جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1392/02/26 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 4429

 ماندگار بر جريده عالم  

به مناسبت سي‌امين سالگرد تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي، روزنامه آفرينش ضمن فراخوان از مخاطبان روزنامه براي ارسال مقالات و ديدگاه‌هاي خود، هر روزه در صفحه2 برخي مقالات و سخنراني‌هاي آقاي دكتر عبدالله جاسبي را منتشر مي‌كند.

 اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام – FUIW

شوراي اجرايي / اجلاس دوازدهم

دانشگاه کويت، کشور کويت، 14 ربيع الاول 1428 هجري قمري، 2 آپريل 2007

سند پيش نويس دستورجلسه در موضوع 3.3 :

( استراتژي براي ترويج آموزش دانشگاهي در جهان اسلام )

قسمت هشتادوچهار

بدون درگيرشدن در جزئيات فني، در اينجا خلاصه اي از طرح عملي براي مديريت کيفيت کل، الهام گرفته از راهنماي مديريت کيفيت از آموزش عالي در جهان عرب، با درنظرگرفتن اين موضوع که اين طرح تنها يک مدل در ميان مدل هاي زيادي مي باشد ارائه مي گردد.

طرح شامل چهارقسمت است، يعني:

-‌ آماده سازي براي کار در راستاي تهيه مديريت کيفيت کل؛

- تهيه طرح؛

- پياده سازي ميداني؛

- ارزشيابي.

الف- آماده سازي براي کار در راستاي تهيه مديريت کيفيت کامل

فرآيند آماده سازي درگير مفاهيم زيادي است، مهمترين آنها عبارتنداز:

- انتشار فرهنگ کيفيت در موسسه ميان فعالان داخل موسسه، و گروه هايي که درخارج از موسسه با آنها کار مي کنند. اين فرهنگ بجايي مي رسد که بگوييم کيفيت يک سبک زندگي در موسسه است ويک تلاش مستمر براي جستجوي بهترين استانداردها. براي انتشارچنين فرهنگي، چند تکنيک مي تواند به کار برده شود، مثل بازديد از موسساتي که سيستم کيفيت کامل را بکار برده اند، دعوت از متخصصين در سطح محل و سازماندهي کارگاه ها؛

- يکپارچه کردن آگاهي از اين واقعيت که در جايي که سيستم مديريت کيفيت در آموزش و يادگيري بکار رفته است مديريت کيفيت کل معمولا درخدمت موسسه است تا فرايندهاي آموزشي.

ب- تاسيس مديريت کيفيت کامل

اين مرحله نيازمند آگاهي کامل از تکنيک هاي مناسب وبکارگيري تجربه کارميداني است. اين مرحله شامل فرايند هاي زيراست:

- برنامه استراتژيک، که نيازمند شناخت مجموعه اي از عناصر مي باشد؛

- تشخيص هدف هاي عمومي تحقق يافته ازطريق مديريت کيفيت کل، همچنين هدف هاي هرمرحله؛

- تشکيل يک رهبري برتر براي سرپرستي اجراي کيفيت کل؛

- مشخص کردن شاخص هاي (نشانه اي) موفقيت و نمايش مناسب براي هرشاخص؛

- ارائه داده هاي اطلاعاتي؛

- تعيين منابع مالي.

- مشخص کردن اجزاي درگير در مديريت کيفيت کل، برخي ازآنها عبارتنداز:

- عناصر فرايند تدريس و يادگيري: دانشجويان، مهندسين، کتاب ها و غيره؛

- مواد درسي تدريس ويادگيري؛

- متدهاي تدريس؛

- مکان هاي يادگيري: اطاق ها، آزمايشگاه ها، کارگاه ها، کتابخانه ها و مراکز کامپيوتري؛

- سيستم ارزشيابي.

- مشخص کردن مراحل پياده سازي. اين مرحله در رابطه با برنامه ريزي استراتژيک مصوب و سطوحي که موضوع مديريت کيفيت را ايجاد مي کند، درپرتو قالب اصلاح موسسه تعيين گرديده است. اين مراحل مي توانست شبيه موارد زير باشد:

- تصميم گيري درباره مديريت کيفيت کل در موسسه؛

- تشکيل تيمي از رهبران؛

- هدايت يک مطالعه جامع از مديريت کيفيت کل؛

- تشخيص «مشتريان» و تعيين نيازهاي آنها؛

- مشخص کردن سطوح پياده سازي؛

- تعيين نقش هاي مسئوليت ها؛

- تهيه يک برنامه آموزشي براي فعالان در مديريت کيفيت کل؛

- تعيين مفاهيم سازماني.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته