تاریخ 1392/12/25 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 4670

خبرها از عالم علم

کشف منبع عظيمي از آب در اعماق زمين

به گزارش خبرگزاري مهر، پژوهشگران کانادايي مي‌گويند تحليل يک کاني کمياب، به ذخيره عظيمي از آب در اعماق جبه زمين يعني حدود 400 تا 600 کيلومتر زير پاهاي ما اشاره دارد.

اين کشف يادآور رمان قديمي پنجاه ساله سفر به اعماق زمين نوشته ژول ورن نويسنده فرانسوي است که در آن وجود يک دريا در اعماق زمين به تصوير کشيده شده است.اين تئوري جديد که با داده‌هاي زمين‌شناسي حمايت‌شده، حاکي از ذخيره آب در منطقه گذار جبه زمين است.

پيش از اين گفته مي‌شد اين منطقه، ميزبان کاني‌هايي موسوم به رينگوودايت و وادسلايت است که مي توانند مانند اسفنج آب را در خود حفظ کنند.

اگر آب در مقياس بسيار عظيمي در زير پوسته زمين وجود داشته باشد، تاثير زيادي بر سازوکار آتشفشان‌ها و حرکات صفحات تکتونيکي خواهد داشت.

اين شواهد از يک کاني آب دوست به نام رينگوودايت به دست آمده است که خود اين کاني نيز از منطقه گذار خارج شده است يعني منطقه‌اي که بين لايه‌هاي بالايي و پاييني جبه زمين قرار دارد.مطالعات نشان مي‌دهد که 1.5 درصد از اين سنگ از مولکول‌هاي آب تشکيل شده است.اين يافته از نظريه‌هايي حمايت مي‌کند که در گذشته مطرح شده و حاکي از آن بود که منطقه گذار و يا دستکم بخش عمده‌اي از آن غني و سرشار از آب است.گراهام پيرسون مجري اين تحقيقات از دانشگاه آلبرتا مي‌گويد: اين نمونه واقعا تاييديه بسيار قوي از وجود يک منطقه مرطوب در اعماق زمين است.

وي افزود: منطقه گذار که بخش خاصي از زمين تلقي مي‌شود بايد به اندازه تمامي اقيانوس‌هاي زمين آب داشته باشد.

کاني رينگوودايت به نام زمين‌شناس استراليايي تد رينگوود نام‌گذاري شده است؛ کسي که يک کاني خاص را نظريه‌پردازي کرده‌بود که به خاطر فشار و دماي بسيار بالا در منطقه گذار در اين مکان شکل مي‌گيرد.

دستيابي به اين کاني هدفي بود که دانشمندان مدت‌ها در تلاش براي رسيدن به آن بودند.محققاني که شناختي از اين منطقه نداشتند در مورد اينکه آيا اين بخش از زمين خشک و يا مملو از آب است هم عقيده نبودند.اين کاني فقط در شهاب سنگ‌ها يافته شده بود اما دانشمندان سرانجام توانستند در سال 2008 در برزيل سنگي به اندازه سه ميلي متر به نام الماس قهوه‌اي کشف کنند و به شواهدي از اين کاني کمياب دست يابند.آنها در بررسي‌هاي بعدي رينگوودايت را در اين الماس که ارزش اقتصادي نداشت شناسايي کردند. محققان اين نظريه را مطرح کرده‌اند که الماس قهوه‌اي توسط فوران‌هاي آتشفشاني به سطح زمين رسيده است.دانشمندان طي چندين سال بررسي با استفاده از طيف نگار و پرتو ايکس توانستند کشف رينگوودايت را به طور رسمي تاييد کنند.

نقش آهن در خوش‌خلقي!

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ آهن اساسي‌ترين و ضروري‌ترين ماده حياتي براي انسان‌ها به ويژه خانم‌هاست که مطالعات اخير پژوهشگران نشان مي‌دهند مواد غذايي سرشار از آهن مي‌توانند فعاليت‌ها و انرژي افراد را بهبود بخشد و اين ماده حياتي حتي روي خلق و خو، عواطف و احساسات نيز نقش دارد.بررسي‌ها نشان مي‌دهند خانم‌هايي که از کم‌خوني رنج مي‌برند، آهن موجود در بدنشان پايين است، عواطف و احساسات آن‌ها نيز با ديگران بسيار متفاوت است و رفتار‌هاي پرخاشگرانه و عصبانيت‌ها و بروز رفتار‌هاي نامناسب نيز در آن‌ها بيشتر است.

گفتني است، خانم‌هاي که خواهان تناسب اندام هستند و يا از چاقي و يا لاغري بيش از حد مي‌‌خواهند خلاص شوند و آرزو دارند به فرم مشخصي از تناسب اندام برسند، بايد ميزان زنيک، روي و آهن موجود در بدنشان را در حد مشخص و به ميزان متعادلي برسانند.

نسخه چاپي ارسال به دوستان