جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1396/11/26 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5773

 يادداشت 

 دانشجويان و معضل تدريس منابع درجه دو

زهرا كيان‌بخت

يكي از مسائلي كه در آغاز ترم تحصيلي، براي دانشجويان از اهميت خاصي برخوردار است، منابعي است كه اساتيد به عنوان منبع درس و امتحان پايان‌ترم به دانشجويان معرفي مي‌كنند. چرا كه حتي اگر به دلايل مختلف، دانشجويان در طول ترم هم سري به منابع مزبور نزده و آنها را ورقي هم نزنند، شب امتحان ناچار به مطالعه آنها مي‌باشند. در كنار توضيحات استاد در كلاس، بخشي از آنچه مي‌تواند به عنوان دستاوردها و آموخته‌هاي دانشجويان در طول يك ترم تحصيلي تلقي شود، همان مطالبي است كه از كتابهايي كه به آنها معرفي شده، فرامي‌گيرد. با توجه به اين مسأله، يكي از تفاوتهاي اساتيد برجسته و ماندگار با ديگر همكاران خود، در اين است كه آنها به منبعي كه به دانشجويان معرفي مي‌كنند، اهميت خاصي مي‌دهند. براي آنها انتخاب و معرفي منبع درسي، به معناي اين نيست كه لزوماً كتابي را كه تاليف يا ترجمه خودشان است به دانشجو معرفي كرده و از او بخواهند آن را خريداري كرده و مطالعه كند. بلكه آنچه براي آنها مهم است معرفي بهترين منبعي است كه هم دربردارنده بهترين و به‌روزترين مطالب در آن زمينه باشد، و هم زبان كتاب و نوع بيان مطالب به گونه‌اي باشد كه دانشجويان بتوانند به راحتي با آن ارتباط برقرار كنند و چنين كتابي، الزاماً كتابي كه خود آنها نوشته‌اند نيست.

خوب است در جايگاه استاد، به اين مسأْله توجه داشته باشيم و تا زماني كه منابع و كتابهايي بهتر از آنچه خود نوشته‌ايم يا درنظر داريم به دانشجويان معرفي كنيم، وجود دارد، از انتخاب كتابهاي درجه دو و سه به دانشجويان خودداري كنيم.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته