جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1395/08/29 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 5424

 چالش‌هاي پايان‌نامه‌نويسي در ايران (9)؛
 آنچه دانشجويان در ترم پايان‌نامه‌ مي‌آموزند... 

زهرا کيان‌بخت
يکي از موضوعاتي که مانند بسياري موارد ديگر، چندان در ارتباط با پايان‌نامه‌نويسي در دانشگاههاي ما جدي گرفته نمي‌شود، فلسفه و ضرورت وجودي اساتيد راهنما و در مرحله بعد، اساتيد مشاور است.
يکي از اولين انتظاراتي که در اين رابطه وجود دارد، فراهم شدن زمينه‌اي است که در آن، اساتيد، در جايگاه راهنما و مشاور، تجارب و دانش خويش را تا حد امکان به دانشجويان انتقال دهند و درواقع، اين دوره به مثابه دوره‌اي براي کسب تجربه و افزودن بر دانش براي دانشجويان باشد.
اما مشکلي که در اين رابطه در بسياري از دانشگاههاي ما وجود دارد، جدي گرفته نشدن اين مساله است. هم از جانب اساتيد و هم از سوي دانشجويان. درحقيقت، دانشجويان تلاش کافي براي تبديل اين دوره به يک دوره فشرده يادگيري را نمي‌کنند و از جهت ديگر، اساتيد هم به دلايل مختلف ازجمله نداشتن وقت کافي و داشتن مشغوليتهاي فراوان پژوهشي آموزشي، اجرايي و... فرصت کافي براي ارائه راهنمايي همه‌جانبه به دانشجويان را ندارند.
اين است که دوره پايان‌نامه، براي دانشجويان به دوره‌اي تبديل مي‌شود که در آن، اگر هم دانشجو چيزي بياموزد، نه حاصل برخورد روياروي و مستقيم با تجارب اساتيد، بلکه درنتيجه آزمون و خطاهاي بسيار حاصل مي‌شود. چه مي‌شد اگر پايان‌نامه‌نويسي و چرايي آن، يک بار ديگر و از نو، براي دانشجويان و اساتيد ما تعريف مي‌شد تا بدانيم اين برهه، زماني براي ورود واقعي به حيطه پژوهش، آن هم تحت هدايت و راهنمايي اساتيدي است که قبلا همين راه را طي کرده‌اند و لذا، تجارب و آموخته‌هاي خود را مي‌توانند در اين زمينه در اختيار دانشجويان قرار دهند.
چيزي که همانطور که گفته شد، مسائل بسيار و از جمله، دغدغه‌هاي مختلف اساتيد، مانع از تحقق آن مي‌شود. موضوعي هم که در همين ارتباط در جامعه ما جا افتاده است؛ اهميت پژوهش و بي‌توجهي‌اي است که در اثر آن به مقوله آموزش مي‌شود.
همين مساله موجب شده است بسياري از اساتيد ما ترجيح دهند به جاي آن که وقت خود را صرف آموزگار و استادي خوب بودن نمايند، آن را به کارهاي پژوهشي و تاليف کتاب و نگارش مقاله اختصاص دهند.
در حالي که موفقيت پژوهشي تنها يک سوي قضيه است. اساتيد توانا آنهايي هستند که اگر براي آموزش و نحوه تدريس به دانشجويان، بيشتر از فعاليتهاي پژوهشي، وقت صرف نمي‌کنند؛ يقينا کمتر نيز وقت نمي‌گذارند. به هر حال، اگر مي‌خواهيم کيفيت اين ترم را در دانشگاهها بالا ببريم، اولين قدم، اصلاح نگرشها در ميان اساتيد و دانشجويان در خصوص آن است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
استانها
پزشكي
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته