جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1388/03/12 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 3330


كوتاه و خواندني

با پايان مهلت انتخاب رشته ;
تاريخ نتايج نهايي کارشناسي ارشد 88 دانشگاههاي دولتي اعلام شد


تاريخ برگزاري آزمون بورس خارج از کشور اعلام شد


تاريخ نتايج مرحله نهايي چهاردهمين دوره المپياد علمي دانشجويي کشور اعلام شد


دايره المعارف آموزش عالي


 كوتاه و خواندني  

رييس دانشگاه معارف اسلامي قم:
کمبود متون و منابع معتبر معارف اسلامي در دانشگاهها محسوس است
گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه معارف اسلامي قم گفت: دانشگاه هاي ما نياز محسوسي به استاد معارف اسلامي دارند و از کمبود اساتيد متخصص در عرصه معارف اسلامي رنج مي برند.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام ابراهيم کلانتري، گفت: با وجود اين خلا ها اگر بخواهيم وضعيت معارف اسلامي در دانشگاه ها را با گذشته مقايسه کنيم از اين نظر رشد بسيار خوبي در اين حوزه اتفاق افتاده است.
وي ادامه داد: در اين سال ها شاهد تحول شگرفي در ارتقاي سطح علمي درس معارف اسلامي بوديم و از طرف ديگر اين درس ساختار بهتري نسبت به گذشته پيدا کرده و در اين ميان ارتباط و تعامل دانشگاه ها با حوزه هاي علميه بسيار سازنده تر شده است.
رييس دانشگاه معارف اسلامي قم توسعه کمي دانشگاه ها را مورد توجه قرار داد و تصريح کرد: در سال هاي گذشته دانشگاه هاي ما رشد چشم گيري داشته و تعداد دانشجويان از 2 ميليون نفر به نزديک 4ميليون نفر رسيده است که اين امر مشکل ما را براي تامين اساتيد مضاعف مي کند.
وي در گفت و گو با ماوا افزود: ما در جهت تامين اساتيد مورد نياز دانشگاه هاي کشور براي درس معارف اسلامي کمبود شديدي را احساس مي کنيم از جهت ديگر نيز به دليل گستردگي بيش از حد معارف کمبود متون و منابع معتبر محسوس است.
حجت الاسلام کلانتري افتتاح دانشگاه معارف را اقدامي مفيد دانست و تصريح کرد: ما در حال حاضر نيازمند اقدامات پشتيباني و ستادي هستيم، چراکه در حال حاضر نياز اساسي ما تربيت استاد معارف است که بتواند دانشگاه ها را تغذيه کند.
وي يکي از راهکارهاي جبران کمبود اساتيد معارف اسلامي را ورود مستقيم حوزه علميه به اين عرصه دانست و گفت: حوزه علميه ما بايد به طور مستقيم وارد ميدان شود و در جهت رفع اين نقصان اقدام کند.
رييس دانشگاه معارف اسلامي قم در خاتمه فصل نامه هايي که در باب معارف اسلامي از سوي دانشگاه معارف منتشر مي شود را بسيار اثرگذار خواند و اظهار داشت: فصل نامه هايي که هم اکنون از سوي دانشگاه معارف منتشر يا همايش هاي علمي که در اين راستا برگزار مي شود مي تواند راهکار و پشتوانه خوبي براي اساتيد و معلمان معارف اسلامي باشد.

دبير دفتر دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکي تهران:
دانشگاه بيش از70 هزار فارغ التحصيل دارد
گروه آزمون وسنجش : دبير دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به اعطاي کارتهاي تخفيف به اعضاي دفتر ارتباط با دانش آموختگان، گفت: امکان اداره اين دفتر به طور مستقل وجود ندارد.
دکتر منصور گتميري در گفت و گو با ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، از راه اندازي سايت دفتر ارتباط با دانش آموختگان در آينده اي نزديک خبر داد و گفت: دفتر ارتباط با دانش آموختگان پل ارتباطي بين نسل قديم و جديد است. وي افزود: دانشگاه علوم پزشکي تهران به عنوان قديمي ترين دانشگاه هاي کشور توانسته است با تاسيس اين دفتر، پتانسيل هاي دانش آموختگان را در زمينه هاي مختلف آموزشي، پژوهشي و فرهنگي شناسايي و از اين توانايي ها براي پيشرفت علمي دانشگاه استفاده کند. وي در ادامه با بيان اينکه بيش از70 هزار فارغ التحصيل در دانشگاه علوم پزشکي تهران وجود دارد; خاطرنشان کرد: ما تلاش کرديم براي برقراري ارتباط راحت تر و سريع تر علاوه بر دفتر مرکزي، کانون هايي را در سطح دانشکده هاي مختلف دانشگاه علوم پزشکي تهران مستقر کنيم که تاکنون بيش از 4 هزار دانش آموخته از طريق اين کانون ها با اين دفتر در ارتباطند. دکتر گتميري پيرامون بحث اداره اين دفتر به صورت غير دولتي، گفت: به دليل هزينه هاي هنگفت، اين دفتر نمي تواند کاملا به صورت مستقل اداره شود ولي کانون هاي دفتر به شکل مستقل و با هزينه ها و کمک هاي خود دانش آموختگان اداره مي شود و دفتر مرکزي ارتباط با دانش آموختگان نيز به صورت وابسته به دانشگاه و با بودجه هاي دولتي و دانشگاهي اداره مي شود. وي با بيان اينکه فارغ التحصيلان ساير دانشگاه هاي علوم پزشکي نيز مي توانند عضو اين مرکز شوند; افزود: دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکي تهران با عضويت در اين مرکز مي توانند صاحب کارت هاي تخفيف 30 تا 40 درصدي شوند. مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي تهران تصريح کرد: بسياري از دانش آموختگان دانشگاه بعد از فارغ التحصيلي گروه هايي را تشکيل مي دهند که اين گروه ها کمکهاي مالي خود را به صورت خيريه به دانشگاه ارائه مي کنند. وي يادآور شد: اين مرکز با برگزاري برنامه هاي تفريحي و ورزشي بستر مناسبي را براي جذب هرچه بيشتر دانش آموختگان در اين کانون ها فراهم کرده است. اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران درخصوص جذب فارغ التحصيلان داخل و خارج کشور گفت: اين مرکز از طريق ارتباطات الکترونيک و ايجاد کانون هاي مختلف در سطح شهرستان ها و حتي کشورهاي مختلف تلاش مي کند تا فارغ التحصيلان خود را از نقاط مختلف داخل و خارج از کشور جذب کند. دکتر گتميري در پايان اظهار اميدواري کرد که با گسترش و رونق فعاليت هاي اين دفتر علاوه بر زمينه هاي پژوهشي، آموزشي و فرهنگي در زمينه اقتصادي هم بتوانند کمکها و راه حلهاي مفيدي به دانشگاه ارائه کنند.

تقويم آموزشي ترم تابستاني دانشگاه علمي کاربردي اعلام شد
گروه آزمون وسنجش : تقويم آموزشي دوره هاي ترمي و پودماني دانشگاه جامع علمي کاربردي براي تابستان سال جاري اعلام شد.
به گزارش ايسنا، مهندس سعيد زماني، مديرکل خدمات آموزشي دانشگاه جامع علمي کاربردي، اظهار کرد: ثبت نام و انتخاب واحد دوره هاي پودماني در روزهاي20و21 تيرماه انجام مي شود و شروع کلاس ها 22 تيرماه خواهد بود.
زماني افزود: پايان کلاس ها 15 شهريور ماه و امتحانات پايان پودمان نيز 16 تا 25 شهريور برگزار مي شود. وي در ادامه گفت: ثبت نام و انتخاب واحد ترم تابستان دوره هاي ترمي 20 و 21 تيرماه، شروع کلاس ها 22 تيرماه و پايان کلاسها اول شهريورماه مي باشد. مهندس زماني در خاتمه اظهار داشت : امتحانات پايان ترم نيز از 3 تا 13 شهريورماه برگزار مي شود.

  رييس دانشگاه پيام نور:
نحوه محاسبه نمره پايان ترم در دانشگاه تغيير کرد
گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه پيام نور گفت: شيوه محاسبه نمره پايان نيمسال در مقاطع مختلف تحصيلي دانشگاه پيام نور تغيير کرد.
دکتر محمد حسيني در گفت و گو با ايسنا، اظهار کرد: در راستاي تقويت نقش پژوهش و ارتقاي سطح فعاليت ها در مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد و بر اساس مصوبه شوراي تحصيلات تکميلي، نمره پايان نيمسال در اين مقاطع تحصيلي از نيمسال جاري با روش جديد محاسبه مي شود.
وي افزود: بر اين اساس نمره پايان نيمسال 14 نمره وابسته به پاسخنامه دانشجو است، همچنين نمره تحقيق، تکليف، سمينار و غيره 6 نمره در اختيار استاد و بر اساس فعاليت هاي دانشجو در طول نيمسال تحصيلي محاسبه مي شود.
به گفته وي، نمره فعاليت هاي در طول ترم بر اساس اعلام نظر استاد و بدون توجه به کسب حداقل 50 درصد نمره پايان ترم اعمال مي شود.
حسيني در خاتمه تاکيد کرد: ضمنا در صورتيکه دانشجويي در بخش تحقيق و سمينار فعاليتي ارائه نکند نمره پايان نيمسال از 20 محاسبه مي شود.

 زمان اعزام مشمولين هيئت علمي طرح سربازي به دوره آموزشي اعلام شد
گروه آزمون وسنجش : وزارت علوم، تحقيقات و فناوري زمان مراجعه مشمولين هيئت علمي طرح سربازي براي گذراندن دوره کوتاه مدت آموزشي در تابستان را اعلام کرد.
به گزارش مهر، دفتر نظارت و ارزشيابي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام کرد: مشمولين قانون نحوه تامين هيئت علمي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و تحقيقاتي کشور که بايد دوره کوتاه مدت آموزش نظامي خود را تابستان امسال بگذارانند بايد روز پنچشنبه 15 مردادماه با در دست داشتن دو قطعه عکس 3*4 و کارت گروه خوني، راس ساعت 8صبح به پادگان ولي عصر (ع) تهران مراجعه کنند
افرادي که در اين تاريخ مراجعه نکنند غايب محسوب و از سهميه هيئت علمي طرح سربازي حذف خواهند شد.
 
کرسي زبان فارسي در دانشگاه سليمانيه عراق راه اندازي مي شود
 گروه آزمون وسنجش : استاندار کردستان از انجام مذاکراتي براي راه اندازي کرسي زبان فارسي در دانشگاه سليمانيه عراق خبر داد.
به گزارش ايسنا از سنندج، اسماعيل نجار در بازديد از دانشگاه سليمانيه عراق راه اندازي کرسي زبان فارسي در دانشگاه سليمانيه را از برنامه هاي مهم دولت برشمرد و گفت: ما علاقمند به ايجاد روابط علمي قوي بين ايران و عراق هستيم.
وي با اشاره به رشد جايگاه علمي ايران در منطقه، افزود: در حال حاضر بيش از 20 هزار اختراع در کشور ايران به ثبت رسيده که اين نشان از پيشرفت علمي کشور جمهوري اسلامي در منطقه است.
دکتر علي سعيد رييس دانشگاه سليمانيه نيز از تمهيدات مسوولان اين دانشگاه براي راه اندازي کرسي زبان فار سي در اين دانشگاه خبر داد و گفت: متاسفانه به دليل کمبود فضاي آموزشي تاکنون فعاليت اين کرسي در دانشگاه سليمانيه محقق نشده است.
وي روابط علمي دانشگاهي ايران با سليمانيه را در توسعه فرهنگ دو کشور موثر دانست و افزود: مخالفان جمهوري اسلامي به ويژه در اروپا از قدرت علمي ايران مي ترسند و با تبليغات رسانه اي مبني بر خطر دستيابي ايرانيان به انرژي هسته اي، بر سر راه توسعه علمي جوانان متخصص اين کشور مانع مي گذارند.
وي افزود: در حال حاضر 24 دانشکده در دانشگاه سليمانيه، 17 دانشکده در دانشگاه صلاح الدين ايوبي اربيل و 11 دانشکده در دانشگاه دهوک کردستان عراق فعال است.


  با پايان مهلت انتخاب رشته ;
 تاريخ نتايج نهايي کارشناسي ارشد 88 دانشگاههاي دولتي اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش :معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بيان اينکه نتايج نهايي کنکور کارشناسي ارشد 88 هفته اول شهريوراعلام مي شود گفت: مهلت انتخاب رشته داوطلبان مجاز ديروز پايان يافت.  
ابراهيم خدايي در گفتگو با خبرنگار آفرينش افزود: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در آزمون سراسري در صورتي که در دوره هاي روزانه اين آزمون پذيرفته شوند و در هنگام ثبت نام در مرکز آموزش عالي مربوط نسبت به ثبت نام اقدام نکنند انصراف تلقي مي شود و به مدت يک سال از شرکت در کنکور کارشناسي ارشد محروم خواهند شد.
وي اظهار داشت: قبولي در دوره هاي شبانه ، بين الملل ، غيرانتفاعي و يا هر دوره اي که شهريه اي باشد در صورت انصراف ، محروميت به دنبال نخواهد داشت و داوطلب در صورتي که مشکل نظام وظيفه نداشته باشد مي تواند در کنکور کارشناسي ارشد سال آينده شرکت کند. معاون فني و آماري سازمان سنجش گفت: از تعداد 195 هزار و414 داوطلب مجاز به انتخاب رشته  در اين آزمون تا اين لحظه 172 هزار نفر انتخاب رشته کرده اند.وي درباره ميزان ظرفيت هاي اين آزمون گفت: کل ظرفيتهايي که به سازمان سنجش اعلام شده 39 هزار و 581 نفر است که اين تعداد بدون احتساب ظرفيت ممتازين ، استعدادهاي درخشان و دبيري هستند.
خدايي افزود: پيش بيني مي شود با احتساب سهميه استعدادهاي درخشان، ممتازين و دبيران ميزان پذيرشي که توسط سازمان سنجش اعلام مي شود به 44 هزار نفر برسد.
وي اضافه کرد: با احتساب پذيرش استعدادهاي درخشاني که توسط دانشگاهها و با تاييد سازمان سنجش صورت مي گيرد اين تعداد به حدود 50 هزار نفر مي رسد.معاون سازمان سنجش افزود: نتايج نهايي کنکور کارشناسي ارشد 88 هفته اول شهريورماه از طريق سايت سازمان سنجش آموزش کشور به نشاني www.sanjesh.org به اطلاع داوطلبين مي رسد. 


 تاريخ برگزاري آزمون بورس خارج از کشور اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : دانشگاه علوم پزشکي قزوين در مقطع دکتراي تخصصي رشته هاي بهداشت باروري و هماتولوژي بورس تحصيلي خارج از کشور اعطا مي کند.
به گزارش ايسنا، در هر يک از اين رشته ها يک نفر پذيرفته مي شود و متقاضيان تا 17 خرداد ماه براي ثبت نام مهلت دارند.
گفتني است مدت اعتبار بورس از زمان موافقت نهايي 2 سال است.
همچنين آزمون کتبي بورس تحصيلي خارج از کشور 26 مرداد ماه برگزار مي شود و متقاضيان مي توانند در طي روزهاي 24 و 25 همان ماه براي دريافت کارت ورود به جلسه اقدام کنند.


  تاريخ نتايج مرحله نهايي چهاردهمين دوره المپياد علمي دانشجويي کشور اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : به گزارش ايسنا، مرحله اول المپياد علمي دانشجويي کشور (المپياد متمرکز) همزمان با آزمون کارشناسي ارشد سال 88 در رشته هاي زبان و ادبيات فارسي، الهيات و معارف اسلامي، علوم اقتصادي، حقوق، زيست شناسي، فيزيک، شيمي،  رياضي، آمار، مهندسي برق، مهندسي شيمي، مهندسي عمران، مهندسي مکانيک، مهندسي کامپيوتر و مهندسي کشاورزي برگزار شد. بر اساس نتايج مرحله اول، از ميان علاقمندان به شرکت در المپيادهاي علمي دانشجويي سال جاري، تعداد 205 نفر در15 رشته انتخاب شدند که اسامي و رتبه هاي دانشجويان در سايت سازمان سنجش اعلام شده است. بر اين اساس، مرحله نهايي المپياد از 24 تا 26 تيرماه سال 1388 در تهران برگزار مي شود. منتخبين مرحله اول براي شرکت در مرحله نهايي المپياد علمي - دانشجويي کشور، فرم موجود در آدرس asp.form- org/root/ol.sanjesh.olympiab.www  را تکميل کنند.


 دايره المعارف آموزش عالي 

 سوابق هيئت علمي
(قسمت  پنجاه و دوم )
تاثير پژوهش وتحقيقات کارا وموثر در يافتن ودر نهايت دست يابي به فناوري بر جامعه علمي کشور پوشيده نيست . لذا به عنوان مهم ترين وضروري ترين راهبرد توسعه علم وفناوري در کشور به نظر مي رسد که بايد فرهنگ پژوهش وتحقيق را با رويکردي به فرهنگ بومي بسط وگسترش داد واين بديهي است ، چرا که تا ما صاحب فرهنگ پژوهش و تحقيق نباشيم وصرفا به وارد کردن اطلاعات نظري واستفاده ازآن در نظام آموزشي دانشگاههاي کشور از يک سو ، واز سوي ديگر ، وارد نمودن فناوري کشورهاي ديگر بدون هيچ گونه پشتوانه علمي وپژوهشي مبادرت نماييم ، نمي توانيم ادعا کنيم که در صحنه جهاني علم وفناوري حرفي اساسي براي گفتن داريم واين مهم البته بدون در نظر گرفتن استثناهايي است که وجود دارد .
مبهم ومشخص نبودن جايگاه پژوهش و پژوهشگر واقعي ونامشخص بودن جايگاه متولي اصلي پژوهش در زمينه فرهنگ علمي کشور از يک سو ، واز سوي ديگر تاثير خصيصه مصرف گرايي در علم وفناوري  به علت حاکميت روحيه مصرف گرايي بر ساختار فرهنگ عمومي کشور واتکاي اين فرهنگ بر کسب وجذب يافته ها وتوليدات علمي وتحقيقاتي بدون آنکه به فرايند توليد و چگونگي پيدايي آن آگاه باشد ، ساختار علمي وفناوري کشور را دچار بحران عديده اي نموده است .برخي از عوامل اين بحران ذکر شد واز ديگر عوامل ايجاد بحران وعدم کارايي در ساختار علمي کشور مي توان به عوامل ذيل اشاره نمود : -1 عدم ثبات در سياستگذاريهاي کلان -2 مشکلات مربوط به ساختار اداري وتشکيلاتي کشور -3 عدم توجه به پژوهش وتحقيقات واستفاده از يافته ها در برنامه ريزيها-4 حاکميت فرهنگ سازماني ايسنا وگاه منحط اداري بر سازمانهاي علمي وپژوهشي و در برخي موارد حضور فعال وچشم گير عناصر غير متخصص ، تنگ نظر وکوته فکر در محيط هاي علمي وپژوهشي کشور . -5 عدم توجه به شايسته سالاري وتخصص گرايي در انتخاب مديريت هاي علمي وپژوهشي با وجود سر دادن شعارهاي عديده وعدم ارزيابي عملکرد آنان .-6 ضعف آينده نگري در تحقيقات وابتلاي پژوهشها وتحقيقات به روز مرگي -7 عدم احساس نياز به امر تحقيقات وپژوهش به دليل وجود وابستگي وانحصار در فعاليت هاي توليدي واقتصادي که اين امر عدم رقابت را به دنبال دارد ونبود رقابت ، عدم احساس نياز به تحقيق وپژوهش در جهت ارتقاي کيفيت را به دنبال خواهد داشت . -8 پايين بودن سهم تحقيقات وپژوهش در توليد ناخالص ملي وهمچنين عدم استفاده مناسب وبهينه از همان ميزان اندک اعتبارات اختصاص يافته -9 کمبود تعداد محققان وپژوهشگران کشور در مقايسه با کشورهاي توسعه يافته -10 گسسته بودن رابطه آموزش وتحقيقات يا مراکز توليدي-11 سطح بسيار پايين سرمايه گذاري بخش خصوصي در فعاليت هاي تحقيقاتي کشور -12 ضعف مفرط پايگاههاي اطلاعاتي ونظام اطلاع رساني در کشور -13 فقدان نظام ارزيابي ونظارت پويا بر روند تحقيقات وپژوهش و طرح هاي پژوهشي انجام شده ودر دست اقدام .
بدون شک توسعه علم وفناوري ومستقر نمودن آن در جايگاه واقعي خود نيازمند عزم ملي واهتمام اساسي است تا بتوان عزت واقتدار لازم را در زمينه هاي سياسي ، اجتماعي  وعلمي کشور درجامعه امروزي جهان به دست آورد وتداوم آن را تضمين نمود . بايد بکوشيم با تدوين اهداف معين ، تنظيم برنامه هاي اصولي واعمال مديريت علمي قدرتمند بر مشکلات فائق شويم واين امر تنها با بسيج ملي همه محققان ، مديران وبرنامه ريزان کشور وجلب مشارکت متخصصان و پژوهشگران ممکن و ميسر است .
ايران کشوري است که ظرفيتها ، امکانات ، استعدادها و فرصت هاي فراواني در بحثهاي مختلف توسعه واز جمله در بخش تحقيقات دارد .فراواني استعدادهاي درخشان انساني ، سوابق ومواريث عظيم فرهنگي وتاريخي ، وجودمنابع طبيعي ومعدني فراوان وگسترش روز افزون آموزش عالي ، برخي از وجود مهم استعدادها وامکانات عظيم اين کشوراست که قابليت وبرنامه ريزي گسترده اي را فرا روي برنامه ريزان کشور قرار مي دهد .
با کسب اطلاعات ودانش مربوطه واستفاده از نيروي انساني مساعد وکارآمد ، ضمن طراحي ماشين آلات و واحدهاي توليدي ، مي توان امکان بهره برداري بهينه از امکانات را فراهم نموده ودر نتيجه براي نيل به اهداف فناوري از طريق زير اقدام نمود.
-1 خريد کامل فناوري مورد نياز از کشورهاي واجد الشرايط -2 توليد وتوسعه فناوري مناسب ومساعد در داخل وزمينه سازي براي تحقيق وپژوهش کاربردي ;
-2 خريد بخشي از فناوري مورد نياز در راستاي اهداف کلي
-3 جذب نيروي انساني کار آمد وماهر در زمينه هاي مختلف علوم مهندسي وکاربردي .
-4 تنظيم برنامه هاي آموزشي مناسب و پويا به منظور انجام تحقيقات وپژوهش .
-5 دريافت کليه اسناد ومدارک فناوري مورد انتقال ومورد مطالعه قرار دادن آن به کمک صاحبان فن وتخصص تا مورد بهره برداري مطلوب قرار گيرد .
-6 استفاده از مراحل طراحي واجراي فناوري
-7 برطرف کردن کليه موانع اجتماعي، سياسي وفرهنگي در استفاده از فناوري وارد شده .
گر چه در مواردي با توجه به تفاوت اهداف ، شرايط وامکانات ، نيازهاي کشور وغيره ، فناوري ساخت مانند کشورهاي توليد کننده مورد استفاده قرار نگرفته وممکن است در مواردي حتي غير مفيد بوده باشد ، ضرورت دارد که عمل انطباق فناوري صورت گيرد . اين اصلاحات وتغييرات شامل طراحي محصول ، فنون ساخت وتوليد ، تاسيسات وساختمانها و نيز نمونه هاي محصولات وتوليدات جديد مي باشد .بنابراين فناوري بدون توجه وعدم سرمايه گذاري بر امر تحقيق وپژوهش ، کمبود اطلاعات ونبود شيوه اطلاع رساني مناسب ونظام آموزشي نامتناسب ، مطلوب نيست . وصرفا به خاطر نتيجه سريع آن مفيد است ، ولي بايد زمينه سازي وايجاد بينش سياسي در کل نظام و برنامه ريزي بر اساس توسعه فناوري درد کليه زمينه ها صورت گيرد .توسعه آموزش هاي تخصصي مناسب ،توسعه موسسات تحقيقاتي ، استانداردها واندازه گيريهاي مناسب در توليدات و حمايت مادي ومعنوي وتشويق سرمايه گذاري از جمله گامهاي موثر در شکوفايي فناوري است .
شاخص هاي عملکردي آموزش عالي
براي ارزيابي مراکز آموزشي مي توان از الگوهاي گوناگوني استفاده کرد ،الگوهاي عمده ارزيابي عبارتند از
-1 هدف گرا -2 مديريت گرا -3 هدف -آزاد -4 مبتني بر نظر خبر گان -5 اعتبار سنجي -6 مبتني بر مدافعه -7 طبيعت گرايانه ومشارکتي 8 اجراي عمل وشاخص هاي عملکردي .


 
سياسي
خبر و دانشگاه
دانش و پژوهش
مرز پرگهر
اقتصاد و بازار
دريچه هنر
آزمون و سنجش
ورزشي و در قلمرو ورزش
آگهي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته