جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/01/27 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5810

 خبرپزشكي 

 چه کنيم دير پير شويم؟

نيستاني گفت: با افزايش سن، پيري و عوارض آن به سراغ افراد مي‌آيد اما با رعايت برخي نکات مي‌توان اين روند را به تاخير انداخت.

تيرنگ‌ نيستاني‌ متخصص تغذيه‌ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: با طي شدن روند طبيعي زندگي، پيري و عوارض آن به سراغ افراد مي‌آيد اما با رعايت برخي نکات مي‌توان روند پيري را به تاخير انداخت.

وي ادامه داد: خواب مناسب و کافي سد بزرگي در برابر پير شدن زود هنگام است به طوريکه هر فرد بزرگسال بايد روزانه بين 7 تا 9 ساعت بخوابد تا در طول روز دچار خستگي، بي حالي و سستي‌ نشود.

نيستاني با اشاره به اينکه در هنگام خواب ملاتونين که نوعي هورمون‌ خواب است در بدن ترشح مي‌شود، عنوان کرد: هورمون‌ خواب ملاتونين‌ در هنگام استراحت افراد باعث ترميم‌ سلول و DNA مي‌شود وهمين مسئله مانع از پيري زود هنگام بدن مي‌شود.

وي عنوان کرد: رژيم غذايي مناسب همراه با مصرف ميوه و سبزيجات مانع از پيري مي‌شود و اکسيدان‌هاي موجود در انواع ميوه از بروز بسياري از بيماري‌ها از جمله عارضه سرطان جلوگيري مي‌کند، در حدود 60 درصد از کل بدن ما را آب تشکيل داده است که بر اثر فعاليت‌هاي مختلف‌ اين مايه حياتي‌ کاهش پيدا مي‌کند به همين دليل بنا بر توصيه پزشکان بايد حداقل 8 ليوان آب در روز مصرف‌ شود تا علاوه بر کارکرد مناسب بدن روند پيري هم کاهش پيدا کند.

نيستاني تأکيد کرد: افراد بايد از مصرف فست‌فود، غذاي چرب و سرخ‌کردني پرهيز کنند زيرا اين مواد غذايي باعث گرفتگي رگ‌هاي قلب‌ و اشباع‌ چربي‌ در بين اعضاي حياتي‌ بدن از جمله قلب‌ و کبد مي‌شود.

وي يادآور شد: براي پيري ديرهنگام‌ بايد سبک زندگي مناسبي را انتخاب کنيم و برنامه غذايي روزانه براي خود تنظيم کنيم البته نبايد فعاليت‌هاي فيزيکي را فراموش کنيم‌.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته