جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/01/27 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5810

  نقش ويتامين d در سلامت و پيشگيري از بيماريها 

 ويتامين دي در سلامت پوست و مو و سلامت دندان ها نقش مهمي دارد و كمبودش در کودکان، سبب كاهش رشد آنها مي شود.ناهيد آرياييان، متخصص تغذيه در گفتگو با شبکه راديويي سلامت، ويتامين دي را ويتامين محلول در چربي دانست که به دليل اهميت بسيار در کتابهاي درسي از آن به عنوان هورمون ياد مي شود و افزود:ويتامين دي، نقش بسيار مهمي در استخوان سازي و همچنين تقويت سيستم ايمني دارد. به علاوه، در توليد مثل و رشد جنين نيز مي تواند موثر باشد.

وي ادامه داد: ويتامين دي، علاوه بر نقش هايي كه مطرح شد، مي تواند در سلامت ماهيچه ها و تعادل بدن نقش مهمي داشته باشد و به علاوه بر سلامت سيستم عصبي ما و مغز، اثر بگذارد.

آرياييان، با بيان اينکه در واقع بيشتر سلول هاي بدن ما ويتامين دي دارند و نياز به آن زياد است، تاکيد کرد: كوفاكتور، موادي هستند كه كمك مي كنند واكنش ها در بدن با مداخل? آنزيم ها راحت تر انجام شود. در واقع كمك مي كنند آنزيم ها كار خودشان را بهتر انجام دهند .

وي ادامه داد: مواد غذايي، ويتامين دي ندارند و حتما بايد از نور خورشيد استفاده كنيم تا نياز بدنمان به ويتامين دي را تامين كنيم. البته بعضي مواد غذايي مانند روغن كبد ماهي كال، مقدار زيادي ويتامين دي دارد و بعضي ماهي ها، روغن لبنيات، تخم مرغ، جگر، قارچ، اين ويتامين را دارند؛ اما با همه اين ها نياز بدن به اين ويتامين را تامين نمي كنند .

آرياييان، با بيان اينکه حتما بايد در مجاورت نور خورشيد قرار بگيريم، گفت: اگر بخواهيم اشعه يو وي خورشيد را به مقدار كافي دريافت كنيم كه ويتامين دي دارد بايد موانع را بشناسيم از جمله اينکه؛ استفاده از کرم هاي ضدآفتاب، دريافت ويتامين دي را كم مي كند؛ استفاده از نقاب و همچنين، دريافت آفتاب از پشت شيشه، مانع جذب ويتامين دي مي شوند .

وي با بيان اينکه افرادي كه رنگ پوستشان تيره است ميزان توليد ويتامين دي در بدنشان كمتر است، افزود: هرچه به طرف قطب شمال و جنوب نزديك مي شويم ميزان اشعه خورشيد كمتر مي شود و ميزان توليد ويتامين دي هم كاهش پيدا مي كند.

آرياييان، با بيان اينکه آب پرتقال اگر غني شده باشد مي تواند ويتامين دي داشته باشد، تاکيد کرد: به تازگي، شير را با ويتامين دي غني مي كنند. كمبود ويتامين دي، خطر ابتلا به بسياري از بيماري ها را موجب مي شود. کمبود اين ويتامين، خطر ابتلا به ديابت، ام اس و انواع سرطان ها را ممكن مي سازد. كمبود ويتامين دي، باعث نرمي استخوان و راشيتيسم مي شود.

وي ادامه داد: ويتامين دي، جزو ويتامين هاي محلول در چربي است و به هيچ وجه نبايد از يك مقدار مشخص بيشتر مصرف شود، و مصرف آن بايد زيرنظر متخصص باشد. اگر بيشتر مصرف شود علائم مسموميت دارد. علائمش اين است كه بافت هاي نرم ما ممكن است استخواني شود؛ مشكلات كليوي و سنگ كليه ايجاد كند و باعث پرنوشي، پر ادراري، ضعف، خستگي، يبوست و سردرد شود.

* كم خوني و كمبود ويتامين دي، ارتباطي به هم ندارند

آرياييان، با بيان اينکه مقدار مورد نياز در افراد بزرگسال 600واحد و افراد بالاي 50سال 800 واحد است، گفت: براي تأمين ويتامين دي، افراد سفيد پوست حداقل 5تا 10دقيقه سه بار در هفته بايددست ها پاها و بازوهايشان را در معرض نور خورشيد قرار دهند. منتهي نه در زمان اوج نور خورشيد چون خطر ابتلا به سرطان پوست را بيشتر مي كند. در زمان هايي كه نور خورشيد كمتر است مثلا در ساعت 9 تا 11 صبح و 4 تا 5 بعدازظهر. اين کار در خانه با پنجره هاي گشوده رو به آفتاب نيز امکانپذير است .

آرياييان، ادامه داد: در افراد تيره پوست، نياز بيشتري به دريافت نور خورشيد وجود دارد. اين دسته افراد، هر بار بايد، دست کم، سي دقيقه از نور خورشيد استفاده كنند تا بتوانند نياز بدن خود را تامين كنند.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته