جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑíÇÝÊ Pdf ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1386/05/25 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - پنجشنبه نسخه شماره 2836

 سرمقاله 


افزايش  قيمت بليت،ايمني پرواز نمي آورد

سيدحسين قوامي
 دوشنبه هفته جاري رئيس سازمان هواپيمايي کشوري از افزايش 15 تا 17 درصدري بليت هواپيما در پروازهاي داخلي کشور خبر داد. کاپيتان حسين خانلري که به تازگي در اين پست مشغول به کار شده است، ارتقاي ايمني پرواز و ارائه خدمات مطلوب هوايي به مسافران را از دلا يل افزايش قيمت پروازها اعلا م کرد.
وي با اشاره به آنکه پس از اجراي طرح سهميه بندي بنزين شاهد افزايش 40 درصدي مسافرت هاي هوايي بوده ايم، اظهار داشت: «پيش از اين شرکت هاي هواپيمايي با توجه به متناسب نبودن ميزان هزينه و درآمد قادر به اجراي همه مصوبات سازمان هواپيمايي کشوري در زمينه رعايت نکات ايمني و خدمات دهي بهتر نبودند. همچنين ممکن بود شرکت هاي هواپيمايي به دليل کسب سود، برخي استانداردهاي سازمان را ناديده گيرند، لذا با افزايش قيمت ها تا حدود زيادي اين شرکت ها را از ريسک در پروازها دور کرده ايم.»
انتشار اين خبر حداقل از دو زاويه قابل بحث و بررسي است.
اول:ايکائو (ICAO) در تاريخ 7 دسامبر 1944 در ضمن تنظيم و امضاي پيمان حمل و نقل هوايي مرسوم به پيمان شيکاگو تشکيل گرديد و دولت ايران نيز در سال 1327 هجري شمسي رسما به پيمان شيکاگو و در نتيجه به ايکائو پيوست.پيمان شيکاگو در 96 ماده تدوين شده و در ضمن آن بر اصول کلي حقوق بين المللي و هوانوردي از جمله اصل حاکميت دولت ها بر قلمرو و تابعيت هواپيما تاکيد دارد.
يکي از مهترين مواردي که در اين پيمان و ضمائم آن (انکس هاي ICAO) مورد توجه و تاکيد قرار گرفته است، تدوين استانداردها و افزايش سلامت و ايمني پروازها مي باشد که تمامي شرکت هاي هوايي تابعه موظف و ملزم به رعايت آن مي باشند. بنابراين تمامي پروازهايي که توسط شرکت هاي تحت نظر ايکائو انجام مي شود بايد از حداقل استانداردها و امنيت پرواز برخوردار باشد، در غير اينصورت مطابق قوانين بين المللي اجازه پرواز نخواهند داشت.در اين شرايط اعلام آنکه شرکت هاي هواپيمايي ايراني با توجه به متناسب نبودن ميزان هزينه و درآمد تا کنون قادر به اجراي همه مصوبات سازمان هواپيمايي کشوري در زمينه رعايت نکات ايمني و خدمات دهي نبودند!
و احتمال ناديده گرفتن استانداردهاي پرواز وجود داشته است! به هيچ صورت پذيرفتني نيست و منطقي به نظر نمي رسد.همواره جان انسان ها مقدم بر هر شاخص و فاکتور ديگري بوده است و اين گفته به مثابه آن مي باشد که راننده اتوبوس مسافرتي اعلام کند: «به علت آنکه قيمت بليط اتوبوس با دخل و خرج همخواني ندارد، بنده قادر به تعمير سيستم ترمز اتوبوس نيستم و با ترمز معيوب مسافران را منتقل مي کنم»!
علاوه بر اين، متولي سيستم حمل و نقل هوايي کشور اعلام نکرده است  اکنون که بليت هواپيماها افزايش قيمت داشته است، چه ضمانتي براي رعايت استانداردها و اصول ايمني پرواز توسط شرکت هاي هواپيمايي وجود دارد؟!دوم:بر اساس تبصره 13 قانون بودجه سال 1386، منابع و درآمدي که بواسطه اجراي اين قانون به دست مي آيد (که سهميه بندي بنزين يکي از مهمترين آنهاست) بايد در جهت بهبود و توسعه حمل و نقل عمومي هزينه شود.از طرفي سخنگوي دولت در هفته جاري اعلام کرد: «در اثر اجراي بند (و) تبصره (13) قانون بودجه سال 86 کل کشور مبني بر برقراري سهميه بندي بنزين از طريق استفاده از کارت هوشمند سوخت،  مصرف کل کشور روزانه حدود بيست ميليون ليتر کاهش يافته است که با توجه به قيمت وارداتي بنزين، سالانه بيش از چهار ميليارد دلار صرفه جويي ارزي حاصل مي شود که استفاده از منابع مذکور براي اجراي طرح ها و اقدامات زير بنايي و حمايتي اجتناب ناپذير است.»بنابراين شايد بتوان با تخصيص بخش ناچيزي از اين بودجه به حمل و نقل هوايي، ضمن حفظ سلامت و ايمني پروازها مانع افزايش قيمت بليت هواپيماها شد.


 


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي و قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
مرز پرگهر
دانش و پژوهش
خبر دانشگاه
آموزش و سنجش
اقتصاد و بازار
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته