جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑíÇÝÊ Pdf ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1385/06/27 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران نسخه شماره 2582


کوتاه و خواندني

گفت وگوي اختصاصي با سيروس مقدم کارگردان "نرگس"
آيابايدمنتظر نرگس 2 باشيم؟


گزارش آفرينش ازجلسه مطبوعاتي، اولين شبکه تخصصي مويرگي توزيع محصولات فرهنگي


 کوتاه و خواندني 


 به  مناسبت هفته  دفاع مقدس
گروه تلويزيوني شاهد سه ويژه برنامه دارد

مدير گروه تلويزيوني شاهد اعلام کرد: "مشعل شهادت"، "او يک قهرمان بود" و "انتظار" عناوين برنامه هايي است که به مناسبت هفته ي دفاع مقدس در گروه تلويزيوني شاهد توليد شده است. محمد اسماعيل رضايي اظهار کرد: " مشعل شهادت" به شکل 10 کليپ با موضوع دفاع مقدس به کارگرداني مسعود آب پرور آماده پخش است. وي با بيان اين مطلب که "او يک قهرمان بود" در قالب يک قسمت 30 دقيقه يي از شبکه ي اول سيما پخش مي شود گفت: "او يک قهرمان بود" ، درباره ي زندگي خدا مراد توکلي است که در سن 13 سالگي به جبهه رفته و در 17 سالگي به شهادت رسيده است. مدير گروه تلويزيوني شاهد در پايان عنوان کرد:  "انتظار" هم عنوان برنامه ي داستاني 12 دقيقه يي است که به زندگي و فرزند يک شهيد مي پردازد.

"شعر ايران"  راديو از استاد شهريار مي گويد

ويژه برنامه ي "شعر ايران" کاري از برنامه سازان گروه طرح و توليد حوزه ي اقيانوسيه ي شبکه جهاني صداي آشنا، به مناسبت در گذشت استاد شهريار تهيه و توليد شده است.
 اين برنامه به بررسي زندگي استاد شهريار خواهد پرداخت و با دعوت از دکتر چاوش اکبري، يکي از شاگردان استاد شهريار سعي شده شعرهاي اين استاد، بررسي و مرور شود و يکي از کتاب هايي که در اين برنامه مورد استفاده قرار گرفته ديوان شهريار است. پروانه اسدي،  سردبير و گوينده و شهلا نيساري تهيه کننده اين ويژه برنامه هستند. شعر امروز، روز دوشنبه، بيست و هفتم شهريور ماه ساعت 15 و 30 دقيقه به وقت تهران برابر با ساعت 12 به وقت گرينويچ از شبکه جهاني صداي آشنا پخش مي شود.

"بوي گل سربي" هفته دفاع مقدس در شبکه سوم سيما
مهدي علمي نيا "تهيه کننده و کارگردان" فيلم تلويزيوني "بوي گل سربي" به خبرنگار آفرينش گفت: اين فيلم که تصوير برداري آن مدتي پيش به پايان رسيده است اين روزها درآخرين مراحل فني خود مي باشدو در هفته دفاع مقدس از شبکه سوم سيما پخش خواهد شد.
عوامل ودست اندرکاران تهيه اين فيلم: تهيه کننده و کارگردان" مهدي علمي نيا/ نويسنده" سعيد نعمت ا..." / مجري طرح" سعيد آقايي"/ مدير تصوير برداري" رضا عطار"/ مدير توليد" محسن دانشور/ طراح گريم" بابک شعاعي"/ مدير روابط عمومي" علي بنکدار"/ صدابردار مجتبي برهاني زاده /طراح صحنه ولباس جوادخميسي /دستيار اول کارگردان وبرنامه ريزمسعودحقي/عکاس حبيب قلي زاده/مديرتدارکات مهدي مجلل/بازيگران:فخرالدين صديق شريف/رامبدشکرآبي/حديث فولادوند/امير آقاميرزاده/فاطمه طاهري/محمودمقامي و...
خلاصه داستان:رهام پس ازسالها به همراه عموي خود از فرانسه به ايران مي آيدا و دراين ميان پدر ومادر خودرادر جنگ از دست داده است  . وپس از آشنا شدن بازندگي شهيد "سيد احمد پلارکي "مسيرزندگيش عوض مي شود و...

انتقاد پرويز پرستويي; از تحريف غيراخلاقي اظهاراتش

پرويز پرستويي بازيگر سينما و تئاتر نسبت به تحريف اظهارات اش درباره ي مرحومه پوپک گلدره در يک نشريه زرد انتقاد کرد و گفت: از اين نشريه شکايت خواهد کرد.
پرستويي درگفت وگويي گفت: من در برنامه ي "کوله پشتي" به خاطر همبازي بودن با مرحومه پوپک گلدره در فيلم "موج مرده" از بازي ايشان تمجيد کرده و با عنوان کردن خاطره اي يادآوري کردم که مرحومه گلدره براي اينکه نقش خود را خوب ايفا کند، تلاشها و زحمات بسياري کشيده است. ولي يک نشريه زرد به شيوه اي غيراخلاقي اظهارات من را به شکل بسيار تحريف شده اي منتشر کرده است. و من قطعا از اين نشريه شکايت خواهم کرد.
پرستويي در ادامه خواستار برخورد مسئولان با اين نشريات شد. او همچنين به ايسنا گفت: حضورش در کلاسهاي آموزشي اداره تئاتر صحت ندارد و انتشار اين خبر باعث به وجود آمدن مشکلات براي او شده است.

خسرو سينايي و ادامه ي فيلمبرداري
 "مثل يک قصه" در بوشهر

فيلمبرداري "مثل يک قصه" جديدترين ساخته خسروسينايي در يکي از روستاهاي جنوب کشور ادامه دارد.  سينايي فيلمبرداري اين فيلم را از دوشنبه هفته گذشته در روستاي محمد عامري بوشهر آغاز کرده است.  اين کارگردان سينما در اين فيلم از ستاره هاي سينما استفاده نمي کند و از بازيگراني استفاده کرده که بازيگر بومي جنوب کشور هستند. فيلمبرداري فيلم "مثل يک قصه" که در منطقه بوشهر انجام مي شود را مرتضي پورصمدي برعهده دارد. "مثل يک قصه" که پيش از اين "کوير خون" نام داشت از مضمون دفاع مقدس برخوردار است و توسط شرکت فدک فيلم تهيه مي شود.

آخرين توطئه شوکت

در صفحه هنري روزگذشته ومطلب مصاحبه اختصاصي عليرضا اشکان عکس مربوط به عليرضا اشکان با عکسي از شوکت تعويض شده بود که نشان از توطئه شوکت داشت .گويا نفوذ شوکت بر مسوولا ن بخش صفحه بندي روزنامه بيشتر از حرف وسخن مسوول صفحه هنري بود که حاضر شدند در يک توطئه ناجوانمردانه عکس شوکت را در صفحه مصاحبه با احسان جايگزين عکس او نمايند .لا زم ديديم ضمن پوزش از خوانندگان روزنامه وعليرضا اشکان بازيگر نقش احسان در مجموعه تلويزيوني نرگس پرده از آخرين توطئه شوکت برداريم


  گفت وگوي اختصاصي با سيروس مقدم کارگردان "نرگس"
 آيابايدمنتظر نرگس 2 باشيم؟  

سيروس مقدم در سال 1333 در شهر آبادان متولد شد وي تحصيلاتش را در دانشکده هنر هاي زيبا در رشته نقاشي به پايان رساند.از سال 55با عنوان دستياري کارگردان و طراحي صحنه مجموعه "دايي جان ناپلئون" نخستين گام خود را درراه پله هاي ترقي ومسير پر فراز ونشيب هنر هفتم برداشت.
وي نشان داد توانايي آنرا دارد که دراين عرصه حرفي براي گفتن داشته باشد."مسافر" سريالي بود که خيلي ها در وادي اعتياد واميد به خداهمراهش شدند و گوشه گوشه درد وعشق را به چشم ديدند تا به" شب آفتابي" رسيدند.شبي که ستاره هاي نذر ونيازش نشان از معبودي هميشگي داشت.مقدم يکبار ديگر با "پليس جوان" به گونه اي ديگر عشق را به تصويرکشيد .سريالي که در آغاز بسيار محکم شروع شد ولي متاسفانه هر چه به پايان آن نزديکتر شديم از ريتم کار کاسته شد تا بدانجا که به واسطه اين سريال مخاطب به خواب راحتي فرو مي رفت.بعد از آن نوبت رسيد به" دريايي ها" که احساس هايي غلو شده با ديالوگ هايي شعار گونه را به تصوير مي کشيد و مخاطب از اين همه فداکاري و عشق دلزده مي شد.تا اينکه "ريحانه" نقطه اميدي شد براي اينکه يادمان باشد سيروس مقدم هنوز توانايي هايش را فراموش نکرده است."ريحانه"را مي توان جز» بارز ترين کار هاي اين کار گردان نام آشنا عنوان کرد.
و اينبار نوبت مي رسد به سريال "نرگس " سريالي که گفته شده بود90 قسمت است ولي ما شاهد پخش 66 قسمت آن بوديم.براستي کدام قيچي برنده سانسور تلاش ها وزحمات بي دريغ عوامل فيلم راچنين بي رحمانه قيچي زد تا بدين گونه به شعور مخاطب توهين شود .نرگس در ابتداي کار بسيار عالي عمل کرد ولي باز هم متاسفانه هر چه به پايان کار نزديک شديم سريال ارزش واقعي خود را نزد مخاطب از دست داد و به قولي آب به آن بسته شد.سريالي که مي توانست بسيار محکم تر از اين به پايان برسد و بيننده را در هزار توي سوال هاي بي پاسخ رها نکند.چندي پيش در همين ستون از احترام به شعور مخاطب توسط مقدم وتهيه کنندگان اين فيلم نوشتيم که چگونه مقدم با استادي تمام و با در نظر داشتن شعور مخاطب کاراکتر جديدش را به خوبي جايگزين کاراکتراز دست رفته اش کرد ومرگ بازيگر محوري سريال راچنان زيبا به تصوير کشيد که هنوز هم ياد آوري آن اشک به چشمانمان مي آورد.او آنچنان محکم نر گس جديد را جان بخشيد که مخاطب هيچگونه احساس پس زده گي نداشت و نرگس همان نرگس بود.ولي چه حاصل با پايان  ناگهاني سريال بيننده چنان دچار سر در گمي شده که احساس مي کند براي پاسخ سوال هايش بايد منتظر "نرگس 2" باشد .براستي سر نوشت مجيد به کجا رسيد؟ابراهيمي آن رفيق شفيق و يار همراه شوکت چه شد؟ عزيز در انتظار چه حکمي خواهد ماند؟ وصيت شوکت که آن همه از آن حرف مي زدند چه بود؟ و هزاران سوال بي جواب ديگر. آيا اينها توهين به شعور مخاطب نيست؟ و اگر نيست چه جوابي دارند؟ تا کي بايد شاهد پخش سريال هايي باشيم که چون نام سريال را يدک مي کشند با روندي طولاني و نادرست مخاطب را در هزار توي چراها واماها واگرها رهاکرده وذهنش را به بازي بگيرند ؟  
گفت وگوي کوتاهي قبل ازپايان شتابزده اين سريال با سيروس مقدم داشتيم که در ذيل مي خوانيد:
 هدف کلي شمااز ساخت اين مجموعه تلويزيوني چه بوده است؟
سريال نرگس زندگي دو خواهر با دو نگاه متفاوت است.اين سريال ديدگاههاي گوناگوني چون : زندگي، عشق ، ازدواج ، ثروت، کار و مسکن را از نگاه نرگس و نسرين که نماد دو طرز تفکر است نشان ميدهد ودلايل موفقيت يکي وشکست ديگري را به دليل اختلاف درافکارشان بيان ميکند .
 چگونه ساخت اين مجموعه 90 قسمتي به عهده شما گذاشته شد؟
زماني که داستان به من پيشنهاد شد وآنرا مطالعه کردم به لحاظ اينکه اين درام اجتماعي از جذابيت هاي خوبي برخوردار بود وسوسه شدم کارساخت آنرا برعهده بگيرم به طورکلي دراين داستان يک ساختارشکني ديده مي شود و از فراز و نشيبهاي خوبي در روابط انساني برخوردار است . در واقع تمام جذابيتهاي لازم رابراي متقاعد کردن کارگردان داشت.
 کاراکترها و شخصيت پردازي سريال نرگس را بعد از اتمام کارگرداني چگونه مي بينيد؟
 شخصيت هاي داستان نرگس  شخصيت هاي قابل دسترس و ملموسي در اطراف ما هستند و دليل آن نيزعلاقمندي  مخاطب است که به راحتي توانسته با اين مجموعه ارتباط برقرارکند به عقيده من شخصيت هاي قصه نرگس آدمهاي واقعي اند.اين سريال کاري رئاليستي و واقع گرايانه است
 زيرا نمونه هاي آن را در خانواده ها مي توانيم پيدا کنيم.
 به نظر مي رسد که شخصيت نسرين الگوبرداري شده از روناک "دوران سرکشي" است در واقع کاراکتري تکراري نظر شما چيست؟
روناک "دوران سرکشي "دختري از خانه رميده وبسيار شبيه دختران خياباني و غيرقابل کنترل و مهارناپذيربود با مشکلات خانوادگي زياد است اما نسرين در خانواده اي فرهنگي تربيت شده است  وفقط اندکي پرخاشگري و لجاجت دارد ولي به لحاظ تربيت خانوادگي تنها نقطه ضعفش بلند پروازي است که آن هم در واقع به اين دليل است که به آنچه خواسته نرسيده نسرين فکر مي کندکه ازدواج با پسري پولدار مي تواند اورابه آرزوها و خواسته هايش برساند.او همواره مي تواند پس از هراشتباهي  بازگردد اما روناک چنين خصوصيتي نداشت. نسرين در بدترين شرايط نيز خود را از چارچوب هاي اخلاقي خارج نمي کند حتي در هنگام ارتباط پنهاني با بهروز اصرار در متقاعد کردن خانواده دارد و به هيچ عنوان حاضر به تن دادن به هر شرايطي نيست به همين دليل اين کاراکتر بسيار متفاوت تر از روناک است و قابل مقايسه بااو نيست.
 فکر نمي کنيد بحث خانه و مسکن در سريال کمي طولاني بود؟
ما در اين سريال دو نوع طرز تفکر را به بهانه خانه و مسکن بررسي مي کنيم بحث اساسي در اين سريال نشان دادن تفاوت هاي روحي اين دو خواهر است نسرين در اوايل داستان حاضر نيست در زيرزمين خانه اي که مادرش به او پيشنهاد داده زندگي کند اما در پايان حاضر است که به همان زيرزمين قدم بگذاردوحتي فرزندش را در آنجا بزرگ کند. اما نرگس ديگر حاضر نيست اين خواسته نسرين را بپذيرد چون فکر مي کند که نسرين در يک عناد حاضر به اين نوع زندگي شده ودر واقع خانه بهانه اي است تا تفاوت روحي اين دو خواهر را به تصوير بکشيم.
 به نظر ريتم سريال  اين اواخرکند پيش مي رود فکر نمي کنيد حذف بعضي از قسمتها به روند کارکمک مي کرد؟
در اين سريال هيچ قسمت زيادي و اضافي که با حذف آن به کار لطمه نخورد وجود ندارد و اگر قسمتي از مجموعه خارج شود بيننده دچار سردرگمي مي شود در ضمن حس خستگي در سريال براي خودم به عنوان فردي که در جامعه زندگي مي کند منتقل نشده و براي بيننده نيزاين بخشها دافعه ندارد بلکه کاراکترها رابراي بيننده صميمي تر و ملموس تر کرده است.(ومتاسفانه پس از اين مصاحبه 24 قسمت از اين سريال حذف شد وهمه را دچار سردر گمي کرد )
 چقدر تلاش کرديد که کاراکتر جديد نرگس با نرگس قبلي هماهنگ باشد؟
بعد از اتفاقي که در ميانه راه براي بازيگر اين مجموعه رخ داد .از خانم اسکندري دعوت کرديم که ادامه کار را به عهده بگيردوهيچ تلاشي هم انجام نشد که از لحاظ فيزيکي يا تن صدا اين دو شبيه هم باشند به لحاظ رفتاري نيز تعمدي در کار نبود به خاطر اين که هر دو يک فرد مشترک بودند و آن برداشت ازاجراي کاراکتر نرگس بود که هر کدام با تکنيک و ويژگيهاي خودشان نقشي را که چارچوب آن کاملا در فيلمنامه مشخص است را بازي کنند.
 تفاوت بازي خانم گلدره با خانم اسکندري از نظر شما؟
تنهاتفاوت دراين بود که خانم گلدره به شدت بازيگري حسي بود که در ميزانسن و تکنيک خودش قرار مي گرفت ولي خانم اسکندري بسيار تکنيکي بودند .خانم اسکندري حتي يک پلان از بازي گلدره را نديد.ولي به لحاظ تکنيکي فوق العاده عمل کرد
 بحث انرژي هسته اي در فيلم جا نيفتاده راه بهتري براي پرداختن به آن نداشتيد؟
بحث انرژي بحثي کلي است همان طور که شوکت يک کاسب است احسان و شريکش مهندس و متخصصاني هستند که در زمينه بهينه سازي انرژي و مصرف سوخت در حال تحقيق هستند. خب به همين بهانه مباحثي در خصوص انرژي هسته اي مطرح شد که سوخت فسيلي تا 20 سال آينده به اتمام مي رسد و بايد انرژي هسته اي را جايگزين آن کنيم انرژي هسته اي جز» قصه بوده حال اگر جا نيفتاده شما حق داريد شرکت گاز اسپانسرما بوده و خواسته که اهدافش در سريال به وضوح ديده شود.
 پيش بيني هايي که در مورد اين سريال مي شود چقدر صحت دارد؟
تمام پيش بيني ها در مورد سريال نادرست است و نشان دهنده اين است که پايان مجموعه يک پايان غيرقابل پيش بيني است.(واقعا هم غيرقابل پيش بيني بود که توهم بيماري بتواند اين همه مدت مردم را سرکاربگذارد)
 اگر قرار باشد سريال نرگس را دوباره بسازيد باز به همين ترتيب خواهيد ساخت؟
قطعا نه. چون به نظر من روبات ها و آدم هاي بدون فکر هستند که سالهاي زندگيشان يکسان است. سعي مي کنيم آن کاستي ها و کمبود ها را جبران کنيم چون با گذشت زمان انسانها به تکامل ذهني مي رسند.
 در حال حاضر روي چه پروژه اي کار مي کنيد؟
((پرواز در حباب)) مجموعه اي است که به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر و پيشگيري از اعتياد براي شبکه 3 سيما توسط گروه فيلم و سريال ساخته مي شود وتهيه کننده آن مجيد مولايي است حدود 1 ماه است که فيلمبرداري کار را آغاز کرديم اين مجموعه براي آبان ماه حاضر مي شود.
 حرف آخر
نرگس به عنوان يک مجموعه درام اجتماعي وروتين که شايد براي اولين بار بعد از انقلاب تجربه شده است و طبيعتا در گامهاي اول اين نوع کارها کاستي هايي هم ديده مي شود اما به نظر من اين گام تجربه خوبي در جهت جذب مخاطب بود.چون افراد زيادي را با تلويزيون آشتي داد واميدوارم کارهاي بعدي از اين دست بتواند ارتباط بيشتري با مخاطبين برقرار کند.


  گزارش آفرينش ازجلسه مطبوعاتي، اولين شبکه تخصصي مويرگي توزيع محصولات فرهنگي 

نخستين شبکه پخش مويرگي محصولات فرهنگي در ايران از روز سه شنبه گذشته به مناسبت روز ملي سينما به صورت همزمان در 42 شعبه در سراسر کشور آغاز به کار کرده و دامنه فعاليت آن به زودي گسترده تر مي شود.
نشست خبري آغاز فعاليت شبکه توزيع مويرگي محصولات فرهنگي "بايا" با حضور رئيس هيئت مديره و برخي مديران اين شبکه و جمعي از نمايندگان رسانه هاي گروهي در محل دفتر شبکه پخش بايا برگزار شد.
محمد رضا نوروزي رئيس هيات مديره اين شبکه در ابتداي جلسه گفت: هدف از تشکيل اين شبکه، جلوگيري از کاسته شدن تيراژ آثار پرمحتوا است، الان وضع بازار به گونه اي شده است که توليد محصولات فرهنگي، سودي براي صاحبان امتياز آن ندارد و بيشتر صاحبان کالاهاي فرهنگي، به سمت توليد آثار بي محتوا رفته اند.
وي افزود: چهار سال پيش که ما کارمان را آغاز کرديم تيراژ محصولات فرهنگي چيزي حدود 30 هزار تا /000 40 نسخه بود که نسبت به سال هاي گذشته کاهش شديدي داشت که اين رقم به 20 هزار نسخه رسيد که ديگر توجيه اقتصادي  براي توليدکنندگان نداشت و متاسفانه الان اين رقم به4000 و 5000 رسيده است . اين اعداد به اين معناست که بازار محصولات فرهنگي به دست مافياي قاچاق افتاده است و آن افرادي که در چند سال گذشته به طور پنهاني فعاليت مي کردند، تصميم مي گيرند، بازاراز چه خوراکي تغذيه شود.وي تذکر داد: عدم توجيه اقتصادي براي توليد کنندگان سبب شده است که آنها با محصولات بد وارد بازار شوند و فعاليتي که در کشوري مثل هند سبب ارز آوري مي شود در ايران صاحب اثر را ورشکسته مي کند، اين شکست ها سبب کپي هاي ناعادلانه شبکه قاچاق است.
نوروزي درباره علل به وجود آمدن اين مشکل گفت: متاسفانه در کشور ما قيمت کپي محصولات فرهنگي تفاوت بسيار زيادي با قيمت اثر اصلي دارد، هر چند همين قيمت يک سوم قيمت هاي جهاني است نکته ديگر عدم اطلاع رساني از وجود چنين کالايي است که سبب مي شود، نيازي در مخاطب احساس نشود و مشکل اصلي عدم وجود کپي رايت در ايران است.وي توضيح داد: قوانيني که در کشور  در اين رابطه وجود دارد، قوانين خوبي است ولي از صاحبان اثر حمايت هاي لازم نمي شود و صاحبان اثر خودشان به عنوان شاکي خصوصي بايد، مشکلاتي که در اين زمينه به وجود مي آيد را پيگيري کنند و عموما اطلاعات کافي را در زمينه وجود ندارد. مهندس رئيس دانا هم در ادامه درباره خصوصيات شبکه پخش بايا گفت: "اين شبکه به عنوان نخستين شبکه توزيع مويرگي محصولات فرهنگي شامل 120 تيم فروشنده، توزيع کننده و هماهنگ کننده است که توان ويزيت روزانه 5000 جايگاه در کل کشور را دارد. ما شهرهاي بالاي 10 هزار نفر را تحت پوشش خود قرار مي دهيم و هر 15 روز يکبار محصول جديد به بازار عرضه مي کنيم. البته گام بعدي ما تغذيه بازار فرهنگي کشورهاي فارسي زبان همسايه است."
حسين حاجي بيگي، مدير روابط عمومي شبکه پخش بايا، هم در ابتداي نشست با خواندن متني لزوم برخورد با شبکه گسترده و مافيايي را از عمده دلايل آغاز فعاليت اين شبکه دانست و خواستار تعامل با رسانه ها براي فرهنگ سازي در عرصه توزيع محصولات فرهنگي شد.


 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته