جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1396/09/04 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 5707

 كاهش وزن با رژيم غذايي ارزان 

 
يک رژيم غذايي مخصوص کاهش وزن مي تواند با هر بودجه اي سازگار شود. مواد غذايي سالم فوق العاده اي وجود دارند که مي توانيد با توجه به بودجه خود خريداري کنيد.

اگر اضافه وزن داريد يا چاق هستيد، کاهش وزن به معناي آن نيست که بايد پول زيادي را صرف عضويت در يک باشگاه ورزشي يا خريد مکمل هاي گران قيمت کنيد. يکي از بهترين روش ها براي کنترل نگه داشتن وزن از طريق رژيم غذايي است. با ايجاد تغيير در مواد غذايي مصرفي و چگونگي غذا خوردن مي توانيد وزن خود را کاهش دهيد.

به گزارش عصر ايران به نقل از "ان‌سي‌بي‌آي"، يک رژيم غذايي مخصوص کاهش وزن مي تواند با هربودجه اي سازگار شود. مواد غذايي سالم فوق العاده اي وجود دارند که مي توانيد با توجه به بودجه خود خريداري کنيد. بر همين اساس، مقرون به صرفه بودن به معناي آن نيست که از عطر و طعمي خوب بهره نبريد.کاهش وزن وظيفه آساني نيست، اما آشنايي با مواد غذايي که در اين مسير به شما کمک مي کنند، ايده خوبي است. در ادامه با برخي از بهترين مواد غذايي مقرون به صرفه براي کمک به کاهش وزن بيشتر آشنا مي شويم.

جو دوسر

هنگامي که موضوع کاهش وزن مطرح مي شود، يک صبحانه سالم گزينه اي کليدي است. يکي از بهترين مواد غذايي که مي‌توانيد براي اين وعده غذايي انتخاب کنيد، جو دوسر است.جو دوسر منبع خوبي براي فيبر محلول است که مي تواند احساس سيري را براي مدت زمان طولاني‌تري در شما حفظ کرده و دردهاي گرسنگي را تا وعده غذايي بعدي زير کنترل نگه دارد.

همچنين، مصرف روزانه يک کاسه جو دوسرمي تواند به سلامت متابوليک شما کمک کند. نتايج يک مطالعه که در سال 2016 در نشريه Nutrients منتشر شد، نشان داد که مصرف کوتاه مدت و بلند مدت جو دوسر اثرات چشمگيري بر کنترل قند خون بالا، کاهش چربي هاي خون و کاهش وزن دارد.

زماني که جو دوسر مصرف مي کنيد، از افزودن شکر پرهيز کنيد. به جاي شکر مي توانيد از استويا، عسل يا ادويه هايي مانند دارچين براي بهبود عطر و طعم استفاده کنيد. همچنين، مي توانيد مغزهاي خوراکي و ميوه ها را به وعده جو دوسر خود اضافه کنيد.

ماست يوناني

يکي ديگر از گزينه هاي خوبي که براي کاهش وزن مي توانيد مد نظر قرار دهيد، ماست يوناني است. اين ماست حاوي باکتري‌هاي پروبيوتيک است، که مي توانند عملکرد روده را بهبود ببخشند و اين شرايط در برابر التهاب و مقاومت به لپتين، محرک هورموني اصلي چاقي، از شما محافظت مي کند.

محتواي بالاي پروتئين در ماست نيز به احساس سيري بلند مدت و مهار گرسنگي به واسطه پايدار نگه داشتن سطوح قند خون کمک مي کند.

همچنين، محتواي بالاي کلسيم موجود در ماست يوناني از فرآيند کاهش وزن به واسطه کمک به چربي سوزي بيشتر پشتيباني مي کند.

پاپ کورن هواپز شده

اگر به مصرف پاپ کورن علاقمند هستيد، به جاي نمونه هاي تجاري حاوي نمک يا کره و پنير، پاپ کورن هواپز شده در خانه را امتحان کنيد و آن را با ادويه ها مختلف ترکيب کنيد. اين گزينه نه تنها ارزان‌تر است، بلکه به کاهش وزن نيز کمک مي کند.

يک فنجان پاپ کورن ساده هواپز شده حاوي کالري بسيار کمي است و از مقدار فيبر خوبي سود مي برد، که مي تواند احساس سيري را براي مدت زماني طولاني‌تر در شما حفظ کند. پاپ کورن هواپز شده حاوي مقادير اندک از ويتامين ها و مواد معدني مانند منيزيم، پتاسيم، ويتامين A، فسفر، روي، منگنز، آهن و مس است.هر زمان که احساس گرسنگي مي کنيد مي توانيد مقداري پاپ کورن هواپز شده را مصرف کنيد و احساس سيري را بدون افزودن مقادير زياد کالري حفظ کنيد.

گريپ فروت

گريپ فروت يکي از ميوه هايي است که مي توانيد براي کاهش وزن در رژيم غذايي خود جاي دهيد. گريپ فروت سرشار از ويتامين C، فيبر و آب است که به کاهش وزن کمک مي کنند. ويتامين C اثر مستقيم بر سوخت و ساز دارد، که براي چربي سوزي اهميت دارد.

گريپ فروت کالري کمي دارد و مي تواند به احساس سيري در بلند مدت کمک کند. افزون بر اين، اين ميوه سرشار از ويتامين‌هاي A، B6، پتاسيم، فولات، تيامين، کلسيم، آهن، مس، فسفر و منيزيم است.

سيب

مصرف روزانه سيب نه تنها مي تواند از مراجعه شما به پزشک پيشگيري کند، بلکه در کنترل وزن بدن نيز مي تواند نقش داشته باشد.جدا از محتواي کالري کم، سيب سرشار از فيبر است، که به معناي احساس سيري براي مدت زماني طولاني‌تر و پيشگيري از پرخوري است. افزون بر اين، آنتي اکسيدان هاي موجود در سيب ممکن است سوخت و ساز شما را تقويت کنند، که براي خلاص شدن از شر چربي ذخيره شده در بدن اهميت دارد.همچنين، سيب حاوي مواد مغذي مهمي از جمله ويتامين C، ويتامين هاي B، کلسيم، پتاسيم و فسفر و فاقد چربي يا کلسترول است.

هر زمان که بين وعده هاي غذايي خود احساس گرسنگي مي کنيد مي توانيد با مصرف يک عدد سيب گرسنگي خود را کنترل کنيد. از آنجايي که بيشترين ميزان مواد مغذي سيب در پوست اين ميوه است، در صورت امکان ميوه را به همراه پوست مصرف کنيد.

چاي سبز

اگر به نوشيدن قهوه عادت داريد و قصد داريد وزن خود را کاهش دهيد، زمان آن فرا رسيده است تا اين عادت خود را ترک کرده و نوشيدن چاي سبز را جايگزين آن کنيد. چاي سبز گزينه اي به مراتب سالم‌تر از قهوه محسوب مي شود و حتي از کاهش وزن نيز پشتيباني مي کند.

چاي سبز سرشار از آنتي اکسيدان ها است، که به تقويت سيستم ايمني بدن شما کمک مي کنند. همچنين، کاتچين هاي موجود در چاي سبز ذخيره چربي شکمي را مهار کرده و به کاهش وزن سريع کمک مي کنند.

اسفناج

اسفناج يکي از سبزيجات مقرون به صرفه اي است که مي توانيد براي کاهش وزن در رژيم غذايي خود جاي دهيد. اين سبزي سبز برگ از ارزش غذايي بالايي برخوردار است.

اسفناج از محتواي کالري و کربوهيدارت کم برخوردار بوده و حاوي مواد مغذي و فيبر براي ايجاد احساس سيري در انسان است. اسفناج مي تواند حجم وعده هاي غذايي شما را بدون افزايش کالري بيشتر سازد.

کلسيم موجود در اسفناج نيز به فرآيند چربي سوزي کمک مي کند.اسفناج را مي توانيد به روش هاي مختلف مانند استفاده در سالاد، آب ميوه، آب سبزيجات، اسموتي هاي سبز يا سوپ به رژيم غذايي خود اضافه کنيد.

حبوبات

حبوبات مواد غذايي سالمي هستند که مي توانيد به مقدار زياد خريداري کرده و در رژيم غذايي روزانه خود از آنها استفاده کنيد.

حبوبات سرشار از فيبر و پروتئين هستند. به عنوان مثال، يک کاسه لوبياي پخته مي تواند شما را براي مدت زماني طولاني سير نگه دارد. همچنين، آنها داراي چربي کم يا بدون چربي و فاقد کلسترول هستند.

حبوبات از محتواي بالاي آهن، منيزيم، پتاسيم و فولات نيز سود مي برند. اين مواد غذايي از شاخص گليسمي پايين برخوردار هستند، که به معناي آن است کربوهيدات هاي موجود در آنها به طور قابل توجهي سطوح قند خون را افزايش نمي دهند.

پنير کاتيج

پنير کاتيج داراي مزه اي شيرين و تازه است و همانند محصولات لبني ديگر از محتواي بالاي پروتئين سود مي برد، که به کسب احساس سيري براي مدت زماني طولاني‌تر کمک مي کند. محتواي بالاي کلسيم نيز به فرآيند چربي سوزي کمک مي کند.

افزون بر اين، پنير کاتيج حاوي ويتامين A، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سلنيم و روي است.

هويج

هويج يک ماده غذايي خوب براي حفظ سلامت چشم ها محسوب مي شود، اما آن را مي توانيد براي کمک به کاهش وزن نيز در رژيم غذايي خود جاي دهيد.به واسطه محتواي بالاي فيبر و آب، هويج مي تواند احساس سيري را تقويت کرده و از مصرف کالري اضافي جلوگيري کند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته