جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1398/10/24 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 6306

نتايج پژوهش ها نشان مي‌دهد؛
سندروم متابوليک موجب بروز مجدد لختگي خون مي‌شود


نوشيدن مداوم چاي موجب افزايش طول عمر مي شود


يادداشت


مقاله


 نتايج پژوهش ها نشان مي‌دهد؛
 سندروم متابوليک موجب بروز مجدد لختگي خون مي‌شود 

 تحقيق جديد نشان مي دهد افراد مبتلا به سندروم متابوليک بسيار در معرض بروز مجدد لخته هاي خوني هستند.به گزارش مهر، سندروم متابوليک مجموعه‌اي از وجود شرايطي نظير چاقي، قندخون بالا، کلسترول بالا و فشارخون بالا است.اين فاکتورها افراد را در معرض ريسک بالا ابتلاء به ديابت، بيماري قلبي و نوعي لختگي خون موسوم به ترومبوز وريد عمقي (DVT) قرار مي‌دهد.طبق نتايج اين تحقيق جديد، هر چقدر فرد تعداد بيشتري از اين مشکلات را داشته باشد، احتمال بازگشت مجدد لختگي خون بيشتر مي‌شود.

در اين مطالعه، محققان دانشگاه اينديانا آمريکا داده‌هاي بيش از 151 هزار بيمار مبتلا به DVT را بين سال‌هاي 2004 و 2017 جمع آوري کردند.يافته‌ها نشان داد 68 درصد افراد مبتلا به DVT حداقل يکي از مؤلفه‌هاي سندروم متابوليک را دارا بودند.همچنين افراد مبتلا به DVT که هيچ يک از علائم سندروم متابوليک را نداشتند، احتمال بازگشت مجدد DVTشان 7 درصد بود.بيماران مبتلا به DVT با يک مؤلفه سندروم متابوليک 14 درصد با ريسک بروز لختگي خون مجدد مواجه بودند؛ در بيماران داراي دو مؤلفه اين ريسک 21 درصد بود. بيماران داراي سه مؤلفه با ريسک 30 درصدي و افراد داراي 4 مؤلفه با ريسک 37 درصدي مواجه بودند.


 نوشيدن مداوم چاي موجب افزايش طول عمر مي شود 

 دکتر «شين يان وانگ»، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي‌گويد: «نوشيدن مداوم چاي با کاهش ريسک بيماري قلبي عروقي و مرگ به هر علتي مرتبط است. بيشترين تأثيرات سلامت مرتبط با نوشيدن چاي سبز و افرادي است که چاي را به طورمداوم و براي طولاني مدت مصرف مي‌کنند.»به گزارش مهر،دکتر «دانگ فنگ گو»، عضو ديگر تيم تحقيق، در اين باره مي‌گويد: «تاثيرات محافظتي نوشيدن چاي در بين گروه‌هاي که به طوردائمي چاي مي‌نوشيدند بسيار مشهود بود. مطالعات نشان مي‌دهد ترکيبات بيواکتيو اصلي در چاي موسوم به پلي فنول ها، طولاني مدت در بدن ذخيره نمي‌شوند. از اينرو نوشيدن مکرر چاي در طول يک دوره طولاني براي تأثير حفاظتي از قلب ضروري است.»

محققان در تأثير بيشتر چاي سبز نسبت به چاي سياه دو فاکتور را عنوان مي‌کنند. اول اينکه چاي سبز منبع غني پلي فنول ها است که عامل حفاظتي در مقابل بيماري قلبي عروقي و فاکتورهاي پرريسک آن از جمله فشارخون بالا و چربي بالا است. درحاليکه چاي سياه معطر مي‌شود و در طول اين فرايند، پلي فنول هاي آن در قالب رنگدانه ها اکسيد مي‌شوند و تأثيرات آنتي اکسيداني شأن را از دست مي‌دهند. دوم اينکه چاي سياه غالباً با شير مصرف مي‌شود و مطالعات قبلي هم نشان داده اند که اين ترکيب تأثيرات مؤثر سلامت چاي بر عملکرد عروقي را بي اثر مي‌کند.


 يادداشت 

 
سوگواري با ما و عزيزان‌مان چه مي‌کند؟!

ابراهيم علي آبادي

از دست دادن و فقدان عزيزان بسيار سخت است؛ هرکس هم که بگويد درک مي‌کند، حتي آن کس که خود عزيزي را از دست داده است، اما جنس سوگواري هر شخصي مانند اثر انگشت او يگانه و بي‌مانند است. اگرچه نمي‌توان درک درستي از احساسات فرد سوگوار داشت، مي‌توان با او همدلي کرد، با او سخن گفت. بايد فرد سوگوار بتواند بگريد، فرياد خشم خود را بيرون بريزد، تا از حجم شديد اندوهي که بر او وارد شده کمي سبک شود. اگر فرد سوگوار گريه نکند، خشم خود را از اين فقدان بروز ندهد، بي‌شک رفته رفته دچار آسيب‌هاي رواني شديدي خواهد شد.

پس خوب است مروري داشته باشيم بر بهداشت سوگواري و چگونگي برخورد با آن.

فرد سوگوار، در اولين مواجهه با خبر فقدان عزيز خود، ابتدا دچار انکار مي‌شود؛ به‌طور بسيار طبيعي او نمي‌خواهد اين مرگ و از دست دادن را باور کند. او هر کاري مي‌کند تا نپذيرد. و به همين دليل او در ابتدا شوک بزرگي را متحمل مي‌شود؛ شوکي که تحملش گاهي خارج از توان اوست و بايد کساني از خويشاوندان در کنارش باشند تا به او در پذيرش اين درد کمک کنند. اين که فرد فرصت داشته باشد و افرادي در کنارش باشند؛ به او کمک مي‌کند که رفته رفته اين واقعيت را بپذيرد. اما داستان دردناک سوگواري در اين‌جا تمام نمي‌شود.

وقتي فرد سوگوار، فقدان عزيز خود را مي‌پذيرد، از دست عالم و آدم خشمگين مي‌شود؛ مدام فرياد مي‌زند چرا او؟ چرا من؟ و چون احساس بي‌عدالتي مي‌کند و از اين تقدير که بر او رفته عصباني است ممکن است رفتار تند و خشني نسبت به اطرافيانش داشته باشد. در اين‌جاست که نزديکان با همدلي بايد بگذارند او اين مرحله خشم را نيز از سر بگذراند. حمايت اجتماعي، عاطفي، احترام و توجه ديگران باعث مي شود فرد راحت‎تر اين مرحله را پشت سر گذارد

گاهي فرد سوگوار حاضر است هرچيزي بدهد، هرکاري بکند تا عزير از دست رفته را بازگرداند. او احساس مي‌کند پاياني براي اين اندوه وجود ندارد. معمولاً اين مرحله يک سال به طول مي‌انجامد. البته اين امر به رابطه فرد با عزيزان از دست رفته، حمايت اطرافيان و عوامل فردي بستگي دارد. هرچه رابطه فرد با متوفي صميمي‌تر باشد، مرحله بهبود طولاني‎تر است.

ما براي فرد داغدار چه کار مي‌توانيم بکنيم؟

از فرد داغدار حمايت کنيد. اگر افسرده است. او را به شاد بودن تشويق نکنيد، زيرا آمادگي ندارد. تا زماني که فرد تمايل دارد، در مورد موقعيت موجود و مرگ عزيز با او صحبت کنيد. تـُن صداي‎تان آرام و با محبت باشد. به فرد نشان دهيد که براي‎تان مهم است و به او توجه مي‎کنيد. با توجه و علاقه، به صحبت‎هاي او گوش کنيد. از احساسات غم و اندوه خود برايش تعريف کنيد. اما هرگز نگوييد احساساتت را درک مي کنم.اگر نشانه‎هاي افسردگي شديد در فرد مشاهده مي‎شود و وضعيت‎اش هر روز از روز قبل بدتر مي‎شود، او را تشويق کنيد به روان‎شناس مراجعه کند.


  مقاله 

 راه هايي جلوگيري از اضافه وزن در زمستان

مهسا خدامراد

کنترل وزن در فصل زمستان کار دشواري است و معمولاً افراد با پايان اين فصل متوجه مي‌شوند که چند کيلويي به وزنشان اضافه شده است. به نظر مي‌رسد کنترل هوس‌هاي غذايي، به خصوص شيريني‌هايي که در آن قند و روغن وجود دارد، تقريباً غيرممکن است. به همين ترتيب، رفتن به باشگاه نيز در روزهاي سرد دشوار است؛ مخصوصاً اگر هوا آلوده هم باشد. بنابراين بيشتر خوردن و کمتر سوزاندن دو دليل اصلي افزايش وزن در اين فصل هستند.

نکاتي براي پيشگيري از افزايش وزن زمستاني

- از سبک زندگي يکجانشيني دوري کنيد و بدنتان را به حرکت در آوريد.

- از ادويه‌هاي زمستاني در تهيه‌ي غذاهايتان استفاده کنيد تا بدنتان گرم‌تر شود و انرژي بيشتري براي فعاليت بدني داشته باشيد.

- گرسنگي بي‌موقع را با نوشيدن آب سرکوب کنيد. در زمستان ممکن است ميل به نوشيدن آب و مايعات کمتر شود و اين باعث گرسنگي کاذب و يا خستگي شود.

- حتماً يک صبحانه‌ي خوب و سالم بخوريد. تحت هيچ شرايطي اين وعده‌ي غذايي را حذف نکنيد.

- به جاي غذاهاي پرکربوهيدرات، از غذاهاي داراي شاخص قند خون پايين و پروتئين بيشتري استفاده کنيد.

- تا حد ممکن از نور خورشيد بهره ببريد.

- حواستان به الگوي خوابتان باشد.

- قبل از رفتن به رختخواب نبايد غذايي مصرف کنيد. گرسنگي نيمه‌شب را بايد با ميان‌وعده‌هاي سالم سرکوب کرد.

- در طول روز از مصرف ميوه‌ها و سبزيجات داراي ويتامين C غافل نشويد.

- غذاهايي مانند انواع سيب زميني، تخم مرغ‌ها، روغن ماهي و پنير غني شده با ويتامين D را در برنامه‌ي غذايي‌تان داشته باشيد.

- مصرف کربوهيدرات و قند بايد از غذاهاي سالمي مانند غلات کامل، حبوبات، آجيل و دانه‌ها باشد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته