جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1392/08/28 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 4576

 افسردگي پس از زايمان  

 ترجمه: پيروز پاليزي

قسمت دوم

اگر بارداريد و اتفاقا يکي از عوامل ذکرشده را تجربه مي‌کنيد، ضرورتا به اين معنا نيست که بعد از تولد فرزندتان به افسردگي پس از زايمان دچار خواهيد شد. اين موضوع به اين معناست که بايد مراقب نشانه‌هاي افسردگي پس از زايمان باشيد، آنرا با پزشک خود مطرح کنيد و اگر براي بيش از دو هفته پس از زايمان به يکي از نشانه‌هاي بالا دچار بوديد، فورا در پي کمک از مراقب پزشکي خود باشيد.

چرا جدي است؟

دکتر ويلينگوم تشريح مي‌کند که چقدر اين مشکل مي‌تواند جدي باشد: افسردگي پس از زايمان،‌ تجربه‌‌‌اي وحشتناک است. اين مشکل، برقراري رابطه با فرزندتان را مي‌تواند تحت تاثير قرار دهد و نيز بر سلامت فيزيکي فرزندتان تاثير گذارد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که نوزادان مادران مبتلا به افسردگي پس از زايمان، حتي با تغذيه کافي، رشد کمتري دارند. اگر مادر به دنبال کمک ضروري براي خود باشد، افسردگي پس از زايمان به شکل موثر و ايمني مي‌تواند درمان شود. بانوان مبتلا به افسردگي پس از زايمان در خطر بيشتري براي سوء مصرف الکل و مواد مخدر هستند.

افسردگي پس از زايمان اگر درمان نشود، براي سال‌ها به شکلي منفي زندگي شما را مي‌تواند تحت تاثير قرار دهد. اين مشکل طي زمان نيز مي‌تواند بدتر شود. مثل بسياري از مشکلات پزشکي، آن‌چنان که درباره ابتلا به ديابت احساس گناه نمي‌کنيد، درباره افسردگي پس از زايمان نيز نبايد ضرورتا احساس گناه کنيد، آيا احساس گناه مي‌کنيد؟

چه کاري درباره آن مي‌توان کرد؟

دکتر ويلينگوم مي‌گويد که بانوان با تاريخچه افسردگي پس از زايمان يا تاريخچه اختلالات رواني پيشين، بانوان با مشکل مصرف الکل و مواد مخدر و بانوان با بارداري ناخواسته (نه تنها بدون برنامه اما ناخواسته) در خطر بيشتري براي ابتلا به اين بيماري هستند. اين بانوان هرچه سريع‌تر پس از احساس بي‌حوصلگي بايد در پي کمک باشند.

کمال مطلوب اين است که آنها براي افسردگي، طي بارداري و پس از زايمان بايد تحت نظر باشند. اگر دچار هريک از موارد بالا بوديد، مهم است که پيش از لقاح جنين يا طي بارداري براساس دستورات مراقب‌ پزشکي‌تان، مشکلات را درمان کنيد. حضور در کلاس‌هاي بارداري و سرزدن به کلينيک‌هاي کودکان نيز مي‌تواند ياري‌رسان باشد، چراکه اين‌ها روش‌هايي براي پشتيباني هستند و کلينيک کودکان پر از افراد آموزش ديده‌اي است که مي‌توانند افسردگي پس از زايمان را تشخيص دهند.

متاسفانه، از افسردگي پس از زايمان نمي‌توان پيشگيري کرد. به عنوان قانوني کلي، تمامي بارداران بايد مولتي‌ويتاميني مناسب با حداقل 5 ميلي‌گرم فولات و مکمل‌هاي امگا 3 را مصرف کنند. کمبود آهن يا سلامت فيزيکي ضعيف به نشانه‌هاي افسردگي مي‌تواند منجر شود، اما اگر از سلامت خوبي برخورداريد، مکمل‌ها را مصرف مي‌کنيد يا رژيم خود را به خوراکي سالم تغيير مي‌دهيد، ضرورتا از ابتلاء به افسردگي پس از زايمان پيشگيري نخواهد شد.

براساس برخي از پژوهش‌ها، ممکن است، افزودن اسيدهاي چرب امگا 3، DHA به رژيم خوراک‌تان احتمال ابتلا به افسردگي پس از زايمان را کاهش دهد، اما اين پژوهش‌ها قطعي نيستند و اکثر براساس اين حقيقت هستند که در کشورهايي که مصرف بيشتري از DHA (اسيد چرب امگا 3) در رژيم معمول خود دارند، از ميزان کمتري از افسردگي پس از زايمان برخوردارند.

تنها روش براي پيشگيري از افسردگي پس از زايمان، شناسايي پيش از موقع اين موضوع است که احتمالا در خطر هستيد و سپس تحت نظر متخصص قرار گيريد.

انجمن پشتيباني از مبتلايان به افسردگي پس از زايمان‌، ترکيبي از سه رويکرد را پيشنهاد مي‌کند:

- دارو:

داروهاي ضد افسردگي درمان موثري براي افسردگي و اضطرابند و اکثرا طي بارداري و شيردهي پستاني ايمن هستند.

- روان درمان:

روان درماني، درماني موثر براي افسردگي و اضطراب است، چه به تنهايي يا به همراه دارو باشد.

- پشتيباني فردي يا گروهي:

ملاقات با بانوان ديگر در گروهي پشتيبان، به شما کمک مي‌کند، متوجه شويد که تنها نيستيد و اين‌که مشکل آزاررسان به شما، مسئله‌اي غيرطبيعي نيست.

منبع: www.niniplus.com

ادامه دارد...


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته