جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/11/06 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 5197

 معاون رئيس جمهور:
 توسط برخي براي اعلام نکردن موضوع آلودگي بنزين پتروشيمي تحت فشار بوديم 

 
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اصلاح الگوي مصرف انرژي يکصد ميليارد دلار عوايد براي کشور در بر دارد.به گزارش شانا ،وي در پاسخ به اين سئوال كه سازمان حفاظت محيط زيست دولت يازدهم چه کارهايي براي کاهش آلودگي هوا انجام داده است؟ گفت:يکي از اولويتهاي دولت کاهش آلودگي هواست، آلودگي هوا آثار سويي بر سلامت انسان و اقتصاد کشور دارد، ما طي سال 1381 مطالعه مشترکي با بانک جهاني داشتيم و آن مطالعه نشان داد که سهم خسارت آلودگي هوا فقط در بخش بهداشت سالانه 9 ميليارد دلار است، البته بخشهاي ديگر هم به دليل آلودگي هوا آسيب ديدند. 9 ميليارد دلار خسارت نيز مربوط به قيمتهاي سال 81 است و اگر بخواهيم با نرخهاي سال 94 مقايسه کنيم عدد بيش از اينهاست و ممکن است به 11 تا 12 ميليارد دلار خسارت سالانه به دليل آلودگي هوا برسيم.

البته اين اعداد به شرطي است که کاري براي بهبود وضع هوا صورت نگيرد، در اين دو سال، دولت به طور مشخص برنامه هاي جدي را براي کاهش آلودگي هوا دنبال کرده، از مصوبات اسفندماه 92 و ارديبهشت ماه 93 گرفته تا راه‌اندازي ساز و کار مديريتي و قوي کارگروه ملي کاهش آلودگي هوا و کارگروههاي استاني که آنها نيز مجددا راه‌اندازي شده‌اند.

کارگروه ملي کاهش آلودگي هوا در اين دولت تقريبا حدود 22 جلسه داشته است، اين کارگروه ملي ساز و کاري مديريتي و فرابخشي است، افراد از همه دستگاهها در آنجا حضور دارند و پيشرفت تکاليف خود را گزارش مي‌کنند، اگر چنانچه مشکلي دارند با تبادل نظر و همفکري، مشکلات حل مي‌شود.

کارگروه استاني نيز در استانهاي مختلف از جمله تهران، اصفهان، خوزستان، مرکزي، آذربايجان شرقي و فارس تشکيل شده، اين کارگروه از اهميت فوق العاده‌اي برخوردار است، هر شهري برنامه خاص خودش را تدوين کرده و برنامه ها نيز در اين دولت بازنگري و روزآمد شده که اين نيز کاري جدي است، به تازگي هم اعلام کرديم که علاوه بر 8 کلانشهر، شهرهاي ديگر هم که مرکز استان هستند و شهرهاي بالاي 500 هزار نفر جمعيت نيز برنامه هاي کاهش آلودگي هواي خود را تدوين کنند.

وي مهمترين اقدامي که دولت يازدهم براي کاهش آلودگي هوا انجام داده اس را ارتقاي کيفيت سوخت عنوان كرد و خاطر نشان كرد:ما خيلي سريع با انجام مکاتبات و مصوباتي که داشتيم موضوع خروج بنزينهاي پتروشيمي را که ميزان بالايي بنزن داشت از سيستم خارج و عرضه بنزين يورو4 را آغاز کرديم.

وزارت نفت و شخص وزير نيز بسيار خوب پاسخ داد و اعلام کرد که از ارديبهشت ماه 93 به طور کامل بنزين پتروشيمي که بنزن بالايي داشت از رده خارج شد و توزيع بنزين يورو4 هم تدريجا اتفاق خواهد افتاد، که اين اعلام نظر وزير محقق شد.

ما براساس وظايف قانوني خودمان بنزين را از جايگاهها هر سه ماه يکبار دريافت کرده و کيفيت آنرا آزمايش مي‌کنيم، علاوه بر آن، کيفيت برخط هوا را ارزيابي مي‌کنيم و علاوه بر آن شاخصهاي مهم از جمله بنزن نيز هر سه ماه يکبار پايش مي‌شود، موضوع آلودگي هوا موضوعي فرابخشي است و تنها مربوط به سوخت نيست.

وي در ادامه ضمن اشاره به توقف برنامه هاي کاهش آلودگي هوا در دولت گذشته تصريح كرد:بايد بگويم که سال 1379 نخستين برنامه جامع کاهش آلودگي هوا که براساس مطالعه مشترکي بود تدوين شد، سپس اين برنامه تقويت شد، برنامه جامع کاهش آلودگي هوا تا سال 1384 به صورت جدي اجرايي شد و دستاوردهايي نيز داشت که يکي از آنها حذف سرب از بنزين بود که به طور کامل انجام شد، ارتقاي استاندارد خودروها، حذف خودرو کاربراتوري و از رده خارج کردن پيکان از ديگر دستاوردهاي برنامه جامع کاهش آلودگي هوا در آن سال بود، اين که ما سالهاي بعد مي‌ديديم که ديگر منواکسيد کربن افزايش پيدا نکرده است به دليل حذف خودروهاي کاربراتوري بود، اين برنامه قرار بود ادامه پيدا کند که متاسفانه متوقف شد.

به نظر مي‌رسيد دولتهاي نهم و دهم موضوع آلودگي هوا برايش اهميت نداشت و مسائل ديگري براي آنها مطرح بود، کارگروه ملي کاهش آلودگي هوا مهمترين ساز و کاري است که اگر به طور مرتب تشکيل نشود و از دستگاهها گزارش گرفته نشود مشکلاتي پيش خواهد آمد.

اما، ما اکنون آخرين گزارش برنامه جامع کاهش آلودگي هوا را به معاون اول رئيس جمهوري ارائه کرده ايم، با کسي هم مماشات نداريم چون بحث سلامتي مردم مطرح است، اين هم نيست که بگوييم با برخي اعضاي دولت کوتاه مي‌آييم يا مماشات مي‌کنيم، اصلا اين کار شدني نيست، در هر دولتي بايد دستگاه مسئول محيط زيستش در مورد آلودگي هوا موضعي داشته باشد، البته حمايتهاي کابينه دولت هم مي‌تواند موثر باشد، ما دولتي هستيم که رئيس جمهوري اش مي‌گويد دولت من دولت محيط زيست است و برايش محيط زيست مهم است و از برنامه هاي محيط زيستي حمايت مي‌کند.

همچنين رهبر معظم انقلاب نيز با ابلاغ سياستهاي کلي محيط زيست، پايگاه محيط زيست را تقويت کردند و به ما دلگرمي و پشتوانه بسيار قوي دادند، تا اين که با پشتوانه قوي کارهاي خود را پيش ببريم.

متاسفانه در دوره‌اي برنامه هاي زيست محيطي به فراموشي سپرده شد، برنامه‌اي که سال 79 اعلام کرديم، برنامه‌اي 10 تا 15 ساله بود، اما از سال 84 اين برنامه ها تقريبا متوقف شد و از سال 84 تا 92 کارگروه ملي تنها دو يا سه بار تشکيل جلسه داد.

دولت يازدهم تازه به موضوع آلودگي هوا پرداخته، درحالي که اوضاع وخيم تر شده بود، زيرا با عرضه بنزين پتروشيمي ميزان بنزن در نقاط مختلف شهر تهران در سالهاي 89، 90 و 91 بشدت افزايش يافت و به 300 تا 400 برابر حدمجاز رسيد، حتي گزارش داشتيم که در منطقه تجريش تهران در آن سالها، ميزان بنزن موجود در هوا هزار برابر حدمجاز بوده است، ما در سال 92 با چنين شرائطي مواجه بوديم، در حالي که وضع هوا از سال 79 تا 84 بدتر شده بود.

وي در مورد اينكه برخي منتقدان ادعا مي کنند که وضع هوا در اين دو سال بهتر نشده است، نظر شما در اين مورد چيست؟گفت:دستگاههاي سنجش بايد ميزان آلودگي هوا را مشخص کنند، دستگاههاي سنجش اين موضوع را نشان مي‌دهند که ميزان بنزن در هوا کاهش پيدا کرده است، ممکن است کار در برخي موارد دچار ايرادهايي باشد، اما کار بزرگي اتفاق افتاده و همتي که وزير نفت و پالايشگاههاي ما انجام دادند ستودني است.

عادتي شده بود که نيروگاههاي ما مازوت مصرف کنند، مازوت به عنوان فرآورده سنگين بسيار آلوده است و نبايد به عنوان سوخت استفاده شود، چه در نيروگاه و چه در صنايع، متاسفانه اين عادت شده بود و ما در دولت به اين موضوع رسيدگي کرديم، در شهري همچون اصفهان به دليل کاهش مصرف مازوت هوا بهتر شد، تعداد روزهاي سالم در اصفهان از سال 92 تا 94 سه برابر شده است، دليل اين امر بنزين يورو4، حذف مازوت و اجراي برنامه هاي منسجم است.

در شهر تهران با شرائط پيچيده‌تري روبرو هستيم، در تهران ما 5 ميليون وسيله نقليه داريم که 2 و نيم ميليون آن موتوسيکلت است، موتوسيکلتهاي فرسوده و کاربراتوري که 4 تا 5 برابر يک خودرو آلودگي توليد مي‌کنند، البته به راحتي نمي‌توان آنها را حذف و از رده خارج کرد، زيرا در برخي موارد زندگي و معيشت يک خانواده به آن موتوسيکلت بستگي دارد و بايد يک ساز و کار اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي برايش تعريف کنيم.

اين بحثها در دولت انجام و فرصتهايي که در برنامه ششم توسعه پيش بيني شده بسيار اميدوار کننده است که بتوانيم با ساز و کارهاي موثر براي از رده خارج کردن موتوسيکلتهاي فرسوده، تاکسيها و اتوبوسهاي فرسوده و ديگر خودروها و ارتقاي استانداردها تلاش کنيم، همچنين تا سال 95 توليد موتوسيکلت کاربراتوري متوقف و سپس تردد آن نيز تدريجا متوقف خواهد شد.

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا در کشورهاي ديگر هم از بنزين پتروشيمي براي سوخت خودرو استفاده مي‌کنند؟گفت:خير، در ديگر کشورها از بنزين پتروشيمي که حاوي مقدار زيادي بنزن و آروماتيک است براي سوخت خودروها استفاده نمي‌کنند، سازمان بهداشت جهاني مي‌گويد مقدار بنزن موجود در هوا هميشه بايد در حد صفر باشد، هر ميزان که فرد با بنزن در ارتباط باشد مي‌تواند سرطان ايجاد کند.

با مخالفت من با بنزين پتروشيمي در همان دوران عضويت در شوراي شهر، اتهامها عليه بنده شروع شد و حتي به من گفتند که شما داريد با دشمن همصدايي مي‌کنيد!ولي من وظيفه ديگري داشتم و کار خود را انجام دادم و ايستادگي کردم، اتفاقي نيفتاد، مثل اين که اراده جدي در اين مورد وجود نداشت، اما دولت يازدهم نسبت به اين موضوع با حساسيت برخورد کرد.

حتي دانشگاهها نيز در مورد آلايندگي بنزين پتروشيمي به من گزارش دادند، دانشگاه شهيد بهشتي گزارشي در اين مورد به من داد که تمام اطلاعاتش دقيق بود و اين موضوع براي ما محرز شد، براي وزير نفت نيز اين موضوع مشخص و در سال 92 اين فرآيند دنبال شد و بنزين پتروشيمي از چرخه توزيع حذف شد.

اين مهمترين کاري بود که ما مي‌توانستيم انجام دهيم، هرچند ذرات معلق کمتر از 2,5 ميکرون امروز افزايش يافته و دلايل متعددي نيز دارد، ولي اين اتفاق بزرگي بود و باعث کاهش مخاطرات ناشي از آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ شد.

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين موضوع صحت دارد که سازمان حفاظت محيط زيست براي اين که اعلام کند بنزين پتروشيمي آلايندگي دارد تحت فشار قرار گرفت؟اظهار داشت :بله، توسط برخي براي اعلام نکردن موضوع آلودگي بنزين پتروشيمي تحت فشار بوديم و حتي زماني که اين موضوع را اعلام کرديم با تحقيق و تفحص و انکار اين موضوع مواجه شديم، البته عده اي خيلي خاص و اندک بودند که تلاش مي‌کردند اين موضوع انکار شود، ولي اين موضوع (آلاينده بودن بنزين پتروشيمي) توسط شهرداري، دانشگاهها، وزارت بهداشت، سازمان ملي استاندارد، سازمان محيط زيست و وزارت نفت تاييد و سپس نامه اي مشترک به رئيس جمهوري ارسال شد که بنزن و بنزين پتروشيمي مخاطرات زيادي دارد، دولت هم مصمم بود و به سلامتي مردم اهميت مي‌داد و زير بار فشارها نرفت، تلاشهاي تخريبي صورت گرفت تا حقيقت را کتمان کنند و واقعيت مشخص نشود و مردم ندانند که در چه شرائطي بودند و الان در چه وضعي قرار دارند، اما ما کار خود را با قوت انجام داديم.

بارها در کميسيون انرژي، بهداشت و اصل 90 مجلس حضور يافتيم و دلايل و اسناد خود را در مورد آلودگي بنزين پتروشيمي ارائه کرديم، اين بحث علمي و کارشناسي است هر متخصصي اين موضوع را بداند متوجه خواهد شد که ماده بنزن سرطانزاست، اين همدلي در دولت بوجود آمد که بتوانيم اين مشکل را برطرف کنيم.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته