جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1385/11/16 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - دوشنبه 16 محرم سال 1428 هجري قمري نسخه شماره 2692

 تاثير آزاد سازي اطلاعات در آموزش  

بدون ترديد فن اوري اطلاعات و ارتباطات را مي توان تاثير گذار ترين فناوري ظرف دو دهه اخير نام برد . رشد و توسعه اين فناوري به شکلي است که بسياري از مفاهيم سنتي را که شايد هزاران سال قدمت داشته اند تغيير داده و سرعت وصف ناپذيري را به تعاملات و تبادلات وارد کرده است .
وجود چنين فناوري که تبلور آن در اينتر نت به شکل وسيعي يافت مي شود و گسترش توان شبکه ها و سخت افزار ها و نرم افزار ها موجب گرديد تا ارزش اطلاعات اوليه بسيار اندک شده و پيچيدگي نوع اول در حل مسائل که ناشي از کمبود اطلاعات بود به پيچيدگي نوع دوم که ناشي از فزوني اطلاعات است تبديل شود و ابزار هاي نويني براي برخورد با پيچيدگي ايجاد شود .
سرعت ثبت و انتقال اطلاعات به شکلي شده است که امروز کمتر اتفاق ، خبر ، موضوع علمي و به طور کلي داده اي است که  ظرف مدت کوتاهي دسترسي به ان امکان نداشته باشد کسب و کار هاي فرو ريخته سنتي و تجارت الکترونيک همه جا را فرا گرفته وفرا تر از آن بشر در حال تلاش براي دست يافتن به راهکار هاي الکترونيکي براي حل مسائل خود است .
اين حجم از اطلاعات در عمل ديوار هاي حجيم گذشته را فرو ريخته ونوعي آزاد سازي اطلاعات را ايجاد نموده است .
هر چند تلاش بسياري شده تا با سخت تر شدن قانون مالکيت معنوي اين موج بر امده از توسعه شتابان فناوري مهار شود ، ليکن ا نزديک شدن صنعت موسيقي به مرز ور شکستگي ، زنگ خطر براي همه به صدا در مي ايد .
شما به راحتي مي توانيد موسيقي مورد علاقه خود را به صورت رايگان و در قالب فايل از اينتر نت يا از طريق ايميل  دوستان دريافت کنيد لذا هيچک براي چنين چيزي پولي نمي دهد  .
شايد انجام يک تحقيق و دستر سي به منابع روز دنيا در حوزه تحقيق تا 2-3 دهه پيش سخت ترين مرحله از يک کار تحقيقاتي بود .
کاري پيچيده  و طاقت فرسا که نياز به حو صله فراوان و مکاتبات فرا وان داشت اما امروز حتي در گوشه يک کشور در حال تو سعه مي توان از طريق يک خط تلفن و اتصال به شبکه جهاني مليون ها عنوا ن را جستجو نمود و از منابع بسيار استفاده کرد .
اين تسهيلات هم دسترسي بيشتري را فرا هم آور ده وشما  را به منابع وسيع متصل مي سازد و هم اين امکان را فزاهم ساخته تا با موتو ر ها ي جستجو در مدت زمان اندکي به خواسته خود دسترسي پيدا کنيد  .
با کمک شرکت هاي انتشاراتي معتبر که در فضاي الکترونيکي که به ارائه خدمات مشغولند مي توان بيش از 70  درصد از علم دنيا را در قالب مقالات کتابها ، پايان نامه ها  و بانک هاي اطلاعاتي در ظرف مدت کو تاهي از طريق شبکه هاي اطلاعاتي در اختيار گرفت و مورد استفا ده قرار داد .
آزاد سازي اطلاعات که خود معلول نا خواسته شايد بهتر باشد از آن به عنوان غير قابل مهار نام ببريم توسعه فناوري  اطلاعات و ارتباطات است از يک سو و گسترش علوم از سوي ديگر باعث گرديده تا دسترسي به اطلاعات نه يک مزيت استراتژيک ژ، که يک شرط حداقل لازم براي تو سعه دانش و فناوري درهر مجموعه اي باشد .
بر اساس گزارش هاي موجو در سال در سال 1990 دانش جهان در علوم مهندسي هر 5 سال يکبار دو برابر مي شد و در حوزه ICT  اين موضو هر دو سال يکبار رخ مي داد .
پيش بيني مي شود در پايان دهه اول قرن حاضر اين مورد به 20 دقيقه برسد .به بيان ديگر در هر يک ساعت دانش توليد شده توسط بشر 16 برابر مي شود .پس ما با يک تغيير پارادايم مواجه هستيم که استراتژيها و سيايت هاي متفاوتي را براي مقابله و همچنين بهره مندي از اين سمند سرکش مي طلبد .
در شرايط فعلي بيش از آنکه اطلاعات داراي بار ارزشي باشد طبقه بندي ، مرحله بندي و گروه بندي آنها داراي  اهميت بوده و براي دستيابي به يک مزيت استراتژيک علاوه بر ايجاد زير ساخت هاي دسترسي به اين پايگاه وسيع و بانک دانش بشري نياز است تا فرايند هاي مضاعفي براي فراورش و تبديل اين داده ها به داده هاي عملياتي قابل بهره گيري صورت گيرد .
از ويژگي هاي عصر ما اين است که آنچه به عنوان جاسوس صنعتي و يا علمي مطرح بوده دچار تغيير در ماهيت و شکل کار شده و همچنين نوع ويکرد به اين موضوع نيز تغيير کرده است .
ديوار هاي محدود کننده اطلاعات هر روز بيش از گذشته فرو مي ريزد و قدرت رقابتي در نگهداري و پنهان ساختن اطلاعات نيست بلکه در سرعت و قدرت واکنش به اطلاعات است .
اين مساله تنها محدود به مستندات علمي نبوده و توسعه دانشگاه هاي الکترونيکي و افزايش استفاده از سيستم هاي ويدئو کنفرانس و ساير تجهيزات ارتباطي اين نويد را مي دهد که مرز هاي جغرافيايي فرو ريخته و هر گونه مزيتي که به آن تکيه زده باشد از ميان خواهد رفت .
لذا شما مي توانيد از آخرين يافته هاي يک انديشمند مطلع شويد و در کلاس يک استاد دانشگاه در هزاران کيلومتر دور تر از محل استقرار خود حضور داشته باشيد .
بنا براين جغرافيا هيچ مزيت علمي براي شما به ارمغان نخواهد آورد و شما مي توانيد همپاي دانش پژوهان سراسر دنيا ، در لبه علم ، دانش و فناوري قرار بگيريد .
تجربه گذشته نشان داده است  که وزارت خانه ها و سازمان هايي که به طور همزمان به آموزش و تحقيق مي پردازند و همچنين قصد دارند لبه هاي علم و فناوري را شناسايي نمايند در اين موضوع ناموفق بوده اند .
حتي تحقيق و توسعه امري فارغ از مديريت دانش و فناوري است و ماهيت اموزش به لحاظ وجه اجرايي و درگيري هاي ذاتي که در مقام عمل دارد در باعث مي گردد نقش و کار کرد مديريت اين فرايند در حد رياست يک دانشگاه بزرگ تنزل يابد .
در دنياي امروز در سطح بنگاه ها و دولتها توصيه اکيد مي شود تا از يک مديريت و يا وزارت خانه تحت عنوان مديريت دانش و فناوري بهره گيري شود تا اين مجموعه تنها به رهيابي و شناخت حوزه هاي نوين فناوري و دانش پرداخته و مسير هاي حرکتي آينده را در حوزه نظام توسعه علم توصيه نمايد . بدون شک اين موضوع در کشور ما از اولويت و اهميت بيشتري برخوردار است نقش سنتي وزارت علوم در کشور ما همواره محدود به مديريت دانشگاه ها و گذر از دغدغه عضيمي به نام کنکور بوده و بدون شک ، معاونت ، مشاورت و دفاتر فن اوري که زير نظر مقام رياست جمهوري فعاليت مي نمودند ، توان اجرايي و منابع لازم را براي ايفاي چنين نقشي نداشته و نخواهد داشت لذا به نظر مي رسد جدا سازي نظام اموزشي ، حتي در سطح اموزش  عالي از نظام دانش و فناوري  مي بايست يک سياست حرکتي براي هر برنامه توسعه علمي باشد و يا اينکه حداقل دو شاخه متمايز در سطح وزارت داشته باشد .

فصلنامه توليد علم


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
هنري 2
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته