جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1398/01/27 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 6090


نکاتي که در هنگام انجام راديولوژي بايد بدانيد


خبرپزشكي


خبر


 نکاتي که در هنگام انجام راديولوژي بايد بدانيد 

 
دکتر علي حکمت نيا در آستانه برگزاري سي و پنجمين کنگره راديولوژي ايران اظهار کرد: در اين کنگره در خصوص تمامي مسائل مربوط به راديولوژي به بحث ‌وگفت‌وگو مي‌پردازيم اما با توجه به نظرسنج‌ هاي سال گذشته سه موضوع در اولويت بيشتري قرار دارند.

به گزارش آفرينش از انجمن راديولوژي ايران،عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با اشاره به اينکه در راديولوژي و تشخيص بيماري‌ها بايد از روش‌هاي در دسترس و ارزانتر که عوارض کمتري دارند استفاده کنيم، گفت:با توجه به زياد شدن استفاده از اشعه ايکس در کل دنيا و در کشور ما آموزش هاي لازم به راديولوژيست‌ها در خصوص حفاظت در برابر اشعه ايکس به ويژه براي کودکان و زنان باردار داده مي‌شود.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان ادامه داد: راديولوژي سرطان در قسمت‌هاي مختلف بدن همچون از سيستم اعصاب مرکزي، سر و گردن، قفسه صدري، شکم و لگن، ارگان‌ها و اندام هاي تناسلي از موضوعاتي است که راجع به آن‌ها به بحث و گفت‌و‌گو مي پردازيم.

دبير علمي سي و پنجمين کنگره راديولوژي ايران عنوان کرد: مقوله جديدي در راديولوژي به
نام Hybrid imaging

چندين سال است به وجود آمده و استفاده از آن در کشور ما نيز شروع شده که اين روش به تشخيص زودتر و بهتر بيماري‌ها کمک مي کند به اين معنا که از 2 روش راديولوژي همزمان استفاده مي‌کنيم به طور مثال براي تشخيص سرطان پروستات از روش سونوگرافي با ام آر آي همزمان استفاده مي کنيم.

وي يادآور شد: در اين کنگره در خصوص تصويربرداري سيستم زنان و مامايي و سيستم عصبي نيز با صاحب نظران اين حوزه به بحث و گفت‌و‌گو مي پردازيم و جديدترين روش‌هاي تشخيصي مطرح مي‌شوند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان گفت: استفاده از اطلاعات و ايده‌هاي راديولوژيست‌هاي ايراني مقيم کشورهاي غربي نيز از جمله مباحث مهم اين کنگره است همچنين يکي از مهمترين مباحث آموزش مبتني بر کيس است که در اين کنگره 4 تا 5 جلسه در حيطه هاي مختلف به صورت کيس محور بررسي مي‌کنيم.

حکمت‌نيا گفت: هيچ‌گاه بيماران بدون دليل نبايد به پزشک اصرار کنند که آزمايش خاصي را براي آنها انجام دهند چرا که هر روش تشخيصي جاي خود را دارد و بايد در صورت لزوم انجام شود لذا پزشک بايد تشخيص دهد که آيا انجام روشي از تصويربرداري، براي بيمار سودي به همراه دارد يا ندارد.

وي خاطر نشان کرد: در راديولوژي بايد از روش‌هايي که بيشتر در دسترس، ارزانتر و عوارض کمتري دارند استفاده کنيم به طور مثال انجام سونوگرافي در کودکان روشي در دسترس بوده که عوارضي را به همراه ندارد.

اين استاد دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با اشاره به ضرورت استفاده از روپوش‌هاي حفاظت در هنگام انجام راديولوژي گفت: به طور مثال در هنگام انجام راديولوژي‌هاي دندان بايد از تيروئيد حفاظت کنيم، هرچند مقدار اشعه کم باشد اما همچنان بايد از روش‌هاي حفاظت وروپوش‌هاي حفاظ استفاده شود.

حکمت‌نيا تاکيد کرد: تمام افراد بايد مدارک پزشکي و راديولوژي خود را نگهداري کنند چرا ممکن است که چندين ماه يا چندين سال بعد براي آنها مشکلي به وجود آيد و اگر مدارک در دسترس باشد نياز به انجام دوباره بسياري از آزمايش ها و راديولوژي‌ها نيست.

وي خاطرنشان کرد: زنان باردار و حتي زناني که احتمال مي‌دهند باردار باشند حتماً هنگام ورود به هر آزمايشگاهي يا بيمارستان و... بايد به پزشک، راديولوژيست‌ها و پرستاران اين موضوع را اطلاع دهند.

وي گفت: سي و پنجمين کنگره راديولوژي ايران 3 تا 6 ارديبهشت ماه سال جاري در مرکز همايش‌هاي ميلاد با حضور اساتيدي از کشورهاي آمريکا، فرانسه، آلمان، انگلستان، اتريش، سوئد و تعدادي از کشورهاي آسيايي برگزار مي شود.


 خبرپزشكي 

 روش‌هاي حفظ هوشياري ذهن با افزايش سن

با افزايش سن علاوه بر تغييرات کوچک در توانايي‌هاي ذهني مانند قدرت حافظه يا مشکلات جدي‌تري همچون ابتلا به بيماري آلزايمر، کاهش شناختي و ادراکي نيز مي‌تواند ‌بر کيفيت زندگي فرد تاثير بگذارد.

اگر چه برخي از انواع زوال عقل (دمانس) مانند بيماري آلزايمر به صورت تصاعدي پيشرفت کرده و هنوز درماني ندارند اما برخي از روش‌هاي حمايتي وجود دارند که با افزايش سن مي‌توانند ذهن فرد را آگاه و هوشيار نگه دارند.

شما مي‌توانيد اين تمرينات مغزي را که در ادامه به نقل از سايت "وُمنزدي" آورده شده از همين حالا آغاز کنيد:

قلب خود را آماده نگه داريد

ورزش کردن نه تنها بدن شما را از لحاظ فيزيکي متناسب و سالم نگه مي‌دارد، بلکه به همان اندازه براي ذهن شما نيز سودمند است. هفته‌اي 150 دقيقه را به انجام ورزش‌هاي هوازي شديد از هر نوع و روشي که دوست داريد، اختصاص دهيد.

مغز خود را به چالش بکشيد

راه‌هاي زيادي براي به چالش کشيدن مغز وجود دارد. شرکت در فعاليت‌هاي اجتماعي، يادگيري يک زبان جديد، انجام بازي اسکربل (نوعي بازي کلمه‌سازي) در گوشي يا تلاش براي پختن غذايي جديد مي‌توانند روش‌هاي مناسبي باشند.

هوشمندانه‌تر غذا بخوريد

رژيم غذايي خود را با انواع توت‌هاي سرشار از آنتي‌اکسيدان، سبزيجات برگ‌دار، ماهي و غلات کامل غني سازيد و چربي‌هاي اشباع و ترانس را حذف کرده يا کاهش دهيد.

سلامت مغز خود را چک کنيد

کمپين‌هاي زيادي با هدف آگاه کردن و توانمندسازي افراد در مورد سلامت مغزي‌شان راه‌اندازي شده است. مي‌توانيد اين کمپين‌ها را در شبکه‌هاي مجازي دنبال کرده و تست‌هاي سلامت مغز را انجام دهيد

منبع:isna.ir


 خبر 

 قدرت عضلاني؛ کليد طول عمر

مطالعات محققان برزيلي براي اولين بار نشان مي‌دهد قدرت عضلاني با طول عمر رابطه مستقيم دارد و افرادي که قدرت عضلاني بهتري دارند، بيشتر عمر مي‌کنند.

قدرت عضلات به عنوان نيروي فعال عضلات و سرعت انقباض عضلات تعريف مي‌شود.

قدرت عضلات با استقامت عضلات متفاوت است. استقامت عضلات به معني حداکثر نيروي عضله در مقابل يک عامل مقاومتي در يک تلاش واحد است. به عنوان مثال بالا رفتن از پله، نياز به قدرت عضلاني دارد و هرچه با سرعت بيشتري انجام شود، به معني قدرت عضلاني بيشتر است. ولي نگه‌داشتن يا هل دادن يک وزنه سنگين نيازمند استقامت عضلاني است.

بلندشدن از روي صندلي و شوت کردن توپ، بيشتر از استقامت عضلات، به قدرت عضلاني نياز دارد؛ ‌با اين حال بيشتر تمرينات ورزشي با وزنه بر استقامت عضلاني تمرکز دارند.

مطالعات جديد محققان مکزيکي براي اولين بار است که نشان مي‌دهد قدرت عضلاني کليد طول عمر و کيفيت بالاي زندگي در سالمندان است.

در اين مطالعه سه هزار و 900 داوطلب 41 تا 85 ساله با ميانگين سني 59 سال از نظر قدرت عضلاني، مورد ارزيابي قرار گرفتند.

نتايج نشان مي‌دهد قدرت عضلاني با طول عمر رابطه مستقيم دارد و افرادي که قدرت عضلاني بهتري دارند، بيشتر عمر مي‌کنند.

بدمينتون، شنا و فوتبال ورزش‌هايي هستند که به افزايش قدرت عضلاني کمک مي کنند. در طول ورزش‌هاي قدرتي، براي حداکثراثر گذاري، بايد سرعت نيز لحاظ شود.

منبع:irna.ir

محققان فنلاندي مي گويند؛

افزايش ريسک مرگ مردان با رژيم غذايي سرشار از پروتئين حيواني

نتايج يک مطالعه نشان مي دهد مردان داراي رژيم غذايي سرشار از پروتئين حيواني و گوشت نظير سوسيس در معرض ريسک بالاي مرگ قرار دارند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه فنلاند شرقي دريافتند مرداني که بيش از رژيم غذايي حاوي پروتئين گياهي تمايل به رژيم غذايي حاوي پروتئين حيواني دارند 23 درصد بيشتر در معرض مرگ قرار دارند.بعلاوه مصرف بالا پروتئين رژيمي با ريسک بيشتر مرگ مردان مبتلا به ديابت نوع 2، بيماري قلبي-عروقي يا سرطان مرتبط است.

«هلي ويرتانن»، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي‌گويد: «اين يافته‌ها نبايد به افراد مسني که در معرض ريسک بالاتر سوءتغذيه هستند و غالباً ميزان مصرف پروتئين شأن کمتر از ميزان توصيه شده است، تعميم داده شود.»

اين مطالعه شامل حدود 2600 مرد فنلاندي در رده سني 42 تا 60 سال بود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته