جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/05/02 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 5887

 وزير نفت:
 2 نرخي شدن قيمت بنزين در دولت تصويب نشده است 

 وزيرنفت، مطرح شدن بحث دو نرخي شدن قيمت بنزين را شايعه دانست و گفت: فعلا درباره اين موضوع چيزي در دولت تصويب نشده است.به گزارش شانا ،بيژن زنگنه همچنين درباره نشست 174 سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) اظهار کرد: توافق خوبي در اوپک به دست آمد، اما برخي کشورها مي‌خواهند تخلف کنند که اين از نظر حقوقي خلاف است.وي افزود: تخلف کشورها به توافق اوپک سبب مي‌شود اين سازمان از نظر حيثيتي خيلي آسيب ببيند.

پرونده قيمت بنزين در آينده باز است

پرونده بنزين همواره روي ميز دولت باز است و تقريبا هر ماه يک‌بار گمانه‌زني‌هاي مختلفي در مورد تصميمي که دولت مي‌خواهد درباره آينده سوخت در کشور اتخاذ کند، مطرح مي‌شود. گزينه‌هاي احتمالي بين دونرخي کردن، سهميه‌بندي يا افزايش قيمت سوخت مي‌چرخد و فعلا با الزام استفاده از کارت سوخت، احتمال سهميه‌بندي از همه قوي‌تر است.

در بودجه سال 1397 دو تبصره 14 و 18 لايحه بودجه سال 1397 رنگ ديگري به احتمال افزايش قيمت بنزين در سال جاري داد و حتي سقف 17 هزار و 400 ميليارد تومان نيز براي مابه تفاوت افزايش قيمت حامل هاي انرژي در سال 1397 نسبت به سال 1396 تعيين شد.

از همان زمان زمزمه‌هاي افزايش قيمت بنزين دهان به دهان شد و احتمالات حول و حوش اين موضوع همچنان مطرح مي‌شود. احتمالاتي که با الزام مجدد استفاده از کارت سوخت قوت گرفت و هرچند شايعات از احتمال دو نرخي شدن و حتي افزايش قيمت بنزين خبر مي دهند اما هنوز هيچ مقام مسئولي به طور رسمي اين شايعات را تاييد نکرده است.

تنها موضوعي که محرز است اين است که دولت قصد دارد استفاده از کارت سوخت را به طور جدي پيگيري کند و اينکه بر اساس لايحه بودجه اجازه دارد قيمت سوخت را افزايش دهد. اين درحالي است که روند مصرف سوخت در کشور به شدت در حال افزايش است و هر ماه شاهد افزايش مصرف بنزين نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل هستيم.به طوريکه طبق اخرين آمار مصرف بنزين در خردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 11 درصد رشد داشته است.

در اين راستا،حسن ضياء کاشاني،مديرعامل اسبق شرکت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي با اشاره به تکميل پالايشگاه ستاره خليج فارس اظهار کرد: در حال حاضر نياز داخلي کشور به بنزين با تکميل فازهاي پالايشگاه ستاره خليج فارس تامين مي‌شود اما از سوي ديگر متاسفانه سالي 10 درصد به رشد مصرف بنزين اضافه مي‌شود که بخشي از آن هم مربوط به قاچاق است. زيرا با توجه به تضعيف استفاده از کارت سوخت، ميزان قاچاق نسبت به سال‌هاي قبل افزايش پيدا کرد است. يکي ديگر از دلايل افزايش مصرف بنزين توليد و فروش خودروهاي داخلي است که برخي از اين خودروها سوخت بيشتري مصرف مي‌کنند.

وي با بيان اينکه LPG مي‌تواند جايگزين بنزين شود، توضيح داد: در حال حاضر LPG در کشور توليد و صادر مي‌شود و مي‌تواند تا 40 ميليون ليتر جايگزين بنزين شود. اگر از رانندگان تاکسي که پرمصرف ترين مشتريان سوخت هستند، سوال شود، مشخص مي‌شود که آنها LPG را به CNG ترجيح مي‌دهند. دنيا به سمت استفاده LPG به جاي بنزين و CNG به جاي نفت گاز در حرکت است اما ما با توجه به شرايطي که داشتيم CNG را جايگزين بنزين کرديم. به نظر من LPG مي‌تواند نياز کشور را تامين کند و با تحريم‌ها مقابله کند. نياز به تکنولوژي خاصي هم ندارد و تنها نصب پيت در خودروها کافي است.

مديرعامل اسبق شرکت ملي پخش در ادامه در مورد واقعي کردن قيمت بنزين اظهار کرد: زماني که در شرکت پخش مسئوليت داشتم، از واقعي شدن قيمت‌هاي سوخت دفاع مي‌کردم اما در حال حاضر متوجه مي‌شوم با حقوقي که دريافت مي‌کنم تنها مي‌توانم تا شانزدهم ماه يک زندگي معمولي را اداره کنم. به طور کلي با اين سقف پرداختي حقوق در داخل کشور هر گونه افزايش قيمت سوخت ظلم در حق مردم است.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته