جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1399/04/10 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 6424

تحقيق جديد نشان مي دهد؛
سکته مغزي و روان پريشي در کمين بيماران نوع شديد کوويد 19

يافته محققان بريتانيايي؛
چاقي در ميانسالي با احتمال بيشتر ابتلا به زوال عقل مرتبط است


يادداشت


خبرپزشكي


 تحقيق جديد نشان مي دهد؛
 سکته مغزي و روان پريشي در کمين بيماران نوع شديد کوويد 19 

 
بيماران مبتلا به نوع شديد کوويد 19 در معرض ريسک بالاي ابتلا به انواع مشکلات مغزي نظير سکته و روان پريشي قرار دارند.به گزارش مهر، «بنديکت ميشل»، سرپرست تيم تحقيق از دانشگاه ليورپول انگلستان، در اين باره مي‌گويد: «گزارشات روزافزوني در مورد رابطه بين عفونت کوويد 19 و مشکلات نورولوژيکي احتمالي وجود دارد.»در اين مطالعه، 125 بيمار کوويد 19 درمان شده در بيمارستان‌هاي بريتانيا در طول ماه آوريل بررسي شدند.طبق گزارشات، شايع‌ترين مشکل مغزي در اين بيماران سکته مغزي بود که در 77 بيمار اتفاق افتاد که از بين اين تعداد، 57 مورد ناشي از لختگي خون در مغز، 9 مورد ناشي از خونريزي در مغز و يک مورد ناشي از التهاب عروق خوني مغز بود. اکثر بيماران دچار سکته مغزي مسن‌تر از 60 سال بودند.محققان دريافتند تغييرات رفتاري يا حالت گيجي در 39 بيمار بيانگر اين موضوع است که آنها دچار تغيير در حالت رواني شدند.از بين اين تعداد، 9 نفر دچار اختلال نامشخص در عملکرد مغز، 7 مورد دچار التهاب مغز و 23 نفر دچار مشکلات رواني شدند.به گفته محققان، اين يافته‌ها مي‌تواند تحقيقات بعدي مربوط به مشکلات نورولوژيکي کوويد 19 را هدايت کند و منجر به ايجاد درمان‌هايي در اين زمينه شود.


 يافته محققان بريتانيايي؛
 چاقي در ميانسالي با احتمال بيشتر ابتلا به زوال عقل مرتبط است 

 به گفته محققان، چاقي در دوره ميانسالي خطر ابتلا به زوال عقل را افزايش مي دهد.به گزارش مهر، «دورينا کادر»، سرپرست تيم تحقيق از دانشگاه کالج لندن، در اين باره مي‌گويد: «هدف ما شناسايي فاکتورهاي پرخطري است که تحت تأثير سبک زندگي هستند از اينرو مي‌توان با رعايت آنها از زوال فکري پيشگيري کرد.»

تيم تحقيق دريافت افراد چاق در دوره ميانسالي در مقايسه با افراد با وزن نرمال 31 درصد بيشتر با ريسک زوال عقل مواجه هستند. همچنين اين ريسک در بين زنان به مراتب بيشتر است.محققان عنوان مي‌کنند کاهش وزن تأثير چشمگيري در کاهش اين خطردارد.محققان در اين مطالعه، داده‌هاي حدود 6600 فرد 50 سال به بالا را بررسي کردند.درحاليکه چاقي، هم براي زنان و هم مردان پرخطر است، ريسک زوال عقل در زنان داراي چاقي شکمي به مراتب بيشتر است. در طول ميانگين 11 سال پيگيري وضعيت اين افراد، آنها39 درصد بيشتر با احتمال ابتلاء به زوال عقل مواجه بودند.محققان معتقدند پروتئين‌هاي دخيل در التهاب، بيماري قلبي عروقي و ديات نوع2 که همگي از فاکتورهاي پرخطر بيماري آلزايمر هستند در ارتباط بين چاقي و زوال عقل نقش دارند.


 يادداشت 

استرس و نحوه مديريت آن

ابراهيم علي آبادي

زندگي در شرايط كنوني، در هر كجا كه باشيم با نوع يا انواعي از استرس همراه است؛ البته اين كه ما دچار استرس شويم، به خودي خود بد نيست، چرا كه استرس ما را واميدارد كه به فكر چاره و راه حل باشم و موقعيت‌هاي مختلف استرس‌زايي را كه در آن قرار مي‌گيريم، مديريت و كنترل كنيم. استرس شرايط يا احساسي است که در آن، فرد از لحاظ ادراکي بر اين باور است که مجموع خواسته‌ها و انتظاراتي که از او وجود دارد، فراتر از منابع، امکانات و توانمندي‌هاي در اختيار اوست.

در واقع با توجه به اين‌که استرس مي‌تواند شکل مثبت هم داشته باشد، تأکيد مي‌کنند که استرس به ذات خود منفي نيست؛ بلکه مي‌تواند مثبت يا منفي باشد. ما معمولاً کلمه‌ ‌استرس را به دو معناي متفاوت به کار مي‌بريم. گاهي استرس از بيرون بر ما فشار وارد مي‌كند (به دوست‌مان مي‌گوييم: به من استرس/تنش وارد نکن). گاهي به پاسخ بدن ما اشاره مي‌کند: گرفتار استرس شده‌ام. دستانم مي‌لرزد.

پژوهش‌هاي عملي و تجربه‌هاي شخصي نشان مي‌دهد که ما نمي‌توانيم موقعيت‌هاي استرس‌آفرين را از زندگي حذف کنيم، اما مي‌توانيم آن‌ها را مديريت کنيم.

استرس هنگامي زيان‌آور است که ما توانايي کنترل آن‌را نداشته باشيم. هنگامي که استرس شديد، براي مدت طولاني ادامه پيدا کند اثرات روحي- رواني شديدي مانند افسردگي، عصبانيت، فقدان خلاقيت، مشکلات گوارشي، ميگرن‌هاي شديد بر ما غلبه مي‌كند.

ما معمولا استرس را به دو شكل متفاوت تجربه مي‌كنيم:

ديسترس(Distress):

تجربه مداوم غرق شدن در مسئوليت‌هاست. ديسترس حرکت در تونل مشکلات است. بي‌آن‌که انتهاي تونل معلوم باشد. مانند مشکلات مالي، تعارض در روابط بين فردي، تعهدات بيش از حد، دست و پنجه نرم کردن با يک بيماري مزمن يا تجربه کردن يک ضربه روحي شديد.

يوسترس Eustress:

نوعي استرس مثبت و مفيد است. در حالت يوسترس ما تحت فشار هستيم، ولي اين فشار به ما انرژي و انگيزه مي‌دهد تا مسئوليت‌هاي‌مان را انجام داده و به اهداف‌مان برسيم. تحصيل کردن، ازدواج با فردي مناسب، ترفيع شغلي و تغيير شغل از جمله يوسترس‌هاي فشارزا اما مفيد هستند.

بنابراين استرس هميشه مضر نيست. در واقع استرس مي‌تواند ما را به سوي دادن پاسخي موثر به يک موقعيت هدايت کند (مثل اضطراب قبل از امتحان) اين بدان معناست که ما مي‌توانيم تصميم بگيريم که استرس اثر مثبت يا منفي روي زندگي ما داشته باشد.


 خبرپزشكي 

توصيه‌هاي مهم براي استفاده صحيح از ماسک

مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت عمومي تاکيد دارند که استفاده از ماسک هنگام حضور در اماکن عمومي يکي از موثرترين روش‌ها در پيشگيري از ابتلا به بيماري کوويد-19 و جلوگيري از گسترش آن است.

به گزارش ايسنا، حفظ فاصله حداقل يک متري، شستشوي مرتب و صحيح دست‌ها و خودداري از تماس دست‌ها با ماسک و صورت در کنار استفاده از ماسک مي‌تواند تاثير چشمگيري در پيشگيري از شيوع هر چه بيشتر کروناويروس داشته باشد.

تاکيد کارشناسان به استفاده از ماسک درحاليست که بسياري از افراد هنگام حضور در اماکن عمومي و سرپوشيده از اين کار امتناع کرده يا از نکات بهداشتي مرتبط با استفاده از ماسک آگاهي ندارند که خود مي‌تواند به عاملي در افزايش خطر ابتلا به بيماري يا گسترش آن به ديگران تبديل شود.

از جمله نکاتي که پيش از قرار دادن ماسک روي صورت و پس از آن بايد رعايت شود مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

دست‌ها را پيش از تماس با ماسک به درستي بشوييد.

از سالم و تميز بودن ماسک اطمينان حاصل کنيد.

ماسک را به گونه‌اي روي صورت قرار دهيد که بين ماسک و پوست فاصله‌اي نباشد.

بيني، دهان و چانه را به طور کامل با ماسک بپوشانيد.

از تماس دست‌ها با ماسک خودداري کنيد.

پيش از برداشتن ماسک از روي صورت دست‌هاي خود را ضد عفوني کنيد.

هنگام برداشتن ماسک، از قسمت بند آن را از صورت خود جدا کنيد.

بعد از برداشتن ماسک آن را از صورت خود دور کنيد.

در صورت تميز و خشک بودن ماسک مي‌توان آن را داخل کيسه پلاستيکي قرار داد و مجدد استفاده کرد.

هنگام بيرون آوردن ماسک از کيسه پلاستيکي آن را از قسمت بندها گرفته و روي صورت قرار دهيد.

پس از برداشتن ماسک دست‌ها را به درستي با آب و صابون بشوييد يا ضدعفوني کنيد.

از قرار دادن ماسک پاره يا سوراخ روي صورت خودداري کنيد.

از قرار دادن ماسک زير بيني خودداري کنيد.

از برداشتن ماسک در محيط‌هايي که امکان رعايت حفظ فاصله يک متري وجود ندارد، خودداري کنيد.

از قرار دادن ماسکي روي صورت که تنفس با آن سخت است، پرهيز کنيد.

از قرار دادن ماسک آلوده يا مرطوب روي صورت خودداري کنيد.

ماسک خود را با ديگران به اشتراک نگذاريد.

از ماسک گشاده استفاده نکنيد.

ماسک‌هاي پارچه‌اي با قابليت چندبار مصرف را حداقل روزي يک بار با ماده ضدعفوني کننده يا صابون و آب گرم بشوييد.


 
سياسي
خبردانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته