جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/07/26 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 5117

 چگونه پف يا تورم دست و پا را درمان کنيم ؟ 

 احتباس آب بدن يکي از اختلالاتي است که باعث تورم برخي اندام‌هاي بدن مي‌شود که مي‌توان با مصرف برخي مواد غذايي آن را مهار کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ احتباس آب در بدن عملکردي است که توسط تجمع مايعات اضافي در سيستم گردش خون و مناطق بين سلول‌هاي بدن ايجاد مي‌شود. اين عمل باعث ايجاد تورم و پف در برخي نقاط از بدن شده و در برنامه‌هاي کاهش وزن افراد اختلال ايجاد مي‌کند. دست‌ها، پاها و مچ پا از جمله مکان‌هاي شايع تورم يافته هستند.

بر اساس مرکز پزشکي دانشگاه مريلند علل بالقوه‌‌اي در بروز احتباس آب در بدن نقش دارند. واکنش بدن به آب و هواي مرطوب، تغييرات هورموني در زنان، بارداري و رسيدن به سن 50 سالگي در زنان از عوامل موثر در اين اختلال به شمار مي‌روند. اختلالات قلبي و کبدي، کمبودهاي تغذيه‌اي، کم‌کاري تيروئيد و همچنين نارسايي کليه، کمبود پروتئين، مصرف ناکافي ويتامين‌ها و آنتي‌اکسيدان‌ها نيز همگي در هر دو جفت زن و مرد اختلال احتباس آب را به بار مي‌آورند.

در رأس همه عوامل گفته شده، حساسيت‌هاي غذايي نقش ويژه‌تري را در بروز اين اختلال بازي مي‌کنند چرا که با افزايش سن، معده در توليد اسيد کم‌کارتر شده و غذاها در بدن به درستي هضم نمي‌شوند سپس اين غذاي هضم نشده به روده رفته و باعث تحريک و التهاب مي‌شود و ديواره روده را تخريب مي‌کند لذا به طبع آن ذرات غذايي به راحتي وارد خون شده و سيستم ايمني به صورت آنتي بادي عمل مي‌کند در نتيجه علائم آلرژي باعث احتباس مايعات در بدن مي‌گردد. پس توصيه مي‌شود که تا حد امکان مصرف اين دست غذاهايي که ايجاد آلرژي کرده را از رژيم غذايي خود حذف کنيد تا اختلالي در کاهش وزن خود نداشته باشيد.

حذف نمک

مصرف غذاهايي نظير سيب‌زميني سرخ کرده، چيپس و ديگر غذاهاي حاوي سديم باعث مي‌شوند که آب بيشتري در بدن شما حبس شوند. بدن روزانه تنها به 2 هزار تا 2 هزار و 500 ميلي‌گرم سديم نياز دارد که مصرف بيش از حد اين مقدار به طور قطع سلامتي را به خطر مي‌اندازد.

توصيه مي‌شود ادويه‌جات، ترشي‌ها، سير، زنجبيل، سبزيجات تازه، فلفل سياه و سفيد، پياز و گشنيز را جايگزين نمک اضافي کنيد.

مصرف ماهي‌هاي چرب

اين ماهي‌ها از جمله ماهي قزل‌آلا سرشار از امگا S-3 هستند که علاوه بر تأثيرات مثبت بر روي قلب، مغز و مفاصل مي‌توانند باعث دفع PMS گردند. از ديگر منابع غني امگا 3 مي‌توان به ماهي آزاد، تن ماهي، شاه ماهي و ديگر ماهي‌هاي چرب اشاره کرد که بهتر است حداقل دو بار در هفته آنها را مورد استفاده قرار داد.

غلات سبوس‌دار و آجيل

اين خوراکي‌هاي خوشمزه داراي ويتامين B6 مي‌باشند که يک ماده مغذي بوده و در دفع PMS موثر است.

غلات و آجيل‌ها يک ميان وعده مناسب براي زمان‌هايي است که احساس نفخ کرده‌ايد اما اين اطمينان را داشته باشيد که آجيل مصرفي شما شور نبوده و حاوي فيبر و چربي‌هاي مناسب باشند.

در پايان بايد گفت که تا حد امکان از غذاهاي بسته‌بندي شده و پردازشي دوري کنيد چرا که اين مواد غذايي مملو از سديم هستند.

توصيه مي‌شود براي مبارزه با احتباس آب در بدن مواد غذايي نظير پياز، سير، لوبيا، نخود، برگ‌هاي سبز، جعفري، چاي و قهوه، شکلات تلخ،‌ کاکائو، سيب‌زميني شيرين، گوجه، کلم بروکلي، ميوه‌ها و کدو را همواره در رژيم غذايي خود داشته باشيد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته