جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑíÇÝÊ Pdf ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1385/12/15 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - (سه شنبه) نسخه شماره 2716

 در سومين روز بررسي لايحه بودجه86;
 مجلس به تنش کشيده شد 

گروه سياسي: بررسي تبصره هاي لايحه بودجه سال 86 ديروز در صحن علني مجلس با اعتراض تعدادي از نمايندگان به دليل بي توجهي هيات رئيسه به پيشنهاد 115 نماينده اين نهاد قانونگذاري با تنش آغاز شد.
115 نفرازنمايندگان در اقدامي عجيب و غيرقابل انتظار خواستار جايگزيني لايحه دولت به جاي لايحه مصوب کميسيون تلفيق شده بودند که غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس اين پيشنهاد نمايندگان را فاقد وجاهت قانوني دانست وآنرا رد کرد.  اين تنش از زماني آغاز شد که سعيد ابوطالب نماينده تهران در آغاز جلسه علني ديروز مجلس دراين باره گفت: اين پيشنهاد با امضاي 115نماينده روز يکشنبه به هيات رييسه داده شد، اما مجلس تعطيل شد و حتي گفته شد که پيشنهاد پس گرفته شده است. وي خطاب به حدادعادل که رياست جلسه ديروز را به عهده داشت، افزود: نظر جناب عالي درخصوص وارد ندانستن اين پيشنهاد متفاوت از نظر نيمي از مجلس است و بايد راي گيري شود.  حدادعادل پاسخ داد: تذکر شما به استناد ماده 181آيين نامه داخلي مجلس اشتباده است، زيرا اين فقط به اخطار قانون اساسي باز مي گردد.  وي افزود: پيشنهاداتي که براي جايگزيني لايحه دولت که از سوي نمايندگان مطرح شده است، وارد نيست.  قدرت الله ايماني نماينده خرم آباد نيز در تذکري درخصوص وظايف هيات رييسه و روند بررسي بودجه گفت: بودجه ارايه شده دولت با بودجه سنواتي سال هاي گذشته شباهت زيادي دارد که مجلس قبلا به آنها راي داده و بيش از 80 درصد مصوبات کميسيون تلفيق نيز با لايحه مجلس يکي است.  وي پيشنهاد کرد که براي کاهش اتلاف وقت تنها به موارد اختلاف، رسيدگي شود تا مجلس وقت کافي براي بررسي بودجه داشته باشد.  حدادعادل پاسخ داد: الان زمان پيشنهاد درباره تغيير آيين نامه داخلي نيست، بلکه مساله را در قالب بررسي آيين نامه جديدي مطرح کنيد.  پس از اين تذکرات آئين نامه اي، حداد عادل اجازه داد که پيشنهاد جايگزيني لايحه دولت از سوي ايرج نديمي قرائت شود.  نديمي درخصوص اين پيشنهاد گفت: با توجه به اينکه رسيدگي به بودجه روند شتابزده اي پيدا کرد و کميسيون تلفيق امکان تشکيل کميته و رسيدگي به تمامي مواد و بندها را نداشت، در کميسيون هاي تخصصي هم نمايندگان زمان کافي براي ارايه پيشنهادات نداشتند.  وي افزود: چون تغيير در تصميمات مي تواند در روند اجرايي اختلال ايجاد کند و نيز ممکن است تبليغاتي درخصوص اختلاف دولت و مجلس صورت گيرد پيشنهاد مي کنم که به لايحه دولت راي دهيم.  وي يادآور شد: کميسيون تلفيق تغييرات چنداني در لايحه نداده و تنها دو هزار ميليارد تومان به سقف درآمدي بودجه اضافه شده است، لذا مي توان به لايحه قبلي بازگشت.  حداد عادل در پاخ گفت: استناد نمايندگاني که اين پيشنهاد را مطرح کرده اند، بند يک ماده  155مربوط به شور دوم طرح ها و لوايح است.  رييس مجلس افزود: در آيين نامه براي بررسي بودجه شيوه خاصي در نظر گرفته شده که داراي عنوان است که رسيدگي به لايحه بودجه را از ساير لوايح جدا مي کند.  وي تاکيد کرد که نحوه رسيدگي به لايحه بودجه طبق مقررات معمول در اين آيين نامه خواهد بود. رييس مجلس افزود: در جلسه علني پس از رسيدگي به کليات بودجه و تصويب آن به پيشنهاد مربوط به درآمدها رسيدگي و سقف آن تعيين خواهد شد. حدادعادل توضيح داد که اين قانون مشخص کرده که بايد پس از تصويب کليات وارد بحث درآمدها شد. رييس مجلس ادامه داد: نمايندگان مي توانند پيشنهاد خود را مورد به مورد به هر تبصره که رسيديم مطرح کنند و اين حق براي نمايندگان محفوظ است.  حدادعادل در ادامه توضيح علت مخالفت خود با پيشنهاد برگشت  به لايحه دولت با تاکيد بر اين نکته که "اين پيشنهاد وجاهت قانوني ندارد" ، اظهار کرد: در مجلس گذشته نيز همين روال بوده است.  "حسن سبحاني" نماينده دامغان نيز در پاسخ به حدادعادل در تذکر آئين نامه اي گفت: در ماده  155آيين نامه ترتيب اولويت رسيدگي به پيشنهادها مربوط به پيشنهادهاي هر ماده است.  وي خطاب به حداد عادل افزود: لايحه بودجه يک ماده واحده است، در حالي که شما مي گوييد اين تبصره ها در حد ماده نيستند.  سبحاني افزود: اگر شما مشخص کنيد آيا مجلس با يک ماده روبروست يا  20ماده واحده، نحوه کار مشخص مي شود.  اين عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات تصريح کرد: اگر مي گوييد تبصره ها ماده واحد نيست، مي توان پرسيد که چرا ما يک مقوله  20ماده اي را تحت عنوان يک ماده واحده قرائت مي کنيم. سبحاني خاطرنشان کرد که اظهارات رييس مجلس در اين زمينه، حق نمايندگي را از بين مي برد. حدادعادل رييس مجلس در پاسخ، خطاب به نمايندگان گفت: کتابچه آيين نامه داخلي مجلس يک مجموعه است که در آن تناقضي وجود ندارد. يک سلسله قواعد و مواردي در آيين نامه وجود دارد که عمومي است، تنها رسيدگي به لايحه بودجه اختصاصي است که پس از تصويب کليات تبصره هاي درآمدي و هزينه اي مورد بررسي قرار مي گيرد.  وي تصريح کرد: تلقي قانونگذار از تبصره هاي لايحه، مواد مستقل بوده است و خواسته اين است که مجلس پله به پله درآمدهاي دولت را بررسي و تصويب کند تا سقف درآمدها مشخص شود. رييس مجلس همچنين گفت: قانونگذار در واقع خواسته است دست مجلس را در دخل و تصرف جزييات بيشتر باز بگذارد و پيشنهاد جايگزين لايحه دولت قابل طرح نيست.  پس از مخالفت حدادعادل با  پيشنهاد جايگزين لايحه دولت،  حسن سبحاني، نماينده دامغان پيشنهاد 115 نماينده را به شکل ديگري مطرح کرد و خواستار مطرح شدن "درآمدها و هزينه ها بصورت يکجا" شد.  حدادعادل اين پيشنهاد را نيز وارد ندانست و گفت:"درست به همان دليل که پيشنهاد جايگزين را مخالف آئين نامه دانستم با اين پيشنهاد نيز مخالفم." پس از اين بحث حداد عادل از حاجي بابايي خواست تا وارد بررسي تبصره ها شوند، اما در اين حين بيش از 15 نماينده با در دست داشتن آئين نامه مجلس خواستار تذکر در اين مورد شدند که با بي توجهي حداد عادل، مجلس وارد بررسي تبصره ها شد. پس از آن برخي از نمايندگان قصد ترک صحن علني را داشتند، اما با وساطت ديگر نمايندگان در صحن باقي ماندند.  سيدکاظم دلخوش، حسينعلي شهرياري، داريوش قنبري ، جعفرآئين پرست و سعيد ابوطالب از نمايندگاني بودند که خواستار ترک صحن علني را داشتند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
پزشکي و علمي
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته