جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1387/02/26 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 3042


كوتاه وخواندني

انسان کامل از ديدگاه روان شناسي و ملاصدرا
استاد : دکتر حسن احدي دانشجوي دکتري روانشناسي : الهه خوشنويس ( قسمت اول )


حنا را بشناسيم


ممنوعيت استفاده کلر براي تصفيه آب برکه ها


 كوتاه وخواندني  

تجمع و رسوب چربي در جداررگ باعث انسداد شريانهاي کرونري مي شود

وقتي عضله قلب خون کافي خود را از طريق عروق تغذيه کننده خود (عروق کرونر) بدست نمي آورد، گرسنگي براي اکسيژن يا همان ايسکمي به وجود مي آيد که منجر به ايجاد درد يا ناراحتي در قفسه سينه مي شود که به اين وضعيت آنژين قلبي گويند. دکتر سبزواري، متخصص قلب و عروق و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز درگفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: عضلات قلب نيز مانند سايرعضلات بدن نياز به اکسيژن دارند تا انرژي لازم جهت عملکرد تلمبه اي قلب را تامين کند. حفره هاي قلب هميشه پر از خون مي شوند، اما قلب مستقيما نمي تواند اکسيژن را از طريق لايه هاي عضلاني جذب کند.
وي افزود: عروق تخصص يافته اي بايد خون را به درون ديواره هاي عضلاني حمل کنند که تحت عنوان عروق کرونري ناميده مي شوند. اين عروق  روي سطح خارجي قلب هستند و در طول مسير خود به شاخه هاي کوچکتري تقسيم مي شوند.
سبزواري يادآورشد: شاخه هاي نازک اين شريان ها به درون عضله قلب نفوذ و خون غني از اکسيژن را به عضلات قلبي وارد مي کنند. زماني که شريانهاي کرونري مسدود مي شوند، قلب نمي تواند خون سرشار از اکسيژن کافي را به دست آورد به خصوص هنگامي که فعاليتهاي متوسط يا شديد انجام مي شود اين اختلال بيشتر تظاهر مي يابد که با علائمي همچون حمله قلبي يا تنگي نفس اتفاق مي افتد. اين متخصص قلب و عروق تصريح کرد: تجمع و رسوب چربي در جدار رگ که پلاک ناميده مي شود، مي تواند باعث انسداد شريانهاي کرونري شود. زماني که مواد چربي از قبيل کلسترول و ديگر مواد در ديواره داخلي شريان قلب رسوب مي کند ابتدا پلاک ها به وجود مي آيند و با بزرگتر شدن آن انسداد بيشتر و در نتيجه خون رساني به عضله قلبي کاهش مي يابد و با رسيدن انسداد به ميزان 70 درصد قطر شريانهاي کرونري، عملکرد خون رساني به عضله قلبي مختل مي شود.
 
 فرهنگ لاغري موجب کاهش اعتماد به نفس زنان مي شود

فرهنگ لاغري موجب کاهش اعتماد به نفس زنان مي شود و خطر ابتلا به بيماري ها را افزايش مي دهد. به گزارش واحد مرکزي خبربه نوشته روزنامه اينترنتي روسي ايزوستيا محققان امريکايي معتقدند پخش مکرر تصاوير هنرپيشه ها و مدلهاي خوش هيکل به عنوان ايده ئالهاي زيبايي و استفاده از انها در تبليغات بازرگاني موجب افزايش نارضايتي زنان عادي از اندام خود، افسردگي و خودداري انها از خوردن غذا مي شود.
به گفته روانشناسان دانشگاه ويسکونسين مديسون بررسي هفتاد و هفت تحقيقي که با حضور پانزده هزار نفر انجام شده نشان مي دهد چاپ و پخش تصاوير زنان بسيار لاغر و ترويج فرهنگ لاغري توسط رسانه ها تاثير منفي بر اعتماد به نفس زنان دارد و با واداشتن انها به گرفتن رژيم هاي لاغري بسيار سخت تاثير بسيار بدي بر سلامت جسم و روان انها مي گذارد.
انها تاکيد دارند که تاثير رسانه ها بر ذهن زنان روز به روز افزايش مي يابد و اين مسئله نتايج همه زحماتي را که محققان براي واداشتن زنان به زندگي سالم به کار مي برند نابود مي کند.
اين روزنامه مي افزايد: نتايج اين تحقيقات نگراني جدي دانشمندان را به همرا ه داشته چون انها متوجه شده اند ميزان رضايت زنان از اندام خود روز به روز کمتر مي شود و اين مسئله عامل اصلي کاهش اعتماد به نفس و افزايش خطر افسردگي و ضربه خوردن به سلامتي در ميان انها است. انها تاکيد دارند اين مشکل فقط مختص زنان نيست و همه جامعه و بويژه همسران بايد به ان توجه داشته باشند و زنان را از روشهاي دشوار زيبايي بر حذر دارند.

توليد نانو کرمهاي مغناطيسي براي شناسايي دقيق تومورهاي سرطاني

دانشمندان نانو کرمهايي توليد کرده اند که با استفاده از آنها تومورهاي سرطاني را در مراحل اوليه تشکيل شناسايي مي کنند.
به گزارش  مهر، تومورهاي سرطاني در مراحل اوليه حياتشان آنقدر کوچک هستند که با استفاده از تکنيک تصويربرداري MRI به سختي شناسايي مي شوند.
اکنون تيمي از محققان ذرات "نانو کرم" مغناطيسي توليد کرده اند که مي توانند پس از حرکت در جريان خون خود را به تومورهاي سرطاني رسانده و در آنها سکني گزينند.
به گفته محققان دانشگاه کاليفرنيا در سن دياگو با استفاده از اين تکنيک کيفيت و ضريب دقت تصاوير MRI به ميزان قابل توجهي ارتقا پيدا مي کند.
وجود اين نانو کرمها موجب مي شود تا کوچکترين تومورهاي سرطاني نيز شناخته شده و با استفاده از تصويربرداري از آنها در نخستين مراحل شکلگيري از بين بروند.
بر اساس گزارش تکنولوژي ريويو، اين تکنيک نوين بخشي از يک تلاش جديد براي درمان موثر سرطان با استفاده از انتقال مستقيم دارو و عوامل شيميايي تصويربرداري به سلولهاي بيمار با استفاده از نانوذرات محسوب مي شود.


استفاده نادرست از وسايل ورزشي،
براي سلامتي خطر دارد

استفاده غلط از وسايل ورزشي ثابت در خانه ها ، باشگاه هاي ورزشي و پارکها ، نه تنها تاثير مثبتي بر روند سلامتي ندارد بلکه باعث ايجاد عوراض اسکلتي - عضلاني و ايجاد درد در مفاصل و عوارض قلبي مي شود.  ابراهيم انتظاري فيزيوتراپيست دبير اجرايي انجمن فيزيو تراپي ايران با بيان خبر فوق مي گويد: استفاده از وسايل ورزشي مانند يک چاقوي دو لبه عمل مي کند که هم مي تواند مفيد باشد و هم همراه با عارضه باشد.   اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران تاکيد کرد: که استفاده مفيد و با برنامه از وسايل ورزشي تحت کنترل و نظارت کارشناس تربيت بدني ، متخصص قلب و فيزيوتراپيست ، موجب تقويت عضلات و افزايش برون ده قلبي مي شودکه اين امر حتي در بيماران قلبي و افرادي که تحت عمل جراحي قلب قرار گرفته اند، تحت کنترل و رعايت شرايط ياد شده با نتايج مثبت همراه است. اين فيزيوتراپيست اضافه کرد استفاده نادرست از وسايل ورزشي مي تواند فرد را با دردهاي زانو ، کمر ، لگن ، شانه ها و عوارض قلبي، دردهاي آنژين صدري و حتي سکته قلبي رو به رو کند.  اين فيزيوتراپيست ، انجام حرکات ورزشي ساده مانند پياده روي را در جهت حفظ سلامت بدن و حتي کاهش وزن بسيار موثر دانست.  وي گفت در صورت استفاده از وسايل ورزشي مي بايست ابتدا فرد با انجام حرکت هاي ساده ، بدن خود را گرم کرده و پس از استفاده از وسايل ورزشي نيز با انجام حرکات ملايم حرارت بدن را به تدريج کاهش دهد تا از آسيب هاي وارده جلوگيري به عمل آيد.

انگليس پرونده هاي مربوط به بشقاب پرنده ها رادر اختيار عموم قرار داد

لندن - شماري از پرونده هاي دفاعي مربوط به گزارش هاي پرواز اشياي شناخته نشده پرنده (يوفو/ بشقاب پرنده) روز چهارشنبه توسط آرشيو ملي بريتانيا از طبقه بندي خارج و در اختيار عموم محققان و علاقمندان قرار داده شد.
به گزارش ايرنا تاکنون مساله بشقاب پرنده ها منحصر به موضوعي خيالي و در کتاب هاي علمي فانتزي يا فيلم هاي فضايي و غيرواقعي مي شد، حال آن که انتشار هشت پرونده از اين اسناد نشانگر آن است که دستگاه هاي نظامي بريتانيا گزارش هاي مردم درباره پرواز اين اشياي ناشناخته را به طور جدي دنبال مي کرده و واحد ويژه اي را براي پيگيري اين امر اختصاص داده بودند.
اين پرونده ها که فاصله زماني 1979 تا 1987 را در بر مي گيرد زودتر از زمان مرسوم سي ساله آزادسازي اسناد تاريخي در انگليس آزاد شده و شامل گزارش هاي تحليلي و اطلاع رساني وزارت دفاع و مجلس اعيان آن کشور درباره پرواز بشقاب پرنده ها به روايت شاهدان عيني است.  در اين گزارش ها ادعاهاي راست، اغراق آميز و حتي غيرواقعي درباره ملاحظه اشياي مشکوک پرنده و ادعاي ديدار شاهدان عيني با سرنشينان انسان نماي اين بشقاب پرنده ها به چشم مي خورد.  در يکي از اين گزارش ها يک ماهيگير از منطقه آلدرشات انگليس مدعي شده که توسط سرنشينان بشقاب پرنده به درون يکي از اين اشيا دعوت شده، ولي پس از مدتي به دليل عدم استقامت لازم براي مسافرت فضايي، از اين سفينه فضايي اخراج شده است.
دکتر ديويد کلارک متخصص يوفو و مدرس ارشد روزنامه نگاري در دانشگاه شفيلد هالام آزادسازي اين اسناد را حادثه اي شگفت انگيز و پرهيجان در جهت اطلاع رساني درباره موضوعي اسرار آميز و جذاب که به افسانه و داستان آميخته است، اعلام کرد. وزارت دفاع انگليس اعلام کرده که طي سه تا چهار سال آينده پرونده هاي بيشتري را درباره پرواز اشياي شناخته نشده از طبقه بندي خارج و در اختيار عموم قرار خواهد داد.  هاوارد ديويس آرشيويست ارشد آرشيو ملي بريتانيا اعلام کرد، بدون شک برخلاف شماري از موضوعات تاريخي، مساله بشقاب پرنده ها از مواردي هستند که مردم عادي را نيز به استفاده از آرشيو و اسناد تاريخي جذب خواهد کرد.  مسئولان آرشيو ملي بريتانيا اعلام کرده اند که اين مجموعه اسناد تازه آزاد شده را به طور استثنايي به صورت رايگان، براي مدتي کوتاه و تحت شرايطي خاص به صورت آن لاين در اختيار پژوهشگران قرار خواهند داد.


  انسان کامل از ديدگاه روان شناسي و ملاصدرا
 استاد : دکتر حسن احدي دانشجوي دکتري روانشناسي : الهه خوشنويس ( قسمت اول )  

مقدمه
توجه به انسان ومطالعه آن پديده تازه اي نيست و تاريخي کهن دارد واز قديم الايام مورد توجه مذاهب و مکاتب و فرهنگ هاي گوناگون بوده  و کمتر متفکر و دانشمند و فيلسوف و نظام فکري و فلسفي را مي توان يافت که به گونه اي به شناسايي انسان و مطالعه درباره او نپرداخته باشد. به تعبير ديگر اگر چه انسان شناسي به شکل امروزي آن از جمله دانش هاي نوپا و نوظهور محسوب مي گردد و بنابر برخي عقايد انسان شناسي مولود عصر اکتشافات است که در آن انسان اجتماعات دور مانده از صنعت جديد را زمينه تحقيق انسان شناسي خود قرار داد و با عناويني چون اجتماع "وحشي" و "ابتدايي" و "قبيله اي " و"سنتي" و حتي "بي سواد" و جز انها به شناسايي انسان روي آورد , اما در اين مقال و منظر نه ديگر آن شيوه به کار گرفته مي شود و نه آن حوزه و قلمرو محدود به حال خود باقي است و نه مي توان گفت آن زمان آغاز انسان شناسي است, بلکه توجه به انسان سابقه اي بس ديرينه دارد و از مکاتب و مذاهب هند گرفته تا فلسفه يونان و روم و از تفکرات انديشمندان قرون وسطا تا انديشه هاي اصيل اسلام, از رنسانس تا عصر حاضر همواره شناسايي انسان و توجه به ابعاد وجودي آن مورد نظر بوده است . آنچه از انسان شناسي دراين جا مقصود است تنها بخشي از يک اشتياق ذاتي و دروني براي شناختن خودمان مي باشد که با کنجکاوي درخود درباره خودمان مي انديشيم.
از نظر نبايد دور داشت که در شناسايي انسان در هر دوره اي از ادوار تطور آن , برروي مفهومي خاص تکيه شده و هر انديشمند و متفکر و هر مکتب و نظام فکري در شناسايي انسان بر مفهومي ويژه و برداشتني خاص از انسان تکيه دارد که در واقع تلقي وي را از انسان نشان مي دهد. يعني در عين حال که انسان پيکري است که کالبد شناسان آن را مي شکافند و نفسي است که روان شناسان و فيلسوفان آن را توصيف مي کنند و موجودي است که هر يک از ما با درون نگري به آن برمي خوريم و ذخيره سرشاري از مواد شيميايي گوناگون است که بافت ها ومايعات بدن را مي سازند و اجتماع شگفت انگيزي از سلولها و مايعات است که قوانين همبستگي انها را فيزيولوژيست ها مطالعه مي کنند , او ترکيبي از اندامها و نفس عاقله است که در بستر زمان کشانده مي شود. لذا هر انديشمند و مکتبي  به گونه اي خاص به شناسايي انسان پرداخته . يکي او را "حيوان اجتماعي " و ديگري وي را "حيوان به کار گيرنده سمبل ( نماد) " و آن يکي انسان را " حيوان متفکر و سخن گو" تعريف مي کند. در مکاتب فکري نيز همين اختلاف نظر و ديدگاه در مورد انسان به چشم مي خورد به گونه اي که در مشرق زمين انسان شناسي همواره قالب ديني و مذهبي دارد و حتي مي توان گفت به تعداد اديان گوناگون , تنوع انسان شناسي در مشرق زمين وجود دارد, در حالي که در مغرب زمين انسان شناسي سه مرحله از تحول فلسفي و مذهبي و علمي را پشت سر گذارده است. در واقع طرز تلقي از هستي و نوع جهان بيني در بروز اين اختلاف ها بي تاثير نيست و از طرفي بي ترديد نگاه به انسان از زاويه توصيف و تبيين وي به هر روشي و براساس هر جهان بيني يک نوع رويکرد خاص در شناخت انسان است که به شناخت توصيفي آن مي پردازد . اما در کنار بيان چيستي انسان و تبيين صفات و ويژگي ها و کشش ها و کنش ها و انگيزه هاي نهفته در وجود او , ديدگاه ديگري نيز مد نظر انسان شناسان بوده و هست و آن بيان بايد ها و نبايد ها در مورد انسان است که انسان چه و چگونه بايد بشود و انسان ايده ال و کامل کيست؟ به بياان ديگر آن انگيزه و گرايش ذاتي به کمال و تعالي که در جان آدمي ريشه دارد و وي را به شناخت توصيفي خويش فرا مي خواند, او را به سمت شناخت "بايدها" و " نبايدهاي" انساني و آگاهي از انساني که الگو و معيار وي باشد. انسان کامل مي کشاند. در واقع ميل به کمال و دوري از نقص و ضعف و رذالت, از درون آدمي را متوجه يافتن الگوي مطلوب و معياري ايده ال مي سازد و لذا مي توان گفت توجه انسان به شناسايي و يافتن اين الگو و ايده آل از سابقه اي تاريخي , به بلنداي ميل کمال طلبي انسان برخوردار است و همين جست وجوي بي پايان وي را واداشته است تا موجودات ماورا» الطبيعه و رب النوع ها و قهرمانان افسانه اي و اسطوره اي و زماني هم شخصيت هاي تاريخي را به عنوان انسان کامل و الگو براي خود مطرح سازد. از اين رو در تمام فرهنگ ها ومکاتب فکري و فلسفي و آيين ها و مذاهب و اديان , رديابي از انسان کامل را مشاهده مي کنيم. در اين ميان مي توان از يوگا, بودا, کنفوسيوس, ارسطو, زرتشت، افلاطون , اپيکور, نيچه, مارکس, سارتر, عرفا, متصوفه, فلاسفه , وبرخي از روان شناسان معاصر نام برد که از انسان کامل سخن گفته اند و هر يک از ديدگاهي خاص و بر اساس جهان بيني حاکم برانديشه خويش, انساني را به عنوان نمونه وبرتر معرفي نمودند و اسمي خاص چون" ارهات" , " کيون تسو" , " انسان آزاده", " فيلسوف" , " انسان بزرگوار", " قطب", " شيخ ", " پير" , " ابرانسان ", " خليفه الله " , " انسان خلاق " , " انسان خودانگيخته " و " انسان به فعليت رسيده " بر ان نهادند و شايد بتوان گفت به عدد انسان شناسان, نمونه هايي از انسان کامل معرفي شده است. در اين مقاله قبل از به دست دادن يک مفهوم معين و تعريف مشخص از انسان کامل و بيان توصيفي از آن , به سراغ مکاتب روان شناسي و مکتب فلسفي عرفاني صدرالفلاسفه و شيخ العرفا صدر المتالهين رفته و انسان مطلوب و کامل را از ديدگاه وي با آرا» روان شناسان مقايسه و تحليل مي کنيم.
جايگاه انسان شناسي در معرفت بشر
راز معرفت ربوبي و شناخت هستي در گنجينه معرفت انسان نهفته است  و در حالي که دانش بشر بيش از سه محور عمده شناخت خدا, انسان وجهان ندارد, تمام آن بر شناخت انسان تکيه دارد و پايه گذاري شده است و اين سخن همان گفته بزرگان دين و اوليا» و برخي از انديشمندان است که شناخت انسان از خويشتن و معرفت نفس را مفيد ترين دانش ها  و راه مطمئن درک حقيقت مطلق وجود اقدس حق تعالي مي شمارند. لذا بي ترديد مي توان گفت که اهميت انسان و جايگاه آدمي در نزد هر متفکر و انديشمندي به جهان بيني وي و نوع نگرش او به هستي بستگي دارد. از همين روست که يک فيلسوف مادي وقتي به انسان از ديدگاه مادي و قوانين حاکم بر ماده مي نگرد, او را موجودي سلطه جو و طالب هرج و مرج مي داند; آن گونه که هابز انسان را براي انسان گرگ مي شمارد. در مقابل , دانشمندي که از جنبه معنوي به هستي مي نگرد، انسان را در برترين مرتبه هستي مي نشاند; همچنان که اسپينوزا انسان را براي انسان خدا معرفي مي نمايد و ياکي يرکه گورد شرط وصول به کمال را رو به روي خدا قرار گرفتن بيان مي کند و يا سارتر انسان را موجودي " وانهاده " که نه نقطه اتکاي در درون دارد و نه در جهان , تعريف مي کند که حتي نمي تواند نيک و بد اعمال خود را بيابد.
بنابراين نمي توان کسي را يافت که نسبت به انسان ديدي مادي داشته باشد ولي هستي را بر مبناي يک ايده روحاني و معنوي و ماورا» طبيعت تفسير کند و يا برعکس انسان را بر اساس تفکر معنوي توصيف نمايد ولي از هستي تفسيري مادي ارائه مي نمايد. به تعبيري بهتر, شناخت هر فرد از خود زيربناي تمام افکار , عقايد و تفکرات وي را در هر مورد از جمله انسان شناسي او معين مي کند. اينک با روشن شدن جايگاه و اهميت شناسايي انسان و شناخت انسان کامل به عنوان يک الگو , به بررسي انسان مطلوب و ايده آل در مکاتب روانشناسي و آرا» صدرالمتالهين مي پردازيم .
انسان کامل - سالم - از ديدگاه روان شناسي
مکتب ساخت گرايي
وقتي از روانشناسي بحث مي کنيم, مقصود روان شناسي يک علم است که خود را از فلسفه جدا مي داند درست است که دانشمندان پيشاهنگ روان شناسي در واقع فيلسوفان قديم بودند و از اين روي برخي براي ريشه يابي تاريخچه علمي روان شناسي به آرا» فلاسفه روي مي آورند , اما روان شناسي نوين و روان شناسي به عنوان يک علم اندکي بيش از صد سال سابقه دارد و تنها حدود صد سال اخير روان شناسان موضوع روان شناسي را تعريف کرده اند و شالوده ان را ريخته و استقلال آن را از فلسفه مورد تاييد قرار داده اند. بنابرتعريفي که اکنون از اصطلاح روان شناسي وجود دارد, آنان هرگز  فلاسفه را روان شناس نمي شناسند و اگر در تاريخ روان شناسي به بررسي آرا» فلاسفه قديم مي پردازند, تنها تا آن حد که مستقيما به ايجاد روان شناسي علمي و نوين مربوط مي شود, نظر دارند. چون نمي توان انکار نمود که دانشمندان در گذشته مسائل مربوط به ماهيت نوع انسان را مورد بحث و بررسي قرار مي دادند و تاثير آن ها بر تحول روان شناسي به عنوان يک علم مستقل و عمدتا آزمايشي , محدود بوده است.
ادامه دارد


  حنا را بشناسيم 

  حنا به گفته حکماي طب سنتي ايران گياهي سرد و خشک و هم گرم و خشک است.
 از نظر خواص نيز ايرانيان آن را مفيد مي دانند. اين گياه براي بيماري هاي سر و چشم و دهان نافع است. ضماد برگ آن با برگ گردو براي سردرد توصيه شده است.به گزارش  همشهري انلاين از گذشته هاي دور تا امروز حنا يکي از مهم ترين و قابل توجه ترين گياهان زينتي و دارويي براي ما ايراني ها بوده است. اين گياه حتي جايگاه خاصي در آداب و رسوم ما دارد. از صادرات اين محصول به اروپا که بگذريم بسياري از خانم ها، به خصوص خانم هايي که در کشورهاي آسيايي زندگي مي کنند از حنا به عنوان گياهي براي زيبايي شان استفاده مي کنند.نقش و نگارهاي ظريف با خطوط منحني که بر روي دست و پا به وسيله حنا کشيده مي شود نشانه علاقه آنها به اين گياه است.ما نيز در فرهنگ ايراني خودمان به خوبي به ياد داريم که در گذشته اي نه چندان دور زنان از حنا به عنوان تقويت کننده مو و ناخن استفاده مي کردند اما بد نيست بدانيم که اين گياه رنگي خواص بسياري دارد; بيش از آنکه ما فکرش را مي کرديم و يا از زبان مادربزرگ هايمان شنيده باشيم.
در هندوچين از برگ هاي آن براي معالجه جذام، يرقان و شوره سر استفاده مي شود. دم کرده برگ هاي حنا را مانند چاي به خانم هاي باردار هنگام زايمان مي دهند، جوشانده ريشه آن مدر است و براي نرم کردن سينه و برونشيت نيز بسيار مفيد است.
در شبه جزيره مالايا از له کرده برگ هاي تازه آن به صورت ضماد در موارد سوزش پا که منشا بيماري بري بري و کمبود ويتامين B است استفاده مي کنند.
اين گياه براي بيماري هاي پوستي بسيار مفيد است. جوش، کورک و زخم هاي کهنه و رماتيسم را مي توان به راحتي با حنا درمان کرد.
از جوشانده برگ هاي حنا (به صورت قرقره کردن) براي رفع پيله دندان استفاده مي شود.
اين گياه براي کاهش درد معده بعد از زايمان و همچنين براي رفع خشونت صدا تجويز مي شود.
ريشه خشک شده و له شده حنا مي تواند آرامش بخش ناراحتي هاي چشمي باشد.
در اندونزي از خمير برگ هاي له شده آن براي معالجه عفونت چرکي ناخن ها استفاده مي شود و از ميوه نارس آن مرهمي درست مي کنند که براي رفع خارش مفيد است.
در فيليپين هم روغن و مرهمي از برگ هاي اين گياه درست مي کنند که براي التيام زخم و ضرب خوردگي و رفع خون مردگي به کار مي رود.
اما آنهايي که همواره از چاق بودن رنج مي برند نيز بد نيست از دم کرده برگ حنا مانند چاي بنوشند تا از اضافه وزن آنها کاسته شود.
حنا در طبيعت به گفته حکماي طب سنتي ايران، گياهي سرد و خشک و هم گرم و خشک است.
از نظر خواص نيز ايرانيان آن را مفيد مي دانند. اين گياه براي بيماري هاي سر و چشم و دهان نافع است. ضماد برگ آن با برگ گردو براي سردرد توصيه شده است.
برگ هاي له شده آن را اگر با روغن زيتون برروي سر بماليد مي توانيد شاهد رشد موهاي خود زودتر از آنچه فکر مي کرديد باشيد.
خوردن دو گرم آن و يا خوردن آب خيس کرده 50 گرم حنا براي يرقان، بيماري طهال، سنگ کليه، مثانه و سختي ادرار بسيار مفيد است.
براي رويانيدن ناخن نيز سفارش مي شود.
در مدارک طبي اطباي معروف ايران آمده که روغن گل حنا که آن را "دهن الفاعيه" نامند و مانند گل سرخ تهيه مي شود براي روشني و درخشاني رنگ چهره بسيار مفيد واقع شده است.  حنا علاوه بر زينت دهنده بودنش مي تواند درمان بخش هم باشد. درختچه اين گياه گرمسيري در مراکش، مصر، تونس، الجزاير و در آسيا در هند، ايران و ديگر مناطق گرمسير آسيا مي رويد.
کرمان و سيستان و بلوچستان هم استان هايي در ايران هستند که در آنها درختچه حنا به وفور يافت مي شود.معمولا در هر سال 2-3 مرتبه در طول سال يعني از اواسط تابستان تا اول پاييز برداشت اين گياه انجام مي شود و گرد برگ هاي خشک شده اش به بازار مي آيد.
گل هاي حنا خواب آور عميق هستند که از ترکيبات آن در داروها استفاده مي شود.


  ممنوعيت استفاده کلر براي تصفيه آب برکه ها  

محققان اعلام کردند در برکه ها و آبگيرهاي مختلف شن و ماسه گياهان و نور خورشيد باعث تصفيه آب مي شود و احتياجي به استفاده از کلر نيست زيرا به گونه هاي آبزي آسيب مي رساند.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، محققان اعلام کردند براي ضد عفوني کردن آبگيرهاي طبيعي استفاده از کلر لازم نيست، گياهاني که در اين آبگيرها و يا درياچه هاي مختلف وجود دارند آب را تصفيه مي کنند.
بنابراين گزارش، کلر ماده اي بسيار مقاوم است اين ماده شيميايي علاوه بر اينکه باعث ضد عفوني محيط، آب مي شود در محيط جذب و خود باعث ايجاد آلودگي مي شود.
همچنين محققان اعلام کردند حتي استفاده از اين ماده شيميايي در آبگيرهاي مصنوعي هم بايد به مقدار کم استفاده شود يکي ديگر از فعاليت هايي که منجر به تصفيه آب مي شود پمپ کردن آب است اما از اين روش براي تصفيه آبگيرهاي طبيعي استفاده نمي شود.
همچنين بنابر گفته محققان در آبگيرها و رودخانه ها به دليل وجود گياهان مختلف باکتري هاي موجود در آب، معمولا عمل تصفيه آب به خوبي استفاده مي شود و احتياج به استفاده از کلر يا هيچ گونه تصفيه کننده ديگر وجود ندارد علاوه بر باکتري ها و گياهان موجود در آب که باعث تصفيه آب مي شود، سنگ ريزه ها و نور خورشيد هم نيز باعث تصفيه آب مي شود.همچنين استفاده از مقادير زياد کلر باعث آسيب رساندن به گياهان به ويژه آبزيان آسيب هاي بسياري وارد مي شود استفاده از کلر در استخر هم بسيار کم است زيرا به چشم ها و سيستم تنفسي آسيب وارد مي سازد.


 
ورزشي و در قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
دانش و پژوهش
مرز پرگهر
اقتصاد و بازار
آزمون و سنجش
خبر دانشگاه
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته