جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1395/10/23 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5465

 سکوت مديرعامل منطقه خاورميانه ايرباس در برابر ابهامات قرارداد  

 
درحالي که پرداخت غرامت به ايران درصورت بازگشت تحريم‌ها، پاشنه آشيل قرارداد ايرباس با ايران است،مديرعامل منطقه خاورميانه ايرباس،استراتژي سکوت را بهترين تدبير در برابر ابهامات قرارداد مي‌داند.

فواد عطار، در مصاحبه با مهر تاکيد مي‌کند که قرارداد ايرباس با ايران قطعي است. او البته سوالات را با درايتي خاص پاسخ مي دهد و تعدادي از سوالات را هم با اين توجيه که «مفاد قرارداد محرمانه است»، بي‌پاسخ مي‌گذارد و ترجيح مي‌دهد سکوت کند. از جمله سوالاتي که بي‌پاسخ ماند، نحوه پرداخت غرامت به ايران در صورت بازگشت تحريم‌هاست.

فواد عطاردر پاسخ به اين سئوال که بر اساس برنامه زمان‌بندي شده قرار بود در سال 2016 ميلادي، 8 فروند هواپيما به ايران تحويل داده شود؛ اما اين اتفاق رخ نداده است. عدم تحويل هواپيماها غير از نياز به صدور مجوز اُفک، مشکل ديگري داشت؟گفت :هم اکنون مجوزهاي افک صادر شده‌ و قراردادهاي محکمي هم بين ايرباس با ايران‌اير به امضا رسيده است؛ بر همين اساس اين شرکت شروع به آماده‌سازي و به تبع آن، تحويل هواپيماها مي‌کند و انتظار داريم که اولين هواپيماي ايرباس، روز 11 ژانويه به ايران اير تحويل داده شود.

وي در پاسخ به اين سئوال که ، آيا ايرباس امتياز ساخت قطعه، نگهداري و تأمين قطعات هواپيما را در اختيار ايران قرار مي‌دهد؟ اظهار داشت :درباره مفاد قرارداد ايرباس با ايران‌اير درباره ارائه گواهينامه ساخت هم، توضيحاتي بفرماييد. به موازات تعهدات اوليه که در ژانويه 2016 در پاريس امضا شد، يک قرارداد همکاري جامع هم ميان ايرباس با وزارت راه و شهرسازي ايران به امضا رسيد تا اين شرکت در بخشي از برنامه‌هاي ايران براي مدرن‌سازي پروازهاي مسافرتي خود از جمله توسعه خدمات ناوبري هوايي، فرودگاه‌ها و عمليات هواپيمايي، هماهنگي‌هاي رگولاتوري و آموزش فني و دانشگاهي، نگهداري، تعمير و همکاري‌هاي صنعتي همکاري داشته باشد.

وي درباره دوره بازپرداخت منابع مالي و همچنين تعهدات هما به شرکت ايرباس چگونه است؟گفت: شيوه پرداخت اقساط ايران‌اير به شرکت ايرباس مشابه تمام مشتريان ما بوده و در تطابق کامل با قوانين و مقررات مربوطه از جمله برجام تنظيم شده است.

فواد عطاردر پاسخ به اين سئوال که بر اساس قرارداد امضا شده ميان ايران اير و ايرباس، شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، چه آپشن‌هايي را مي‌تواند بر روي هواپيماهاي خريداري‌شده نصب کند؟افزود: ايران‌اير ناوگان هوايي خود را با محصولات ايرباس نوسازي مي‌کند. بر اساس قرارداد قطعي، 100 فروند هواپيما از مدل تک‌راهروي خانواده A320 تا خانواده هواپيماي پهن‌پيکر A330 و A350 xwb در ليست اين خريد قرار دارند. اين قرارداد پرچمدار خدمات هوايي ايران را به ناوگاني مدرن و بسيار کارآمد و با طول عمر بالا تجهيز مي‌کند. در اين ميان کابين‌هاي ايرباس به نحوي طراحي شده‌اند که مسافران و خطوط هوايي از بالاترين سطح راحتي، خدمات و کارامدي برخوردار شوند. تمامي هواپيماهاي ايرباس – از تک‌راهروها تا پهن پيکرها – منطبق با استانداردهاي روز آسايش طراحي شده‌اند تا مسافران و خطوط هوايي از آن بهره‌مند شوند.

وي در پاسخ به اين سئوال که چه تعداد از هواپيماها تا مهلت زماني در نظر گرفته‌شده از سوي افک به ايران تحويل مي‌شوند؟اظهار داشت : توافق ما با ايران اير شامل 46 هواپيما از خانواده A320، 38 فروند از خانواده A330 و 16 هواپيماي فوق پهن پيکر A350 XWB مي‌شود که اولين هواپيما روز 11 ژانويه تحويل خواهد شد.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته