جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1386/12/19 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 2998


جزئيات وزمان اعلام نتايج کارشناسي ارشد دانشگاههاي دولتي اعلام شد


كوتاه و خواندني


مراحل پاياني بازنگري دندانپزشکي عمومي


آخرين ضوابط ارزشيابي مدارک دانشگاههايخارج از کشور اعلام شد


 جزئيات وزمان اعلام نتايج کارشناسي ارشد دانشگاههاي دولتي اعلام شد  

 گروه آزمون وسنجش : به گزارش خبرنگار آفرينش ، نتايج اوليه آزمون کارشناسي ارشد سال آينده در نيمه دوم ارديبهشت ماه سال 87 اعلام مي شود .
بر اساس اين گزارش ، سازمان سنجش آموزش کشور تلاش مي کند نتايج اوليه آزمون کارشناسي ارشد ناپيوسته داخل 1387 را نيمه دوم ارديبهشت ماه اعلام کند. ضمن اينکه انتخاب رشته مجازين اين آزمون نيز در همين زمان يا اوايل خردادماه انجام مي شود.
وي در خصوص ظرفيت پذيرش کارشناسي ارشد براي سال آينده گفت: براي اين آزمون ظرفيتي معادل 37 تا 38 هزار نفر ايجاد شده است. در حال حاضر 8 هزار ظرفيت در دوره هاي شبانه و حدود 27 هزار ظرفيت در روزانه مشخص شده است. احتمال افزايش ظرفيت در دوره هاي شبانه زياد است.
تعداد کل ثبت نام کنندگان در آزمون ارشد از نظر نفر531 هزار و 766 مي باشد که نسبت به سال گذشته اين تعداد 470 هزار نفر بوده و در حدود 50 هزار نفر يعني 10درصد به ميزان ثبت نام کنندگان اضافه شده است.


 كوتاه و خواندني 


معاون آموزشي وزارت بهداشت خبر داد:
تاسيس شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشکي يزد در عسلويه

گروه آزمون وسنجش : به گزارش ايسنا، دکتر بهرام عين الهي با اشاره به ايجاد دوره Phb بهداشت حرفه اي در يزد، گفت: يزد، سومين مرکز در کشور خواهد بود که دوره دکتراي تخصصي بهداشت حرفه اي در آن ايجاد مي شود.
وي با اشاره به ايجاد شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد درمنطقه آزاد عسلويه، همچنين گفت: وزارت بهداشت درصدد است دوره هاي تحصيلات تکميلي و به ويژه دوره هاي دکتري تخصصي را در دانشگاه علوم پزشکي يزد توسعه دهد. .
دکتر عين اللهي همچنين از اجراي تغييرات برنامه آموزشي پزشکي عمومي در دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد خبر داد و گفت: تغييرات مبتني بر ادغام افقي و عمودي برنامه پزشکي عمومي بزودي در چند دانشگاه به صورت آزمايشي اجرا مي شود که يکي از اين دانشگاهها، علوم پزشکي يزد است که از مهر 87 در ان اجرايي مي شود. معاون آموزشي وزير بهداشت در خاتمه با بيان اينکه تعداد اعضاي هيات علمي و برنامه هاي درسي قابل قبولي در دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد وجود دارد خاطرنشان ساخت: خوشبختانه در دولت نهم اين برنامه هاي آموزشي در دو سطح علوم باليني و علوم پايه به طور قابل توجهي افزايش يافت.
 
رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي خبر داد:
بررسي مداوم طرح اصلاحات آموزش پزشکي براساس نتايج ارزشيابي ها
 
گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به برنامه هاي جديد اصلاحات آموزش پزشکي از بررسي مداوم برنامه طرح اصلاح آموزش پزشکي براساس ارزشيابي هاي صورت گرفته و بازنگري کلي فازعلوم پايه خبر داد.
به گزارش ايسنا، دکترعليرضا زالي ، با اشاره به تشکيل شوراي راهبري اصلاحات و تشکيل دبيرخانه اصلاحات براي اجراي طرح رفرم، اظهار کرد: بر اين اساس کميته برنامه ريزي آموزشي، 13 کميته بين رشته اي، کميته دوره هاي انتخابي، کميته سنجش و مرکز توسعه دانشکده پزشکي تشکيل شد.
رييس دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي با اشاره به ارزشيابي دروني و بيروني برنامه اصلاحات آموزش پزشکي، گفت: در ارزشيابي دروني به طور دائم به ارزشيابي امتحانات، بررسي نظرات دانشجويان و بررسي نظرات کتبي يا شفاهي اساتيد پرداخته شده است و در ارزشيابي هاي بيروني نيز مسئولان وزارت بهداشت از نحوه اجراي برنامه بازديد کرده و با تاييد آن بر ادامه اين برنامه تاکيد داشتند.
 
پذيرش دانشجوي دکتري در 12 رشته و گرايش
 در دانشگاه يزد
 
گروه آزمون وسنجش : دانشگاه يزد در سال تحصيلي آينده در 12 رشته و گرايش دانشجوي دکتري PHD مي پذيرد.
به گزارش ايسنا، آزمون دکتري تخصصي دانشگاه يزد طي روزهاي 26 و 27 ارديبهشت ماه سال آينده برگزار مي شود.
داوطلبان جهت شرکت در اين آزمون بايد مدارک خود را حداکثر تا 15 ارديبهشت ماه با پست پيشتاز به مديريت تحصيلات تکميلي دانشگاه يزد ارسال کنند.
رشته هاي و گرايشهاي دوره دکتري دانشگاه يزد عبارتند از زبان و ادبيات فارسي، مهندسي برق گرايش مخابرات، مهندسي صنايع گرايش مديريت سيستم و بهره وري، مهندسي مکانيک گرايش تبديل انرژي، رياضي محض گرايش جبر، رياضي کاربردي گرايش آناليز عددي، شيمي تجزيه در دو گرايش الکتروشيمي و اسپکتروسکوپي، شيمي آلي، فيزيک حالت جامد، فيزيک هسته اي و ذرات بنيادي. گفتني است، داوطلبان مي توانند جهت کسب اطلاعات بيشتر و دريافت فرم ثبت نام به نشاني yazir.ac.buni.www  مراجعه کنند.
 
راه اندازي واحد دانشگاه آزاد در شهرهاي نجف و کربلا

گروه آزمون وسنجش : دانشگاه آزاد اسلامي به گفته معاون پارلماني اين دانشگاه در شهرهاي نجف و کربلاي کشور عراق واحد دانشگاهي احداث مي کند.
دکتر کريم زارع در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: در راستاي توسعه دانشگاه آزاد اسلامي در سطح بين المللي و تحقق فرمايش مقام معظم رهبري در خصوص انسجام اسلامي واحدهاي جديدي توسط دانشگاه آزاد در شهرهاي نجف و کربلا راه اندازي خواهد شد.وي اظهار داشت: با برنامه ريزي هاي انجام شده واحد دانشگاه آزاد نجف در جوار بارگاه امير مومنان (ع) راه اندازي خواهد شد.معاون پارلماني دانشگاه آزاد ادامه داد: راه اندازي مقاطع کارداني و کارشناسي در اين واحدهاي دانشگاهي در دستور کار معاونت بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي قرار گرفته است.زارع تاکيد کرد: واحدهاي نجف و کربلا پس از نهايي شدن تخصيص زمين و امکانات براي پذيرش دانشجو از تمامي کشورهاي دنيا به خصوص عراق و ايران در آينده اي نزديک راه اندازي مي شوند.
 
پذيرش دانش پژوه در حوزه علميه قم

گروه آزمون وسنجش : مرکز آموزشهاي تخصصي تفسير و علوم قرآن حوزه علميه قم در مقاطع سطح دو (کارشناسي) و سطح سه (کارشناسي ارشد) دانش پژوه مي پذيرد.
مدير مرکز آموزشهاي تخصصي تفسير و علوم قرآن در گفتگو با مهر با بيان اين خبر گفت : اين مرکز تخصصي از طلاب حوزه علميه قم که داراي مدرک سطح يک (فوق ديپلم) و دو (کارشناسي) هستند به ترتيب براي مقاطع سطح دو (کارشناسي) و سطح سه (کارشناسي ارشد) دانش پژوه مي پذيرد.حجت الاسلام فاکر ميبدي افزود: حداکثر سن براي داوطلبان سطح دو (کارشناسي) 28 سال و سطح سه (کارشناسي ارشد) 32 سال است. داوطلبان سطح سه (کارشناسي ارشد) مي توانند در دو گرايش تفسير قرآن و علوم قرآن ادامه تحصيل بدهند.
وي افزود: علاقمندان مي توانند از 17 فروردين تا 10 ارديبهشت براي ثبت نام به دفتر امور مراکز تخصصي حوزه علميه قم يا مدرسه امام حسين (ع) واقع در خيابان شهدا خيابان آمار مراجعه کنند. آزمون ورودي نيز سوم خرداد برگزار مي شود.
فاکر ميبدي گفت : اسامي برگزيدگان همزمان با زمان حضور در مصاحبه علمي در تير ماه اعلام مي شود. پذيرفته شدگان نيز در مرداد ماه معرفي خواهند شد.


مشکلات آزمون IELTS  توسط وزارت علوم رفع شد

گروه آزمون وسنجش : محمد مهدي زاهدي از رفع مشکلات آزمون IELTS توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري خبر داد.
به گزارش مهر، محمد مهدي زاهدي در زمينه مشکلات آزمون آيلتس گفت: عليرغم اينکه وزارت علوم مسئوليتي براي آزمون نداشت اما چون ديديم جوانان ما دچار مشکل شدند و برخي نياز دارند اين امتحان را براي ادامه تحصيلشان بدهند هماهنگي خوبي انجام شده است.
وزير علوم اضافه کرد: اولين امتحان IELTS هم در فروردين ماه برگزار مي شود و ماهي حداقل 700 نفر مي توانند در اين آزمون شرکت کنند که حتي اگر مراجعه کنندگان در ماه بيش از 700 نفر باشد اين حق وجود دارد که افزايش ظرفيت بيش از اين داشته باشيم.
 
پذيرش دانشجو در پرديس بين المللي ارس
 از مهر ماه

گروه آزمون وسنجش : پرديس بين المللي ارس در منطقه آزاد جلفا به گفته رئيس دانشگاه تبريز از مهر ماه در 10 رشته کارشناسي ارشد و 5 دوره دکتري دانشجو مي پذيرد.
دکتر محمد حسين سرورالدين در گفتگو با مهر با اعلام اين خبر در تشريح دوره هاي دکتري پرديس بين المللي ارس به آموزش زبان انگليسي، جغرافياي برنامه ريزي و شهرسازي، اصلاح نباتات مولکولي، مخابرات و الکترونيک قدرت اشاره کرد.رئيس دانشگاه تبريز افزود: پرديس بين المللي ارس از مهر ماه در 10 رشته کارشناسي ارشد با عناوين آموزش زبان انگليسي، جغرافياي برنامه ريزي و شهرسازي، فوتونيک، مخابرات، الکترونيک قدرت، مکاترونيک، شيمي تجزيه، شيمي آلي، ژنتيک مولکولي و بيوتکنولوژي دانشجو مي پذيرد.
 
مدير کل گسترش و ارزشيابي وزارت بهداشت:
بيمارستانهاي آموزشي کشور بزودي
رتبه بندي مي شوند

گروه آزمون وسنجش : دکتر امير محسن ضيايي در گفت وگو با ايسنا در اين خصوص گفت: ارزشيابي و رتبه بندي بيمارستانها، ملاک تعطيلي يا ادامه فعاليت بخش هاي آموزشي اين بيمارستانها خواهد بود.
وي با بيان اينکه در حال حاضر ارزشيابي آموزشي بخش هاي بيمارستاني بنا به درخواست دانشگاه ها و براساس استانداردهاي حداقلي انجام مي شود از تدوين استانداردهاي جديد ارزشيابي بيمارستانها در وزارت بهداشت خبر داد که در آن حداکثر شاخص هاي مورد نياز براي بخش هاي آموزشي در نظر گرفته شده است و تمام بيمارستانهاي کشور نيز بر اساس آن مجدد ارزيابي و رتبه بندي مي شوند.
وي افزود: در حال حاضر تنها 15 درصد از دانشگاه ها و بخش هاي آموزشي علوم پزشکي کشور مورد ارزيابي آموزشي قرار گرفته اند که از اين ميان، 3 بخش اعلام شده اخطار آموزشي دريافت کرده اند. نام بخش ها و بيمارستانهاي آموزشي مشروط تا پايان اسفند ماه به دانشگاه ها اعلام مي شود و مهلت 6 ماهه آنها نيز از ابتداي فروردين آغاز خواهد شد.
مدير کل گسترش و ارزشيابي وزارت بهداشت تصريح کرد: ارزشيابي هاي آموزشي تحت تاثير نام و اعتبار دانشگاه ها نخواهند بود. ارزشيابي هاي آموزشي بر اساس فاکتورهاي استاندارد انجام مي شود و در آن هيچ مسامحه و اغماضي نخواهيم کرد.
مدير کل گسترش و ارزشيابي وزارت بهداشت در پايان با استقبال از ارزشيابي دروني دانشگاه ها، افزود: برخي از دانشگاه ها به فکرافتاده اند قبل از اينکه ارزشيابي بيروني شوند،  ارزشيابي دروني از بخشهاي آموزشي بعمل آورند و يا با خود افرازي مشکلات و نواقص بخشهاي خود را اعلام کنند که اين موضوع باعث ارتقاي آموزشي اين بخشها خواهد شد.
 
رييس دانشگاه تهران خواستار شد:
تشکيل کميته هاي مشترک جهت ارتقاي همکاري
 با دانشگاه  علوم پزشکي تهران
 
گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه تهران خواستار تشکيل کميته هاي مشترک جهت ارتقاي همکاري ميان دو دانشگاه  تهران و علوم پزشکي شد.
به گزارش ايسنا در راستاي تفاهم ايجاد شده بين دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکي تهران در جهت گسترش همکاري مشترک در زمينه هاي آموزشي، پژوهشي و ساير موضوعات مرتبط ، به منظور تقويت نقش دانشگاه تهران با محوريت رفع نيازهاي علمي و پژوهشي کشور، رئيس دانشگاه تهران با صدور حکمي معاون آموزشي دانشگاه را مامورکرد تا با همکاري ، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه نسبت به تشکيل کميته هاي مشترک اقدام و راهکارهاي علمي و کاربردي در حوزه هاي ماموريتي دانشگاه، بويژه کارکردهاي آموزشي و پژوهشي، که موجبات استفاده بهينه از ظرفيتهاي موجود جهت تحقق نهضت نرم افزاري و اهداف سند چشم انداز توسعه کشور را در راستاي ارتقا جايگاه دانشگاه تهران در مجامع ملي و بين المللي مهيا مي سازد، تدوين و برنامه ريزيهاي لازم صورت پذيرد.
ايجاد تشکيلات واحد اجرايي متشکل از نمايندگان دو دانشگاه، به منظور هماهنگ نمودن اقدامات مشترک در راستاي تحقق اهداف فوق الذکر، بررسي و نحوه شرايط عضويت وابسته اساتيد دو دانشگاه در جهت ايجاد رشته هاي مشترک ، برگزاري دوره هاي مشترک آموزشي به صورت بين رشته اي، اجراي پروژه هاي تحقيقاتي و کاربردي پژوهشي مشترک، تاسيس پارک علم و فناوري يا واحدهاي مشابه مشترک که تجاري سازي دانش را با محوريت حوزه هاي بين رشته اي فراهم سازد، برنامه ريزي در جهت تشکيل گروهها و دانشکده ها و برگزاري کنگره هاي علمي و ميان رشته اي در سطح بين المللي، راه اندازي قطب هاي پژوهشي مشترک در راستاي توليد علم ، نوآوري و فناوري، راه اندازي مجلات علمي- پژوهشي با اعتبار بين المللي بصورت ميان رشته اي و مشترک، ايجاد بانک اطلاعاتي علمي در حوزه هاي ميان رشته اي، برنامه ريزي و اجراي کارگاههاي آموزشي مشترک در حوزه هاي ميان رشته اي، شکل گيري راهبردي به منظور سياستگذاري و برنامه هاي ميان رشته اي در قالب تشکلهاي علمي و دانشجويي از مهمترين محورهاي اين حکم است.


 مراحل پاياني بازنگري دندانپزشکي عمومي  

گروه آزمون وسنجش : دبير شوراي آموزش دندانپزشکي از بازنگري در برنامه آموزشي کاردانهاي بهداشت دهان و دندان و تعيين سهميه بومي براي آنها و مراحل پاياني بازنگري برنامه آموزشي دندانپزشکي عمومي خبر داد.
به گزارش مهر، دکتر اکبر فاضل افزود: آموزش دندانپزشکي در نهايت بايد به ارتقا» سلامت دندانپزشکي در جامعه منجر شود و به همين منظور بهداشت و درمان دندانپزشکي در سه سطح آموزشي و درمان در دانشگاههاي علوم پزشکي تدوين شده است.
وي افزود: سطح يک مربوط به کاردان هاي بهداشت دهان و دندان است که به خدمات اوليه سلامت دهان و دندان مي پردازند و برنامه درسي اين گروه از کاردانها بازنگري شده است و پذيرش دانشجو در اين رشته و مقطع  بر اساس نياز جامعه صورت مي گيرد.
وي يادآور شد: به دليل وجود 6 هزار مرکز بهداشت و درمان در کشور، براي اين مراکز سهميه کاردان بهداشت دهان و دندان به صورت استاني در کنکور تعريف شده است و براي سال آينده در کنکور اعمال مي شود.
وي از تدوين استاندارد ملي دندانپزشک فارغ التحصيل با وظايف تعيين شده خبر داد و گفت: پس از بازنگري برنامه آموزش دندانپزشکي عمومي، اين استانداردها نيز بر اساس نياز جامعه تدوين مي شود. بازنگري اين برنامه آموزشي نيز ازسال 85 آغاز شده است و اکنون مراحل پاياني خود را در مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران مي گذراند.
فاضل  در خصوص سطح سه خدمات آموزشي درماني دندانپزشکي که به عنوان سطح تخصصي از آن نام برده مي شود، گفت: دستياران دندانپزشکي با دو نوع تعهد خاص درماني و تعهد خاص آموزشي پذيرفته مي شوند که دبيرخانه شوراي آموزش دندانپزشکي تعهد خاص درماني را با اولويت استانهاي بدون دانشکده دندانپزشکي تعيين کرده است.
وي افزود : تعهد خاص آموزشي از سال گذشته براي تامين نيروي تخصصي دانشکده هاي دندانپزشکي مناطق محروم اعمال کرد.
دبير شوراي آموزش دندانپزشکي با اشاره به بازنگري هاي صورت گرفته در برنامه آموزشي دستياري دندانپزشکي در رشته هاي مختلف گفت: اين بازنگري از سوي گروه هاي راهبردي دندانپزشکي انجام گرفته است و شرح وظايف دندانپزشکان متخصص به زودي به طور کامل تعريف مي شود.
وي از ايجاد دوره هاي تکميلي تخصصي (فلوشيپ) دندانپزشکي در دانشگاههاي علوم پزشکي تهران، شهيد بهشتي و اصفهان خبر داد و گفت: 12 دوره تکميلي تخصصي در کشور راه اندازي شده است که به زودي مراحل پذيرش دانشجو در آنها آغاز مي شود. 


 آخرين ضوابط ارزشيابي مدارک دانشگاههايخارج از کشور اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : آخرين تغييرات در ضوابط و مقررات عمومي ارزشيابي مدارک تحصيلي خارجي اعلام شد.
به گزارش ايسنا، دراين آيين نامه طول تحصيل و زمان متعارف براي تکميل دوره هاي کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارش--د و دکتري به ترتيب دو، چهار، دو و سه سال تعيين شده است.
تحصيلات حضوري نيز تحصيلاتي است که براي انجام آن، مدت حضور دانشجو در محل تحصيل بيش از دو سوم طول تحصيل و تحصيلات نيمه حضوري، تحصيلاتي است که براي انجام آن، مدت حضور دانشجو در محل تحصيل بين يک سوم الي دو سوم طول تحصيل باشد و تحصيلات غيرحضوري، تحصيلاتي است که در نظامهاي آموزشي از قبيل مکاتبه اي، از راه دور، مجازي، الکترونيکي، مبتني بر اينترنت و غيره انجام شده باشد.
بر اين اساس، اعتبارعلمي موسسات بر مبناي نظر"مرجع قانوني ذيربط" در کشورهاي متبوع و نظر کارشناسي اداره کل امور دانش آموختگان تعيين مي شود.
همچنين، ارزشيابي مدارک تحصيلي خارجي تحت سه عنوان حضوري، ن-ي-م--ه ح-ض--وري و غيرحضوري انجام مي شود و ذکر نظام آموزشي براي تحصيلات نيمه ح-ض---وري و غيرحضوري در ارزشنامه ضروري است.

نحوه ارزشيابي مدارک تحصيلي با توجه به مدارک پيش نياز
بر اساس اين ضوابط، مدارک تحصيلي با توجه به مدارک پيش نياز به شرح ذيل ارزشيابي مي شوند:
مدارک تحصيلي خارجي در سطح کارشناسي که منحصرا از موسسات معتبر اخذ شده باشند با ارائه مدرک ديپلم رسمي دوره متوسطه قابل ارزشيابي خواهند بود.
مدارک تحصيلي خارجي در سطح کارشناسي ارشد يا دکتري از موسسات معتبر که مستقيما و بدون اخذ مدارک تحصيلي قبلي اخذ شده اند براساس نظر مدير کل امور دانش آموختگان، کميسيون و يا شوراي ارزشيابي و با توجه به نظام آموزشي متعارف در موسسه محل تحصيل، فاصله زماني شروع به تحصيل تا فراغت از تحصيل و در صورت لزوم با ارزيابي توانمنديهاي علمي، پژوهشي و حرفه اي قابل ارزشيابي خواهند بود.
در مورد آن دسته از دانش آموختگاني که با مدرک داراي ارزش استخدامي و يا معادل، از موسسات معتبر مدرک بالاتر اخذ نموده اند، مدرک موردنظر به ماخذ مقطع مربوط قابل ارزشيابي است.
مدارک تحصيلي مربوط به برخي رشته هاي هنري، صنعتي و مانند آنها که علاوه بر دروس نظري، مهارتهاي حرفه اي خاصي نيز از سوي موسسه محل تحصيل به دانشجويان ارايه مي شود، مشروط به اعتبار موسسه، بر اساس ضوابطي که به تصويب شوراي ارزشيابي خواهد رسيد به ماخذ يکي از مقاطع رسمي با قي-د واژه "حرفه اي" قابل ارزشيابي خواهد بود.

شرايط حذف واژه "معادل " از مدارک
حذف واژه "معادل " از مدارک مربوط به مقاطع کارشناسي و بالاتر که قبلا ارزشيابي شده اند، در صورت تکميل مقطع بالاتر در موسسه معتبر و دريافت مدرک نهائي و يا کسب حداقل هشتاد درصد ن-م-ره آخرين فرد پذيرفته شده در آزمون ورودي مقطع بالاتر در داخل کشور امکانپذير است.
همچنين، حذف واژه "معادل" آندسته از مدارک تحصيلات خارجي که قبلا به ماخذ "معادل کارشناسي" ارزشيابي شده، حسب درخواست متقاضي با رعاي-ت دو شرط قابل بررسي است; مدرک مورد نظر در سطح کارشناسي و طول دوره حداقل چهار سال.

نحوه ارزشيابي مدارک در خصوص تحصيلات ناتمام
بر اساس اين گزارش تحصيلات ناتمام حسب ضوابط آموزشي موسسه محل تحصيل به صورت ذيل قابل ارزشيابي خواهد بود:
تحصيلات ناتمام دوره هاي کارشناسي، در صورت گذراندن حداقل پنجاه درصد واحدهاي درسي يا معادل آن در نظام آموزشي سالانه حداکثر به ماخذ "ک--اردان---ي" قابل ارزشيابي است.
تحصيلات ناتمام دوره هاي" کارشناسي ارشد پيوسته " چنانچه متقاض-ي دروس لازم درسطح کارشناسي را گذارنده باشد در صورت تاييد کميسيون و شورا حداکثر به ماخذ"کارشناسي" قابل ارزشيابي است.
ارزشيابي مدارک صادره از موسسات معتبر، بسته به کشور و موسسه محل تحصيل، نظام آموزشي، طول و کيفيت تحصيل، مي تواند حسب نظر مديرکل، کميسيون و يا شوراي ارزشيابي از طريق ارزيابي توانمندي هاي علمي، پژوهشي و حرفه اي متقاضي يعني انجام مصاحبه، اخذ آزمون، برگزاري جلسه دفاعيه، بررسي پايان نامه و رساله، درخواست مقاله و يا بررسي نتايج عملي و قابليته---اي حرفه اي، صورت پذيرد.
مدارک تحصيلات خارجي درچارچوب مقاطع رسمي داخل ک-شور ارزشيابي مي ش---ود، کميسيونهاي ارزشيابي در تعيين عنوان رشته تحصيلي، رشته و گرايش تحصيلات پيشين را نيز مد نظر قرار مي دهند.

چگونگي ارزشيابي مدارک رشته هاي مرتبط با "زبان و ادبيات فارسي"
بر اساس اين گزارش، مدارک رشته هاي مرتبط با "زبان و ادبيات فارسي" از کليه دانشگاههاي خارجي که مورد تاييد وزارت متبوع باشند با بررسي کيفي برابر ضوابط و مقررات عمومي ارزشيابي قابل بررسي و ارزشيابي مي باشد.
همچنين، ارزشيابي مدارک "زبان خارجي ثالث" بنا به تشخيص کميسيون و با بررسي کيفي انجام مي شود.
بر اساس اين دستورالعمل، بررسي و ارزشيابي مدارک مقطع دکتراي رشته هاي مربوط به زبان و ادبيات عربي، روسي و غيره که بنابه ضوابط مربوط نيازمند انتشار مقاله در نشريات داراي نمايه بين المللي است، مي تواند درقبال ارائه مقالات چاپ شده در نشريات علمي پژوهشي معتبر در کشورهاي مربوط انجام شود.
بر اساس اين دستورالعمل، مدارک دوره هاي شش ساله تحصيل (MVM6 ) در صورت ارايه پايان نامه و گذراندن 220 واحد، "دکتراي عمومي حرفه اي دامپزشکي" و بدون ارايه پايان نامه، "کارشناسي ارشد دامپزشکي" ارزشيابي مي شود.
ضمنا مدارک دوره هاي پنج ساله دامپزشکي با ارايه پايان نامه، "کارشناسي ارشد دامپزشکي" ارزشيابي مي شود.
گفتني است، مدارک دوره Abministration Business of Doctor چنانچه متضمن دفاع از رساله باشد به ماخذ دکتري و درغير اين صورت با ارائه حداقل يک مقاله کامل در زمينه رشته تحصيلي، که متقاضي مولف اصلي آن بوده و در نشريات معتبر داراي نمايه بين المللي چاپ شده باشد، به ماخذ دکتري قابل بررسي و ارزشيابي خواهد بود.

چگونگي ارزشيابي مدارک دانشگاههاي غيرمعتبر
در آيين نامه جديد امکان ارزشيابي مدارک دانشگاههاي غير معتبر نيز فراهم شده است و بر اين اساس مدارک صادره از دانشگاه هايي که از نظر وزارت متبوع غيرمعتبر ولي از نظر "مرجع قانوني ذيربط" در کشور متبوع خود معتبر باشند به شرح ذيل قابل بررسي و ارزشيابي مي باشند:
مدارک دوره هاي کارداني به شرط دارا بودن ديپلم کامل متوسطه از ايران يا کشور مربوط، براساس ضوابط و مقررات عمومي ارزشيابي مدارک تحصيلي خارجي به ماخذ کارداني قابل بررسي و ارزشيابي است.
مدارک دوره هاي کارشناسي در صورت احراز هريک از شرايط ذيل براساس ضوابط و مقررات عمومي ارزشيابي مدارک تحصيلي خارجي به ماخذ کارشناسي قابل بررسي و ارزشيابي است: از طريق معرفي به يکي از دانشگاه هاي دولتي، غير انتفاعي، پيام نور و جامع علمي کاربردي جهت تعيين سطح و تکميل واحد، قبولي در آزمون جامع مربوط به مدارک معادل کارشناسي توسط سازمان سنجش آموزش کشور، شرکت در آزمون ورودي کارشناسي ارشد در داخل کشور و کسب حداقل هشتاد درصد نمره آخرين فرد پذيرفته شده در رشته مربوط و درصورت تمايل متقاضي، مدرک کارشناسي موردنظر به ماخذ کارداني (يک مقطع پايين تر) قابل بررسي و ارزشيابي است.


 
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
مرز پرگهر
دانش و پژوهش
خبر دانشگاه
آزمون و سنجش
اقتصاد و بازار
ورزشي و قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه آفرينش
گزارش تصويري روز
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته