاه‌هاي مناطق سيل‌زده که با بحران جدي مواجه شده‌اند اين اختيار را دارند که کلاس‌ها و فعاليت‌هاي علمي را با يک هفته تأخير آغاز کنند و بر اساس آخرين اطلاعاتي که من به دست آوردم تنها دانشگاه لرستان است که کلاس‌هاي آن با يک هفته تأخير آغاز مي‌شود و اغلب مراکز دانشگاهي فعاليت خود را در همين هفته آغاز خواهند کرد.

وي افزود: همه مديران به اين مسئله توجه دارند که در پايان سال 1397 زمان امتحانات ميان‌ترم دانشجويان تعيين‌شده بود و اکنون با توجه به اين وضعيت (سيل) اين امتحانات با تأخير برگزار خواهد شد و فکر مي‌کنم مشکلات جدي در دانشگاه‌هاي ديگر نباشد.شريعتي نياسر تصريح کرد: باران‌هاي سيل‌آساي اخير خسارت‌هايي به بار آورده، اما برکات فراواني نيز براي کشور به همراه داشته است و اميدوارم که جامعه دانشگاهي و پژوهشگران بتوانند با تشکيل جلساتي به ابعاد وسيع اين مساله بپردازند و براي اين برکت الهي برنامه‌ريزي کنند تا استفاده بهينه شکل گيرد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته