تاریخ 1396/05/22 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 5623

هوش مصنوعي کالاي اصل را از بدل تشخيص مي دهد

شناسايي اجناس اصل و غيرتقلبي از بدل هاي قلابي و بي کيفيت چالشي مهم در بسياري از کشورهاي دنياست و حالا هوش مصنوعي اين مشکل را هم برطرف کرده است.

به گزارش مهر به نقل از ساينس ديلي، گروهي از محققان سازوکار منحصر به فردي را ابداع کرده اند که در قالب آن الگوريتم هوش مصنوعي خاصي براي تميز دادن کالاهاي اصلي از تقلبي به کار گرفته مي شود. اين الگوريتم که توانايي خودآموزي و ارتقاي توانمندي هاي خود را نيز دارد در سيستم ها و دستگاه هاي مختلف قابل به کارگيري است و از اين طريق قاچاقچيان و فروشندگان محصولات تقلبي ديگر نمي توانند سر مشتريان خود کلاه بگذارند.

محققان دانشگاه نيويورک مي گويند از طريق الگوريتم ياد شده شناسايي ويژگي هاي منحصر به فرد و بسيار کوچک کالاهاي اصل که براي انسان قابل تشخيص نيست، ممکن مي شود و لذا دستگاه مجهز به اين الگوريتم به سادگي تشخيص مي دهد که کدام کالا اصل و کدام يک تقلبي است.

امروزه توليد مدل هاي تقلبي کالاهاي مشهور و پرطرفدار به چالشي جدي مبدل شده و بررسي ها نشان مي دهد 7 درصد از تجارت جهان مربوط به کالاهاي تقلبي است. در حال حاضر روش هاي مختلفي براي شناسايي کالاهاي تقلبي وجود دارد، اما اکثر اين روش ها مستلزم دستکاري کالاهاي مشکوک و آسيب زدن به آنهاست.

الگوريتم هوش مصنوعي مذکور داراي يک پايگاه داده متشکل از بيش از سه ميليون تصوير از مواد مختلف مانند پارچه، چرم، قرص، مواد الکترونيکي، اسباب بازي، کفش و غيره است و دقت آن 98 درصد اعلام شده است.

باتري که با بزاق کار مي‌کند

محققان دانشگاه بيرمنگهام باتري ساخته‌اند که قادر به برق‌رساني به يک لامپ ال‌اي‌دي با استفاده از يک قطره بزاق است.

به گزارش گيزمگ، باتري جديد از سلول‌هاي سوختي ميکروبي(MFCs) بهره مي‌برد؛ اين سلول‌ها از باکتري‌ها براي انجام واکنش‌هاي اکسايش/کاهش استفاده مي‌کنند و اين امر موجب جابجايي الکترون‌ها بين مولکول‌ها و در نهايت توليد برق مي‌شود.

سلول‌هاي سوختي ميکروبي به کار رفته در ساخت باتري جديد در واقع، سلول‌هاي غيرفعال خشک و منجمد اگزوالکتروژنيک هستند؛ مي‌توان اين سلول‌ها را براي مدت‌هاي طولاني نگهداري کرد و با افزودن بزاق به آن‌ها، ظرف دقايقي برق توليد کرد.

تيم علمي با آزمايش اين باتري توانست به تراکم برق چند ميکرووات در سانتي‌متر مربع دست يابد و اين ميزان، براي روشن‌کردن يک لامپ ال‌اي‌دي کفايت مي‌کند.

دانشمندان اميدوارند بتوان از اين باتري براي برق‌رساني به ابزارهاي تشخيصي يک بار مصرف در کشورهاي در حال توسعه بهره برد. اين ابزارها در هر بار، نيازمند دهها ميکرووات برق براي عملکرد چند دقيقه هستند.

جزئيات اين مطالعه در مجله Advanced Materials منتشر شد.

کشف جمجمه بچه ميمون 13 ميليون ساله

محققان جمجمه بچه ميموني 13 ميليون ساله را در کنيا کشف کرده اند. گونه اين ميمون شباهتي به گونه هاي فعلي ندارد.

به گزارش مهر به نقل از واشنگتن پست، جمجمه گونه ناشناخته اي از ميمون در کنيا کشف شده است. اين جمجمه 13 ميليون ساله Alesi نام گرفته است. محققان تخمين مي زنند قدمت آن به دوره ميوسين (Miocene) برسد. در اين زمان گونه هاي مختلف ميمون ها در منطقه اوراسيا گسترده تر شدند.

جمجمه کشف شده به هيچ يک از ميمون هاي فعلي شباهتي ندارد. دانشمندان معتقدند جمجمه مذکور به يک بچه ميمون گيبون تعلق دارد.

اين تحقيق توسط گروهي از محققان بين المللي انجام شده است.

نسخه چاپي ارسال به دوستان