جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1395/09/03 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 5427

 خبر 

 نحوه رده‌‎بندي دانشگاه‌هاي جهان تغيير مي‌كند

نحوه رده‌بندي دانشگاه‌هاي جهان در سال‌هاي اخير دستخوش تغييرات فراواني شده است و فاکتورهاي متنوعي در رده‌بندي آنها مدنظر قرار مي‌گيرند.

به گزارش ايسنا به نقل از يو.دبليو.نيوز، هر کدام از رده‏بندي‌هايي که در جهان منتشر مي‌شوند نقاط ضعف خاص خود را دارند و به نظر مي‌رسد با نزديک شدن به پايان فصل رده‌بندي دانشگاه‌ها در سال 2016، مسئولان مراکز مختلف اعلام رتبه‌بندي دانشگاه‌ها اين نقاط ضعف را شناسايي کرده اند و به دنبال متدهاي مناسب‌تري براي اين کار هستند.

جميل سالمي؛ مسئول سابق برنامه حمايتي بانک جهاني براي آموزش عالي گفت: مهمترين فاکتوري که براي رده‌بندي‌هاي آينده در نظر گرفته خواهد شد ميزان نوآوري و پشتيباني از طرح‌هاي ابتکاري خواهد بود.

وي افزود: از سال 2000 دانشگاه‌هاي جهان در بيش از 20 کشور برنامه‌هاي حمايتي خود را براي طرح‌هاي نوآورانه آغاز کرده‌اند و مجموعا بيش از 40 ميليارد دلار در اين زمينه سرمايه‌گذاري کرده‌اند.

سالمي خاطرنشان کرد: اين طرح‌هاي حمايتي به منزله سوخت موشک هستند و مي‌توانند به روند رشد علمي دانشگاه‌ها سرعت بسيار زيادي بدهند.

علاوه بر اين طرح‌ها عوامل ديگري نيز بايد در رده‌بندي‌هاي دانشگاه‌ها اعمال شوند که در ذيل مهمترين عوامل را مي‌بينيد.

1- بررسي حداکثري مراکز دانشگاهي

در بسياري از رده‌بندي‌هاي گذشته صرفا دانشگاه‌هاي برتر جهاني معرفي مي‌شدند و نهايتا 100 يا 200 دانشگاه برتر رتبه‌بندي مي‌شدند در حاليکه بيش از 20 هزار مرکز دانشگاهي در سراسر جهان وجود دارند و بررسي يک درصد از دانشگاه‌هاي جهان به هيچ عنوان نمي‌تواند يک بررسي جامع و همه‌جانبه باشد.

وبسايت تخصصي Times higher education در حال حاضر اين روند را با اعلام رده‌بندي 916 مرکز دانشگاهي از سراسر جهان بهبود داده است و اعلام کرده براي سال‌هاي آينده تعداد را به 2000 دانشگاه افزايش خواهد داد.

2- رده‏بندي موضوعي

يکي از مشکلاتي که در رده‌بندي‌هاي گذشته در نظر گرفته نشده اين است که مي‌توان دانشگاه‌ها را در رشته‌ها و زمينه‌هاي مختلف رده‌بندي کرد و با توجه به اينکه هر دانشگاهي نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد، زماني که رده‌بندي به صورت کلي اعلام مي‌شود اين عوامل مورد غفلت واقع مي‌شوند. در حال حاضر بهترين رده‌بندي موضوعي هشت زمينه را پوشش داده است و اين تعداد در آينده نزديک افزايش چشمگيري خواهد داشت.

3- رده‏بندي منطقه‌اي

مسلما دانشگاه‌هاي هر منطقه بيشترين رقابت را با دانشگاه‌هايي دارند که در همان محدوده جغرافيايي واقع شده‌اند و اين موضوع بايد در رده‎بندي‌هاي آتي مدنظر باشد. براي مثال دانشگاه‌هاي آمريکاي جنوبي، آسيا و آفريقا از نظر فرهنگ و جغرافيا با ديگر مناطق متفاوتند و بايد يک رده‌بندي منطقه‌اي هم براي آنها انجام شود.

گسترش اينترنت و فضاي مجازي علاوه بر ايجاد سهولت در اطلاع‌رساني سبب شده که رقابت بين دانشگاه‌ها افزايش پيدا کند چرا که اخبار هر دانشگاه به سرعت از طريق وبسايت‌هاي خبري منعکس مي‌شود و مسلما با گذشت زمان، تاثير اينترنت بر رده‌بندي دانشگاه‌هاي جهان نيز اجتناب ناپذير خواهد بود.

بودجه 2 ميليارد پوندي انگليس براي تحقيقات دانشگاهي

در اولين بودجه اعلام شده توسط دولت انگليس پس از خروج از اتحاديه اروپا، سالانه مبلغ دو ميليارد پوند براي تحقيقات اختصاص داده شده است.

به گزارش ايسنا به نقل از Times higher education، دولت انگليس اعلام کرده است که تا سال 2020 سالانه مبلغ دو ميليارد پوند براي تحقيقات دانشگاهي در زمينه‌هاي رباتيک، هوش مصنوعي، بيوتکنولوژي صنعتي و پزشکي اختصاص خواهد داد.

ترزا مي نخست‌ وزير انگليس در جلسه کنفدراسيون صنعت اين کشور جزئيات اين طرح را اعلام کرده و افزود: يکي از موضوعات مهمي که در اين طرح در نظر گرفته شده است بخشودگي مالياتي و کاهش ماليات‌هاست که عملا ميزان اين سرمايه‌گذاري را افزايش مي‌دهد.

مي در يک نشست خبري اعلام کرد که دولت با وجود کسري بودجه توجه ويژه‌اي به تحقيقات دانشگاهي دارد و به هيچ عنوان اجازه نمي‌دهد سرعت پروژه‌هاي تحقيقاتي کاهش پيدا کند.

واکنش‌ها به اين خبر در انگليس دوگانه بوده است. بسياري از مسئولان دانشگاهي اعلام کرده‌اند که با شک و ترديد نسبت به اين اعتباراختصاص يافته مي‌نگرند و برخي ديگر نيز معتقدند تا زماني که جزئيات اين بودجه و نحوه اختصاص آن بين دانشگاه‌هاي مختلف مشخص نشود هيچ اظهارنظري درباره آن نخواهند داشت.

بسياري از مقامات دانشگاهي در انگليس از تاثير برگزيت(خروج از اتحاديه اروپا) بر تحقيقات و آموزش‌هاي دانشگاهي ابراز نگراني کرده‌اند و معتقدند انگليس از نظر علمي از اين موضوع متضرر خواهد شد.

دولت انگليس تلاش مي‌کند با اختصاص بودجه‌هاي تحقيقاتي از اين نگراني‌ها کم کند اما اعضاي فراکسيون آموزش عالي پارلمان اعلام کرده‌اند صرف اختصاص بودجه و کاهش ماليات کافي نيست و نياز به قوانين مناسب مهاجرتي براي محققان بين‌المللي به شدت احساس مي‌شود.

سهميه کنکور ايثارگران حذف نشده است

يک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اين‌که «سهميه کنکور ايثارگران حذف نشده است» گفت که مجلس در صدد اين است که سهميه کنکور را براي جانبازان زير 25 درصد در برنامه ششم بگنجاند.

غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: پيش از اين جانبازان 25 درصد و بالاتر و خانواده‎هاي آن‌ها ازسهميه کنکور برخوردار بودند. ما در جريان بررسي و تصويب قانون احکام دائمي برنامه‌هاي توسعه پيشنهاد داديم که جانبازان زير 25 درصد نيز بتوانند از سهميه ورود به دانشگاه برخوردار شوند. اما ظاهرا با مخالفت بنياد شهيد و ارسال نامه‌اي به شوراي نگهبان، شورا اين مصوبه را بنابر اصل 75 قانون اساسي يعني تحميل بار مالي به دولت مغاير قانون اساسي عنوان کرد؛ لذا مجلس براي رفع ايراد شوراي نگهبان ناچار به حذف اين بند از لايحه احکام دائمي شد.

وي افزود: البته من معتقدم اين ايراد به مصوبه پيشين مجلس وارد نبود اما به هر حال براي تامين نظر شوراي نگهبان ناچار به حذف اين مصوبه شديم. همچنين مي‌خواستيم در اين رابطه يک طرح دو فوريتي به مجلس ارائه کنيم اما به دليل بار مالي اين امکان فراهم نيست و اين امر نيازمند لايحه دولت است که دولت هم چنين لايحه‎اي ارائه نمي‌کند.

وي در پايان گفت: تلاش ما اين است که در جريان بررسي و تصويب لايحه برنامه ششم توسعه در مجلس، سهميه کنکور را براي جانبازان زير 25 درصد پيش‌بيني کنيم و آن را در متن برنامه ششم بگنجانيم.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته