جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1393/01/16 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 4674

 ورزشکاران چه مواد غذايي مصرف نمايند؟ 

متخصصين تغذيه ورزشي، همواره در حال تحقيق در خصوص غذاهايي هستند که عملکرد ورزشي را بهبود بخشيده و عضله‌سازي مي‌کند. در همين راستا چند ماده غذايي که مصرف آن براي ورزشکاران توصيه مي‌گردد، ذکر مي‌شود:

آب چغندر براي افزايش انرژي: تحقيقات اخير بيانگر آن است که اين ياقوت گياهي در افزايش انرژي از کافئين و تقريبا هر ماده‌ي ديگري که در رديف مکمل‌ها قرار مي‌گيرد، موثرتر است.

عسل براي استقامت: تحقيقات انجام‌شده در آزمايشگاه تغذيه و ورزش در دانشگاه ممفيس، نشان مي‌دهد که مصرف عسل قبل از ورزش، سوخت و ساز بدن را تنظيم و سطح قند خون و انسولين را براي مدتي طولاني‌تر ثابت نگاه مي‌دارد. طي يک تحقيق مشخص شد، اين شيرين‌کننده‌ي طبيعي قدرت، سرعت و استقامت دوچرخه‌سواران را نيز که در جريان يک رقابت، پيش از شروع مسابقه و در فواصل هر 10 مايل عسل مصرف کرده‌ بودند، افزايش داد.

پروتئين نخود براي تاخير در خستگي عضلات: امروزه در ميان جامعه‌يتغذيه‌ي ورزشي، پروتئين نخود ولوله‌اي به پا کرده است، چراکه اين پروتئين سرشار از اسيدهاي آمينه‌ي زنجيره‌اي است که تحقيقات نشان داده است، اين ترکيب خستگي را در طول ورزش به تاخير مي‌اندازد.

زغال‌اخته منجر براي کاهش التهاب: براي آزمايش اثرات ضد التهابي زغال‌اخته، محققان در دانشگاه ايالتي آپالاچي مصرف آن‌را به مدت شش‌ هفته در ورزشکاران مورد مطالعه قرار دادند که نتايج قابل توجهي به دست آمد. اين ماده‌ِ غذايي علاوه بر کاهش التهابات، گلبول‌هاي سفيد خون را نيز که نقشي حياتي در ايمني بدن بازي مي‌کنند، تقويت مي‌نمايد. وقتي ذغال‌اخته‌ي تازه در دسترس نيست، مي‌توان از خشک آن نيز استفاده کرد.

آلبالو براي مقابله با درد و بازيابي مجدد قدرت: طي تحقيقي که در "آزمايشگاه عملکرد انسان" در دانشگاه ورمونت انجام شد، دانشمندان دريافتند که آب آلبالو اثر قابل توجهي در کاهش درد دارد.

ماهي قزل‌آلا و ساخت عضله: اسيدهاي چرب امگا3 موجود در ماهي‌هاي چرب مانند ماهي آزاد، غالبا به عنوان ماده‌اي مفيد براي مقابله با بيماري‌هاي قلبي و ديابت نوع2 شناخته مي‌شوند؛ اما تحقيقات جديد نشانگر آن است که اين ماده مي‌تواند يک تقويت‌کننده‌ي عضلات نيز باشد. در مقايسه با مصرف روغن‌هاي ديگر، تحقيقات نشان مي‌دهد، مصرف روغن ماهي سبب توسعه‌ي بهبود عضلات مي‌شود.

تاثير هندوانه در کاهش دردهاي عضلاني: به تازگي دانشمندان پزشکي ورزشي اسپانيا کشف کرده‌اند که آب هندوانه اگر يک ساعت قبل از ورزش مصرف شود، به تسکين درد عضلاني کمک مي‌کند. اين اثر احتمالا به سبب وجود سيترولين در آب هندوانه است که اين ماده طبيعي اثر زيادي در بهبود عملکرد عروق و کاهش فشار خون دارد و حتي آنرا وياگراي طبيعي نيز مي‌نامند.

تاثير انار بر بهبود قدرت عضلاني: تا پيش از اين مشخص بود که آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در انار سبب افزايش فعاليت حافظه و بهبود عملکرد مغز مي‌شوند و درحال حاضر محققان در دانشگاه تگزاس گزارش مي‌دهند که آب انار مي‌تواند به بهبود عملکرد عضلات نيز کمک نمايد.

ترجمه: خدايارسعيدوزيري

منبع:www.health.com


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته