جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1386/03/02 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - چهارشنبه نسخه شماره 2768

  رييس سازمان گسترش تاييد کرد:
 افزايش 500 هزار توماني قيمت خودرو  

رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع با اعلام اين که کاهش تعرفه واردات گوشي تلفن همراه به 15 درصد به روند توليد لطمه مي زند، قاطعانه خواستار پس گرفتن اين پيشنهاد شد.
مهدي مفيدي در يک نشست خبري به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص جهت گيري 5 ساله سازمان گسترش و نوسازي صنايع اظهار داشت: جهت گيري هاي سازمان در حال اصلاح است بر اساس سياست هاي قبلي سازمان و سياست هاي ابلاغي اصل 44 تصميم داريم از بنگاه داري خرد فاصله گرفته و بر اساس سه محور اصلي فعاليت ها و وظايف سازمان گسترش و نوسازي صنايع يعني                    فعال کردن صنايع در مناطق محروم تکنولوژي هاي نوين، هاي تک و خط پذير و پروژه هاي عظيم در سطح ملي بين المللي فعاليت کنيم. وي با بيان اينکه بر اين اساس تجديدنظر بر روي ابزارها و نيروي کار سازمان گسترش و نوسازي ضروري است، افزود: استراتژي جديد سازمان تدوين شده است و با بررسي و تصويب آن در مجمع عمومي به اجرا درخواهد آمد.

پيشنهاد کاهش تعرفه تلفن همراه را پس بگيريد
معاون وزير صنايع در خصوص کاهش تعرفه واردات تلفن همراه به 15 درصد گفت: يکي از راه هاي ايجاد انگيزه براي توليد، اصلاح تعرفه هاست و با اصلاح تعرفه ها انگيزه توليد تلفن همراه ايجاد شد. وي افزود: البته بسياري از توليد کنندگان خارجي اعتمادي به تعرفه هاي ما نداشتند، بنابراين سازمان گسترش شرکت نيمه هادي عماد را مسوول ورود به اين عرصه کرد. مفيدي بي ثباتي نظام تعرفه اي را اصلي ترين مشکل براي توليد گوشي تلفن همراه ذکر کرد و افزود: بحث هايي که اخيرا درباره کاهش تعرفه نيز مطرح شده است به    روند توليد لطمه خواهد زد و اميدوارم کساني که اين بحث ها را مطرح کرده اند، حرف خود را پس بگيرند و اصلاح کنند. وي ادامه داد: امکان اينکه هم تعرفه کاهش يابد و هم توليدي پايدار شکل بگيرد، وجود ندارد. مفيدي با بيان اينکه قرارداد شرکت عماد با هيوندايي به نتيجه رسيده است، افزود: ثبات روش ها مهمترين پشتوانه توليد و توليد کننده است. وي ادامه داد: اگر قرار باشد امروز تعرفه بالا رفته، فردا پايين بيايد هيچ انگيزه اي براي سرمايه گذاران وجود نخواهد داشت و طرف هاي خارجي نيز ديگر براي سرمايه گذاري اعتماد نمي کنند.                              وي افزود: ما قاطعانه مي خواهيم اگر تصميم کاهش تعرفه مطرح است، پس گرفته شود.

پاسخ به ابهامات پروژه تندر نود
ابهامات خبرنگاران درباره پروژه تندر 90 بيشترين وقت نشست خبري رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع را به خود اختصاص داد. رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع در اين خصوص گفت: تندر نود يک توليد بزرگ و وسيع است و راه اندازي چنين پروژه اي مشکلات فراواني را دربر دارد. مفيدي افزود: در بحث تندر نود کمتر اصل موضوع مورد توجه قرار گرفت و بيشتر به حواشي پرداخته شد. رييس سازمان گسترش خاطرنشان کرد: پروژه تندر نود با بحث ها و چالش هاي زيادي رو به رو بود و با قراردادي اصلاح شده آغاز به کار کرد. وي با اشاره به تشکيل شرکت ايراني  فرانسوي رنو پارس گفت: سرمايه اين شرکت تاکنون به هزار و سيصد ميليارد تومان رسيده است که کفايت نمي کند و به تدريج تا 2 هزار ميليارد تومان افزايش مي يابد. خبرنگار فارس به مفيدي گفت: برخي خبرها از شرکت رنو پارس حاکي از عدم انجام به موقع تعهدات شريک ايراني تندر نود به دليل وجود مشکل نقدينگي است.وي پاسخ داد: اينکه گفته شود طرف ايراني پول ندارد، حرف صحيحي نيست.
مفيدي در واکنش به اين پرسش که گفته مي شود رنو قطعات ال 90 را وارد گمرک کرده اما به دليل مشکل نقدينگي طرف ايراني و عدم پرداخت عوارض گمرکي اين محموله ها در گمرک مانده است، تصريح کرد: ترخيص قطعات از گمرک وظفه رنو پارس است و بايد شرکت رنو پارس هزينه گمرک را از محل منابع خود پرداخت کرده و بايد بابت افزايش سرمايه و واريزها نيز پول دريافت کند. مفيدي ادامه داد: در اين بخش سهم طرف ايراني واريز شده است، حال ممکن است در جريان واريز سرمايه ميان شرکا» تقدم و تاخري وجود داشته باشد و مطرح کردن اينکه چه کسي توانسته است پول را پرداخت کند و چه کسي نتوانسته صحيح نيست. رييس سازمان گسترش اظهار داشت: طرف ايراني پول خود را بابت افزايش سرمايه شرکت پرداخت کرده است، اما زماني شرکت رنو پارس بايد هنگام تحويل قطعات به خودروساز پول آن را دريافت کند. وي افزود: رنو پارس در گردش کار با شرکت هاي خودروساز مشکل داشت و اين مسائل مرتبا در ستاد تندر نود دو هفته يک بار رسيدگي شده تکاليف براي طرفين مشخص و مشکلات حل مي شد. مفيدي گفت: به جاي طرح مشکلات در بيرون بهتر بود در ستاد مطرح شود، مگر اينکه مطرح کننده موضوع مشکلي داشته باشد و بخواهد پشت آن مخفي شود. وي تاکيد کرد: ما آماده ايم هر مشکلي درباره پروژه                        ال نود را با حضور طرفين قرارداد بررسي و حل کنيم. مفيدي گفت: ممکن است شريک ايراني در تامين نقدينگي با مشکلاتي مواجه بوده اما در احجام و ارقام قابل توجه نبوده است. معاون وزير صنايع در خصوص خدمات پس از فروش و تامين قطعات يدکي ال نود اظهار داشت: قرارداد جانبي که بايد بين رنو و طرف ايراني امضا مي شد، قرارداد تامين قطعات است. وي گفت: امضاي اين قرارداد تا حدودي به عقب افتاد، اما با تکاليفي که در ستاد انجام شده قطعات يدکي بايد قبل از تحويل اولين خودرو و اولين مشتري تدارک شده و در شبکه قطعات يدکي شده باشد. وي گفت: البته در حال حاضر قطعات يدکي ال نود در شبکه توزيع شده است و در برخي موارد قطعات بايد قبل از تحويل توزيع شود که سررسيد انجام اين تعهدات دهه اول خردادماه است. مفيدي افزود: نگراني بابت تامين قطعات يدکي وجود نخواهد داشت.
وي در پاسخ به پرسش ديگري گفت: هيچ قرارداد انحصاري در تامين قطعات تندر نود وجود ندارد و اگر طرف خارجي نتواند در مذاکرات قيمت متعارفي براي قطعات                       پيش بيني کند، طرف هاي ايراني اقدام به توليد کرده و با فاصله زماني کمي قطعات را وارد          بازار خواهند کرد. مفيدي تصريح کرد: درباره قيمت برخي اقلام ميان ايران و رنو اختلاف نظر وجود دارد اما مذاکرات ادامه دارد و اميدوارم درباره تمامي قطعات به قيمت هاي معتدل برسيم. وي گفت: قطعه سازان ايراني تحت پوشش رنو نيستند و در صورت نياز قطعات يدکي را نيز توليد خواهند کرد. خبرنگاري از مفيدي درباره علت توليد ال نود در تيراژ پايين سوال کرد و پرسيد آيا امکان عمل به تعهدات خودروسازن در خردادماه وجود دارد؟
رييس سازمان گسترش توليد تمامي خودروها و از جمله تندر نود را در شرکت هاي خودرو ساز تدريجي عنوان کرد و گفت: امکان انبار کردن خودرو توسط خودروسازان بيش از              3 هفته و در شرايط معمول بيش از يک هفته وجود ندارد.

افزايش 500 هزار توماني قيمت خودرو در بازار
رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع در پاسخ به خبرنگاران که کاهش توليد شرکت هاي خودروساز را علت افزايش قيمت ها در بازار عنوان کردند، گفت: آمارها خلاف اين را مي گويند. وي اظهار داشت: ميزان توليد خودرو وانت و سواري طي 2 ماهه اول سال 14درصد و به عبارتي 18 هزار دستگاه نسبت به سال قبل افزايش داشته است. مفيدي افزود: خودرو سازان با تمام توان توليد و عرضه داشته اند. وي در عين حال افزايش 400 تا                500 هزار توماني قيمت خودرو در بازار را تاييد کرد و افزود: علت اين افزايش را ما نيز نمي دانيم. مفيدي در عين حال ارديبهشت ماه را فصل عطش بازار خودرو ذکر کرد و گفت: آنچه مربوط به خودروسازان است، افزايش هزينه بيمه شخص ثالث است که آن نيز در نتيجه افزايش نرخ ديه رخ داده است.                         رييس سازمان گسترش در خصوص افزايش قيمت يک ميليون توماني خودرو ريو نيز يادآور شد: با توجه به الزاماتي که در مسير توليد اين خودرو وجود داشته، قيمت آن افزاش يافته است.

ايران خودرو ديون معوق ندارد
مفيدي در پاسخ به سوالي درباره نامه ديوان محاسبات براي توقف اعطاي تسهيلات بانکي به اشخاص حقيقي و حقوقي داراي ديون معوق و از جمله ايران خودرو گفت: اينکه ديوان محاسبات در جايگاهي قرار دارد که بتواند چنين دستوري صادر کند، مورد اختلاف است. رييس سازمان گسترش افزود: ايران خودرو به محض اطلاع از نامه ديوان محاسبات پرداخت ديون خود به سيستم بانکي را اعلام کرد و از اين ليست خارج شد. مفيدي گفت: ايران خودرو طي سال 84 تا بهار85 با بحران مالي روبرو بود اما اين مشکلات در پاييز 85 رو به بهبود نهاد و اخيرا قطعه سازان نيز خبر از دريافت مطالبات معوقشان داده اند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي و قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
مرز پرگهر
دانش و پژوهش
خبر دانشگاه
آموزش و سنجش
اقتصاد و بازار
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته