جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1388/01/25 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 3289


از پوست ميگو، ماده ترميم کننده زخم تهيه شد


رشد شناختي , تعامل و ارتباط
استاد: دکتر حسن احدي ---دانشجو : فاطمه حاجي اربابي ( قسمت laa )

كوتاه و خواندني


استفاده از سلولهاي بنيادي، شيوه اي جديد در ترميم قرنيه و درمان کوري


 از پوست ميگو، ماده ترميم کننده زخم تهيه شد 

پژوهشگران موسسه تحقيقاتي شيلات ايران موفق به توليد ماده اي از پوست و پوشش بدن ميگو شده اند که تا 75 درصد قادر به ترميم زخم ها و سوختگي هاي پوستي است.   
محققان موسسه تحقيقاتي شيلات ايران طي يک پروژه تحقيقاتي در مرحله آزمايشگاهي و نيمه صنعتي موفق به توليد ماده اي به نام کيتوسان از باقيمانده ميگو شده اند که از قدرت تحريک کنندگي پوست بدن انسان برخوردار است و قدرت ترميم کنندگي پوست در برابر سوختگي و جراحات پوستي را دارد.
دکتر " احمد غرقي" رييس بخش زيست فناوري و فرآوري آبزيان موسسه تحقيقات شيلات ايران در اين خصوص در گفت و گو با ايرنا گفت: اين دانش فني در جهان تنها در اختيار يک شرکت آمريکايي است که با اين تحقيق پژوهشگران موسسه تحقيقات شيلات ايران موفق به دست يابي به اين فناوري شدند.
وي افزود: از کيتوسان در تمام دنيا به طور وسيع در صنايع آرايشي و بهداشتي استفاده مي شود و حتي برخي از کشورهاي پيشرفته موفق به تهيه پوست مصنوعي با استفاده از اين ماده شده اند.  اين محقق يادآور شد: ميگو از سر، سينه و شکم تشکيل شده است که به هنگام مصرف قسمت هاي سر، سينه و پوشش بدن ميگو دور ريخته مي شود و تنها از يک سوم بدن ميگو (شکم) براي مصرف خوراکي استفاده مي شود.
وي ادامه داد: در حالي که در بهترين شرايط 50 درصد وزن ميگو شامل سر و سينه و پوشش بدن آن به عنوان باقيمانده هاي ميگو محسوب مي شود . قست بيشتر اين باقيمانده ها که با عنوان ضايعات دور ريخته مي شود از ماده اي به نام کيتين تشکيل شده است. کيتين دومين ماده طبيعي تجديد پذير در دنيا بعد از سلولز است.
کيتين به صورت تجديد پذير توسط برخي موجودات از جمله ميگو و شاه ميگو توليد مي شود. بدن ميگو به خصوص پوشش خارجي اين موجود از کيتين تشکيل شده است.
غرقي افزود: کيتين ارزش غذايي مستقيمي براي انسان ندارد، اما داراي ارزش دارويي و بهداشتي فراواني است. از کيتين مي توان کيتوسان و همچنين گلوکزآمين را توليد کرد.
کيتو سان ماده اي است که به طور وسيع در جهان در فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي کاربرد دارد و در توليد انواع کرم ها و ژل ها به کار مي رود.
- تهيه گلوکزآمين از پوست ميگو
رييس بخش زيست فناوري و فرآوري آبزيان موسسه تحقيقات شيلات ايران اظهار داشت: در اين پروژه تحقيقاتي همچنين موفق به توليد گلوکزآمين از باقيمانده ميگو شده ايم که اين ماده از خاصيت غضروف سازي و خاصيت ضد التهابي برخوردار است.
وي افزود: هم اکنون اين فرآورده به قيمت بالايي از خارج وارد مي شود، در صورتي که اگر در داخل کشور براي توليد انبوه اين ماده سرمايه گذاري شود مي توان اين فرآورده را در بسته بندي هاي زيبا و با قيمت مناسب عرضه کرد.
اين طرح تحقيقاتي در مرحله پايلوت آزمايشگاه و نيمه صنعتي انجام شده است.


 رشد شناختي , تعامل و ارتباط  
 استاد: دکتر حسن احدي ---دانشجو : فاطمه حاجي اربابي ( قسمت laa )

 پژوهش هاي متعدد اموزشي نشان داده اند که اطلاع از نتايج کار يعني بازخورد ساده بدون همراهي با تقويت يا تنبيه رفتار يادگيرنده, تاثيرات سازنده اي به جا مي گذارد . بازخورد اصلاحي يکي از تدابير موثر در شکل گيري رفتار اموخته شده از راه مشاهده شده مي باشد.
در صورتي که چند ثانيه بعد از فعاليت, بازخورد ارائه شود يادگيري به سرعت پيشرفت مي کند. معلم بايد فرصتي فراهم کند که دانش اموزان نظرات و عملکرد خود را براساس اطلاعات جمع اوري شده ارزيابي نمايد و در مورد درستي يا نادرستي ان تصميم گيري کنند. اين خود اصلاحي مي تواند بازخورد فوري و مناسبي براي يادگيرنده ايجاد  کند که خود  به تقويت يادگيري مي انجامد. محور اصلي روش سکوسازي اين است که به انچه يادگيرنده اکنون  توجه دارد و بران متمرکز است کمک ارائه دهيم تا به رفع مشکلات فعلي او    کمک کنيم . با فراهم اوري اين کمک اني  با تکاليفي که فعلا دردست دارند, محيط اموزشي مولدتري پرورش مي يابد. هرچند, اغلب لازم است چنانچه اين مقاصد , راهبرد موثري براي تکميل تکليف نباشند, قصد و خواست يادگيرنده را دوباره جهت داد. معلم بايستي از اين مسئله که راه هاي بيشماري براي تکميل تکليف وجود دارد اگاه باشد. اگر راهي که يادگيرنده پيش گرفته موثر باشد بايد پذيرفته شود چرا که اصل سکوسازي براين معنا است که به يادگيرنده کمک شود تا با کمترين مقدار کمک ممکن به پيش رود. اين ايده خوب است که به عنوان يک راهبرد و به منظور کمک به يادگيرنده به مربي گري رو اوريم , و از اين جهت که به يادگيرنده کمک مي کند تکليف را از ديدگاه متفاوتي امتحان کند و او را به مهارت هاي فکري سطوح بالاتري تشويق کند.
7 -کنترل براي ناکامي و خطر پذيري
راهبرهاي سکوسازي جهت اماده ساختن دانش اموزان براي رفتار الگواست. به محض اين که دانش  اموز مسلط شد. معلم ان ها را به  سمت يادگيري مستقلانه هدايت مي کند. اصلي ترين نقش معلم اين است که تشخيص دهد چه هنگام سکوسازي بايد بر طرف شود. اگر تکليف در شخص احساسي از رشد شايستگي ايجاد نکند ان تکليف سائق انگيزيش شايستگي را فعال  نخواهد کرد.
هنگامي که دانش اموزان مطمئن شوند که محيط يادگيري فاقد تهديد است و نيز قدرت ريسک دارند بيشتر تمايل به مطرح شدن دارند و از اين رو در جهت سطوح بالاتر خلاقيت و تفکر پيشرفت خواهند کرد.
معلم بايد انديشمند و متفکر باشد و همان طور که درس را دنبال مي کنند سطح اضطرابي دانش اموزان را کاهش دهد. برقراري ارتباط کلاس با دانش اموزان و دريافتن چگونگي فکر کردن ان ها به منظور روش ساختن مفاهيم غلط درک شده, از کارهاي معلم است .  معلم بايستي مشخص کند که دانش اموز تاکنون چه مي دانسته , تا بتواند ان را به دانش جديد متصل کند و با ارتباط دادن به زندگي يادگيرندگان انگيزش انان را افزايش دهد.
بايد جوي در کلاس حاکم باشد که دانش اموزان بتواند به راحتي نوع سوال و ارائه مدرک را پيش بيني کند و بداند که اگر دچار اشتباه شود فرصت کافي براي اصلاح نظر خود دارد. جو کلاس بايد به گونه اي باشد که دانش اموز خود را در فعاليت هاي بررسي و کشف نظريات که روح تفکر را در ان ها رشد مي دهد شريک بداند.
8 -کمک به استقلال و توليد , در همه شرايط
به اين معناست که معلم به دانش اموزان کمک مي کند تا به بار علائم بيروني معلم جهت اغاز کار و براي تکميل تکليف کمتر وابسته  باشند و همچنين سعي مي شود وقتي را براي تمرين تکاليف در شرايط متفاوت را براي دانش اموزان فراهم کند. انچه که يادگيرنده مي تواند انجام دهد بايد متناسب با ميزان کمک ارائه شده باشد. بايستي به يادگيرنده به اندازه اي  کمک کرد تا مشکلات حاضر او را برطرف سازيم . اما ميزان کمک بايستي فقط به قسمت هايي از تکليف که دانش اموز نمي تواند به تنهايي از عهده اش برايد اطلاق شود اگر اين تکليف در حد توانايي يادگيرنده است هيچ مداخله نبايد صورت پذيرد . هنگامي که دانش اموزان کمک زيادي دريافت کنند, هيچ احساس مسئوليتي از پيامد کارشان نخواهند کرد و احساس غرور يا شايستگي را که نتيجه کوشش هاي موفق خود است را تجربه نمي کنند و برانگيخته نخواهند شد.
نئوويگوتسکي ها , مدوز و کشدون , ترپ , گاليمور , نيومن  و همکاران , مول , ورتچ , و دانليز هدف سکوسازي را سوق دادن دانش اموز به سمت استقلال ذکر مي کنند و نقش معلم  را اين مي دانند که با طرح تکليف و پرسش هاي خود يادگيرنده را با چالش روبر سازد.
طبق گفته رزنشاين و مرستر هدف اموزش براساس رويکرد سکوسازي, تربيت دانش اموزاني مستقل , متفکريني خود تنظيم , خودکار امد و کمتر وابسته به  معلم است.
در نظريه ويگوتسکي زبان هم وسيله مهمي براي تعامل اجتماعي و هم وسيله تفکر و خود نظم دهي يا سامان دهي  است. منظور از خود نظم دهي در اين نظريه توانايي انديشيدن و حل مسائل بدون کمک ديگران است.
ويژگي هايي را براي سکوسازي که ان را روشي مهم براي موفقيت در امر اموزش مي داند عنوان کرده است که عبارت است  از  :
 1- فراهم اوري راهبردهاي واضح و روشن.
2- روشن سازي اهداف.
3 -درگيري فعال دانش اموزان, برانجام تکليف .
4- پيشنهاد روشهايي براي ارزشيابي جهت روشن سازي انتظارات.
5 -فراهم اوري , نمرات با ارزشي براي دانش اموزان .
6- کاهش عدم اطمينان را در دانش اموزان .
7- افزايش فعاليت هاي بدني همراه با اموزش براي دانش اموزان.
8- افزايش خودکار امدي و خود نظم دهي در دانش اموزان .
 ادامه دارد


 كوتاه و خواندني  

کشف ترکيبي جديد با قابليت درمان
 تومورهاي مغزي
دانشمندان نوعي ترکيب شيميايي را شناسايي کرده اند که به کمک آن مي توان تومورهاي کشنده مغزي را نابود کرد.
به گزارش  ايسنا، محققان دانشکده پزشکي هاپل هيل در دانشگاه نورت کارولينا اين ترکيب جديد را کشف کرده اند.
پژوهشگران دريافته اند: با اصلاح اين ترکيب مي توان يکي از کشنده ترين انواع سرطان را درمان کرده و درعين حال مي توان دريافت که چطور يک جهش ژنتيکي خاص عامل رشد يک تومور مغزي مي شود.
شرح اين پژوهش در مجله ساينس منتشر خواهد شد. در آزمايشات روي سلولهاي تومور محققان تاثيرات جهش يک ژن موسوم به "IDH1" را مورد بررسي قرار دادند. اين ژن در حالت عادي و سالم ترکيبي را آزاد مي کند که در پيشگيري از سرطان نقش دارد. وقتي ژن "IDH1" دچار جهش ژنتيکي شود سطح اين ترکيب کاهش مي يابد و در نتيجه خطر بروز سرطان و شکل گيري تومورهاي مغزي بيشتر خواهد شد.
محققان مي گويند: با توليد اين ترکيب خاص مي توان از آن يک داروي کلينيکي به دست آورد که براي درمان تومورهاي مغزي قابل استفاده باشد.

  محققان از سلول هاي بنيادي موش،
تخمک توليد کردند 
محققان چيني با استفاده از سلول هاي بنيادي تخمدان موش، تخمک هاي جديد تهيه کردند. اين موفقيت گامي در جهت حل مشکلات ناباروري زنان محسوب مي شود.   
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز هلث، محافل علمي به اين نکته اذعان دارند که توليد تخمک در بيشتر گونه هاي پستانداران از جمله انسان قبل از تولد متوقف مي شود.
در مقاله اي که در مجله "Biology Cell Nature" منتشر شده، دانشمندان چيني راهي براي توليد تخمک هاي جديد با استفاده از سلول هاي بنيادي که از تخمدان ماده موش هاي نوجوان و بزرگسال بدست آمده بود، پيدا کردند.
آنها نوشتند: اين يافته ها کاربردهاي مهمي در طب باززايي و توليد مثلي دارد.
دو دانشمند ديگر که در اين مطالعه مشارکت نداشته اند، نتايج حاصل از اين مطالعه را جالب خواندند، اما گفتند اين نتايج بايد به تاييد برسد.
محققان به رياست "جي وو" از "دانشکده علوم حياتي و زيست فناوري" در دانشگاه "شانگهاي جيائو تانگ" ، سلول هاي بنيادي اوليه ماده (FGSC) را از تخمدان موش هاي پنج روزه و بزرگسال جدا کردند.
اين سلول ها به مدت بيش از شش ماه در محيط آزمايشگاه کشت داده شدند و سپس به تخمدان موش هاي نابارور ماده انتقال يافتند.
محققان گفتند: هشتاد درصد اين موش ها پس از جفت گيري طبيعي، باردار شدند.
به گفته محققان، نتايج حاصل از اين مطالعه نشان داد که اووسيت ها (تخمک ها) مي توانند در موش هاي نازايي که با اين شيوه درمان شدند، باززايي کنند.
"عظيم سوراني" استاد فيزيولوژي و توليد مثل در "موسسه گوردون" در دانشگاه کمبريج، که در اين مطالعه حضور نداشته است، گفت: اسپرم در مردان بطور بي وقفه توليد مي شود، اما توليد تخمک ها در زنان در هنگام تولد، متوقف مي شود.
مطالعه جديد در موش ها اکنون نشان مي دهد که در تخمدان ها سلول هاي بنيادي وجود دارد که مي توان آنها را در ظرف آزمايشگاهي کشت داد و بعد از انتقال آنها به درون تخمدان ها مي توانند به تخمک هاي کارآمد و در نهايت جنين تبديل شوند.
اين يافته ها در صورت تاييد مي تواند شناخت دانشمندان را از سلول هاي بنيادي تخمدان بالا ببرد و به پيشبرد تحقيقات در زمينه ناباروري زنان کمک کند.


 استفاده از سلولهاي بنيادي، شيوه اي جديد در ترميم قرنيه و درمان کوري  

پژوهشگران اعلام کردند روش درماني با استفاده از سلول هاي بنيادين، راهکاري موثر براي معالجه کوري قرنيه و ضعف بينايي به دليل خراشيدگي قرنيه مي باشد.
به گزارش  ايسنا ، جيمز ال فاندربرگ از دانشکده پزشکي دانشگاه پيتزبورگ و از پژوهشگران اصلي اين طرح تحقيقاتي در اين خصوص اظهار داشت: سلولهاي بنيادين قرنيه قادر هستند تا با تعمير بافت خراشيده آنرا به حالت اوليه باز گرداند.
نتايج اين تحقيق که در مجله سلولهاي بنيادين به چاپ رسيد نشان داد که روشهاي درماني با استفاده از سلولهاي بنيادين ممکن است يک راهکار مناسب براي معالجه کوري قرنيه و ضعف بينايي به دليل خراشيدگيهاي ناشي از عفونت، آسيب ديدگي و ديگر مشکلات چشمي باشد.  فاندربرگ در ادامه تصريح کرد: آزمايشات به عمل آمده بر روي موشهايي که دچار مشکلات مربوط به قرنيه چشم بودند نشان داد که آنها پس از معالجه با استفاده از اين روش تفاوتي با موشهاي سالم نداشتند.  وي گفت: زخمهاي قرنيه اي دائمي هستند لذا بهترين راهکار پيوند قرنيه است که در اکثر موارد نتيجه موفقيت آميزي در بر دارد اما دوام آن هميشگي نيست.
فاندربرگ گفت: قابليت رشد ميليونها سلول در آزمايشگاه محصولي را توليد خواهد کرد که براي کشورهايي که داراي منابع محدود در پزشکي و جراحي هستند و بيماريهاي چشمي در آين کشورها به دليل عفونت يا آسيب ديدگي شيوع زيادي دارد مفيد خواهد بود.


 
سياسي
خبر و دانشگاه
دانش و پژوهش
مرز پرگهر
اقتصاد و بازار
دريچه هنر
آزمون و سنجش
ورزشي و در قلمرو ورزش
آگهي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته