جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1386/03/02 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - چهارشنبه نسخه شماره 2768

 تصويب کليات طرح حذف کنکور در مجلس  

گروه سياسي ،  حسين نوري هشجين: ديروز پس ازگذشت 10 ماه از تصويب يک فوريت طرح پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشور(ياهمان طرح حذف کنکور) در مجلس، اين طرح در دستور کار نمايندگان قرار گرفت و کليات آن به تصويب رسيد.نمايندگان مجلس پس از استماع نظرات موافق و مخالف با کليات اين طرح، با 139 راي موافق، 36 راي مخالف و 13 راي ممتنع از مجموع 209 نماينده حاضر کليات اين طرح را به تصويب رساندند.در صورت تصويب نهايي اين طرح پذيرش دانشجو در مقطع کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد پيوسته، دکتراي حرفه اي و دکتراي پيوسته بر اساس سوابق تحصيلي و پرورشي و مهارتي داوطلب و آزمون هاي سراسري خواهد بود.همچنين تاثير سوابق تحصيلي و پرورشي و مهارتي در هر سال نسبت به سال قبل افزايش مي يابد به نحوي که حداکثر تا پايان سال اول برنامه 5 ساله پنجم آزمون هاي سراسري ورودي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي به طور کامل حذف مي شود.  در صورت برگزاري آزمون سراسري براي داوطلبان ورود به دانشگاه ها ومراکز آموزش عالي تا قبل از حذف کامل آن بر اساس قانون يک مرحله نمودن آزمون سراسري مصوب 77/5/21 مجلس شوراي اسلامي خواهد بود. يک فوريت اين طرح در تاريخ 85/4/28 از تصويب نمايندگان گذشته بود و براي بررسي بيشتر به کميسيون هاي تخصصي مجلس از جمله کميسيون آموزش و تحقيقات و کميسيون بهداشت و درمان و آموزش پزشکي مجلس ارجاع شده بود.کميسيون آموزش به عنوان کميسيون اصلي بررسي کننده اين طرح آنرا پس از بررسي تصويب، اما کميسيون بهداشت بعنوان کميسيون فرعي بررسي کننده آنرا رد کرده بود.ديروز پيش از تصويب کليات طرح حذف کنکوررفعت بيات و محمد حسين فرهنگي نمايندگان زنجان و تبريز در مخالفت و ايرج نديمي و ابراهيم کارخانه اي نمايندگان لاهيجان و همدان در موافقت با اين طرح سخن گفتند.در آغاز بررسي کليات طرح نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها، ابتدا "رفعت بيات" نماينده زنجان در خانه ملت در مخالفت با کليات اين طرح گفت: بجاي ساماندهي مشکلات آموزشي، مي خواهيم صورت مساله را پاک کنيم. وي افزود: براساس اين طرح، فشاررواني بر دانش آموزان از يک سال آخر تحصيلي به چهار سال افزايش مي يابد. بيات يادآور شد: اکنون که اين طرح در حال بررسي است، مافياي آموزشي با هزار ترفند براي چگونگي بالابردن معدل دانش آموزان برنامه ريزي مي کند. بنابراين ما با حذف کنکور، پذيرش دانشجو را ساماندهي نمي کنيم. وي افزود: چرا بايد سابقه پرورشي و مهارتي جزو سوابق تحصيلي ورود به دانشگاه محسوب شود. چرا بايد کميته محاسبه درصد مهارتي دانش آموزان تشکيل شود. اين نماينده گفت: اگر کليات اين طرح در مجلس تصويب شود، جار و جنجال در بحث آموزشي ايجاد مي شود. اجازه دهيد طرح سنجش شغلي دانش آموزان در مقطع راهنمايي به صحن مجلس بيايد و به آن راي مثبت بدهيد. در ادامه "ايرج نديمي" نماينده لاهيجان در موافقت با کليات اين طرح، اظهار داشت: ار سال  1342کنکور سراسري براي ورود به دانشگاهها برگزار مي شود و همواره احساس نگراني در خانواده هايي که فرزندان آنان بايد اين آزمون را بدهند مشهود است. وي تاکيد کرد: اين نظام آموزشي معيوب است، کنکور زدگي باعث درآمدهاي سرشار براي کلاسهاي کنکور شده است، حتي سازمان سنجش هم کتاب تست تهيه کرده و تعاوني راه انداخته است، چرا اين وضعيت پيش آمده است. بحران کنکور بايد متحول شود و اين کار بايد توسط قوه مقننه انجام شود. "محمدحسين فرهنگي" نماينده تبريز و عضو کميسيون آموزش و تحقيقات نيز در مخالفت با کليات اين طرح گفت: در اين طرح مشخص شده چه درسهايي با چه ضريبي براي ورودي هاي هررشته تاثيرگذار است. وي در ادامه افزود: دو ايراد در اين طرح وجود دارد. کساني که در آزمون سراسري با تمهيد و تدبير وارد مي شوند در واقع وارد يک مسابقه متنوع مي شوند که بسياري از عناصر تاثيرگذار خارج از اراده تحصيلي دانش آموزان شکل مي گيرد.  برخي مي گويند يکي از نقاط ضعف کنکور لو رفتن سووالات است. آيا اين طرح مشکل را حل يا گسترده تر مي کند. براساس طرح جديد نه تنها مشکلات و ضايعات رواني ناشي از کنکور، حذف نمي شود، بلکه موجب گسترده شدن اين مشکلات در سالهاي متمادي مي شود. فرهنگي با بيان اينکه اگر هرسال در آستانه کنکور سراسري "سووال فروشي" مي شد، اين طرح "نمره فروشي" درپي دارد و به نفع جوانان نيست و ربطي نيز به کارآفريني نيز ندارد. در ادامه "ابراهيم کارخانه اي" نماينده همدان در موافقت با کليات طرح نحوه پذيرش دانشجو گفت: شيوه کنوني موفق نبوده و بار مالي و فشار روحي زيادي را بر خانواده ها وارد کرده و دانش آموزان علم را به صورت کليشه اي آموخته اند که تصويب طرح پيش رو موجب مي شود کتابهاي دبيرستاني و معلمان جايگاه و منزلت خود را پيدا کنند. حسيني معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در دفاع از کليات طرح نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاهها گفت: در وضعيت کنوني آزمون ورودي دانشگاهها نياز به دگرگوني دارد، ترديدي نيست که اين وزارتخانه اقدامات تازه اي در دوره جديد فعاليت خود آغاز کرده است.  وي افزايش ظرفيت دانشگاه ها و تهيه لايحه سنجش و پذيرش دانشجو را از جمله اقدامات وزارت علوم در دولت نهم بيان کرد. حسيني افزود: همزمان با تهيه اين طرح در مجلس، لايحه اي در مورد نحوه پذيرش دانشجو بررسي شد که اين طرح و لايحه بايد باهم ادغام شوند تا نتيجه مطلوبي داشته باشد. معاون وزير علوم ادامه داد: در بعضي رشته ها مانند فني، پزشکي و حقوق که متقاضيان زيادي دارد، ممکن است نمره ها نزديک باشد و براي حل اين مشکل اين اختيار به کميته ها داده مي شود تا اين کميته بتواند مشکلات را حل کنند و با اين طرح، بارسنگين و خطيري بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است. نمايندگان مجلس پس ازکليات طرح نحوه  پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشور، بلافاصله وارد رسيدگي به جزييات اين طرح يک فوريتي شدند. اما به دليل اتمام وقت جلسه، رسيدگي به جزييات اين طرح به جلسه  امروز موکول شد. 


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي و قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
مرز پرگهر
دانش و پژوهش
خبر دانشگاه
آموزش و سنجش
اقتصاد و بازار
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته