جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/12/09 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 5224

 درآمدزايي ترکيه با عسل ايراني 

قائم مقام معاون وزير توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي، نبود استاندارد اجباري، برندسازي، بسته بندي متنوع و بازاريابي را حلقه مفقوده صادرات عسل ايراني به کشورهاي اروپايي دانست و گفت: ترکيه از صادرات مجدد عسل ايراني، تا 6 برابر درآمدزايي مي کند.
محمدرضا ملاصالحي درگفت وگو با ايرنا به کاهش صادرات عسل در سال جاري اشاره کرد و افزود: پارسال 78 هزار تن عسل در کشور توليد شد که پنج هزار و 300 تن آن به کشورهاي ترکيه، عراق، عربستان، حاشيه خليج فارس صادر شده بود که امسال اين ميزان کاهش يافت.
وي عمده مشکل صادرات عسل ايران را فله اي بودن آن اعلام کرد و گفت: متاسفانه عسل ايران نيز همانند ديگر محصولات همچون پسته و زعفران به شکل فله اي صادر مي شود و کشوري همچون ترکيه با بسته بندي هاي مناسب، عسل ايراني را با صادرات دوباره به کشورهاي اروپايي، حداقل پنج تا 6 برابر ارزش افزوده دريافت مي کند.
ملاصالحي افزود: اين در حالي است که ايران ظرفيت و توانمندي توليد عسل استاندارد با برندسازي و بسته بندي متنوع را دارد تا اين سود حاصل از آن را نصيب توليدکنندگان داخلي کند؛ اين امر نيازمند همکاري تشکل هاي اين صنعت است.
وي با بيان اينکه عسل علاوه بر ارزشمندي از لحاظ تغذيه اي و دارويي داراي مدت زمان نگهداري بالا و فسادناپذيري است، اضافه کرد: مشکل اصلي ما اين است که تاکنون تشکل هاي اين بخش در مسير برندسازي و بسته بندي شکيل و متنوع، استاندارد بين المللي و بازاريابي به شکل جدي گام برنداشته اند.
اين مقام مسئول درباره استاندارد اجباري عسل نيز گفت: درحال حاضر سازمان ملي استاندارد ايران، استاندارد عسل را تشويقي اعلام کرده، که اين موضوع مي تواند به عمد يا غيرعمد موجب تقلب در محصول عسل ايراني در بازارهاي صادراتي شود.
قائم مقام معاون وزير در امور توليدات دامي معتقد است، اگر استاندارد اجباري عسل داشته باشيم با سيستم نظارت و کنترل مي توانيم از بروز برخي مشکلات از جمله تقلب در اين محصول جلوگيري کنيم. وي درخصوص برندسازي نيز افزود: چندي پيش يک برند عسل به بازار معرفي شد اما اين کافي نيست بلکه بايد به عنوان کشورتوليد کننده اين محصول که رتبه هشتم جهاني توليد را به خود اختصاص داده است، دراين بخش نيز فعاليت کنيم تا عسل ايراني به شکل فله اي صادر نشود.
ملاصالحي بسته بندي را يک معضل در بخش صادرات عسل عنوان کرد و افزود: درحال حاضر عسل بازار داخلي ما داراي بسته بندي است اما بازار صادراتي ما نيازمند بسته بندي هاي تخصصي و متنوع مطابق با درخواست کشورهاي متقاضي است.



نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته