جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/10/12 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 5176

 عادت‌هايي که دندان شما را خراب مي‌کنند  

 برخي عادت‌ها بدون آنکه بدانيم مي‌تواند دندان‌هاي ما را خراب کند

به گزارش سلامانه ، برخي از اين عادت‌ها به اين شرح است:

• جويدن يخ

جويدن يخ به ظاهر عادتي ناخودآگاه و بي ضرر است اما مي‌تواند با ايجاد ترک‌هاي کوچک باعث آسيب دائمي شود. اين ترک‌ها در طول زمان گسترش پيدا مي‌کنند و در نهايت باعث شکسته شدن دندان مي‌شوند. توصيه مي‌شود از آب و ساير نوشيدني‌هاي سرد بدون يخ استفاده کنيد تا از اشتياق به جويدن يخ جلوگيري شود.

• ورزش کردن بدون استفاده از محافظ دهان

بازي و ورزش کردن با استفاده از چيزي که از دندان‌ها محافظت کند به اندازه استفاده از کلاه ايمني و ساير لوازم محافظتي مهم است. در ورزش‌هايي مانند فوتبال، بسکتبال، هاکي و فوتبال آمريکايي دندان‌ها بيشتر در معرض شکستگي قرار دارند. استفاده از محافظ دهان و دندان فشار ضربات سخت را کم مي‌کند.

• استفاده از شيشه شير هنگام خوابيدن

با وجود اينکه استفاده از شيشه شير روشي مناسب براي خواباندن کودک است اما اين روش احتمال پوسيدگي و خرابي دندان را افزايش مي‌دهد. قرار گرفتن طولاني مدت در معرض قند موجود در شير به مرور باعث از بين رفتن ميناي دندان و در نتيجه پوسيدگي آن مي‌شود. براي اين عارضه حتي نام دقيقي نيز وجود دارد: " پوسيدگي دندان بطري بچه". روش ديگري براي خواباندن کودک پيدا کنيد و يا از آب به جاي شير استفاده کنيد.

• سوراخ کردن زبان

سوراخ کردن زبان علي رغم هزينه‌اي که دارد هزينه‌اي سنگين‌تري را متوجه سلامتي شما مي‌کند. دندانپزشکان اين کار را توصيه نمي‌کنند زيرا باعث شکستگي دندان مي‌شود. اين عمل حتي مي‌تواند موجب سائيدگي و از بين رفتن لثه و در نتيجه حساس شدن و در نهايت افتادن دندان شود. جواهرات استفاده شده در دهان همچنين باعث جذب باکتري‌هاي بيشتري مي‌شوند و وضعيت ناسالمي در دهان ايجاد مي‌کنند.

• آسياب دندان (دندان قروچه)

فشردن دندان‌ها بر روي هم که اصطلاحاً دندان قروچه ناميده مي‌شود بين اکثر افراد شايع است. دندان قروچه معمولاً شب‌ها و در خواب اتفاق مي افتد و مي‌تواند از يکي از والدين به شخص منتقل شود و غالباً به علت وجود استرس در زندگي پيش مي‌آيد. اين عمل به دندان‌ها، ماهيچه‌ها و مفصل‌هاي فک فشار زيادي وارد کرده و باعث درد مي‌شود. استفاده از محافظ مخصوص هنگام خواب مي‌تواند از آسيب و فشار وارده روي دندان‌ها و ساير اعضاي دهان جلوگيري کند. ساير راه حل‌ها از جمله تمرين آرامش نيز ممکن مفيد باشد.

• شکلات ژله‌اي (پاستيل)

همه آبنبات ها براي دندان مضر هستند به خصوص نوع جويدني و چسبناک آن. اين چسبندگي که در شکلات‌هاي آدامسي، کارامل‌ها و پاستيل‌ها وجود دارد باعث مي‌شود که بين شکاف‌هاي دندان بچسبند و بزاق قادر به تميز کردن آن‌ها نباشد. بهترين کار پس از خوردن اين آبنبات ها مسواک زدن و استفاده از نخ دندان است. همينطور بهتر است از انواع بدون قند آن استفاده شود.

• نوشابه

قند زياد و اسيد ترکيب مضري براي دندان است. استفاده مداوم از نوشابه باعث پوسيدگي دندان مي‌شود. به علاوه اسيد موجود در اين نوشيدني موجب از بين رفتن ميناي دندان و حساس شدن آن مي‌شود. اگر مجبور هستيد که نوشابه بنوشيد، دفعات استفاده از آن را کم کنيد و سعي کنيد بيشتر آب بنوشيد.

• باز کردن بسته‌ها با دندان

دندان‌ها ابزاري براي غذا خوردن، درست صحبت کردن و خنديدن هستند. هر استفاده ديگري از دندان‌ها مي‌تواند مضر باشد به خصوص استفاده از آن‌ها به عنوان يک وسيله. باز کردن در چيپس، کيسه سيب زميني، سنجاق قفلي و يا حتي درب بطري باعث آسيب به دندان مي‌شود. سعي کنيد وسيله مناسب اين کار را پيدا کرده و به جاي دندان از آن استفاده کنيد.

• نوشيدني‌هاي ورزشي

اگرچه نوشيدن يکي از اين‌ها پس از يک تمرين سخت و طولاني لذت بخش است اما آسيبي که به دندان مي زند کمتر از نوشابه نيست زيرا اين نوشيدني‌ها حاوي ميزان بالايي قند و اسيد
هستند.

• آبميوه

آبميوه به دليل داشتن ويتامين‌هاي مختلف و مواد معدني، نوشيدني مفيدي است ولي به خاطر داشتن قند بالا براي دندان مضر است. ميزان قند موجود در آبميوه‌هاي طبيعي نيز کمتر از ساير انواع آن نيست. براي مثال آب سيب تقريباً به اندازه نوشابه در حجم يکسان قند دارد. رقيق کردن آبميوه با آب غلظت قند موجود در آن را کاهش داده و در نتيجه تماس دندان با قند کمتر مي‌شود.

• چيپس سيب زميني

تنقلات حاوي نشاسته در دهان تجزيه شده و به دندان مي‌چسبند و محيط مناسبي را براي رشد باکتري‌ها فراهم مي‌کنند که موجب پوسيدگي و خرابي دندان مي‌شود. به محض خوردن چيپس و تنقلاتي نظير آن، مسواک بزنيد و از نخ دندان استفاده کنيد تا ميزان پلاک‌هاي دهان را پائين نگه داريد.

• استفاده مداوم از تنقلات

خوردن مداوم تنقلات در هر زمان از روز باعث مي‌شود بقاياي غذا و پلاک براي مدت طولاني‌تري بر روي دندان باقي بماند. اين عادت خوردن را با غذاهاي سالمي مانند سيب، هويج و کرفس انجام دهيد که در تميزي دندان و کاهش ميزان پلاک در دهان مفيد هستند.

• نوشيدن قهوه

نوشيدن يک فنجان قهوه در روز به بسياري از ما کمک مي‌کند تا روز خود را آغاز کنيم. متاسفانه کافئين در جريان توليد بزاق خلل ايجاد کرده و باعث خشکي دهان و در نتيجه پوسيدگي مي‌شود. همچنين اضافه کردن قند يا شکر به نوشيدني خود، خطر پوسيدگي را بيشتر مي‌کند. براي مقابله با خشکي ايجاد شده توسط کافئين، در طول روز مرتب آب بنوشيد.

• استعمال دخانيات

استفاده از توتون و تنباکو باعث خشکي دهان و تجمع پلاک دور دندان مي‌شود. در افراد سيگاري احتمال از دست دادن دندان و بيماري‌هاي لثه بيشتر از افرادي است که سيگار نمي‌کشند. به علاوه مصرف تنباکو يکي از اصلي‌ترين عوامل ابتلا به سرطان دهان است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته