جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1395/01/15 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 5240

 احتمال ماندگاري کارت سوخت در سال 95 

 درحالي که تصور مي شد همزمان با فرارسيدن تعطيلات نوروز، کارت سوخت بنزين از سامانه سوخت گيري کشور کنار گذاشته شود، اين پيش بيني تحقق نيافته و حتي احتمال ماندگاري اين کارت تقويت شده است.

به گزارش ايرنا، پس از تک نرخي شدن بنزين و حذف سهميه بندي در بهار 1394، بحث هاي گسترده اي درباره سرنوشت کارت هاي سوخت بنزين مطرح شد و حاميان و مخالفان استفاده از اين کارت ها ديدگاه هاي خود را مطرح کردند.گذشت زمان نيز نتوانست کمکي به تعيين تکليف اين کارت ها کند و تنها پيچيدگي و ابهامات را افزايش داد.

با توجه به هزينه هنگفت صرف شده براي راه اندازي سامانه هوشمند سوخت و به دليل اطلاعاتي که از طريق کارت هاي سوخت از وضعيت مصرف بنزين و گازوييل در کشور، جمع آوري مي شود، برخي دولتي ها تمايلي براي کنار گذاشتن اين کارت ها ندارند.

اين گروه معتقدند در صورت حذف سامانه هوشمند و کارت سوخت، وزارت نفت مهمترين ابزار براي جمع آوري دقيق ميزان مصرف خودروها که در جلوگيري از قاچاق سوخت نيز کاربرد دارد را از دست مي دهد.

حاميان استفاده از کارت سوخت در اين مدت، راهکارهاي مختلف تشويقي و تنبيهي را ارايه کرده اند. بر اساس يکي از پيشنهادها، براي آن دسته از دارندگان خودرو که در زمان مراجعه به جايگاه ها به جاي کارت سوخت جايگاهداران از کارت هاي سوخت شخصي استفاده کنند، جايزه اي تعلق مي گرفت. جوايزي که پيشنهاد شد شامل سهميه هاي خاص و يا تخفيف در قيمت بنزين بود.

همچنين از جمله سناريوهاي جدي که مطرح شد، اعمال سياست هاي تنبيهي براي استفاده از کارت سوخت شخصي بود؛ براساس اين سناريو، دارندگان خودرويي که در زمان مراجعه به پمپ بنزين ها، از سوختگيري با کارت شخصي خودداري و به جاي آن از کارت جايگاهداران استفاده کنند، ناچار خواهند بود که يک هزينه اضافي به جايگاه داران پرداخت کنند.همچنين در ميان طرح هاي مختلفي که براي سرنوشت کارت سوخت ارايه شده، تبديل اين کارت به کيف پول الکترونيکي از مهمترين پيشنهادها به شمار مي رفت.

نکته اي که نبايد درباره کارت هاي سوخت در چندماه اخير ناديده گرفت، کاهش استفاده مردم از اين کارت ها بود. در ماه هاي اخير و با يکسان سازي نرخ بنزين، رانندگان انگيزه اي براي استفاده از کارت سوخت شخصي ندارند به طوري که ميزان استفاده از اين کارت ها کاهش چشمگيري يافته است.

برخي جايگاهداران ادعا مي کنند که بسياري از رانندگان، تمايلي به استفاده از کارت سوخت شخصي ندارند به طوري که 80 تا 90 درصد خودروها در زمان مراجعه به پمپ بنزين ها به جاي کارت سوخت شخصي از کارت سوخت جايگاه داران استفاده مي کنند.

مقام هاي وزارت نفت در هفته هاي اخير حمايت خود از کنار گذاشتن کارت سوخت بنزين را اعلام کرده اند، به گونه اي که وزير نفت، مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي و مديرعامل شرکت پخش همگي، گفته اند که کاربرد اين کارت ها ديگر فايده اي ندارد.

بر اين اساس، بيژن زنگنه وزير نفت چندي پيش با حمايت از حذف کارت هاي سوخت گفت: « موافق ادامه استفاده از کارت سوخت بنزين نيستم و به نظر من اين کار هيچ توجيهي ندارد.»

وي در اين رابطه گفت: ادامه استفاده از کارت هاي سوخت بنزين، هزينه زيادي را به کشور تحميل مي کند و برخي اعضاي دولت تداوم استفاده از اين کارت ها را خواستار شده اند و معتقدند اطلاعات فراواني با اين روش جمع آوري مي شود، اما براين باورم که اين کارت ها کاربردي ندارند. البته هنوز تصميم نهايي در اين ارتباط اخذ نشده و پيشنهادها به دولت ارائه شده تا دولت نظر نهايي را اعلام کند.

معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي نيز به ايرنا گفت: وزارت نفت با توجه به تک نرخي شدن نرخ سوخت نيازي به استفاده از کارت سوخت نمي بيند، بنابراين نيازي به استفاده از آنها وجود ندارد.

عباس کاظمي استفاده از کارت هاي سوخت در زمان عرضه سوخت دو نرخي را يادآور شد و گفت: استفاده از کارتها در آن زمان موجب شد تا اين وزارتخانه بتواند به مديريت سوخت دو نرخي بپردازد، اما با توجه به اين که اکنون سوخت به صورت نامحدود و با يک قيمت عرضه مي شود، بنابراين ديگر نيازي به اعمال کارت هاي سوخت نيست. وزارت نفت براين ديدگاه است که استفاده از اين کارتها با توجه به شرائط کنوني و تک نرخي بودن سوخت، نيازي نيست.

مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي نيز درباره مهمترين عوامل موثر در توقف عرضه کارتي بنزين خودروها، مي گويد: پس از عرضه تک نرخي بنزين، رشد مصرف اين فرآورده نفتي در کشور متوقف شده است.

سيدناصر سجادي با بيان اينکه از ابتداي سال 94 در مقايسه با سال 93، رشد مصرف بنزين در کشور کمتر از دو درصد بوده است، افزود: مديريت مصرف، اصلاح قيمت ها و مقابله با قاچاق سوخت، سه هدف بزرگ اجراي اين طرح به شمار مي رود که همگي آنها محقق شده اند و ديگر نيازي به استفاده از اين کارت ها وجود ندارد.

وي درباره هزينه سرمايه گذاري شده براي راه اندازي سامانه هوشمند سوخت نيز گفته، اين هزينه در همان 15 روز نخست اجراي طرح بازگشت داده شده است.

در حالي که مخالفان استفاده از کارت سوخت نظرات خود را مطرح مي کنند، بررسي ها نشان مي دهد که استفاده از اين کارت ها هنوز حامياني نيز دارد.

در واقع، برخي نهادهاي مرتبط با موضوع قاچاق، پيشنهاد تداوم استفاده از اين کارت ها را مطرح کرده اند؛ به نظر آنها اين کارت ها توانسته اند جلوي قاچاق سوخت را گرفته و در صورت کنار گذاشتن آنها، بهترين ابزار کنترل قاچاق از دست مي رود.

قاسم خورشيدي مديرکل مبارزه با قاچاق فرآورده هاي نفتي از جمله حاميان ماندگاري کارت سوخت است. وي در اين رابطه گفته، اگر توانستيم قيمت بنزين را از يک هزار به 10هزار ريال و مصرف بنزين را از 75 ميليون ليتر در روز به 65 ميليون ليتر در روز کاهش دهيم، معلول قدرت مديريتي بود که سامانه هوشمند سوخت در اختيار کشور گذاشت.

به گفته مديرکل مبارزه با قاچاق فرآورده هاي نفتي، در شرايطي که دنيا شتابان به سمت الکترونيکي کردن همه فرايندهاي اقتصادي و تجاري در دنيا مي روند و ما از اين نظر عقب هستيم، توجيه کارشناسي ندارد سامانه اي بعد از 10 سال مطالعه و کار آزمايشگاهي راه اندازي شده و هشت سال فعاليت مثبت و پرفايده در فرايند اقتصادي کشور داشته است را جمع کنيم.

وي با بيان اينکه جايگاه دار نظارت گريز است، اضافه کرد: سامانه سوخت قدرت نظارت به دستگاه نظارتي مي دهد، اما جايگاه دار مخالف است و مي گويد کارت سوخت را جمع کنيد، چون نمي خواهد نظارتي روي او وجود داشته باشد.

وي افزود: اگر امروز نماينده جايگاه داران مي گويد مخالفيم و سامانه بايد جمع آوري شود، به اين دليل است که جايگاه داران نظارت گريز هستند و مايل نيستند، بر رفتار آنها نظارت هوشمند و متمرکزي اعمال شود؛ لذا مخالفت مي کنند و مي گويند اين سامانه به درد نمي خورد و کارآيي خود را از دست داده است؛ لذا اگر افرادي مخالف سامانه هوشمند سوخت هستند، مخالف شفاف سازي هستند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته