تاریخ 1386/08/23 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - چهارشنبه نسخه شماره 2907

برگزاري جشن سالروز کشف اشعه ايکس در دانشگاه علوم پزشکي کاشان

کوتاه و خواندني

نامه دانشوران

همزاد خورشيد کشف شد

ستاره شناسان اعلام کردند همزاد گم شده خورشيد را يافته اند.
به گزارش ايرنا و به نقل از اسپيس ديلي، اين ستاره موسوم بهHIP  56948 حدود  300 سال نوري از ما فاصله دارد و اکنون بهترين گزينه در ميان چهار ستاره اي است که به عنوان همزاد خورشيد شناخته شده اند. "يورگ ملندز" ستاره شناس دانشگاه ملي استراليا و "ايوان راميرز" از دانشگاه تگزاس در "آوستين" آمريکا، اين ستاره جديد را با استفاده از تلسکوپي در رصدخانه مک دونالد واقع در تگزاس کشف کردند. اين ستاره که اندازه متوسطي دارد يکي از چندين ستاره صورت فلکي اژدها است و احتمالا يک ميليارد سال پيرتر از خورشيد است که اکنون در ميانسالي 6/4 ميليارد سال سن دارد.
به گفته اين ستاره شناسان جستجو براي يافتن همزادهاي خورشيد بسيار مهم است زيرا از خورشيد به عنوان پايه بسياري از تحقيقات استفاده مي شود. اما خورشيد قدرتمند ما آن قدر نزديک و درخشان است که نمي توان آن را مانند ستاره هاي دور دست مورد مطالعه قرار داد. کشف اين همزاد خورشيد مي تواند به ستاره شناسان در مطالعه ترکيب شيميايي ستاره ها و تاييد مدل هاي نظري در مورد ترکيبات درون و روند تکامل خورشيد با استفاده از مشاهدات واقعي کمک کند.

توليد مستقيم نفت از چوب امکانپذير شد

محققان تکنيکي نويني را ارايه کرده اند که با استفاده از آن چوب و ضايعات محصولات کشاورزي "مستقيما" به نفت تبديل مي شوند. به گزارش مهر، گروهي از محققان هلندي بدون اعلام جزئيات اصلي، در قالب پروژه اي مشترک موسوم به Kior قصد دارند تا در ابعاد تجاري و گسترده دور ريز و ضايعات کشاورزي را مستقيما به سوخت خامي تبديل کنند که متشکل از مولکول هاي هيدروکربن کوچک است. دانشمندان معتقدند مي توان مولکول هاي کوچک را طي فرآيندهايي به سوخت هايي نظير بنزين يا ديزل در پالايشگاههاي نفت تبديل کرد.بر اساس گزارش تکنولوژي ريويو، محققان هلندي همچنين در اين پروژه توانسته اند فعال کننده (کاتاليزور) هاي جديدي را توليد کرده و وارد فرآيند پردازش مواد دور ريز کشاورزي نظير خرده چوب ها کنند تا با استفاده از آنها مستقيما از اين مواد فرآوردهاي نفتي توليد کنند.به گفته آنها با استفاده از اين تکنيک هاي نو وارد کردن اين فعال کننده ها، راندمان توليد انواع سوخت هاي کاربردي از اين طريق افزايش قابل توجهي خواهد يافت.

عصاره "بابونه" و ويتامين "ث" عوارض ترک اعتياد را کاهش مي دهند

استاديار دانشگاه علوم پزشکي قزوين گفت: مصرف عصاره گياه "بابونه" و ويتامين "ث" عوارض و آثار ترک اعتياد را کاهش مي دهد. دکتر محمدحسين اسماعيلي در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: عوارض ترک اعتياد نظير دردهاي عضلاني، تحريک پذيري شديد عصبي، تشنج و اضطراب به قدري غيرقابل تحمل است که در بسياري از موارد معتادان دوباره به مصرف مواد مخدر روي مي آورند.
وي با بيان اينکه بابونه موجب کاهش درد واضطراب مي شود، افزود: مطالعات نشان مي دهد اين گياه خاصيت شبه بنزوديازپيني دارد،بنزوديازپين ها داروهايي است که بطور گسترده براي درمان اضطراب و بي خوابي بکار مي رود، بنابراين بابونه تاثير بسزايي در کاهش درد و آثار ترک اعتياد دارد.
اين محقق خاطرنشان کرد: براساس تحقيقات ما، مصرف عصاره بابونه در هر سه دز "پايين، متوسط و بالا" درحالت مصرف حاد و مزمن مرفين (ترياک) موجب کاهش دردهاي ناشي از ترک اعتياد مي شود.
وي ادامه داد: ويتامين "ث" نيز در دز پايين موجب تقويت دو سامانه مغزي "گلوتامينرژيک" و "دوپامنيرژيک" شده و برعکس مصرف دز بالا موجب تضعيف اين دو سامانه مي شود. اسماعيلي افزود: طبق تحقيقات، فعاليت سامانه مغزي دوپامنيرژيک در مراحل مختلف اعتياد افزايش يافته تا روند اعتياد تکميل شود و هنگام ترک اعتياد نيز فعاليت سامانه "گلوتامينرژيک" افزايش مي يابد، لذا براي درمان اعتياد دارويي که باکاهش فعاليت سامانه دوپامنيرژيک از تکميل روند اعتياد يا از بروز علايم ترک اعتياد جلوگيري کند، مناسب است.  وي گفت: ويتامين "ث" بهترين درمان دارويي براي کاهش آثار ترک اعتياد يا تکميل روند اعتياد است، زيرا براساس مطالعات مصرف ويتامين "ث" در دز بالا فعاليت اين دو سامانه مغزي را مختل مي کند.  اسماعيلي افزود: براساس تحقيقات ما در بخش فيزيولوژي دانشگاه علوم پزشکي قزوين، مصرف ويتامين ث در دزبالا از ميزان خود تزريقي کاسته و اين ويتامين وابسته به دز از معتاد شدن و بروز درد و آثار ترک اعتياد مي کاهد.وي توصيه کرد، افرادي که قصد دارند در خانه اقدام به ترک اعتياد کنند، از عصاره گياه "بابونه" و ويتامين "ث" استفاده نمايند.

عفونت هاي بيمارستاني از چالش هاي بسيار مهم در تمام واحدهاي بهداشتي و درماني است

عفونت هاي بيمارستاني از چالش هاي مهم در تمام واحدهاي بهداشتي و درمان است که همين امر باعث بروز عوارض جبران ناپذير خواهد شد که منجربه صرف هزينه هاي گزاف و ضررهاي فردي مي شود.
دکتر فريبا شيرواني فوق تخصص عفوني اطفال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه به دليل افزايش روز افزون تعداد بيماران مبتلا به نقص ايمني، بد خيمي، بيماري هاي مزمن، ايدز و گسترش واحدهاي مراقبت هاي ويژه، بروز عفونت هاي بيمارستاني يکي از مشکلات مهم واحدهاي بهداشتي درماني تلقي مي شود و مصرف بي رويه آنتي بيوتيک ها نيز باعث افزايش مقدار ارگانيسم هاي مقاوم و مهاجم و هزينه هاي درمان مي شود افزود: به دليل افزايش عفونت هاي بيمارستاني و ارزش استانداردها در سطح جهان به خصوص در کشور ما لازم است که به اهميت عفونت هاي بيمارستاني پي برده شود.
وي ادامه داد: از آنجا که در بسياري از موارد و عفونت هاي بيمارستاني ناديده گرفته مي شود و همين امرباعث بروز عوارض جبران ناپذيري خواهد شد که منجر به صرف هزينه هاي گزاف و ضررهاي فردي مي شود.
شيرواني تصريح کرد: عفونت هاي بيمارستاني افراد شاغل در بيمارستان ها را نيز درگير خود کرده است و به دليل اهميت اين موضوع ضروري است که پزشکان با آن به خوبي آشنا شده و فعاليت هاي تحقيقاتي به اين سمت پيش برود. وي با اشاره به اينکه عفونت هاي بيمارستاني از چالش هاي مهم در تمامي واحدهاي بهداشتي و درماني است تاکيد کرد: وزارت بهداشت در خصوص نظام مراقبت عفونت هاي بيمارستاني برنامه ريزي هايي را در سطح کشور انجام داده که در حال اجرا است.

يافته هاي جديد محققان درباره تاثير گلوکزدر هورمون هاي جنسي

محققان مي گويند خوردن مقادير زياد از مولکول هاي قندي نظير گلوکز و فروکتوز مي تواند موجب بر هم خوردن تنظيم هورمون هاي جنسي در بدن شود. به گزارش واحد مرکزي خبر به نوشته تازه ترين شماره تحقيقات باليني، بررسي هاي جديد محققان در همين زمينه نشان مي دهد انواعي از قندها مي توانند مستقيما بر فعاليت ژن هاي تنظيم کننده مقادير فعال هورمون هاي تستوسترون و استروژن تاثير بگذارند. به گفته محققان با توجه به نقش اين گروه از مواد بر سوخت و ساز هورمون ها ضروري است که مردم به جاي استفاده از مواد شيرين که حاوي مولکول هاي قند هستند ترجيحا از انواع ديگر کربوهيدرات استفاده کنند تا نيازشان را به اين مواد بر آورده کننده بدون آنکه دچار عوارض آن شوند. تغيير در هورمون ها به ويژه در دوران رشد مي تواند موجب بروز مشکلات فراواني در رشد کلي جوانان و هم چنين رشد جنسي آنها شود.

"آسه آن" با کاشت درخت به مقابله با گازهاي گلخانه اي مي رود

سران اعضاي اتحاديه کشورهاي جنوب شرق آسيا موسوم به "آسه آن" در نشست هفته آينده خود در سنگاپور، طرح خود را در زمينه مقابله با تبعات انتشار گازهاي گلخانه اي از طريق کاشت درخت در ميليون ها هکتار از اراضي کشورهاي عضو تا سال 2020 اعلام مي کنند. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس از توکيو، روزنامه ژاپني "ماينيچي" با درج اين خبر، افزود: در بيانيه ويژه نشست هفته آينده آسه آن، علاوه بر اعلام طرح کاشت درخت براي جذب گازهاي گلخانه اي، از کشورهاي عضو خواسته مي شود تا فرهنگ حفاظت از صخره هاي مرجاني را اشاعه دهند. در نشست هفته آينده سنگاپور، علاوه بر کشورهاي عضو آسه آن، نخست وزير ژاپن و سران چين و کره جنوبي حضور دارند. اندونزي، مالزي، فيليپين، سنگاپور، تايلند، برونئي، ويتنام، لائوس، ميانمار و کامبوج 10 کشور عضو آسه آن هستند.

برگزاري جشن سالروز کشف اشعه ايکس در دانشگاه علوم پزشکي کاشان

کاشان - خبرنگار آفرينش
رئيس دانشگاه علوم پزشکي کاشان گفت: دانشمندان و علما متعلق به تمام ملتها در تمام زمانها هستند چرا که آثار و نتايج علمي آنان همواره، جاري و ساري است. دکتر صمد نوري زاد در مراسم جشن يکصد و دوازهمين سالروز کشف اشعه ايکس افزود: کشف اشعه ايکس تحول شگرفي در علوم به ويژه پزشکي ايجاد کرد بطوريکه امروز تشخيص و درمان بسياري از بيماريها بدون استفاده از اين اشعه ممکن نيست.
وي، با اشاره به عناوين بخشي از پيشرفتهاي اخير علمي کشور، دانشجويان را به تفکر در پديده هاي خلقت تشويق و ترغيب نمود و گفت: زواياي ناشناخته بسياري در هستي وجود دارد که هنوز انسان به اين قابليت ها پي نبرده است. مراسم جشن يکصد و دوازهمين سالروز کشف اشعه ايکس با حضور جمعي از اعضاي هيئت علمي، دانشجويان و کارکنان بخشهاي راديولوژي دانشگاه علوم پزشکي کاشان روز يکشنبه 20 آبان در سالن آمفي تئاتر مرکزي اين دانشگاه برگزار شد.

کوتاه و خواندني

افزايش اعتبارات بخش بهداشت و درمان در لايحه بودجه 87 و در آمد ناخالص ملي

دهمين کنگره بين المللي انجمن جراحان گوش, گلو, بيني و سر و گردن ايران با حضور رئيس سازمان نظام پزشکي کشور و جمعي از متخصصان داخل و خارج کشور روز سه شنبه 22 آبان ماه در بيمارستان ميلاد تهران گشايش يافت. رئيس سازمان نظام پزشکي گفت: با توجه به اهميت سلامت مردم و در راستاي افزايش سرانه سلامت جامعه ضروري است در تنظيم لايحه بودجه 87 اعتبارات بيشتري به بخش بهداشت و درمان اختصاص يابد تا سلامت مردم بيشتر مورد توجه قرار گيرد. گفتني است دهمين کنگره انجمن جراحان گوش , گلو, بيني و سر و گردن ايران که از روز سه شنبه 22 آبان ماه در بيمارستان ميلاد تهران آغاز به کار کرد تا روز جمعه 25 آبان ماه به کار خود ادامه مي دهد.

تجويز داروهاي آرامبخش توسط متخصصان غير روانپزشک موجب مزمن شدن بيماري ها
در افراد شده است

هفتمين همايش ساليانه انجمن علمي روانپزشکان ايران روز سه شنبه 22 آبان ماه با حضور متخصصان رشته هاي روانپزشکي و ساير متخصصان , پزشکان عمومي و داروسازان در تالار امام خميني دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي آغاز به کار کرد. دبير اجرايي هفتمين همايش انجمن علمي روانپزشکان ايران با انتقاد از تجويز غير موثر داروهاي آرامبخش توسط متخصصان غير روانپزشک گفت: برخي از متخصصان رشته هاي پزشکي در نسخه هاي خود داروهاي آرام بخش را به ميزان غير موثر( کم) تجويز مي کنندکه اين امر موجب مزمن شدن بيماري و وابستگي بيمار به دارو مي شود.  گفتني است همايش انجمن روانپزشکان ايران که از سوي انجمن روانپزشکان ايران و به همکاري گروه روانپزشکي و مرکز تحقيقات علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي روز سه شنبه 22 آبان ماه در تالار امام خميني دانشکده پزشکي اين دانشگاه گشايش يافت , تا روز 25 آبان ماه به کار خود ادامه مي دهد.
سبوس منبع غذايي و درماني است

سبوس غني ترين منبع غذايي فيبر و الياف گياهي محسوب مي شود.
دکتر دريايي متخصص علوم تغذيه و داروهاي گياهي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: يبوست باعث جذب سموم مدفوع و ورود آن به خون شده و خون را کثيف و غليظ مي سازد، خون آلوده محيط نامناسبي براي تغذيه سلول ها و نيز گلبول هاي سفيد و قرمز است. وي ادامه داد: اين محيط نامناسب باعث تيرگي رنگ رخسار و رسوب مواد سمي در پايانه هاي مفاصل و درد و التهاب در مفاصل استخواني و نواحي کمر و پا مي گردد به ويژه اگر توام با اوره و اسيد اوريک ناشي از مصرف زياد مواد پروتئيني به ويژه گوشت هاي قرمز و گوشت گوساله باشد اين اثرات تشديد مي شود. دريايي تاکيد کرد: همراه با مصرف سبوس نبايد از نوشيدن مايعات بويژه آب و آب ميوه ها و نيز مصرف روغن زيتون غفلت کرد چرا که اين مواد باعث سهولت عملکرد و اثر بخشي بيشتر سبوس هستند.

نقش ژن ها در اعتياد

بررسي هاي جديد محققان نشان مي دهد که ژن ها در بروز اعتياد به مواد مخدر نقش مهمي را دارند و اين نقش آنها در مقايسه با اعتياد به نيکوتين برجسته تر است. به گزارش واحد مرکزي خبر به نوشته تازه ترين شماره نشريه جاما، با آنکه ويژگي هاي محيط در بروز اعتياد به انواع مواد دارويي نقش دارند بايد گفت نقش ويژگي هاي شخصي که ريشه در ژن ها دارند نيز در بروز اعتياد به مواد مخدر موثر است. در حالي که اين ويژگي ها در اعتياد به موادي نظير نيکوتين و الکل نيز تاثير گذارند به نظر مي رسد که ژن ها نقش اصلي را در اين زمينه در مورد مواد مخدر قوي تر نظير ترياک و مشتقات آن يا ساير مواد مخدر قوي داشته باشند. به گفته محققان با آنکه وجود عوامل ژنتيک بستر مناسبي را براي اعتياد به مواد مخدر فراهم مي کند بايد عوامل محيطي نيز فراهم باشند تا به اعتياد کامل در فرد منجر شوند براي مقابله با اعتياد توجه به همه اين عوامل در افراد معتاد ضرورت دارد ضمن آنکه با شناسايي دقيق تر ژن ها مي توان براي پيش گيري از بروز اعتياد نيز اقدام کرد.

نامه دانشوران

چکيده رساله هاي دکتري دانشکده الهيات و فلسفه  واحد علوم و تحقيقات
فقه و مباني حقوق اسلامي
 مقدمه
ضرورت مطالعه پيشينه تحقيق به عنوان نخستين گام در تهيه و تدوين طرح هاي پژوهشي، به ويژه رساله هاي دانشگاهي، امري است بديهي که در کتاب هاي روش تحقيق بر آن تاکيد بسيار شده است. از جمله راه هاي دستيابي به سوابق تحقيق، علاوه بر مراجعه به کتاب شناسي هاي تخصصي و فهرست مقالات، مراجعه به چکيده پايان نامه ها و رساله هاي دانشگاهي است که عموما ازسوي دانشگاه ها و موسسات علمي در دسترس پژوهشگران و دانشجويان قرار مي گيرد. تهيه چکيده براي اينگونه پژوهش ها با دو هدف صورت ميگيرد:
1. ارائه اجمالي نتايج و دستاوردهاي پژوهش
 2. اطلاع رساني به منظور جلوگيري از دوباره کاري و تکرار در موسسات پژوهشي در جهت نيل به اهداف مذکور، مديريت پژوهش دانشکده الهيات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم وتحقيقات، مجموعه اي از چکيده رساله هاي دکتري تا پايان 1383 را فراهم آورده است. اين مجموعه مشتمل بر چکيده رساله هاي دکتري از بدو تاسيس تا پايان 1383 است  .
ستون« نامه دانشوران» اختصاص به معرفي هر يک از اين چکيده ها خواهد داشت.

تعليق در عقود و ايقاعات

حسيني مقدم، سيد عسگري; تعليق در عقود و ايقاعات; راهنما: ابوالقاسم گرجي; مشاور: عليرضا فيض
کليدواژه ها:قرارداد، عقد، تعليق، اجماع.

چکيده
در فقه و حقوق پربار اسلام، تحقيق عقد و قرارداد صحيح (طوري که آثار حقوقي قرارداد صحيح بر آن جاري گردد)، داراي شرائط و مقررات ويژهاي است که بر دو قسم تقسيم ميگردد:
الف) شرائط عمومي                                 ب) شرائط خصوصي
بنظر فقها» و حقوقدانان اسلامي، تنجيز از شرائط عمومي عقد و ايقاع است. و لذا تعليق، موجب بطلان عقد و ايقاع خواهد شد.تعليق در اصطلاح فقه و حقوق عبارت است از اينکه آنچه متعاقدين در عقد يا ايقاع انشا» نموده اند (منشا)، بر شرط يا وصفي وابسته و معلق باشد. مانند آنکه فروشنده بگويد: اين کتاب را فروختم اگر محمداز سفر برگردد.
تعليق در فقه به اعتبارات مختلف داراي اقسام متعددي است که به اقسام مختلف و صور گوناگون آن و حکم هر يک، همراه با آرا» و اقوال فقها» شيعه و سني اشاره کرده ايم. در اينکه در تعليق عقد يا ايقاع چه چيزي واقعا معلق است، آيا انشا» معلق است يا منشا و يا مورد عقد و ايقاع و يا متعاقدين؟ در بين فقها» اختلاف است. قدر مسلم آن است که برگشت تعليق به انشا»، عقلا محال است. زيرا انشا» به معني ايجاد است و معلق کردن چيزي که ايجاد گرديده، ممکن نيست و عقلا محال خواهد بود. و همينطور برگشت تعليق به مورد عقد يا متعاقدين نيز از محل بحث خارج است. لذا، نظر صحيح آن است که تعليق به منشا برميگردد و مانع عقلي ندارد. حال که تعليق به منشا مانع عقلي ندارد از نظر حقوقي و فقهي چگونه ميتوان آن را تجزيه و تحليل نمود. زيرا فرض اين است که شرط بعد از تحقق مشروط ايجاد خواهد شد، در حاليکه شرط بايد بر مشروط مقدم باشد. تحليلهاي متعددي ارائه شد که عبارتند از:
الف) بصورت واجب مشروط به شرط متاخر بر وجه کشف.
ب) بصورت واجب مشروط به شرط مقارن.
ج) بصورت واجب معلق.
تحليل دوم از جهات متعددي مورد انتقاد قرار گرفت، لکن وجه اول و سوم در برخي صور و بر اساس شرائطي مورد قبول خواهد بود. نکت مهم ديگري که مورد امعان نظر قرار گرفته است اينکه، حال که تعليق به منشا مانع عقلي ندارد و بر اساس برخي تحليل فقهي ميتوان آن را تصحيح نمود، به چه دليل تعليق موجب باطل شدن عقد يا ايقاع معلق ميگردد.
بر اثبات آن به ادله متعددي استناد شد و ما در اين مجموعه (با استقرا» نسبتا تامي که انجام داده ايم)13دليل را ذکر کرده ايم. مهمترين دليل بر بطلان تعليق، اجماع است که برخي از فقها» ادعا» نموده اند. بنابر تفحصي که انجام گرفت اولين فقيه اي که در مسئله ادعاي اجماع نموده است، سيد مرتضي در کتاب الانتصار بود. بعد از وي شيخ طوسي در کتاب الخلاف و فخرالمحققين در کتاب ايضاح الفوائد و برخي ديگر از فقها» بوده اند که در برخي از عقود و ايقاعات ادعاي اجماع نموده اند. لکن دليل فوق از جهاتي قابل انتقاد است.
در نتيجه تعليق في الجمله و در برخي عقود و ايقاعات و آنهم در برخي صور و اقسام آن باطل خواهد بود. لذا بطور مطلق نميتوان قائل به بطلان آن شد. بدين جهت در فصل آخر به بيان عقود و ايقاعاتي که تعليق در آن جايز شمرده شده پرداختيم.

ورزشي و قلمرو ورزش