جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1392/05/12 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 4491

 خبرها از عالم علم 

 رژيم غذايي مديترانه‌اي باعث سلامت قلب مي‌شود

در بخش‌هايي از ايتاليا، يونان، اسپانيا، ترکيه، سوريه، تونس، لبنان و فرانسه رژيم غذايي خاصي به نام رژيم غذايي مديترانه‌اي وجود دارد که شاه‌کليد آن مصرف ماهي، روغن زيتون و غلات است.اين رژيم به عنوان يکي از سالم‌ترين رژيم‌هاي غذايي جهان هر روز حرف تازه‌اي براي گفتن دارد.

به گزارش جام‌جم‌آنلاين، سال هاست که مزاياي رژيم غذايي مديترانه اي بر همه آشکار شده است.

تاثير رژيم غذايي مديترانه اي بر کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، ديابت، انواع سرطان ها، جلوگيري از کاهش زوال عقل، بهبود آرتريت روماتوئيد و... شايد اين روزها ديگر در نظر مردم کاملا عادي جلوه کند؛ اما گويا تاکنون دامنه تحقيقات روي اين رژيم غذايي خاص آن طور که بايد وسيع نبوده است.

بتازگي در اسپانيا پژوهشي کلان انجام شده که توانسته بخوبي پاسخگوي اين نبود اطلاعاتي باشد. تيم تحقيقاتي «پرديمد» که مسئول اجراي اين تحقيقات در اسپانيا بوده، موفق شده با مطالعات طولاني مدت و جامعه آماري گسترده اي در سطح اين کشور عملا اين ادعا را ثابت کند که رژيم غذايي مديترانه اي مي‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبي و تشنج هاي مرتبط با آن را تا 30 درصد کاهش دهد.

اين تحقيق که بر اساس داده هاي 10 ساله از 7500 نفر در هفت استان اسپانيا به دست آمده، بزرگ ترين تحقيق از نوع خود در اين کشور است.

تيم تحقيقاتي با حضور 16 گروه مجزا اعم از پژوهشگران دانشگاهي، متخصصان امور باليني، پزشکان اورژانس، متخصصان امور تغذيه و متخصصان امراض مسري کار خود را از 10 سال پيش آغاز کرد و در بهمن سال گذشته نيز نتايج را اعلام کرد.

در اين تحقيق آمده که مصرف 10 گرم روغن زيتون خالص يا روغن زيتون تصفيه شده، 125 گرم خشکبار، 125 گرم سبزيجات، 125 گرم ماهي، 150 گرم گوشت يا مشتقات آن، 50 گرم شيريني، 200 گرم لاکتوز، 60 گرم نان گندم يا جو، 60 گرم سيب زميني يا ديگر غلات، 40 گرم حبوبات و 125 گرم ميوه در روز مي تواند به مدت پنج سال بدن را در برابر حمله قلبي ايمن نگه دارد.

در اين تحقيق بر مصرف دو ماده غذايي بيشتر از بقيه تاکيد شده: روغن زيتون و گردو. بسياري از پزشکان بر اين باورند که مصرف يک يا دو ماده غذايي نمي تواند تاثير چنداني بر سلامت افراد داشته باشد، اما نتايج تحقيقات اين پژوهشگران اسپانيايي نشان مي دهد که احتمال حمله قلبي در افراد بين 60 تا 80 سال که دست کم پنج سال پياپي از اين دو ماده روزانه استفاده کرده اند، نسبت به ديگر افرادخيلي کمتر است.

يکي از شاخص ترين ويژگي هاي رژيم غذايي مديترانه اي که در اين تحقيقات نيز بر آن تاکيد شده، کاهش مصرف چربي اشباع است. چربي، لازمه بدن است و متاسفانه برخي افراد تصور مي کنند که با رژيم هاي بدون چربي مي‌توانند به سرعت لاغر شوند در حالي که مصرف ميزان مشخصي از چربي براي سلامت مغز کاملا ضروري است. در رژيم غذايي مديترانه اي عمده چربي لازم بدن از روغن زيتون و دانه هاي روغني از جمله گردو تامين مي شود و بر اساس اين تحقيق حتي مصرف روزانه 10 گرم از اين دو ماده غذايي مي تواند سلامت قلب را تضمين کند.

7 ميوه خشک براي درمان 7 بيماري!

بسياري از مردم تلاش مي کنند براي حفظ سلامت و پيشگيري از بيماري‌هاي مختلف و کاهش وزن از غذاهاي سالم استفاده کنند، از اين رو در رژيم غذايي خود موادمعدني، چربي هاي سالم، پروتئين، کربوهيدرات و ميوه خشک که ارزش غذايي بالايي دارد، لحاظ مي کنند.

به گزارش افکارنيوز، براي آشنايي بيشتر با خواص ميوه هاي خشک، در اين مطلب به چند ميوه خشک که در بهبود برخي از ناراحتي هاي جسمي موثر است، اشاره شده است.

پوکي استخوان؛ کشمش

کشمش يکي از منابع غني بور (نوعي ماده معدني) است که ميزان تحليل استخوان را در زنان يائسه کاهش مي دهد.

خستگي مفرط؛ خرما

خستگي، تمايل فرد به مصرف تنقلات شيرين را بالا مي برد. خرما نسبتاً شاخص گلايسمي پاييني دارد و باعث رها شدن تدريجي قند در بدن مي شود. از اين رو، ميزان انرژي را ثابت نگه مي دارد و جايگزين خوبي براي تنقلات شيرين به حساب مي آيد.

نقرس؛ گيلاس خشک

آنتوسيانين موجود در گيلاس به خصوص گيلاس ترش براي بهبود بيماري‌هاي متعدد مربوط به التهاب از جمله آرتريت، نقرس و درد عضله پس از ورزش، مفيد است. مصرف نيم پيمانه گيلاس روزي 2 بار توصيه شده است.

فشارخون بالا؛ زردآلو خشک

اين ميوه نسبت به موز، 3 برابر پتاسيم بيشتري دارد. نتايج بررسي هاي اخير نشان مي دهد، مصرف کافي پتاسيم از بدن در برابر فشارخون بالا و بيماري هاي قلبي محافظت مي کند.

عفونت مثانه؛ زغال اخته خشک

20 درصد زنان از مشکل مستمر عفونت مثانه رنج مي برند، اگر شما هم مستعد به اين ناراحتي هستيد، زغال اخته خشک مصرف کنيد. در نتايج بررسي که محققان آمريکايي انجام دادند، مشخص شد مصرف 43 گرم زغال اخته خشک عفونت را در نمونه هاي ادرار زنان کاهش مي دهد.

يبوست؛ آلو خشک

مصرف روزانه 6 عدد آلوي خشک يبوست را درمان مي کند. آلو غني از سوربيتول است که به دفع کمک مي کند.

کم خوني؛ انجير

مصرف 4عدد انجير خشک در روز يک چهارم نياز روزانه آهن بدن را تامين مي کند. بهتر است انجير را همراه با آب پرتقال مصرف کنيد. ويتامين C به جذب آهن از منابع گياهي کمک مي کند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته