تاریخ 1391/06/09 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 4235

ام اس (اسکلروز متعدد)

بيماري ام‌اس يک بيماري خود ايمني است که در آن تخريب غلاف چربي اعصاب باعث اختلال کارکرد آنها و برور علائم گوناگون شود.بيماران مبتلا به اسکلروز متعدد يا ام‌اس (MS) ممکن است دچار انواع گوناگوني از ناتواني‌ها شوند، در حاليکه بيماري پايانه‌هاي عصبي در مغز، نخاع و حتي چشم‌ها را هدف قرار مي‌دهد، ‌علائم متفاوتي بروز مي‌کند.

به گزارش همشهري آنلاين، پزشکان اطمينان ندارند که علت دقيق ام‌اس چيست يا چه عواملي يک فرد را بيشتر از ديگري در معرض اين بيماري قرار مي‌دهد.اماعلائم ام‌اس فراوان و متفاوت است و به اين بستگي دارد که کدام قسمت دستگاه عصبي مورد حمله بيماري قرار گيرد.

يک بيمار ام‌اس ممکن است در راه‌رفتن کمي دچار اشکال شود، در حاليکه ديگري ممکن است کاملا به صندلي چرخدار وابسته شود. يک بيمار ممکن است دچار ضعف شديد بدني شود، در حاليکه ديگري ممکن است دچار محوشدن بينايي يا دوبيني شود. و بيمار ديگر ممکن است اشکال در سخن‌گفتن، سفتي عضلات، لرزش و اختلال در کنترل مثانه پيدا کند.

بسياري از اين علائم شکايات فرد هستند که ديگران نمي‌توانند ببيند، از درد و ضعف شديد گرفته تا اشکالات حافظه.

اسکلروز متعدد را يک بيماري خود‌ايمني مي‌شمارند، زيرا دستگاه ايمني بدن به دستگاه عصبي مرکزي (مغز و نخاع) خود فرد حمله مي‌کند.

رشته‌هاي عصبي در دستگاه عصبي مرکزي با بافت چربي به نام ميلين احاطه و حفاظت مي‌شوند، که به هدايت تکانه‌هاي الکتريکي پيام‌رسان کمک مي‌کند. در مبتلايان به ام‌اس ميلين در نواحي متعددي تخريب مي‌شود، و بافت جوشگاهي که به جاي ماند را اسکلروز مي‌نامند. گاهي خود رشته عصبي نيز آسيب مي‌بيند.

هنگامي ميلين يا رشته عصبي آسيب مي‌بيند يا تخريب مي‌شود، توانايي اعصاب براي هدايت تکانه‌هاي الکتريکي از اندام به سوي مغز و بالعکس مختل مي‌شود و به اين ترتيب است که علائم ام‌اس بروز مي‌کند.

اغلب افراد مبتلا به ام‌اس در بين سنين 20 تا 50 تشخيص داده مي‌شوند، و اين بيماري زنان را دوبرابر بيش از مردان گرفتار مي‌کند. تعداد مبتلايان به ام‌اس در سراسر جهان حدود 2.5 ميليون نفر تخمين زده مي‌شود.

علت دقيق ام‌اس نامعلوم است، اما دانشمندان تصور مي‌کنند ترکيبي از عوامل محيطي و ژنتيکي در آن دخيل باشد.

استعدادي ژنتيکي براي اين بيماري در فرد وجود دارد و بعد عاملي محيطي به آن اضافه مي‌شود. مثلا فرد در معرض ماده خاصي قرار مي‌گيرد، که دستگاه ايمني را تحريک مي‌کند، اما دستگاه ايمني به اشتباه به جاي مهاجم خارجي به خود اجزاي بدن حمله مي‌کند.

سلل گذشته کشف ژن دومي که با ام‌اس ارتباط دارد - که پيشرفتي عمده شمرده شد- اين اميد را براي پژوهشگران ايجاد کرده است که به درمان‌هايي مفيد و نهايتا راه علاجي براي اين بيماري دست يابند.

دانشمندان سال‌ گذشته، در کشفي که مهمترين پيشرفت ژنتيکي در پژوهش‌ها در مورد ام‌اس در سه دهه گذشته خوانده شد، اعلام کردند که ژني را يافته‌اند که خطر ابتلا به اين بيماري را تا 30 درصد افزايش مي‌دهد.

کارشناسان مي‌گويند که با کشف ژن‌هايي اين‌ چنين، نقاط نشانه‌گيري عالي هستند که پژوهشگران با هدف قرار دادن آنها مي‌توانند به درمان‌ها يا علاج‌هايي براي ام‌اس دست يابند.

با کشف اين ژن جديد دانشمندان مي‌دانند که بخش ديگري از دستگاه ايمني نيز در اين بيماري دخيل است و قضايا پيچيده‌تر از آن است که مي‌پنداشتند.

اما کشف اين ژن تنها پيشرفتي نبوده است که در مورد ام‌اس به دست آمده است.

در يک پژوهش تازه ديگر دانشمندان توانسته‌اند به طور موفقيت‌آميزي از سلول‌هاي بنيادي براي کمک به جايگزيني ميلين از بين‌رفته در مغز موش‌ها استفاده کنند. بنابراين اين احتمال مطرح شده است که زماني بتوان از سلول‌هاي بنيادي براي درمان ام‌اس در انسان‌ها استفاده کرد.

همچنين پژوهشگران ثابت کردند که يک واکسن تجربي حاوي DNA براي مقابله با ام‌‌اس بي‌خطر و به احتمال زياد موثر است. اين واکسن با مهارکردن حمله دستگاه ايمني به غلاف‌هاي ميلين محافظ رشته‌هاي عصبي عمل مي‌کند.

ساير پيشرفت‌ها در سال‌‌هاي اخير در مورد ام‌اس اينها بوده‌اند:

تشخيص بهتر و سريع‌تر بيماري به يمن پيشرفت‌ها در تکنولوژي تصويربرداري.امروزه با استفاده از MRI مي‌توان پلاک‌‌هاي بيماري که محل جوشگاه حاصل از تخريب ميلين هستند،را در دستگاه عصبي مرکزي شناسايي کرد. پيشرفتها در زمينه ساخت داروهايي که فرواني و شدت علائم بيماري را کاهش مي‌دهند و از تجمع ضايعات در مغز و نخاع جلوگيري مي‌کنند.

برنامه‌هاي شديدتر توانبخشي که به طور خاص براي بيماران مبتلا به ام‌اس طراحي شده است.

نسخه چاپي ارسال به دوستان