جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/05/03 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 5046

 استاندارد مصرف سوخت خودروهاي سبک تا 2 ماه ديگر نهايي مي شود 

 رييس استاندارد تدوين معيار و مميزي مصرف سوخت شرکت بهينه سازي گفت: استانداردهاي مصرف سوخت خودروهاي سبک بنزيني تاکنون سه بار بازنگري شده و کميته کارشناسي بازنگري نهايي در حال تشکيل است و اميدواريم تا 2 ماه آينده نهايي شود.به گزارش ايرنا از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي، مريم مهدي نژاد با اشاره به اينکه در بخش حمل و نقل، چهار استاندارد وجود دارد، اظهار داشت: بازنگري جديد، هم اکنون در حال انجام است و در مرحله رفع ابهام ها و ايرادهاي استاندارد پيشين مي باشد.

به گفته وي، در استاندارد تازه، حجم موتور مورد نظر نيست، بلکه سطح يا جرم خودرو مدنظر است و کلاس بندي خودروها نيز بر اين اساس انجام مي شود.وي با اشاره به اينکه در کشورهاي اتحاديه اروپا در دهه گذشته براي کاهش گازهاي گلخانه اي، دي اکسيد کربن را هدف گذاري کرده و مصرف سوخت را با آن لحاظ مي کنند، تأکيد کرد: با توجه به ارتباط مستقيم توليد دي اکسيد کربن و مصرف سوخت، اين 2 سناريو در کميته هاي شرکت بهينه سازي در حال بررسي است.

رييس استاندارد تدوين معيار و مميزي مصرف سوخت، افزود: در کميته هاي کارشناسي، تصميم گيري در مورد اينکه برچسب انرژي که روي خودرو زده مي شود برحسب ميزان مصرف سوخت باشد و مقدار انتشار دي اکسيد کربن در پايين برچسب آورده شود يا برحسب ميزان انتشار دي اکسيد کربن باشد و ميزان مصرف سوخت در پايين برچسب آورده شود، در حال انجام است. مهدي نژاد با اشاره به اين که براساس ماده 11 قانون 1770، تدوين استانداردهاي مصرف سوخت خودرو برعهده شرکت بهينه سازي مصرف سوخت است، يادآور شد: استانداردهاي تازه، سختگيرانه تر هستند و با توجه به اينکه استاندارد آلايندگي يورو 4 است، پايه را براساس ميانگين مصرف سوخت خودروهاي يورو 4 قرار مي دهد و براساس آن استاندارد تدوين مي شود.

وي تصريح کرد: شرکت بهينه سازي مصرف سوخت تلاش مي کند که در آينده معياري را براي مصرف سوخت و توليد ميزان دي اکسيدکربن خودروهاي سبک موجود در ناوگان در معاينه فني قرار دهد و پارامترهاي موثر اين معيار را بررسي کند.

مهدي نژاد با اشاره به اينکه در شرکت بهينه سازي مصرف سوخت پروژه اي براي پايش استاندارد خودروها تعريف کرده است، گفت: اين شرکت در نظر دارد از نمايندگي هاي فروش، خودرو را براي آزمايش انتخاب کند زيرا اين نمونه، خود گوياي نمونه واقعي آزمايشگاهي است که پس از آن مي توان نتايج آزمايش ها را به سازمان ملي استاندارد اعلام کرد.

وي با بيان اينکه شرکت بهينه سازي مصرف سوخت پروژه اي براساس آثار عمر خودرو بر مصرف سوخت داشته است، اظهار داشت: در اين پروژه مشخص شد که عمر روي آلايندگي خيلي بيشتر از مصرف سوخت تأثير مي گذارد و با تعميرات و نگهداري مناسب، اثر آن نسبت به مصرف بسيار کمتر مي شود.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته