تاریخ 1394/05/15 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5057

جايگاه ما در جهان هستي کجاست؟

آيا جهان هستي آغازي دارد؟ ابعاد جهان چقدر است؟ آيا جهان بي انتهاست؟ اينها بخشي از پرسش هاي بنيادين کيهان شناسي هستند. انسان ها از ديرباز در پي يافتن پاسخي براي اين پرسش ها بوده اند و پيشينيان ما در طول تاريخ ؛ با سر هم کردن افسانه ها و داستان ها ؛ تلاش مي کردند پاسخي براي اين پرسش ها پيدا کنند. مثلا در اسطوره چيني ها ؛ جهان با موجودي به نام پان-گو آغاز مي شد. طبق تصورات اسطوره اي آنها در آغاز پيدايش جهان، تمام هستي درون چيزي شبيه به تخم مرغ جاي داشت و داخل اين تخم مرغ نيز پر بود از توده‌اي درهم ريخته و مخلوطي از زمين آسمان. طبق اين اسطوره در زماني که زمان و آسمان با هم يکي بودند ناگهان پان- گو، نخستين موجود سر برآورد و با جدا کردن زمين از آسمان، به جهان هستي نظم بخشيد.

پانگو . اسطوره چيني

پيشينيان را نمي توان بابت اين داستان سرايي ها و اسطوره سازي ها سرزنش کرد. دانش انسان از جهان هستي هنوز هم با وجود حجم عظيم داده هاي علمي که پژوهشگران همه روزه از طريق راديوتلسکوپ ها؛ تلسکوپ هاي فضايي و آزمايشگاه هاي عظيم فيزيک مانند مرکز CERN و نظاير آن دريافت مي کنند؛ اندک است. هنوز بسياري مسائل حل نشده باقي مانده و خيلي چيزهاست که مبهم و مجهول است.

چند روز پيش که خبر کشف سياره شبه زمين Kepler-452b در فاصله 1400 سال نوري دور از ما توسط ناسا منتشر شد يک محاسبه سرانگشتي نشان مي داد ابعاد فضا تا چه حد بي کران و غيرقابل دسترس است. انسان حتي براي دسترسي به يک سياره داخل همين منظومه شمسي مانند پلوتو نيز بايد حدود 10 سال منتظر بماند. حتي با فضاپيماي افق هاي نو ( New Horizons) که سرعتي بين 50 تا 60 هزار کيلومتر در ساعت راهي پلوتو بود؛ چنين سفري فوق العاده طولاني است. بشر از اينکه توانسته از سياره اي که در مقايسه با ابعاد نجومي ؛ همين بيخ گوش خودمان است و تنها چهار و نيم ساعت نوري از ما دور است عکس واضحي بگيرد خوشحال است. چه رسد به اينکه بخواهد راهي سيارهء تازه کشف شده Kepler-452b بشود. چنين سفري با فضاپيمايي مانند فضاپيماي افق هاي نو ( New Horizons) در حدود 28 ميليون سال طول خواهد کشيد.

بماند که 1400 سال نوري در قياس با ابعاد و اعداد و ارقام نجومي ؛ خيلي هم نزديک محسوب مي شود. قطر کهکشان ما يعني راه شيري حدود 100 هزار سال نوري تخمين زده مي شود. کهکشاني که طبق محاسبات کيهان شناسان؛ شايد شامل 400 ميليارد ستاره باشد. جايي روي انتهاي يکي از شاخه هاي يک ابرخوشه به نام لانيا که آ laniakea به ابعاد 520 ميلين سال نوري و شامل حدود يکصدهزار کهکشان. بماند که ابعاد جهان هستي بسيار بيش از اينها تخمين زده مي شود و کيهان شناسان قطر جهان را 93 ميليارد سال نوري برآورد مي کنند.

ابرخوشه laniakea

آنچه که انسان را بيش از هر چيز به حيرت وا مي دارد اين است که تا همين 92 سال پيش؛ يعني سال 1923 ميلادي بشر گمان مي کرد که تمام جهان هستي تنها از کهکشان راه شيري درست شده است. اين ادوين هابل کيهان شناس بود که نشان داد کهکشان آندرومدا متعلق به کهکشان راه شيري نيست و ميليون ها سال نوري بيرون از کهکشان ما قرار دارد. ظرف همين چند ده سال ؛ فهم و دانش بشر از جايگاهش در جهان هستي به صورت اعجاب انگيزي افزايش يافت. اما همچنان مجهولات و موانع بسياري بر سر راه فهم انسان از جهان وجود دارد. بحث هايي که در شماره هاي آينده به آنها خواهيم پرداخت ؛ نگاهي به ماهيت زمان از ديدگاه فيزيک و همچنين توضيحاتي دربارهء نسبيت خاص و عام اينشتين خواهد بود. البته اين وقفه چند شماره اي و پرداختن به توضيح مفاهيم فيزيک؛ باعث نمي شود که از سلسله نوشتارهاي مربوط به شبه علم و خرافات غافل شويم. فهم ما از جهان هستي اگر چه محدود و اندک است؛ اما در آن حد کم نيست که براي چيزهايي که نمي دانيم؛ داستان و اسطوره سر هم بندي کنيم. مثلا براي بخش هاي ناشناخته جهان و اينکه در وراي ابرخوشه لانيا که آ laniakea چه مي گذرد دست به دامان خرافات و اسطوره ها نمي شويم و منتظر مي مانيم تا علم و روش علمي؛ شناخت دقيق تري در اختيارمان بگذارد.

هنري‌ترين شهر جهان

تاريخ انتشار : چهارشنبه 14 مرداد 1394 ساعت 14:01

لندن به خاطر گالري‌ها و مراکز هنري‌اش بيشترين تعداد جست‌وجو در گوگل را به خود اختصاص داده است.به گزارش ايسنا، پايتخت انگليس به‌دليل داشتن گالري‌هاي متعدد، طراحي مبتکرانه شهري و هنرهاي محيطي به‌عنوان محبوب‌ترين شهر نزد کاربران موتور جست‌وجوي گوگل معرفي شد.

موزه‌هاي لندن با پيشتازي موزه علوم، در ميان سه موزه اول جست‌وجوشده در گوگل قرار دارند. پس از موزه علوم لندن، موزه متروپوليتن نيويورک و موزه اسميتسونين واشنگتن رتبه‌هاي دوم و سوم را دارند.به گزارش اينديپندنت، «بوريس جانسون» شهردار لندن پس از انتشار اين خبر گفت: لندن بدون شک پايتخت فرهنگي جهاني است.

سينماهاي لندن هم بيشتر از سالن‌هاي سينما در ديگر شهرهاي جهان در گوگل جست‌وجو مي‌شوند. نام اين شهر هم در مقايسه با ديگر پايتخت‌هاي جهان، رتبه اول را در جست‌جوهاي گوگل دارد.

نسخه چاپي ارسال به دوستان