جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1387/09/18 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(دوشنبه)( عيد سعيدقربان به عموم مسلمانان جهان مبارك باد) نسخه شماره 3205


كوتاه و خواندني


دايره المعارف آموزش عالي


تاريخ توزيع کارت وجزئيات برگزاري آزمون کارشناسي ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد

رييس دانشگاه علوم پزشکي تهران خبرداد :
دانشگاه در افزايش ظرفيت ها تابع وزارت بهداشت است


 كوتاه و خواندني  

تاسيس شعب دانشگاهي خارج از کشور و استقلال بخش بين الملل در دانشگاهها

گروه آزمون وسنجش : قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل و رييس مرکز همکاري هاي علمي بين المللي وزارت علوم در دومين نشست آموزشي و هم انديشي مديران روابط بين الملل دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي کشور بر جهاني کردن دانشگاه ها و انديشه ها، تاسيس شعب دانشگاهي خارج از کشور و استقلال بخش بين الملل در دانشگاهها تاکيد کرد.
به گزارش ايسنا منطقه سيستان و بلوچستان، دکتر ارسلان قرباني با بيان اينکه نشست اول براي هم انديشي مديران روابط بين الملل دانشگاه ها بيش از يک سال ونيم پيش برگزار شد و برنامه هايي در دستور کار قرار گرفت، افزود: به دليل تحولاتي که در نظام بين الملل اتفاق افتاده و همچنين طي درخواست هايي که براي برگزاري چنين نشستي شد، دومين نشست برگزار شد.
وي خواستار همکاري بين دست اندرکاران اين امر شد و اظهار داشت: اين همکاري قطعا رسيدن به اهداف نشست را تسهيل خواهد کرد.
وي به جهاني کردن دانشگاه ها و انديشه ها اشاره کرد و گفت: ما در اين زمينه بسيار عقب هستيم و اين امر بايد از سوي مديران مورد پذيرش قرار بگيرد.
وي اذعان داشت: هنوز بعضي مديران و روساي دانشگاه ها به اين باور نرسيده اند و تا وقتي اين باور به وجود نيايد کاري صورت نمي گيرد و اگر هم صورت پذيرد بيهوده خواهد بود.
وي در ادامه به تاسيس شعب دانشگاهي خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در اين زمينه تا حدودي کار شده و از تمامي دانشگاه ها مي خواهم تا براي اجراي اين برنامه ها کمک کنند.
وي از دانشگاه سيستان و بلوچستان براي اين همکاري تقدير و تشکر کرد و گفت: اين امر بايد در کشور نهادينه شود.
دکتر قرباني در ادامه خاطرنشان ساخت: براي بهبود روابط بين الملل بايد نهادهاي جديدي به وجود آيد و تمايز ساختاري احساس شود.
وي ادامه داد: در دانشگاهها بايد به مسئله روابط بين الملل توجه خاصي شود و در راس امور و زير نظر مستقيم رياست دانشگاه قرار گيرد. قرباني در ادامه خواستار استقلال بخش بين الملل در دانشگاهها شد و افزود: بين بخش هاي بين الملل نيز روابط ضعيف است و بايد براي تحکيم اين روابط و تعامل بيشتر کار شود. قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل در پايان اظهار اميدواري کرد که نتايج اين نشست در آشنايي و گفتمان هاي آينده و توسعه علمي کشور موثر باشد.

کليه داوطلبان داراي رتبه زير 1000 در کنکور87 پذيرفته شده اند

گروه آزمون وسنجش : معاون سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام 8 هزار و 900 نفر در کنکورسراسري سال 88 تا صبح ديروز خبر داد.
دکتر ابراهيم خدايي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به آغاز ثبت نام کنکور سراسري سال 88 دانشگاهها و موسسات آموزش عالي از بعدازظهر دو روز گذشته گفت: ثبت نام کنکور تا روز جمعه 29 آذر ماه ادامه دارد.
وي افزود: داوطلبان بايد در تاريخ مقرر به يکي از باجه هاي پستي مراجعه و با پرداخت مبلغ 48 هزار ريال وجه ثبت نام علاوه بر کارت اعتباري يک جلد دفترچه ثبت نام نيز دريافت کنند که شرکت پست نيز علاوه بر اين مبلغ 5 هزار ريال به عنوان کارمزد توزيع مدارک دريافت مي کند.
به گفته وي، داوطلباني که علاوه بر گروه هاي اصلي خود در گروه هاي آزمايشي ديگري نيز شرکت مي کنند بايد براي شرکت در هر گروه مبلغ 48 هزار ريال براي دريافت کارت اعتباري پرداخت کنند. همچنين داوطلباني که علاقمند به گزينش در دانشگاه هاي پيام نور، غيرانتفاعي و غيردولتي و مراکز پيام نور نيز باشند بايد اين مسئله را در بند 41 تقاضانامه خود اعلام و 38 هزار و 500 ريال نيز براي دريافت کارت اعتباري مربوطه پرداخت کنند که در کل اداره پست نيز مبلغ 2 هزار و 500 ريال به عنوان کارمزد از اين داوطلبان دريافت مي کند.
دکتر خدايي خاطر نشان کرد: دفترچه شماره يک آزمون سراسري سال 88 روي سايت سازمان سنجش به نشاني org.sanjesh.www نيز قرار دارد.
وي با بيان اينکه سوابق تحصيلي ديپلمه هاي سالهاي 84، 85، 86 و 87 که امتحانات سال سوم آنها به صورت سراسري و نهايي برگزار شده است در آزمون سراسري سال 88 اعمال مي شود، گفت: همچنين اطلاعات سوابق دانش آموزي داوطلبان نيز روي سايت سازمان سنجش قرارگرفته است.
دکتر خدايي همچنين با اشاره به اعتراضات برخي از داوطلبان کنکور87 پس از اعلام نتايج تکميل ظرفيت، گفت: به صورت جد مي توان گفت گه هيچ داوطلبي در گروههاي آزمايشي رياضي و تجربي و انساني با رتبه زير 1000 نداريم که در کنکور 87 پذيرفته نشده باشد. 
معاون سازمان سنجش آموزش کشور در خاتمه گفت: آزمون گروه هاي آزمايشي پنجگانه کنکور سراسري سال 88 صبح و بعدازظهر روزهاي پنجشنبه 4 تير، جمعه 5 تير و شنبه 6 تيرماه 88 در حوزه هاي امتحاني سراسر کشور برگزار مي شود.

دانشگاه گيلان شاخص آموزش زبان روسي در دانشگاههاي ايران مي شود

گروه آزمون وسنجش : معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه گيلان از معرفي دانشگاه گيلان به عنوان شاخص آموزش زبان روسي در دانشگاههاي سراسر کشور از سوي وزارت علوم خبرداد.
ارسلان دميرچي درگفتگو با مهر با اعلام اينکه براي تحقق اين مهم نياز به گسترش روابط خود با دانشگاههاي روسي  زبان است اظهار داشت: در اين راستا توافقاتي بين دکتر "مورتاز علي خولاتايوويچ " رئيس دانشگاه دولتي داغستان و دکتر "عبدالله حاتم زاده" رئيس دانشگاه گيلان انجام شده است.
وي عنوان کرد: دانشگاه گيلان به عنوان پايگاه ارتباطي دانشگاههاي ايران جهت اعزام دانشجويان ايراني براي گذراندن دوره زبان روسي به دانشگاه داغستان تعيين و از سوي دانشگاه داغستان نيز به عنوان محور اعزام دانشجويان روسي براي آموزش زبان فارسي به دانشگاه گيلان تعيين شده است.
دميرچي با اشاره به اينکه از سياستهاي دولت جمهوري اسلامي ايران گسترش ارتباطات با دولت روسيه و جمهوريهاي خودگردان وابسته به روسيه است، افزود: با توجه به قدمت و تاريخچه  دانشگاه گيلان و حسن همجواري استان ما با کشورهاي حاشيه  درياي خزر، به ويژه جمهوري فدراتيو روسيه گسترش هرچه بيشتر اين ارتباطات ضروري است.
وي يادآورشد: جمهوري داغستان به عنوان يکي از جماهير 89 گانه  روسيه که اکثريت مردم آن را مسلمانان تشکيل مي دهند و اين مساله براي ما از اهميت فراواني برخوردار بوده و در اولويت اين ارتباطات قرار دارد.
دميرچي خاطرنشان کرد: بازديد اخير رئيس و معاونان دانشگاه دولتي داغستان از دانشگاه گيلان در پي همکاريهاي گذشته  دو دانشگاه و به دعوت رئيس دانشگاه گيلان صورت گرفت  درآن فصل جديدي از روابط دو طرفه گشوده شد.
معاون دانشگاه گيلان ادامه داد: دانشگاه دولتي داغستان با داشتن بيش از 22 هزار دانشجو در رشته هاي مختلف، بزرگترين دانشگاه اين جمهوري فدرال بوده که حدود دو ميليون نفر جمعيت دارد و دانشگاه مادر براي فدرال داغستان به شمار مي رود.
 
ايجاد شش رشته جديد تحصيلات تکميلي در دانشگاه تبريز

گروه آزمون وسنجش : رئيس دانشگاه تبريز از موافقت شوراي گسترش وزارت علوم با ايجاد شش رشته جديد تحصيلي در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري در اين دانشگاه خبر داد.
محمدتقي علوي در گفتگو با مهر درتبريز افزود: رشته هاي فلسفه و کلام اسلامي ، زيست شناسي بومي و حقوق اسلامي در مقطع کارشناسي ارشد و رشته هاي عمران ،خاک و پي و برنامه ريزي درسي با يک بار نوبت پذيرش در مقطع دکتري رشته هاي نوبنياد دانشگاه تبريز هستند.
وي اضافه کرد: ايجاد 9 رشته ديگر در مقطع کارشناسي ارشد شامل رشته هاي انگل شناسي دامپزشکي، تربيت بدني عمومي، رياضيات مالي ، آموزش کودکان استثنايي، ژئوشيمي، مهندسي شيمي ، شيمي تجزيه قانوني ، علوم قرآن و حديث و گياهان زينتي در دانشگاه تبريز در دست اقدام است.
رييس دانشگاه تبريز افزود: ايجاد رشته هاي ژنتيک مولکولي، فوتونيک و برنامه ريزي درسي در مقطع دکتري نيز در حال گذارندن مراحل موافقت اصولي و تصويب نهايي در شوراي گسترش وزارت علوم است.
علوي همچنين از تصويب ايجاد دانشکده فناوري هاي نوين براي نخستين بار در کشور در دانشگاه تبريز خبر داد و اظهار داشت: در اين دانشکده رشته هاي فوتونيک، مکاترونيک و نانوتکنولوژي ارائه مي شود.
وي در ارتباط با تعلل دانشگاه تبريز درايجاد کرسي زبان و ادبيات ترکي نيز گفت: تا کنون ايجاد اين رشته مورد موافقت شوراي گسترش وزارت علوم قرار نگرفته است.


رييس دانشگاه علمي کاربردي مازندران خبرداد:
جذب 50 درصدي دانشجويان بومي در سالهاي آتي

گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه علمي کاربردي مازندران ازجذب 50 درصدي دانشجويان مازندراني در دانشگاههاي علمي کاربردي استان در سالهاي آتي خبر داد و گفت: با توجه به تنوع رشته ها و مقاطع اين کار عملي است.
به گزارش ايسنا منطقه مازندران،  دکتر مسعود فرزانه در آيين افتتاح دانشگاه علمي کاربردي بهشهر، توسعه جامعه را در گرو توليدات مختلف بخشهاي اقتصادي  و فرهنگي دانست و افزود: بلوغ فرهنگي، شخصيتي، مالي، اقتصادي و غيره در جهت صلاحيت جامعه و اداره و رشد و تعالي آن ضروري است.
وي با بيان اينکه در اوايل انقلاب تنها 3 درصد از فرزندان ما جذب دانشگاهها مي شدند، خاطر نشان کرد: جذب دانشجويان در زمان فعلي در دانشگاههاي داخلي بيش از 30 درصد است درحاليکه اين رقم در دانشگاههاي پيشرفته بيش از 50 درصد است.
فرزانه گفت: کشورهاي ديگر براي ارزش گذاري و افزايش نيروي علمي و عملي خود دانشگاههاي علمي کاربردي را در جهت رشد اشتغال در جامعه افزايش داده و موفق شده اند.
وي با اشاره به وجود 15 هزار دانشجوي علمي کاربردي در مازندران، افزود: طراحي جامعه ما در جذب دانشجو بايد براساس اولويت ها و نياز جامعه و تربيت نيروي کارآفرين باشد.
فرزانه همچنين اظهار کرد: دانشجويان ما با راهيابي در چنين مراکز آموزشي و اشتغال زائي در واقع وارد بازار کار شده و با ايجاد نوآوري و خلاقيت براي خود و جامعه ايجاد رفاه خواهند کرد.
به گزارش ايسنا،  قربان اسلامي راد رييس دانشگاه علمي کاربردي بهشهر نيز در سخناني اظهار کرد: در دانشگاه هاي علمي کاربردي همچنان که از نامش پيداست در فکر کاربردي کردن دروس دانشگاهي هستيم و از اين دريچه دانشجويي تربيت مي شود که بتواند نيازمنديهاي خود را دربازار هدف برطرف کند.
وي ادامه داد: در حال حاضر اين دانشگاه با پذيرش 210 دانشجو دررشته هاي IT، مديريت کسب و کار و ماشين افزار شروع به فعاليت کرده و در آينده 6 رشته حسابداري صنعتي، جوش، بازاريابي، حقوق علوم ثبتي، نقشه کشي صنعتي و گرافيک نيز اضافه خواهد شد.
اسلامي راد همچنين در خاتمه تصريح کرد: جذب دانشجويان و تدريس رشته هاي دانشگاههاي علمي کاربردي براساس اولويتها و نيازهاي منطقه است و سعي شده در تربيت نيروي کارآمد تلاش بيشتري صورت گيرد.

تصويب راه اندازي 12 رشته جديد
در واحد ارسنجان

گروه آزمون وسنجش : از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، 12 رشته کارشناسي ارشد، کارشناسي و کارشناسي ناپيوسته براي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ارسنجان به تصويب رسيد.
به گزارش "ايسکانيوز" مرتضي حسن شاهي معاون آموزشي واحد ارسنجان گفت: در سال جاري، رشته هاي زبان و ادبيات فارسي و مرتعداري در مقطع کارشناسي ارشد، کارشناسي ناپيوسته مهندسي محيط زيست، مهندسي مرتع و آبخيزداري، مهندسي تکنولوژي کامپيوتر، کارشناسي آموزش رياضي براي معلمان، کارشناسي مامايي، کارشناسي فيزيک حالت جامد، فيزيک هسته اي، فيزيک اتمي، فيزيک هواشناسي و تصويب نهايي کارشناسي ناپيوسته تربيت بدني به تصويب وزارت علوم تحقيقات و فن آوري رسيده و هشت رشته ديگر درخواستي دانشگاه ارسنجان در اين وزارتخانه در حال بررسي است.
وي افزود: با تصويب اين 12 رشته، در حال حاضر واحد ارسنجان داراي 63 رشته تحصيلي فعال است.


 دايره المعارف آموزش عالي  

بررسي عوامل بازدارنده وپيش برنده گسترش علم در دانشگاهها
(قسمت ششم )
براي تبيين عوامل موثر در عدم گسترش علم وفناوري  در دانشگاهها مي توان از روش شناسي نظام مند استفاده کرد . عوامل متعددي در کاهش کارايي سرمايه گذاري در آموزش عالي موثر هستند .از ان جمله مي توان از اثرهاي متقابل شرايط اقتصادي ،الگوهاي فرهنگي واجتماعي وهمچنين عوامل رواني و انگيزشي در کاهش اثر بخشي وبهره وري نظام آموزش عالي نام برد . براي تبيين نظام مندي مسئله مورد بحث ،مي توان در الگوي زير نقش متقابل نيروهاي بازدارنده نظام و نيروهاي پيش برنده بيش از نيروي عوامل بازدارنده باشد ،همواره نظام به سمت جلو در حرکت خواهد بود . در اينجا نکته حائز اهميت آن است که  در طبقه بندي عوامل دو گروه پيش برنده و بازدارنده به عوامل سخت افزاري ونرم افزاري در هر گروه توجه ويژه اي مبذول مي شود .
تحليل وضعيتي روش اداره مستقل  دانشگاهها در ايران براي توسعه علم
با توجه به نظام يا سامانه متمرکز اداري در کشور وقانون اساسي ونيز قانون مرتبط با تاسيس وزارتخانه ها از جنبه ساختاري  دانشگاهها از زمينه هاي لازم براي اداره مستقل برخوردار نيستند . علت عمده اين امر چارچوب کلان برنامه ريزي وسياستگذاري درکشور است ،به طوري که تقسيم کار ،وظايف وصلاحيتها بيشتر بر مبناي تصميم گيريهاي دولت خواهد بود . در اين صورت وزيرهمواره در جايگاه پاسخ گويي به مراجع قانوني است وبه همين دليل است که نهادها و سازمانهاي وابسته به وزارتخانه  داراي هويت و شخصيت حقوقي  مستقل نيستند . بنابراين ،چالش آغازين براي موضوع مستقل شدن دانشگاهها ،تدبير و تدوين الگويي نظام مند همه جانبه براي ايجاد شخصيت حقوقي مستقل از وزارتخانه ودولت  مي باشد . هم اکنون چنين روندي در مورد شرکت هتاي دولتي اعمال مي شود که داراي شخصيت حقوقي مستقل هستند  .
مرحله ورود به ساختار نوين همواره مستلزم تدوين برنامه هايي  براي تنظيم ضوابط وروابط درباره انتقال به شرايط جديد است . يکي از ملزومات اين طراخي برنامه هايي  براي سرعت بخشيدن به عمليات سازماني ،از طريق واگذاري برخي از نقشها ،وظايف واختيارات بين مديران وواحدهاي تابعه است . عواملي که برنامه هاي مديريتي محسوب مي شوند بايد با شيوه اي کارشناسانه بين لايه هاي مختلف سازمان توزيع شوند . اين عوامل عبارتند از طراحي نظام وسيات گذاري ،تدوين برنامه ،سازمان دهي ،تخصيص منابع مالي .انساني وامکانات مرتبط با آن ،هماهنگي ،کنترل ونظارت .
مقوله بعدي در خصوص مستقل شدن آموزش عالي به اصول بنيادي واساسي مديريت مربوط ميشود که شامل موارد زير است . توجه به دامنه گسترش و نيز تعداد سازمانها .يا موسسات وابسته ،موقعيت وپراکندگي جغرافيايي و شرايط خاص اقليمي ومنطقه اي ايجاد زمينه هاي مناسب اقتصادي ،فرهنگي واجتماعي در محدوده جغرافيايي هر دانشگاه به منظور تقويت محرک هاي رواني درمديران مراکز مربوطه وسرانجام ،تدوين راهبردهاي نوين در زمينه هاي مديريت گروهي ورفتار سازماني پيشرفته به نحوي که مديران جديد بتوانند منطبق با نيازهاي غير متمرکز مديريتي به جلب مشارکت لايه هاي اجرايي در حوزه فعاليت خود بپردازند . همچنين افزايش منابع مالي ومتنوع ساختن آنها زمينه وابستگي وپاسخ گويي دانشگاه را به يک منبع خاص (مانند صنعت ) کاهش مي دهد .
با توجه به مجموعه ساختارها ومنابع وزمينه هاي اجتماعي واقتصادي منيز با عنايت به مفاد اصل 137 قانون اساسي واختيارات مصوب وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري ،استقلال کامل ويا روش عدم تمرکز در آموزش عالي به طور همه جانبه امکان پذير نيست . بنابراين مي توان چنين تجزيه وتحليل نمود که مطالعه تطبيقي اداره دانشگاهها ساير کشورها ما را به الگوي نيمه متمرکز سوق خواهد داد . به طوري که بودجه اصلي مراکز آموزش عالي را دولت تامين نمايد وتصميم سازيهاي مربوط  به مديريت منطقه اي توسط شوراي منتخب دانشگاه صورت پذيرد . در اينجا به عنوان مثال نحوه اداره دانشگاهها در استراليا را مورد توجه قرار مي دهيم . در استراليا مديريت دانشگاهها را شوراي هر دانشگاه اعمال مي کند .دانشگاهها موسساتي مستقل وخود مختار هستند که بودجه مالي آنها از طريق دولت فدرال تامين مي شود . شوراي هر دانشگاه از نمايندگان منتخب ،فارغ التحصيلان کارکنان آموزشي ،دانشجويان وهمچنين نمايندگاني  از طرف مجلس ايالت مربوطه ،بخش صنايع وبازرگاني تشکيل شده است .
رئييس دانشگاه که رياست شوراي دانشگاه را نيز عهده دار است .معمولا از بين افراد سر شناس ومتشخص جامعه براي سمت رياست دانشگاه در نظر گرفته شده  وبا راي اعضاي شوراي مذکور به اين سمت برگزيده مي شود .مسئوليت برنامه ريزي ، تهيه وتدوين برنامه هاي درسي ، استخدام وترفيع اعضاي هيئت علمي ،ايجاد رشته هاي جديد وتعيين بودجه آموزشي به عهده مسئولان داخلي هر دانشگاه است .
(ادامه دارد ...)           


  تاريخ توزيع کارت وجزئيات برگزاري آزمون کارشناسي ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : رييس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: آزمون کارشناسي ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي  29 آذر ماه در تهران و 186 حوزه امتحاني در سراسر کشور برگزار مي شود.
مهندس عبدالله سجادي جاغرق در گفت وگو با ايسنا ، با اشاره به شرکت بيش از 325 هزار نفر در آزمون کارشناسي ناپيوسته دانشگاه، گفت: داوطلبان در دو نوبت صبح  و عصر روز جمعه 29 آذر ماه با يکديگر رقابت مي کنند.
وي در خصوص نحوه توزيع کارت داوطلبان ، اظهار کرد: کارت داوطلبان طي روزهاي 25 و 26 آذر توزيع مي شود.
وي با بيان اينکه کارت داوطبين بر اساس حروف الفبا در سراسر کشور توزيع خواهد شد ، تصريح کرد: چگونگي توزيع کارت متعاقبا اعلام مي شود.
رييس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در خاتمه از اعلام نتايج آزمون کارشناسي ناپيوسته در پايان دي ماه خبر داد.


  رييس دانشگاه علوم پزشکي تهران خبرداد :
 دانشگاه در افزايش ظرفيت ها تابع وزارت بهداشت است  

 گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: اين دانشگاه در بحث افزايش ظرفيت دانشگاه هاي دولتي و مادر، تابع وزارت بهداشت است.
دکتر باقر لاريجاني در گفت وگو با ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، با بيان اينکه دانشگاه علوم پزشکي تهران دارندگان رتبه هاي زير100 را مي پذيرد، گفت: تمام تلاش  خود را براي فراهم کردن امکانات جهت پذيرش اين دانشجويان انجام مي دهيم.
وي افزود: ما در اين زمينه تابع وزارت بهداشت هستيم و تصميمات بر اساس ضوابط وزارت بهداشت و با هماهنگي سازمان سنجش اتخاذ مي شود.
وي تاکيد کرد: پذيرش دارندگان رتبه هاي بالاي 100 بر اساس توافقات و ضوابط سازمان سنجش و وزارت بهداشت و روش تبيين شده از سوي آنها پيگيري مي  شود.
دکتر لاريجاني با اشاره به شعبه آزاد و بين المللي کيش که شعبه اي از دانشگاه علوم پزشکي تهران است، گفت: در صورت لزوم، دانشجويان بيشتري در اين شعبه پذيرش مي شوند.


 
ورزشي و در قلمرو ورزش
سياسي
دريچه هنر
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
خبر و دانشگاه
آزمون و سنجش
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته