جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1398/11/17 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 6324


نکات کليدي براي پيشگيري از سرطان


گوشت غذاي سالمي نيست


مصرف روزانه تخم مرغ براي سلامت قلب مفيد است


يادداشت


مقاله


 نکات کليدي براي پيشگيري از سرطان 

 دلايل ابتلا به سرطان بسيار گوناگون‌اند و در همه موارد نمي‌توان از ابتلا به اين بيماري جلوگيري کرد. با وجود اين، مطالعات پزشکي نشان مي‌دهند که مي‌توان در شماري از موارد با راه‌هاي پيشگيرانه ميزان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.به گزارش ايسنا، سيگار کشيدن و استعمال دخانيات نه تنها خطر ابتلا به سرطان ريه را بالا مي‌برد، بلکه زمينه را براي ابتلا به انواع ديگر سرطان از جمله سرطان معده، دهان، حلق، مري، لوزالمعده، مثانه و کليه فراهم مي‌سازد. از اين رو سيگار نکشيد، از تنباکوي جويدني يا استنشاق توتون پرهيز کنيد و در محيطي عاري از دود سيگار کار و زندگي کنيد. ترک دخانيات از احتمال ابتلا به سرطان مي‌کاهد.تحرک بدني از جمله خطر ابتلا به سرطان‌ در روده بزرگ، پستان و رحم را کاهش مي‌ دهد.

يکي ديگر از راه‌هاي موثر، برخورداري از وزن طبيعي است. يکي از راه‌هاي جلوگيري از چاقي مصرف ميوه و سبزيجات است. انجمن تغذيه آلمان خوردن روزانه پنج وعده ميوه و سبزي را توصيه کرده است. سوسيس و کالباس و گوشت قرمز به‌شدت فرآوري‌شده از سال 2015 در فهرست "مواد بالقوه سرطان‌زا" قرار دارند.

ويتامين ث، روي، سلنيوم و گنجاندن سبزيجاتي مانند مرکبات و کلم بروکلي با خاصيت فيتوشيميايي در برنامه غذايي به دفع سريع‌تر سمومي کمک مي‌کنند که مي‌توانند سرطان‌زا باشند. کمبود ويتامين د مي‌تواند در افزايش خطر ابتلا به سرطان موثر باشد. منشاء ويتامين د براي بدن نور خورشيد است اما اين ويتامين در مواد غذايي مانند ماهي و قارچ هم يافت مي‌شود.


 گوشت غذاي سالمي نيست 

 «نورينا آلن» سرپرست تيم تحقيق از دانشگاه نورث‌وسترن شيکاگو، در اين باره مي‌گويد: گوشت قرمز و فراوري شده را در حد اعتدال مصرف نماييد چراکه حتي دو وعده يا بيشتر مصرف آن در هفته با افزايش ريسک بيماري قلبي و مرگ مرتبط است.به گزارش مهر،در سال 2015، سازمان بهداشت جهاني طبق مستنداتي به اين نتيجه رسيد که گوشت‌هاي فرآوري شده علت اثبات شده سرطان هستند و گوشت قرمز هم احتمالاً چنين تاثيري دارد.

محققان دريافتند افرادي که تنها 2 وعده گوشت فراوري شده در هفته مصرف مي‌کردند 7 درصد بيشتر با ريسک بيماري قلبي و سکته روبرو بودند. گوشت‌هاي فراوري شده شامل هات داگ، سوسيس و کالباس است.افرادي که دو وعده يا بيشتر گوشت‌هاي غيرفراوري شده نظير گوشت گوساله مصرف مي‌کردند، 3 درصد بيشتر با خطر بيماري قلبي و سکته مواجه بودند.در مورد گوشت مرغ رابطه حتمي يافت نشد و نياز به مطالعات بيشتر در اين زمينه است. اما هيچ رابطه‌اي بين مصرف گوشت ماهي و افزايش ريسک بيماري قلبي و سکته يافت نشد.به گفته آلن، هرچقدر ميزان مصرف گوشت قرمز و فراوري شده توسط فرد بيشتر باشد، ريسک ابتلا به بيماري قلبي، سکته و مرگ زودهنگام بيشتر خواهد بود.

محققان وجود ميزان بالا چربي‌هاي اشباع شده و سديم را عامل احتمالي اين رابطه مي‌دانند.


 مصرف روزانه تخم مرغ براي سلامت قلب مفيد است 

 «مهشيد دهقان»، سرپرست تيم تحقيق از دانشگاه مک‌مستر کانادا، در اين باره مي‌گويد: «مصرف متعادل تخم مرغ، که معادل روزي يک عدد است، ريسک بيماري قلبي عروقي يا مرگ را حتي در افراد داراي سابقه بيماري قلبي عروقي يا ديابت افزايش نمي‌دهد.»به گزارش مهر،دهقان در ادامه مي‌افزايد: «يافته ها نشان داد هيچ رابطه‌اي بين مصرف تخم مرغ و کلسترول خون يا ساير فاکتورهاي پرخطر وجود ندارد. اين نتايج بسيار قوي هستند و هم براي افراد سالم و هم افراد مبتلا به بيماري عروقي کاربرد دارند.»

محققان معتقدند تخم مرغ منبع خوب بسياري از مواد مغذي از جمله ويتامين‌ها و مواد معدني و همچنين پروتئين باکيفيت بسيار بالا است و مصرف روزي يک عدد آن هيچ تاثير مضري ندارد.سفيده تخم مرغ حاوي اکثر پروتئين‌ها است و زرده آن حاوي آهن، فسفر، ويتامين‌هاي محلول در چربي نظير ويتامين D، ويتامين‌هاي B، چربي سالم و ساير مواد مغذي ارزشمند است.


 يادداشت 

 نگذاريد افسردگي به شما لبخند بزند!

آذر فخري

افسردگي هزار و يک چهره دارد و البته با اين همه چهره نمي‌توان هويت آن‌را به راحتي تشخيص داد، حتي گاهي مشاوره‌هاي مختلف و کارشناسان مسائل رواني نيز، به راحتي نمي‌توانند متوجه شوند که مراجع‌شان درگير افسردگي است.

افسردگي، امروز در جامعه ما نه فقط يک بيماري که يک عارضه اجتماعي است. چنان‌که بارها وزير بهداشت نيز در اين مورد هشدار داده است.چهره‌هاي خنداني که هر روز مي‌بينيم و از کنارشان به راحتي مي‌گذريم، ممکن است همان‌هايي باشند که فردا يا هفته ديگر خبر خودکشي آنان را بشنويم و از خود بپرسيم که چرا؟ مگر چه مشکلي داشت؟

اما واقعيت تلخ اين است که جامعه ما درگير انواع و اقسام مشکلات اقتصادي است که در نهاد خود موجب بروز مشکلات اخلاقي هم مي‌شود و مشکلات اخلاقي زيربناي هر خانه و خانواده و استواري رواني هر فردي را درهم مي‌ريزد. پس بايد براي کمک به خودمان هم که شده، نشانه‌هاي اين بيماري و روش‌هاي مقابله با آن‌را بياموزيم و توصيه‌هاي مشاوران رواني را جدي بگيريم.

مدتي است کارشناسان از «افسردگي خندان» سخن مي‌گويند. يک روان‌شناس در اين مورد مي‌گويد:«افسردگي خندان يک اصطلاح جديد در حوزه علم روان‌شناسي است که با وجود يک مشکل واقعي براي مردم در هيچ‌يک از کتاب‌هاي روان‌شناختي مطلبي در اين زمينه نوشته نشده است.»

در واقع مي توان گفت افسردگي خندان پديده هزاره سوم است؛ پديده اي که در گذشته نمود نداشت و حداقل يک متخصص مي توانست افسردگي را در فرد تشخيص دهد، اما اين افسردگي خندان که بيشتر به جان ما ايراني‌ها افتاده؛ پديده‌اي است که به توجه بيشتر نياز دارد، هم از سوي خانواده و دوستان و هم از سوي مسئولان پزشکي.

افسردگي خندان، در واقع افسردگي است که فرد مبتلا به آن، به هر روش ممکن آن‌را از ديگران پنهان نگه مي‌دارد و چون رازي از آن محافظت مي‌کند. اغلب مردم با خنده و روابط معمولا شاد اين موضوع را پنهان مي‌کنند. اين افراد پنهان کارند و همين مسئله اجازه نمي‌دهد به موقع افسردگي آنان شناسايي و درمان شوند. گاهي از برخي که درگير مشکلات بسياري هستند مي‌شنويم که مي‌گويند خودم از پسش برمي‌آيم و به اين طريق هر کمکي را رد مي‌کنند. در حالي که امروز جامعه ما درگير مشکلات بسياري است که هرگز هيچ‌کس با هر توان و اراده‌اي، نمي‌تواند به تنهايي آن‌ها را حل کند. همه ما در مواقعي به کمک ديگران نيازمنديم و بايد بپذيريم که در اين شرايط کمک گرفتن و کمک دادن، ما را به هم نزديک‌تر کرده و موجب بهتر شدن حال‌مان مي‌شود. وقتي امکانش فراهم آمد و به فرد مطمئني برخورديم، حتما اين راز را بگشاييم و از مشکلات خود حرف بزنيم؛ چرا که از قديم گفته‌اند همه چيز را همگان دانند، واين‌طور نيست که همه دانش فقط در نزد يک نفر باشد، همه ما بخشي از دانش را در اختيار داريم و نيز بخشي از اين جامعه بحران‌زده هستيم و لازم است به کمک يکديگر بشتابيم.

اگر به مدت طولاني و بدون دليل فيزيولوژيکي احساس کم اشتهايي و حتي پراشتهايي بيش از حد کرديد، دچارکم خوابي يا پرخوابي غيرمعمول شديد، وزن‌تان به ناگهان دچار افزايش يا کاهش شد و يا با احساس نااميدي و عدم علاقه شديد در انجام کار مواجه شديد حتما به يک روان‌شناس مراجعه کنيد.


  مقاله 

 موخوره را در خانه از بين ببريد

مهسا خدامراد

موخوره يکي ازمتداول‌ترين مشکلات انسان‌هاي امروزي است. مصيبتي که اگر جنس موهايتان به طور ارثي خوب نباشد يا در منطقه‌اي با آب و هواي خشک روزگار بگذرانيد، حتما بارها دامن‌گيرتان شده است. موي افراد با خشکي و رطوبت طولاني مدت سازگار نيست و واکنش منفي نشان مي‌دهد. کوتاه کردن موها مي‌تواند براي مدتي شر موخوره را از سر شما کم کند اما کوتاهي يک تجويز دايمي براي خلاصي از موخوره نيست.

اولين قدم براي حفظ سلامت مو، ترک عادات آسيب‌رسان مثل استفاده مستمر از حالت دهنده‌هاي حرارتي مو است. وسايلي از قبيل سشوار، اتوي مو و ...، دير به دير استحمام کردن يا برعکس، کم توجهي به نظافت موها، باعث خرابي آن‌ها خواهد شد. بي‌دقتي در انتخاب شامپو هم به موها آسيب خواهد رساند.

دقت داشته باشيد که از شامپوهاي بدون سولفات استفاده کنيد.

مراقب باشيد مايع شامپو با پوست سرتان تماس پيدا نکند و تنها کف حاصل از آن را روي پوست سر ماساژ بدهيد. خوب است پس از اتمام شست وشو، موهايتان را يک دور هم با مايع نرم کننده شست وشو بدهيد. اغلب ما عادت داريم براي خشک کردن موهايمان يا از سشوار استفاده کنيم يا موها را با حوله مالش بدهيم، غافل از اين‌که اصطکاک ايجاد شده دمار از روزگار موها درخواهد آورد. بهتر است موهايتان را داخل يک پارچه پنبه‌اي، بالاي سرتان بپيچيد.

روغن‌هاي گياهي يکي از موثرترين تقويت کننده‌هاي طبيعي هستند که روغن جوجوبا يکي از معروف‌ترين اين روغن‌هاست .از قديم مرسوم بوده است که مردم براي تقويت موهايشان از روغن بادام و نارگيل استفاده مي‌کرده‌اند.

ديگر موردي که باعث تشديد موخوره مي‌شود، استفاده از برس‌هاي نامرغوب است.

کمبود مواد معدني مثل مس و روي، افت پروتئين و اسيدهاي چرب هم مي‌تواند باعث خشکي و ضعيف شدن ساقه موها شود، پس حواستان به رژيم غذايي‌تان هم باشد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته