جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1392/04/19 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 4472

 بنزين عرضه شده سرطان‌زا نيست 

 
رئيس هماهنگي و کنترل توليد شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اينکه هم اکنون استانداردترين بنزين جهان در ايران توليد مي شود، ويژگي‌هاي زيست محيطي نسل جديد بنزين‌هاي توليد شده در کشور را تشريح کرد و گفت: هم اکنون ميزان ترکيبات آروماتيکي و حلقوي بنزين ايران به کمترين ميزان ممکن مطابق با استانداردهاي اتحاديه اروپا کاهش يافته است.

سيدعلي مومني در گفتگو با مهر، در واکنش به اظهارات مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران مبني بر سرطان‌زا بودن بنزين توليد و عرضه شده در ايران، گفت: در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران يکي از با کيفيت ترين بنزين ها را در بين کل کشورهاي منطقه خاورميانه و حتي جهان توليد مي‌کند.

رئيس هماهنگي و کنترل توليد شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي تصريح کرد: چند سال قبل بنزين با اکتان 87 و 95 تحت عنوان بنزين معمولي و سوپر در جايگاه‌ها عرضه مي شد اما با بهره‌برداري از پيشرفته ترين مجتمع‌هاي بنزين‌سازي در پالايشگاه‌هاي نفت، هم اکنون کيفيت و استاندارد بنزين ايران معادل استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا است.

وي با يادآوري اينکه در شرايط فعلي با آغاز عرضه بنزين با استاندارد يورو 4 اتحاديه اروپا در تهران و برخي از کلانشهرهاي کشور حتي ميزان عدد اکتان ارتقا يافته است، بيان کرد: هم اکنون بنزين با استاندارد يورو چهار با اکتان بالاي 90 جايگزين بنزين معمولي با اکتان 87 شده است.

مومني با اعلام اينکه ارتقاي عدد اکتان و کاهش ترکيبات حلقوي و آروماتيک‌ها منجر به کاهش آلايندگي‌هاي بنزين عرضه شده در کشور شده است، تاکيد کرد: اما احتراق بنزين به عنوان يک فرآورده نفتي و هيدروکربوري همواره آلايندگي را ايجاد مي‌کند و مسئولان به جاي انتقاد از استاندارد بنزين توليد داخل بايد با فرهنگ سازي و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي زمينه مديريت مصرف اين فرآورده نفتي را فراهم کنند.

رئيس هماهنگي و کنترل توليد شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي با يادآوري اينکه هم اکنون امکان آزمايش و ارزيابي مشخصات بنزين در تمامي جايگاه‌هاي سوخت وجود دارد، اعلام کرد: با اين وجود شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در تمامي زنجيره توليد، انتقال و عرضه کيفيت بنزين را به صورت دائم و مستمر آزمايش مي‌کند تا در تمامي اين زنجيره مشکلي از بابت کيفيت بنزين توليد داخلي وجود نداشته باشد.

اين مقام مسئول با بيان اينکه هم اکنون تمامي خودروهاي لوکس وارداتي حتي با مدل 2013 ميلادي هم بنزين توليد داخلي را به راحتي مصرف مي کنند، گفت: با اين وجود در طول چند سال اخير حتي يک گزارش مبني بر مشکلات فني در خودروهاي لوکس وارداتي بابت مصرف بنزين ايراني ارائه نشده است.

مومني با اشاره به سرمايه گذاري 12 تا 13 ميليارد دلاري شرکت ملي پالايش و پخش نفتي براي اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي، بهبود کيفيت توليد بنزين و ساير فرآورده‌هاي نفتي در پالايشگاه‌ها، تصريح کرد: هدف از صرف اين سرمايه گذاري‌هاي کلان صرفا دستيابي به اهداف کلان زيست محيطي بوده تا مردم کشور بنزين را با بالاترين استاندارد روز جهان مصرف کنند.

وي به مسئولان شرکت کنترل کيفيت هواي تهران پيشنهاد کرد سفري به برخي از کشورهاي همسايه همچون ترکمنستان و قزاقستان داشته باشند، خاطرنشان کرد: در اين کشورهاي نفت و گازخيز هنوز بنزين با اکتان 80 توزيع مي‌شود اما در ايران با وجود افزايش عدد اکتان به بالاي 90 بازهم سرمايه‌گذاري‌هاي کلان براي ارتقاي بيشتر کيفيت بنزين توليدي را در دستور کار قرار داده‌ايم.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته