جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1392/05/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 4499

 گام هاي ايران خودرو در مسير توسعه و پيشرفت  

گروه صنعتي ايران خودرو براي حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گويي به نياز مشتريان توليد و معرفي تندر 90 اتوماتيك، راناي لوکس، خودروي دنا، يك خودروي شاسي بلند،‌ وانت تندر 90، وانت نيمه سنگين و خودروي سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال 92 دارد.

راهبرد ايران خودرو در سال 92

برنامه راهبردي اين گروه صنعتي در سال حماسه سياسي و اقتصادي بر مبناي عدم استفاده از ارز نفتي، توليد صادرات محور، افزايش خودکفايي در ساخت قطعات ترسيم شده است.

عبور از تيراژ يک ميليون دستگاه خودروي ملي را نقطه عطفي براي توليد خودرو در عرصه جهاني است و اين گروه صنعتي در ادامه برنامه هاي خود براي رفع وابستگي و استقلال صنعتي، در سال جاري توليد يک ميليونيومين خودروي ملي را در کارنامه صنعت کشور به ثبت خواهد رساند.

درسال 92، ايران خودرو بخش زيادي از نياز ارزي خود را براي برنامه هاي توليد و طرح توسعه اي خود از ارز حاصل از صادرات و بدون اتکا به ارزنفتي تامين خواهد کرد.

امسال برنامه توليد 550 هزار خودرو بدون و ابستگي به شرکت هاي خارجي دردستور کار ايران خودرو قرار دارد. به واسطه سرمايه گذاري هاي بزرگ 15 سال اخير و در صورت رفع محدوديت هاي اين امر، ايران خودرو سالانه دو محصول جديد و يك مدل سال عرضه مي كند.

گروه صنعتي ايران خودرو براي حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گويي به نياز مشتريان توليد و معرفي تندر 90 اتوماتيك، راناي لوکس، خودروي دنا، يك خودروي شاسي بلند،‌ وانت تندر 90، وانت نيمه سنگين و خودروي سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال 92 دارد.

صادرات 50 هزار دستگاه خودرو در دستور كار امسال ايران خودرو قرار دارد. مقصد صادرات ايران خودرو كشورهاي آسياي ميانه، عراق، روسيه و بلاروس و برخي از كشورهاي آفريقايي و همچنين سايت‌هاي توليد خارجي است. با توجه به اين‌كه محصول رانا به سبد صادراتي محصولات ايران خودرو در سال 92 افزوده شده، انتظار مي رود در اين حوزه موفقيت هاي بيش‌تري كسب شود.

تحقق شاخص‌هاي مهم و دريافت نشان‌هاي ملي در حوزه‌هاي مختلف نشان داد ايران خودرو به موازات فعاليت در داخل، كيفيت محصولات و سيستم‌هاي توليدي خود را هم چنان در اوج نگاه داشته است. محدوديت‌هاي بين‌المللي كه از سال گذشته صنعت ملي كشور را نشانه رفته، حركت در مسير ساخت داخل و بهره گيري از فناوري‌هاي روز و ايجاد تنوع در محصولات قابل ارايه به بازار جهاني را شتاب بخشيده است. در اين گزارش دستاوردهاي اخير ايران خودرودرزمينه اقتصاد مقاومتي و توليد ملي و برنامه هاي سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي به صورت مختصر ذكر مي شود.

توليد و عرضه محصولات جديد

افزايش نرخ ارز و دشواري تامين مواد و قطعات، شوك بزرگي وارد و تلاش‌هايي را در راه غلبه بر موانع ايجاد كرد. نتيجه اين تلاش ها، افزايش مجدد توليد روزانه ايران خودرو به بيش از دو هزار دستگاه در دي ماه 91 و برنامه عبور از دو هزار و پانصد دستگاه در بهمن و اسفند اين سال است.

رانا،‌ دنا و تندر اتوماتيك

در سال گذشته، دومين خودروي برند ملي ايران خودرو «رانا» با كيسه هواي راننده و سرنشين، ترمز اي. بي. دي. و ضد قفل، شيشه بالا بر برقي جلو، آيينه‌هاي جانبي برقي، سيستم ضد سرقت، قفل مرکزي، ريموت کنترل و کولر به توليد انبوه رسيد.

معرفي سومين خودروي برند ملي ايران خودرو «دنا»، ديگر رويداد مهم سال 91 بود و قرار است در سال 92 تعداد پنج هزار دستگاه از اين محصول توليد شود. در سال 91 توليد سمند از مرز يک ميليون دستگاه عبور كرد که با 20 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، بالاترين توليد سالانه سمند تا کنون به شمار مي‌رود. ايران خودرو همچنين در سال توليد ملي تندر90 اتوماتيك را به بازار معرفي كرد.

خودكفايي كامل 206

با تشديد محدوديت‌هاي بين‌المللي، توليد 206 مختل شد، كه در نتيجه آن، مركز توسعه محصولات جديد، ساپكو و سازندگان زنجيره تامين، 206 را به صورت كاملا داخلي سازي شده بار ديگر به خط توليد فرستادند. بسياري از پيش نيازهاي مربوط به مجموعه‌ها و سيستم‌هاي دقيق 206 مانند سيستم مولتي‌پلكس پيش‌تر در ايران خودرو توسعه يافته اما بومي‌سازي بخش‌هاي الكترونيك موتور كاملا جديد بود. پژو 206 با دو موتور تي. يو.3. با 1360 و تي. يو. 5. با 1587 سي. سي. گنجايش، توليد مي‌شود. برنامه خودكفايي 206 در ايران خودرو با موتور تي. يو.5. شروع شد كه بر روي 206 تيپ 5 هاچ بك و صندوق‌دار وي. هشت نصب مي‌شود. بر اساس برنامه زمان‌بندي، براي امسال توليد 75 هزار دستگاه از اين خودرو هدف‌گذاري شده است.

پرفروش ترين خودروساز

در مراسم پانزدهمين دوره معرفي شركت‌هاي برتر از نظر شاخص‌هاي اقتصادي چون فروش، دارايي، اشتغال زايي و ارزش افزوده، گروه صنعتي ايران خودرو رتبه اول را در گروه وسايط نقليه و قطعات خودرويي به دست آورد. در اين مراسم گروه صنعتي ايران خودرو دارنده رتبه دوم از 400 شركت برتر، رتبه سوم در ايجاد ارزش افزوده و رتبه اول اشتغال زايي نيز شناخته و معرفي شد. در اين دوره از ارزيابي‌هاي شركت‌هاي برتر ايران، ساپكو رتبه ششم صد شركت برتر ايران را از آن خود كرد و لوح تقدير ويژه گرفت. بر اساس گزارش منتشر شده از سوي سازمان مديريت صنعتي، گروه صنعتي ايران خودرو با 53 هزار و 806 نفر، عنوان اشتغال‌زاترين بنگاه اقتصادي ايران را حفظ كرد. بر اساس همين گزارش، ميزان فروش اين گروه صنعتي درسال گذشته، 126 هزار و 696 ميليارد ريال بوده و ضمن كسب رتبه دوم فروش در ميان صد شركت برتر، هم چنان پرفروش ترين خودروساز به شمار مي‌آيد.

برترين خدمات پس از فروش

شركت خدمات پس از فروش ايران‌خودرو (ايساكو) براي اولين بار در تاريخ صنعت خودروي كشور، در دوره‌هاي ارزيابي هاي وزارت صنعت از شركت‌هاي خدمات پس از فروش، عنوان پر افتخار «رتبه اول» و «تنها شركت موفق» را از آن خود كرد. ايساكو در سه سال متوالي مقام اول را در بين شركت‌هاي ارايه دهنده خدمات پس از فروش كسب كرده بود و امسال نيز براي اولين بار در كشور به «رتبه اول» دست يافت.

در ارزيابيِ سال 91 وزارت صنعت، معدن و تجارت كه توسط سازمان بازرسي کيفيت و استاندارد ايران انجام مي‌شود، كليه شركت‌هاي عرضه‌كننده خودرو چه داخلي و چه وارد كننده خودرو بالغ بر 36 شركت بوده‌اند كه ايساكو با كسب امتياز80.64 رتبه اول را از آن خود كرد.

صادرات

شرکت ايران خودرو در فضاي محدوديت‌هاي بين‌المللي در سال گذشته به صادرات خود جان دوباره بخشيد؛ به گونه اي كه صادرات انواع خودروي سواري در سال 91 نسبت به سال قبل از آن با صادر كردن بيش از 19 هزار دستگاه خودرو، 160 درصد رشد را نشان مي دهد.ايران خودرو در شانزدهمين دوره مراسم روز ملي صادرات دربين 580 شرکت دولتي و خصوصي در بخش‌هاي مختلف صنعت، كشاورزي و خدمات فني مهندسي، به عنوان صادرکننده نمونه صنعتي دربخش خودروي سواري شد.

كيفيت

با اجراي 880 پروژه در سال توليد ملي، سطح ارتقاي کيفيت تمامي محصولات ايران خودرو به رده خيلي خوب رسيد. دستيابي به برنامه توليد کليه محصولات اين شرکت دررده خيلي خوب از مهمترين برنامه‌هاي راهبردي اين شرکت در اين سال بود.

استراتژي كلان سال 93

مهم‌ترين برنامه ها و اهداف استراتژي‌هاي كلان ايران خودرو بعد از سال 1392 توليد و معرفي محصولات جديد از جمله خودروي سدان خانوادگي جديد، مدل سال خودروي سمند LX ،‌ ارايه و توليد خودروهاي وانت سمند و PU1 در سال 1393، ارايه محصول رانا با موتور ديزل در سال 1393، ‌ارايه و توليد اولين محصول از پلاتفرم هاي خانوادگي ايران خودرو در سال 1394 و ارايه و توليد اولين محصول از پلاتفرم هاي كوچك ايران خودرو در سال 1395 است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته