جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1393/06/30 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 4811

 راه‌هاي پيشگيري از سرطان 

40 درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري است و 60 درصد باقيمانده هم با خود مراقبتي و تشخيص زودهنگام درمان مي‌شود. پس مي‌توان نتيجه گرفت که حداقل نيمي از سرطان‌ها با تشخيص زودهنگام درمان خواهد شد.

خوشبختانه پيشگيري و تشخيص زودهنگام سرطان با توجه به يک‌سري نکات ممکن است که دکتر علي قنبري‌مطلق، آنکولوژيست و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به آنها مي‌گويد: يکي از فاکتورهاي بسيار مهم در پيشگيري از سرطان نگه داشتن وزن در حالت ايده‌آل است. بر اين اساس، بايد توجه داشت که بالا بودن وزن هنگام تولد رابطه مختصري با خطر سرطان دارد، اما افزايش وزن در دوران بزرگسالي با افزايش خطر سرطان مرتبط است. از سوي ديگر بايد از کاهش و افزايش مکرر وزن پرهيز کرد، زيرا بر خطر بروز سرطان تأثير مي‌گذارد.

امان از سيگار

پرهيز از مصرف دخانيات گرچه ديگر تکراري شده است، اما همچنان از سوي بسياري از افراد ناديده گرفته مي‌شود.

دکتر قنبري مطلق در اين باره در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد: هيچ‌کدام از فرآورده‌هاي توتون مانند سيگار، پيپ و قليان و حتي جويدن توتون، سالم نيست. حتي توصيه مي‌شود که اگر سيگار هم نمي‌کشيد، از نشستن در جاهايي که افراد ديگر سيگار مي‌کشند، خودداري کنيد.

جالب است بدانيد که اثرات ترک سيگار از همان ساعات اوليه ترک آشکار مي‌شود پس هر چه زودتر سيگار را ترک کنيد سود بيشتري مي‌بريد و هر چه زمان بيشتري براي اقدام به ترک سپري شود، مزاياي حاصل از آن کاهش مي‌يابد.

معجزه ورزش را دست‌کم نگيريد

بررسي‌هاي محققان ثابت کرده است که داشتن فعاليت بدني منظم روزانه حتي به شکل پياده‌روي مي‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان بسيار موثر باشد. به همين دليل دکتر قنبري‌مطلق با تاکيد بر داشتن فعاليت بدني منظم براي پيشگيري از سرطان و بسياري از بيماري‌هاي ديگر مي‌افزايد: هر هفته دست‌کم سه بار و هر بار 30 تا 45 دقيقه فعاليت ورزشي انجام دهيد که ضربان قلب‌تان را بالا ببرد و در کنار آن تمريناتي نيز براي تقويت عضلات داشته باشيد. همچنين از نشستن طولاني در يک‌جا از جمله پشت ميز کار يا در مقابل تلويزيون، بپرهيزيد.

برنامه غذايي‌تان را با ميوه‌ها رنگين کنيد

مصرف روزانه پنج وعده از سبزي‌ها و ميوه‌ها مقوله‌اي است که اثرات آن در پيشگيري از سرطان انکارنشدني است.

دکتر قنبري‌مطلق توصيه مي‌کند: بايد مصرف مواد نشاسته‌اي را کم کنيد و از رژيم‌هاي غذايي که غني از ميوه‌جات و سبزيجات تازه است، استفاده کنيد. همچنين بايد از نوشيدني‌هاي شکردار بپرهيزيد و اين نوشيدني‌ها را با آب جايگزين کنيد. علاوه بر مصرف قند و شکر تصفيه شده مصرف نمک را نيز بايد محدود و براي طعم‌دار کردن غذا از ادويه و چاشني گياهي استفاده کنيد.

تغذيه سالم داشته باشيد

در اين که بايد به اندازه مناسب غذا بخوريد و سعي کنيد که وعده‌هاي اصلي غذا را حذف نکنيد تا ناچار به ريزه‌خواري نشويد، از نقطه نظر سلامت شکي وجود ندارد.

دکتر قنبري با اشاره به اين موضوع و تاکيد بر اين‌که نبايد در حالت استرس و اضطراب غذا خورد، مي‌گويد: از غذاهاي کم‌چرب و تا حد امکان بدون چربي‌هاي حيواني استفاده کنيد.براي اين منظور از روش‌هاي صحيح پخت مانند کبابي، بخارپز، آب‌پز و پخت ملايم در حرارت کم‌بهره بگيريد.

همچنين غذاهاي نيم سوخته و سوخته (کباب، جوجه کباب، ته ديگ، سيب‌زميني و پياز داغ سوخته) را مصرف نکنيد.

اين آنکولوژيست تاکيد مي‌کند: از مصرف انواع گوشت‌هاي دودي و نمک سود يا فرآوري شده با مواد شيميايي و نگهدارنده مانند سوسيس و کالباس و کنسرو به‌طور جدي بايد پرهيز کرد. از مصرف مشروبات الکلي نيز بايد پرهيز کرد.

خود را در برابر عفونت‌ها محافظت کنيد

پيشگيري از ابتلا به عفونت‌ها و ويروس‌ها مي‌تواند سدي در برابر ابتلا به بسياري بيماري‌هاي ديگر از جمله برخي از انواع سرطان باشد. به همين دليل دکتر قنبري‌مطلق با تاکيد بر تزريق واکسن براي پيشگيري از ابتلا به ويروس هپاتيتB ، بخصوص از سوي افراد پرخطر مي‌گويد: براي آميزش جنسي نيز بايد از ابزارهاي محافظت‌کننده، استفاده کرد تا خطر ابتلا به ويروس پاپيلوم انساني و سرطان‌هاي ناشي از آن مانند سرطان دهان، دهانه رحم و مقعد کاهش پيدا کند.

محافظت از پوست را کم‌اهميت نشمريد

متخصصان به طور مکرر تاکيد مي‌کنند که در صورت تماس طولاني‌مدت با تابش آفتاب، از کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب‌گير، عينک آفتابي و پوشش مناسب مثل لباس سفيد، آستين‌دار و يقه بلند استفاده کنيد.

دکتر قنبري‌مطلق هم در اين راستا مي‌افزايد: براي کاهش اثرات زيانبار نور خورشيد بر پوست و تشديد خطر سرطان پوست بايد از کرم يا لوسيون ضدآفتابي استفاده کنيد که فاکتور محافظتي آن 15 يا بيشتر است. بعد از تماس با نور خورشيد، دوش بگيريد و عرق موجود روي پوست، نمک، مواد شيميايي و فرآورده‌هاي ضدآفتاب را از تن خود بشوييد. از برنزه شدن چه از طريق خوابيدن در برابر نور خورشيد يا لامپ‌هاي فرابنفش نيز پرهيز کنيد.

وي تاکيد مي‌کند: اگر مرتب آرايش مي‌کنيد، از لوازم آرايشي بدون چربي استفاده کنيد؛ زيرا لوازم آرايش چرب، منافذ پوستي را مي‌بندد. داروها از جمله برخي آنتي‌بيوتيک‌ها، داروهاي ضدافسردگي، ضدپرفشاري خون، داروهاي قلبي و ديابت نيز مي‌تواند پوست را نسبت به آفتاب حساس‌تر کند.

زندگي رواني سالمي داشته باشيد

شايد در ظاهر به نظر شعارگونه بيايد، ولي واقعيت آن است که اگر در زندگي اهداف واقعگرايانه داشته باشيد، درگير بسياري از استرس‌هاي روحي نخواهيد شد.

بر اين اساس، دکتر قنبري‌مطلق توصيه مي‌کند: تا آنجا که مي‌توانيد از تنش و اضطراب پرهيز کنيد؛ زيرا اضطراب، سيستم دفاعي بدن را تضعيف مي‌کند. خودتان را دوست داشته باشيد و به جسم و روان خود احترام بگذاريد.

دقايقي از روز را به خلوت کردن با خود و دعا کردن بپردازيد تا به آرامش برسيد. از رقابت‌هاي ناسالم تنش‌آفرين بپرهيزيد و زندگي اجتماعي سالمي داشته باشيد.

علائم هشداردهنده سرطان را بشناسيد

نشانه‌هايي که به منظور تشخيص زودهنگام سرطان نبايد ناديده بگيريد شامل موارد زير مي‌شود:

ـ ابتلاي به سرطان در اقوام درجه يک

ـ تغيير در خال‌هاي پوستي و زخم‌هاي بدون بهبود

ـ توده در هر جاي بدن

ـ سرفه يا گرفتگي صداي طولاني

ـ اختلال بلع يا سوء هاضمه طولاني

ـ استفراغ يا سرفه خوني

ـ اسهال يا يبوست طولاني

ـ خونريزي غيرطبيعي ادرار، مدفوع، واژن، نوک سينه

ـ بي‌اشتهايي يا کاهش وزن بي‌دليل


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته