جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/03/04 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 5000

 ميز خبر 

 نگاهي به فيلم نيما جاويدي

«ملبورن»؛ فرصت 90 دقيقه‌اي براي اخذ يک تصميم

مهدي شايگان

«ملبورن» اولين تجربه کارگرداني نيما جاويدي در سينماي بلند است که در رده آثار آپارتماني و لوکيشن محدود قرار مي گيرد و داستاني مبتني بر تعليق دارد.«ملبورن» يک فيلم آپارتماني با محدوديت هاي معمول فيلم هايي با لوکيشن محدود اما موضوعي متفاوت است که قرار است تعليق و کشمکش آن را پيش ببرد تا محدوديت مذکور را جبران کند اما اين اتفاق نمي افتد.

طناب هيچکاک يکي از موفق ترين فيلم هاي آپارتماني با لوکيشن محدود است که غير از يک نماي بيروني اول فيلم همه داستان در داخل يک واحد آپارتماني و با چند شخصيت محدود مي گذرد. هيچکاک با ذکاوت ذاتي هنرمندانه اي که داشت فيلم را به هشتاد دقيقه تقليل داده بود تا با کاهش زمان معمول فيلم هاي آن دوره که معمولا صد دقيقه اي بود بخشي از محدوديت را جبران کند.

با اين حال آنچه فيلم را پيش مي برد نه اين کاهش و نه پلان سکانس معروف فيلم و نبود کات در آن است بلکه تعليق و استفاده صحيح از آن است که آن را مانا کرده است.«ملبورن» تعليق هاي پراکنده اي دارد که برخي از آنها به جا قرار داده شده و استفاده خوبي از آنها شده است اما بعضي فقط براي پيشبرد داستان و به واسطه از بين بردن کسالت فضاي تکراري و محدودند که نتوانسته اند از عهده کمک به پيشبرد فيلم برآيند.داستان درباره نوزادي است که به يک زوج راهي سفر سپرده مي شود اما مي ميرد و همه فيلم به پنهان کردن موضوع مرگ نوزاد و کشمکش دروني زوج براي اعلام موضوع يا فرارشان مي گذرد.

مي بينيم که با داستاني خطي روبرو هستيم که شخصيت هاي فرعي نيز نقشي در آن ندارند و فقط براي لزوم پيشبرد داستان در آن حضور پيدا مي کنند.شخصيت هاي اصلي به دليل پرداخت دروني و کشمکش نوع دوم داستاني نيز چندان تظاهرات بيروني ندارند و آن هم وقتي بين خودشان اتفاق مي افتد به دليل نوع شخصيت پردازي و منفعل بودن مرد که پيمان معادي به خوبي از عهده نقشش برآمده چندان به اوج نمي رسد و از رخوت و کندي کار نمي کاهد.همه اين موارد به اين دليل است که فيلم حادثه فرعي مهمي ندارد و حوادث فرعي را شخصيت هاي فرعي خنثاي فيلم به وجود مي آورند در حالي که اگر حوادث بر شخصيت ها رجحان داشتند مشکل فيلم در ايجاد هيجان و تعليق صحيح حل مي شد.پايان فيلم هم که به تصميم زوج مي انجامد و فرار آنها در قبال مسئوليتي است که پذيرفته بودند اگرچه داستان را تمام مي کند اما فرود روشني براي بيننده و پيام به نظر نمي رسد.

فرهنگسراي اميد برگزار مي کند؛

کنکور 94با طعم مطالعه

کتابخانه امام خميني(ره) فرهنگسراي اميد همزمان با نزديک شدن به ايام کنکور امروز 4خردادماه اقدام به برگزاري کارگاه مديريت کنترل و استرس کنکور با عنوان ظعم مطالعه مي نمايد.

به گزارش آفرينش، در اين کارگاه مهندس حسين احمدي، مهندس امير مسعودي و مهندس نيما آقا جاني از کارشناسان و مشاوران برنامه طعم مطالعه شبکه 4به ارائه راه حل هاي مناسب جهت رفع استرس کنکور پرداخته و به سئوالات حاضرين پاسخ مي گويند کارگاه فوق به صورت رايگان برگزار مي شود. علاقه مندان جهت شرکت در اين کارگاه آموزشي مي توانند امروز 4خردادماه از ساعت 11صبح به کتابخانه امام خميني(ره) واقع در ميدان امام حسين(ع)، خيابان منتظري، خيابان خشکبارچي فرهنگسراي اميد مراجعه نمايند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته