جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1396/05/30 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 5630

 خبرهاازعالم علم 

 شاد و پرتحرك با پتاسيم

آذر فخري

« شما آن چيزي هستيد كه مي خوريد» اين ضرب المثلي است برخاسته از حكمت چين ، و نشان مي دهد كه نوع تغذيه ي ما در چگونگي و فعاليت فكري ما نيز تاثير دارد. درست است كه عامل بسياري از استعدادها و توانش هاي ما ژن هاي ما هستند، اما نمي توان بذرهاي ژن را در محيط هاي نامساعد و نامناسب پراكند و انتظار ميوه هاي خوب داشت.

خوردن ، البته به تنهايي كافي است. ما بايد نسبت به آنچه مي خوريم دو رويكرد مهم داشته باشيم اول ، هم نسبت به آن آگاه باشيم و هر چيزي را صرفا به دليل خوش منظري يا خوشمزگي وارد بدن نكنيم و دوم بدانيم كه اساسا بدن ما و به خصوص مغز و عضلات ما به چه چيزهايي بيشتر نياز دارند.پتاسيم از جمله مواد معدني است كه حضور و وجود آن در بدن ، ارتباط مستقيمي با تحرك، شادي ، سرزندگي و توان عضلاني براي حركت دارد. بدون ميزان مناسبي از پتاسيم ، ما احساس بي انگيزگي مي كنيم و علاقه براي تحرك و جنبش را از دست مي دهيم .

پتاسيم در سلول هاي بدن ، مثل يك دستگاه پمپاژ عمل مي كند. اين دستگاه پمپاژ سديم را از سلول به خارج و پتاسيم را به داخل سلول پمپ مي‌ کند، اگر سديم از درون سلول به خارج پمپ نشود آب در سلول جمع شده و باعث تورم يا پارگي غشاي سلول مي شود. اين پمپ براي فعاليت‌ هاي ماهيچه ‌اي و عصبي بسيار حياتي است . کمبود پتاسيم بر ماهيچه‌ ها و اعصاب اثر مي‌ گذارد، اما اثرات سوء كمبود آن در همين جا متوقف نمي شود. كمبود پتاسيم باعث مي شود كه سطح گليكوژن پايين بيايد. بدون گليكوژن است كه ماهيچه هاي خيلي زود احساس خستگي و ناتواني مي كنند. گليكوژن انرژي لازم براي تحرك و ورزش را فراهم مي آورد.

در صورت فقدان پتاسيم ، سطح سديم در خون بالا مي رود. در چنين شرايطي بدن مستعد ابتلا به سرطان مي شود. به همين دليل است كه شما به هر حال بايد در مصرف سديم ( انواع نمك ها ) احتياط كنيد. هم چنين پتاسيم به کنترل فشارخون بالا کمک مي کند و در اغلب افراد، محدوديت سديم به تنهايي موجب بهبود فشار خون نمي‌ شود و بايد حتما با دريافت بالاي پتاسيم همراه باشد.

- موز، آواکادو، ذرت، سيب زميني و لوبيا سفيد از منابع خوب اين ماده معدني هستند. ميوه‌ هاي پتاسم دار هم عبارتند از: طالبى، موز و پرتقال كه از بروز نارسايى قلبى جلوگيرى مى‌ کنند و در صورت بروز، از شدت آن مى ‌کاهند.

- خوردن مواد غذايى که منبع پتاسيم هستند، بسيار ضرورى است. براي دريافت ميزان کافي از پتاسيم بايد رژيم غذايي سالم و متعادلي داشت. ميزان دريافت پتاسيم توصيه شده در روز براي يک فرد بزرگسال حدود 3 هزار و 500 ميلي ‌گرم در روز و منابع مناسب اين عنصر شامل ميوه ‌ها، سبزيجات، لبنيات و ماهي است.

- اسفناج پخته، آلوي خشک ، کدو تنبل و گوجه فرنگي و محصولات کنسروي آن مانند سس گوجه هم پتاسيم مناسبي دارند.

- علائم کمبود پتاسيم در بدن شامل خستگي، خواب آلودگي، ضعف عضلاني، يبوست، نامنظمي ضربان قلب و تأخير در تخليه معده است .


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
گزارش
پرشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته