جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1388/02/20 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 3311


جزئيات بومي گزيني در آزمون سراسري سال 1388تشريح شد


كوتاه و خواندني


معرفي رشته هاي تحصيلي


 جزئيات بومي گزيني در آزمون سراسري سال 1388تشريح شد  

گروه آزمون وسنجش : معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغيير نحوه پذيرش بومي دانشجو در کنکور 88 و تصويب اين تغييرات در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گفت: بر اين اساس مقرر شد که پذيرش بومي کنکور 88 در 13 رشته مطلوب دانشگاهي، پس از کسر سهميه 40 درصدي ايثارگران به صورت 60 درصد گزينش بومي و40 درصد گزينش آزاد صورت گيرد.
دکتر ابراهيم خدايي در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به آخرين تغييرات آزمون سراسري سال 1388، گفت: از آنجا که پذيرش دانشجو در رشته هاي دانشگاهي در دوره هاي روزانه با توجه به ماهيت و گسترش رشته ها در سطح کشور به روش گزينش بومي (استان ، ناحيه اي، قطبي) و کشوري صورت مي گيرد، آخرين تغييرات بومي گزيني در آزمون سراسري سال 1388 بر اساس مصوبه کميته منتخب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در 13 عنوان رشته اعلام شد.
اسامي رشته هاي مشمول تغيير بومي گزيني
وي افزود: بر اساس اين مصوبه مقرر شد در رشته هاي مهندس برق، مهندس مکانيک، مهندس کامپيوتر، مهندس عمران، مهندسي معماري، مهندس صنايع در گروه آزمايشي رياضي و فني; پزشکي، دندانپزشکي، داروسازي و دامپزشکي در گروه آزمايشي علوم تجربي; حقوق، روانشناسي و حسابداري در گروه آزمايشي علوم انساني پذيرش بومي پس از کسر سهميه 40 درصدي ايثارگران به صورت 60 درصد گزينش بومي و 40 درصد گزينش آزاد صورت گيرد.
ظرفيت تکميل نشده سهميه ايثارگران بين داوطلبان تقسيم مي شود
به گفته وي، در صورت عدم تکميل ظرفيت اختصاصي به سهميه ايثارگران، باقمانده ظرفيت به صورت 50 درصد گزينش بومي و50 درصد گزينش آزاد به پذيرش داوطلبان اختصاص خواهد يافت. البته گزينش بومي رشته هاي فوق الذکر شامل کليه گرايشهاي مربوطه مي باشد.
نحوه گزينش دانشجو در ساير رشته ها
وي با بيان اينکه گزينش در ساير رشته هاي آزمون سراسري بر اساس مصوبات دويست و سيزدهمين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و کميته مطالعه و برنامه ريزي  کنکور بوده است، گفت: پذيرش بومي پس از کسر سهميه ايثارگران 40 درصد، به صورت 80 درصد بومي و 20 درصد آزاد صورت خواهد پذيرفت و در صورتي که ظرفيت اختصاصي به سهميه ايثارگران تکميل نگردد، باقيمانده ظرفيت به صورت بومي جهت پذيرش داوطلبان اختصاص خواهد يافت.
معاون سازمان سنجش در خاتمه تصريح کرد: تمامي قوانين و مصوبات آزمون سراسري شامل سهميه ها و شرايط و ضوابط که در دفترچه آزمون شماره يک درج گرديده است به قوت خود باقي است و جزئيات روش پذيرش دانشجو در آزمون سراسري سال 1388، با شرح کامل در دفترچه شماره دو به اطلاع داوطلبان مي رسد.


 كوتاه و خواندني  

شرايط استفاده از تسهيلات استعدادهاي
درخشان اعلام شد
گروه آزمون وسنجش : شرايط استفاده از تسهيلات آموزشي، پژوهشي و رفاهي ويژه استعدادهاي درخشان در آزمون کارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشکي اعلام شد.
به گزارش ايسنا، آزمون کارشناسي ارشد طي روزهاي 28 و 29 خرداد در 49 رشته برگزار مي شود، که طي آن علاوه بر رشته هاي سال گذشته امسال 4 رشته جديد شامل سلامت و رسانه، پرستاري مراقبت هاي ويژه نوزادان، فيزيوتراپي ورزش و بهداشت و ايمني مواد غذايي به مجموع رشته هاي کارشناسي ارشد علوم پزشکي افزوده شده است.
شايان ذکر است، کليه داوطلبان مشمول آيين نامه تسهيلات آموزشي، پژوهشي و رفاهي ويژه استعدادهاي درخشان که به طور همزمان مشمول آيين نامه ورود بدون آزمون دانشجويان ممتاز به مقاطع بالاتر هستند در هر دوره فقط مي توانند از تسهيلات يکي از آيين نامه ها استفاده کنند.
بر اين اساس داوطلبان در صورت شرکت در آزمون و استفاده از سهميه مربوطه نمي توانند از تسهيلات بدون آزمون براي همان دوره استفاده کنند، همچنين هر دانشجو فقط يک بار اعم از قبولي يا عدم قبولي در آزمون حق استفاده از تسهيلات هر يک از اين آيين نامه ها را دارند.
لازم به ذکر است، سهميه مربوطه فقط به دانشجويان استعداد درخشان دوره روزانه که 2 سال بيشتر از زمان فارغ التحصيلي آنها نگذشته باشد اختصاص دارد.
همچنين مشخصات دروس ميکروبيولوژي مواد غذايي، شيمي مواد غذايي، اصول نگهداري مواد غذايي و کليات بهداشت و ايمني مواد غذايي بر روي سايت سنجش آموزش پزشکي به نشاني  /arshab88 ir.sanjeshp./wwwقرار دارد.
دکتر محمد حسين اسدي دبير شوراي علوم پايه پزشکي، بهداشت و تخصصي وزارت بهداشت پيش از اين در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به ثبت نام 42 هزار و257 نفر در آزمون کارشناسي ارشد سال 88 رشته هاي علوم پزشکي، از پذيرش هزار و 400 نفر در اين آزمون خبر داده بود.

تاريخ انتشار  اسامي پذيرفته شد گان  نهايي دانشگاه  علوم اسلا مي رضوي    اعلام   شد
گروه آزمون وسنجش : آزمون ورودي دانشگاه علوم اسلامي رضوي با حضور10 هزار متقاضي روز گذشته در29 حوزه امتحاني در 22 شهر کشور برگزار شد.به گزارش ايسنا منطقه خراسان، آزمون ورودي دانشگاه علوم اسلامي رضوي وابسته به آستان قدس رضوي، با حضور 6500 شرکت کننده در مقطع کارشناسي و 3500 متقاضي در مقطع کارشناسي ارشد با حضور نمايندگان سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمين سيد محسن موسوي فر، مسوول هسته پذيرش و گزينش دانشگاه علوم اسلامي رضوي در حاشيه برگزاري اين آزمون در مشهد، گفت: امسال 200 دانشجو در مقطع کارشناسي در 8 رشته تحصيلي و50 نفر در مقطع کارشناسي ارشد در6 رشته به شرط کسب حداقل امتياز، جذب اين دانشگاه خواهند شد.
وي تصريح کرد: تعداد متقاضيان سال جاري نسبت به سال گذشته بيش از 40 درصد افزايش داشته است که طولاني بودن دوره تحصيلي و تعداد بالاي واحدهاي درسي ارايه شده، نشان از جايگاه علمي دانشگاه علوم اسلامي رضوي در بين دانشگاه هاي کشور دارد. موسوي فر افزود: اين آزمون طبق روال سال هاي گذشته توسط سازمان سنجش و با حضور نماينده اين سازمان برگزار شده و طراحي و قرنطينه، جمع آوري و تصحيح سوالات و اعلام نفرات برتر تا سه برابر ظرفيت به عهده سازمان سنجش است و گزينش نهايي پس از انجام مصاحبه علمي و عمومي بر عهده دانشگاه خواهد بود. وي با بيان اينکه دانشگاه علوم اسلامي رضوي ماهيت حوزوي و دانشگاهي دارد، تصريح کرد: دانشجويان اين دانشگاه در هر مقطع تحصيلي علاوه بر دروس دانشگاهي بايد درس هاي حوزه را نيز بگذرانند . وي گفت: نتايج اوليه اين آزمون روز اول تير در سايت اينترنتي دانشگاه به آدرس ir.ac.avizra.www منتشر و نتايج نهايي آن اوايل شهريور اعلام خواهد شد. عضو هيات علمي دانشگاه علوم اسلامي رضوي، همچنين از برگزاري سومين دوره آزمون دکتراي اين دانشگاه در ماه آينده خبر داد و گفت: اين آزمون روزهاي 26 و 28 خرداد در 5 رشته در مشهد برگزار مي شود.

ضيايي خبر داد:
بومي گزيني در کنکور پزشکي استاني است
گروه آزمون وسنجش : مديرکل دفتر گسترش و ارزيابي وزارت بهداشت گفت: بر اساس توافق انجام گرفته در کميته منتخب شوراي عالي انقلاب فرهنگي بومي گزيني در رشته پزشکي (استاني) و در رشته هاي داروسازي و دندانپزشکي (استاني و منطقه اي) انجام مي گيرد. دکتر سيداميرمحسن ضيايي در گفتگو با مهر افزود: بومي گزيني در سه رشته مقطع دکتري حرفه اي به صورت استاني و منطقه اي صورت مي گيرد چرا که در حال حاضر در تمامي استانهاي کشور دانشکده پزشکي وجود دارد اما دانشکده دندانپزشکي و داروسازي به تعداد همه استانها نيستند و به همين دليل بومي گزيني در اين رشته ها به صورت استاني و منطقه اي است. وي يادآور شد: بومي پذيري در مورد رشته هاي کارداني و کارشناسي وابسته به وزارت بهداشت همچون سال گذشته و بر اساس توزيع کشوري آنها صورت مي گيرد.
ضيايي اضافه کرد: بر اساس اين روش، شانس افراد نخبه که بالاترين نمره را کسب کنند براي انتخاب دانشگاههاي بزرگ کم نمي شود و از سوي ديگر افراد نخبه اي که در استانهاي محروم هم حضور دارند امکان دستيابي به رشته هاي مورد نظرشان در دانشگاههاي بزرگ را خواهند داشت. وي يادآور شد: از سوي ديگر با توجه به اينکه 9 استان محروم در کشور وجود دارد، افراد بومي که دانشگاههاي استانهاي خود را انتخاب کنند، شانس بيشتري براي قبولي دارند ضمن اينکه ماندگاري نيروي تحصيل کرده در اين استانها بالاتر مي رود.
مديرکل دفتر گسترش و ارزيابي وزارت بهداشت اظهار داشت: با توجه به وجود 42 دانشگاه علوم پزشکي در کشور وزارت بهداشت از نظر اجراي اين مصوبه مشکلي ندارد.
به گزارش مهر، از آنجا که پذيرش دانشجو در رشته هاي دانشگاهي در دوره هاي روزانه باتوجه به ماهيت و گسترش رشته ها در سطح کشور به روش گزينش بومي (استان، ناحيه اي و قطبي) و کشوري صورت مي گيرد، آخرين تغييرات بومي گزيني در آزمون سراسري 88 بر اساس آخرين مصوبه کميته منتخب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در 13 عنوان رشته توسط سازمان سنجش اعلام شد.
بر اساس اين مصوبه مقرر شد: در رشته هاي مهندسي برق، مهندسي مکانيک، مهندسي کامپيوتر، مهندسي عمران، مهندسي معماري، مهندسي صنايع گروه آزمايشي رياضي و فني، در رشته هاي پزشکي، دندانپزشکي، داروسازي و دامپزشکي در گروه آزمايشي علوم تجربي و در رشته هاي حقوق، روانشناسي، حسابداري در گروه آزمايشي علوم انساني، پذيرش بومي پس از کسر سهميه 40 درصدي ايثارگران به صورت 60 درصد گزينش بومي و 40 درصد آزاد صورت مي گيرد.در صورت عدم تکميل ظرفيت اختصاصي به سهميه ايثارگران باقيمانده ظرفيت در اين رشته ها به صورت 50 درصد گزينش بومي و 50 درصد آزاد به پذيرش داوطلبان اختصاص مي يابد.
 
مدير روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي خبرداد :
دستگيري باند تقلب در آزمون کارشناسي ارشد سال 88  دانشگاه آزاد اسلامي 
گروه آزمون وسنجش : مدير روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي از دستگيري يک باند تقلب در آزمون کارشناسي ارشد اين دانشگاه دردو  روز گذشته خبر داد.
مهندس کريمي در گفت وگو با ايسنا، اظهار کرد: با اقدام دفتر مرکزي حراست دانشگاه آزاد اسلامي يک باند متقلب و کلاهبردار دو روز گذشته در جريان برگزاري آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد شناسايي و دستگير شد.
وي افزود: عوامل اين باند توسط نيروهاي حراست، شناسايي و با همکاري پليس امنيت عمومي تهران بزرگ دستگير و تحويل مراجع قضايي شدند.
وي با بيان اينکه عوامل اين باند در يکي از حوزه هاي برگزاري آزمون در تهران دستگير شدند، گفت: اين گروه با بکارگيري برخي از افراد و دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاهها و تهيه مدارک شناسايي مجعول و با هويتي جعلي در اين آزمون ثبت نام نموده و قصد داشتند پس از ورود به جلسه و دريافت سوالات امتحاني در زماني کوتاه پاسخ آنها را تهيه و پس از آن از جلسه امتحاني خارج کرده و سپس به طريقي اين پاسخها را در اختيار داوطلبان مدنظر خود قرار دهند که با اقدام به موقع عوامل حراست و حفاظت آزمون، نامبردگان پس از استقرار در جلسه امتحان، شناسايي و قبل از هرگونه اقدامي دستگير و در اختيار مرجع قضايي قرار گرفتند.
گفتني است، آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي با رقابت 385 هزار داوطلب طي روزهاي 17 الي 19 ارديبهشت برگزار شد.

مديرگروه علوم تربيتي دانشگاه شهيد چمران:
آموزش مجازي امکان توسعه علم
را فراهم مي کند
گروه آزمون وسنجش : مدرس فلسفه تعليم و تربيت و مديرگروه علوم تربيتي دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز، گفت: آموزش مجازي امکان توسعه و بسط علم را به  وجود مي آورد اما از لحاظ زيرساخت هاي موجود، آنچنان که انتظار مي رود، مورد استقبال قرار نگرفته است.
عبدالحميد معرف زاده در گفت وگو با ايسنا منطقه خوزستان، اظهار داشت: هرچند که جوانان به اينترنت و امکانات آن علاقمند هستند، اما از آن در جهت آموزش و تعليم کمتر استفاده مي کنند و براي آموزش و يادگيري، خواندن کتاب را به استفاده از نرم افزارها و CDهاي آموزشي ترجيح مي دهند.
وي گفت: آموزش مجازي در آينده جايگزين نظام سنتي خواهد شد، ولي در حال حاضر توقعاتي که از اين آموزش وجود دارد، هنوز برآورده نشده است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اينکه در آموزش حضوري تعامل دو سويه و رو در رو است و امکان باز خورد مستقيم وجود دارد، افزود: در آموزش مجازي اين امکان وجود ندارد و اين يکي از مشکلات موجود در آموزش مجازي است.
استاد فلسفه تعليم و تربيت دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي افزود: در آموزش مجازي فرض بر اين است که دانشجويان دچار انزوا و سر به زانوي تفکر فرو بردن مي شوند; اما بايد توجه داشت علاوه بر اينکه اين آموزش باعث پيشرفت قوه تفکر آنان مي شود، باعث انزوا و گوشه گيري و دوري از اجتماع هم مي شود.
استاد فلسفه تعليم و تربيت دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي در خاتمه گفت: ممکن است استفاده از اينترنت اثرات نامطلوبي بر سلامت جسمي دانشجويان داشته باشد، اما اينترنت به خودي خود و استفاده معقول از سايت هاي علمي، فاقد تاثيرات نامطلوب است.

افتتاح ساختمان آموزش دانشگاه علوم پايه دامغان
گروه آزمون وسنجش : رئيس دانشگاه علوم پايه دامغان از افتتاح يک ساختمان آموزشي در اين دانشگاه خبر داد.
علي حقيقي اصل در گفتگو با مهر گفت: اين بنا يک ساختمان هزار و صد متري است که هزينه ساخت آن از اعتبارت سفر هيئت دولت به شهر دامغان تامين شده است.
رئيس دانشگاه علوم پايه دامغان افزود: اعتباري که براي اين فضا در نظر گرفته شده نزديک به 500 ميليون تومان است.


 معرفي رشته هاي تحصيلي 

رشته روانشناسي
موضوع اين رشته تحصيلي:
متاسفانه هنوز در کشور ما بسياري از مردم، روانشناسي را با کف بيني و احضار روح يکي مي دانند وما مي بينيم که کتابهايي با موضوعات فوق، به عنوان کتابهاي روانشناسي فروش فوق العاده اي دارند. در حاليکه روانشناسي شاخه اي از علوم زيستي است که هم به مطالعه عيني رفتار قابل مشاهده مي پردازد و هم به فهم و درک فرآيندهاي ذهني که مستقيما قابل مشاهده نبوده و اساس داده هاي رفتاري و عصب زيست شناختي قابل استنباط است، توجه دارد. رشته روانشناسي در مقطع کارشناسي داراي 4 گرايش باليني، آموزش کودکان استثنايي، صنعتي و سازماني و عمومي است. روانشناسي باليني خدمات تشخيص و درماني(روان درماني) را به افرادي که دچار رفتارهاي نابهنجاري مثل افسردگي، اضطراب ، وسواس و غيره هستند، ارائه مي دهد که اين خدمات در سه زمينه تشخيص، درمان و پيشنهاد روشهايي براي پيشگيري از معضلات و نابهنجاري هاي رفتاري ارائه مي شود. روانشناسي صنعتي و سازماني نيز يافته هاي روانشناسي را در تمام محيط هاي کاري به کار مي برد يعني درباره اين که محيط کار بايد چگونه باشد تا بهترين بازدهي را داشته باشد و يا چه متغيرهايي در ارتباط بين کارفرما و کارگر موثر است و چه عواملي باعث عدم تفاهم بين کارفرما و کارگر مي شود، مطالعه مي کند. روانشناسي عمومي نيز به مطالعه کليات روانشناسي مي پردازد و روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي کاربرد يافته هاي روانشناسي در رابطه با کودکان استثنايي(تيزهوشان و معلولين جسماني) است.
درس هاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس مشترک بين همه ي گرايشها:
روانشناسي عمومي، علم النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي، آمار توصيفي، فيزيولوژي عمومي، کليات فلسفه، مباني جامعه شناسي، روانشناسي احساس و ادراک، متون روانشناسي به زبان خارجي، آمار استنباطي، روش تحقيق در روانشناسي، روانشناسي فيزيولوژيک، روانشناسي تجربي، روانشناسي رشد، روانشناسي يادگيري، روانشناسي تربيتي، روانشناسي اجتماعي، روانسنجي، انگيزش و هيجان، شخصيت، آسيب شناسي رواني، بهداشت رواني، روانشناسي مرضي کودک، تاريخچه و مکاتب روانشناسي.
دروس تخصصي گرايش روانشناسي باليني:
کاربرد مقدماتي روشهاي تشخيص باليني، کاربرد مقدماتي روشهاي درمان مصاحبه، سمينار مسائل روانشناسي باليني در جهان و ايران، پژوهشهاي عملي در روانشناسي باليني، روانشناسي پويايي گروه، کليات روانپزشکي، بررسي مقدماتي نظريه هاي روان درماني، روانشناسي مشاوره و راهنمايي، روانشناسي کودکان استثنايي.
دروس تخصصي گرايش روانشناسي عمومي:
طرحهاي پژوهشهاي آزمايشگاهي، مقدمات نور و بسيکولوژي، ارزشيابي شخصيت، روانشناسي مشاوره و راهنمايي، روانشناسي هوش و سنجش آن، تفکر و زبان، روانشناسي پويايي گروه، روانشناسي کودکان استثنايي، سمينار در مسائل روانشناسي عمومي، اختلالات يادگيري، روانشناسي جنايي، پژوهشهاي عملي در روانشناسي عمومي.
دروس تخصصي گرايش روانشناسي استثنايي:
روانشناسي مشاوره و راهنمايي، نظريه ها و کاربرد آزمونهاي شناختي، روانشناسي کودکان تيزهوش و روشهاي آموزشهاي آنها، روانشناسي کودکان عقب مانده و روشهاي آموزش آنها، اختلالات تکلم و گفتار درماني، روانشناسي تدريس به کودکان ناشنوا، روانشناسي تدريس به کودکان نابينا، متون روانشناسي کودکان استثنايي به زبانهاي خارجي، بهداشت رواني کودکان استثنايي و خانواده، زمينه پيشگيري از تولد کودکان عقب افتاده، روانشناسي کودکان ناسازگار، روشهاي تغيير و اصلاح رفتار کودکان، سمينار مسائل کودکان استثنايي در جهان و ايران، پژوهشهاي عملي در روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي.

توانايي هاي لازم:
زيست شناسي و شيمي در اين رشته اهميت بسياري دارد و بايد پايه علوم زيستي دانشجوي اين رشته قوي باشد. به همين دليل امروزه دانشجويان اين رشته از بين دو گروه آزمايشي علوم انساني و علوم تجربي پذيرفته مي شوند. از سوي ديگر آمار و رياضي در اين رشته کاربرد وسيعي دارد. بالاخره در اين رشته زبان انگليسي اهميت زيادي دارد. دانشجوي اين رشته بايد نسبت به اطراف و جامعه خود ديد عميقي داشته باشد تا بتواند ظرافتهاي رفتاري افراد را درک کرده و در نهايت به ويژگي هاي رواني افراد پي ببرد.

موقعيت شغلي در ايران:
امروزه روانشناسي با همه جنبه هاي زندگي ما ارتباط دارد و هر اندازه که جامعه پيچيده تر شود، روانشناسي نيز نقش مهمتري در حل مسائل آدمي بر عهده مي گيرد. اين به معناي فرصت هاي شغلي متنوع و گسترده براي فارغ التحصيلان رشته روانشناسي است.
به گفته کارشناسان اين رشته، آينده روانشناسي در کشور ما روشن و اميدبخش است و فارغ التحصيلان اين رشته بايد آينده خود را در فردا ببينند. چون کشور ما يکي از کشورهاي در حال توسعه است و بدون بهره گيري از شاخه هاي مختلف روانشناسي نمي تواند توسعه همه جانبه داشته باشد. از سوي ديگر کشور ما، کشور جواني است و امروزه يکي از دغدغه هاي خانواده ها حفظ بهداشت رواني و بالا بردن سطح دانش فرزندانشان مي باشد که اين دو مهم نيز به ياري شاخه هاي مختلف روانشناسي از جمله روانشناسي رشد و روانشناسي تربيتي امکان پذير است. اما امروزه نيز فارغ التحصيلان اين رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي شوند و يا در شرکتها و سازمانها به عنوان کارشناس روانشناسي فعاليت مي کنند و عده اي نيز به عنوان دستيار متخصص روانشناسي باليني و يا روانپزشک مشغول به کار هستند.


 
سياسي
خبر و دانشگاه
دانش و پژوهش
مرز پرگهر
اقتصاد و بازار
دريچه هنر
آزمون و سنجش
ورزشي و در قلمرو ورزش
آگهي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته